Penkin ristiseläntuen säädöt ym.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mikko Vuorsola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 07.07.2005 13:30
Paikkakunta: PORI

Penkin ristiseläntuen säädöt ym.

Viesti Kirjoittaja Mikko Vuorsola »

Mulla on hieman ongelmia G-maasturin penkin säätöjen kanssa. Penkissä on kardaanitunnelin puolella pieni paneeli jossa on neljä pientä vipukatkaisijaa. Näillä säädetään ristiselän ym tukia mutta järjestelmä on täysin mykkä. En ole vielä perehtynyt asiaan sen paremmin mutta toimiiko järjestelmä painella vai alipaineella? Mistä mahtaa tämä paine/alipaine olla peräisin? Löydänkö jostain kompressorin tms? Epäilen että vika olisi kompurassa mutta en ole sitä vielä toistaiseksi mistään löytänyt.

Kiitoksia neuvoista jo etukäteen.
Kyllä tästä pääsee, se vaan näyttää vähän jyrkältä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM606 Mynä- Compound Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300
GD 300
GD 300
SL 500 R230
Sprinter 319CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14254
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Penkin ristiseläntuen säädöt ym.

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ainakin henkilöautoissa, joissa oli alipaineavusteinen keskuslukitus, penkkien säädön ilma tuli samasta pumpusta. Oli takapenkin alla, apukuskin puolella verhoilun sisässä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mikko Vuorsola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 07.07.2005 13:30
Paikkakunta: PORI

Re: Penkin ristiseläntuen säädöt ym.

Viesti Kirjoittaja Mikko Vuorsola »

Olen sitä kopuraa koittanut etsiä oikein tosissani. Säädinpaneelilta letkut menee lattiamaton alle ankä tiedä yhtään minne ne jatkaa sieltä. G:ssä keskusluksitus toimii täysin sähköllä, eikä alipainepumppu siiskään surahda lukitusta käytettäessä. Uudemmat G:t on muutenkin sen verran harvinaisia näillä leveysasteilla että tietoa on melko harvoilla. Täytynee mennä käymään Veholla.
Kyllä tästä pääsee, se vaan näyttää vähän jyrkältä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM606 Mynä- Compound Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300
GD 300
GD 300
SL 500 R230
Sprinter 319CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13782
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Penkin ristiseläntuen säädöt ym.

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Mikko Vuorsola kirjoitti: Uudemmat G:t on muutenkin sen verran harvinaisia näillä leveysasteilla että tietoa on melko harvoilla.
Nyt vasta rajasit että kyseessä on uudempi G. Vielä kun tietäisi kuinka uusi. Kannattaa laittaa ihan VIN-koodi niin joku saattaa jaksaa etsiä tuon tiedon juuri oikealle automallille. Itse kun en G-mallia tunne niin en kyllä viitsi kaikkia versioita käydä läpi, vaikka ehkä nyt ihan vanhimman saisi pois jättääkin.

Tuo tieto on suurimmalla osalla foorumilaisista, vähän kun vilkaisee varaosakirjaa ja/tai korjaamokäsikirjaa niin eiköhän se sieltä löydy.

Kyllä foorumilaisille sopii se Vehollakin käynti.
Avatar
Mikko Vuorsola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 07.07.2005 13:30
Paikkakunta: PORI

Re: Penkin ristiseläntuen säädöt ym.

Viesti Kirjoittaja Mikko Vuorsola »

Ei niitä säätöjä kovin vanhoissa G-Mersuissa olekaan. G-malli on melko konservatiivinen, jokin varuste, sisustus tms joka on muista malleista aikanaan hylätty, saattaa olla käytössä G-mallissa vielä viisi vuotta. Uudempi ja uudempi, suhteellinen käsite varsinkin autoist apuhuttaessa.
Tämä on auto 2007..., 9 vuotta silläkin on jo ikää.

VIN -numeron heittäminen nettiin ei ole mielestäni järkevää koska sillä saa nyt kohtuuhelposti tilattua vaikka uuden avaimen.
Kyllä tästä pääsee, se vaan näyttää vähän jyrkältä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM606 Mynä- Compound Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300
GD 300
GD 300
SL 500 R230
Sprinter 319CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2477
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Penkin ristiseläntuen säädöt ym.

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Mikko Vuorsola kirjoitti:Ei niitä säätöjä kovin vanhoissa G-Mersuissa olekaan. G-malli on melko konservatiivinen, jokin varuste, sisustus tms joka on muista malleista aikanaan hylätty, saattaa olla käytössä G-mallissa vielä viisi vuotta. Uudempi ja uudempi, suhteellinen käsite varsinkin autoist apuhuttaessa.
Tämä on auto 2007..., 9 vuotta silläkin on jo ikää.

VIN -numeron heittäminen nettiin ei ole mielestäni järkevää koska sillä saa nyt kohtuuhelposti tilattua vaikka uuden avaimen.
En kyllä auttaa osaa, mutta muistan, että faijalla oli G-mersussa -90 luvun alussa tollanen ortopenkki (auto vuosimallia 89 tai 90). Toimintatavasta ei tosiaan mitään hajua ja noin paljon uudemmassa tuskin edes samalla tavalla.

Tota VIN-koodin julkaisemiseen liittyvää pelkoa en kyllä ymmärrä, sen kun saa rekisterinumerolla selville kukavaan ja pitäisi laittaa myynti-ilmoituksiinkin pakolliseksi. Kuitenkin useissa muissa maissa se ilmoitetetaan, mutta täällä peräsuomessa sitä saa autokauppiailtakin tivata ihan tosissaan :?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13782
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Penkin ristiseläntuen säädöt ym.

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Joku tämän näköinen pumppu?
Orthopedic seat backrest air pumpJPG.JPG
Avatar
Mikko Vuorsola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 07.07.2005 13:30
Paikkakunta: PORI

Re: Penkin ristiseläntuen säädöt ym.

Viesti Kirjoittaja Mikko Vuorsola »

vois vaikka ollakin, tietäisi vaan mistä etsiä.
Kyllä tästä pääsee, se vaan näyttää vähän jyrkältä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM606 Mynä- Compound Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300
GD 300
GD 300
SL 500 R230
Sprinter 319CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
Vastaa Viestiin