190E humppaava käynti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Ojiz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ke 13.03.2013 07:37

190E humppaava käynti

Viesti Kirjoittaja Ojiz »

Otsikon mukainen 1,8 litrasella manuaaliaskilla oleva bensamese oireilee seuraavanlaisesti: Kylmästartin jälkein lisärikastus jää usein lyhyeksi (n.muutama sekunti) ja auto tiputtaa kierrokset nopeasti ja ei jaksa aina jäädä käymään, jos jää käymään käynti humppaa 400-1100 rpm kunnes lämpeää ja asettuu n.750rpm. Ennen lisärikastus kesti n.25 sekuntia, mutta ilmojen kylmetessä tullut ongelmia.
Lämpimänä esim. valoihin pysähtyessä kierrokset laskee liian alas ja alkaa taas humppaaminen joka usein itsestään tasoittuu. Vedot ok, keskikulutus 8,5litraa/100km.

Huollettua /tutkittua:
-Tk moottori dieselöity :lol:
- Seokset ok, ilm.määrämittarin potikka säädetty ja todettu ehjäksi
- kassuläppä kytkin kunnossa
- Huohotinletkusto uusittu ja kumikaukalo
- yj rele "uusi" n. 2 vuotta vanha
- Suuttimet + tiivisteet uudet
- Polttoaine suodatin ja pumppu uusia
- Jakaja, johdot ja pyöriät uusia sekä ngk kynttilät
- toisella eculla koitettu
- kaasuvivusto voideltu ja jouset paikallaan
- uudet venttiivarren kumit
wolf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 01.11.2010 13:10

Re: 190E humppaava käynti

Viesti Kirjoittaja wolf »

Tyhjäkäyntisäätimen huljuuttelu dieselissä ei välttämättä poista luistin liikettä haittaavaa tahmaa. Voisi kuvitella että kun säädin yrittää asetella käyntiä niin mömmö pitelee sitä kiinni kunnes ote irtoaa; siitä humppaaminen. Ultraäänipesurissa käyttäminen voisi auttaa. Itse jouduin purkamaan säätimen ja putsaamaan luistipään kiillotustahnalla. On sen verran iso ja ehkä vähän epävarmakin operaatio että on syytä etsiä ensin käytetty säädin varalle.
Ojiz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ke 13.03.2013 07:37

Re: 190E humppaava käynti

Viesti Kirjoittaja Ojiz »

wolf kirjoitti:Tyhjäkäyntisäätimen huljuuttelu dieselissä ei välttämättä poista luistin liikettä haittaavaa tahmaa. Voisi kuvitella että kun säädin yrittää asetella käyntiä niin mömmö pitelee sitä kiinni kunnes ote irtoaa; siitä humppaaminen. Ultraäänipesurissa käyttäminen voisi auttaa. Itse jouduin purkamaan säätimen ja putsaamaan luistipään kiillotustahnalla. On sen verran iso ja ehkä vähän epävarmakin operaatio että on syytä etsiä ensin käytetty säädin varalle.
Omatkin epäilykset kohdistuu tuohon tk moottoriin. Toisen purin ja purkuvaiheessa tuli niin paljon damagea että sitä ei voinut enää käyttää. Luistipää oli vanhasta tk-moottorista naarmuilla, joten se on käyttökelvoton, mutta tämä "uusi" ei ole ollenkaan naarmuinen, joten aattelin että jos dieseli hoitelis puhistuksen ja rasvauksen. UUSI säädin tulossa mutta minne lie saksanmaalle jäänyt. Oli muuten tarvike osa hinta. 49,90€.
wolf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 01.11.2010 13:10

Re: 190E humppaava käynti

Viesti Kirjoittaja wolf »

Eipähän tuo sitten ole hirmu tyyris. Ne luistipään naarmut tulevat useimmiten siitä että sitä rassataan ruuvimeisselillä. Huomasit varmaan että rungon ja luistin välissä ei ole kummoista rakoa joten pienikin skraadi vaikuttaa. Omassani sain homman kuntoon kiillottamalla luistin kaikkeein hienoimmalla vasihiontapaperilla. Kerrothan sitten täällä korjaantuiko uudella osalla.
Ojiz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ke 13.03.2013 07:37

Re: 190E humppaava käynti

Viesti Kirjoittaja Ojiz »

wolf kirjoitti:Eipähän tuo sitten ole hirmu tyyris. Ne luistipään naarmut tulevat useimmiten siitä että sitä rassataan ruuvimeisselillä. Huomasit varmaan että rungon ja luistin välissä ei ole kummoista rakoa joten pienikin skraadi vaikuttaa. Omassani sain homman kuntoon kiillottamalla luistin kaikkeein hienoimmalla vasihiontapaperilla. Kerrothan sitten täällä korjaantuiko uudella osalla.
Omassani oli naarmuinen myös se tksäätimen runko. Karaluistihan pääsee hieman liikkumaan pitkittäis suunnassa joten ei ihme jos vähän jumitelee kun pienet naarmut eivät ole kohdikkain. :roll: Yllätyin bräckleen pesun tehosta. Aivan puhdas koko kapistus sisältä kun veteli puolen pulloa räkliiniä ja paineilmaa perään. Naarmuista luistia ei tietenkään korvaa kuin uusi.

Paikassa oleva tk säädin jonka dieselöin, niin pysyi ainakin nyt käynnissä ja kävi ryypyn kanssa normaalisti sen 25 sekunnin ajan, mutta humpuuttaa edelleen , jokseenkin rauhallisemmin ja pienemmässä kierros-skaalassa. Uusi tk- säädin jos ei poista ongelmaa, uskon tämän vian olevan auton ominaisuus koska autossa kuitenkin jo toinen ruiskukin!
Ilmeisesti lämpösupistuminen metalliosissa saa jo nämä likaiset/kuluneet motit takertelemaan. Luultavasti asiaa ei olla niin tarkasti mietitty Boschilla kun melkeenpä kaikissa K/Ke jetroissa juuri kylmät ilmat saavat aikaan käyntihäiriöitä.
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2722
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: 190E humppaava käynti

Viesti Kirjoittaja markoala »

Potentiometrin vika voi aiheuttaa humppaavan käynnin. Aiheutti omassa ainakin. Mittaa vastusta töpseli irti kahden navan väliltä ja paina lautasta, vastus ei saa pätkäistä.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Ojiz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ke 13.03.2013 07:37

Re: 190E humppaava käynti

Viesti Kirjoittaja Ojiz »

markoala kirjoitti:Potentiometrin vika voi aiheuttaa humppaavan käynnin. Aiheutti omassa ainakin. Mittaa vastusta töpseli irti kahden navan väliltä ja paina lautasta, vastus ei saa pätkäistä.
Viimeksi irroittelin ja putsasin ja mittasin niin ei ollut katkoksia.. Tiiä sitten niistä oikeasta ohmi-arvoista, mutta tuskinpa ne kauheasti voi itsestään muuttua :crazy:

Täytyisi yrittää keksiä vikakohteita, voipi olla että jotain on varmasti jäänyt tutkimatta..
Eha vuotanut/hikoillut. Nyt vaihdettu ja säädetty. Katsotaan onko muutosta.
Ojiz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ke 13.03.2013 07:37

Re: 190E humppaava käynti

Viesti Kirjoittaja Ojiz »

"Uudella" Ehalla ja tk säätimellä saatiin toivottua muutosta aikaan. Kylmästartin jälkeen ei enään sammu ja liikennevaloihin pysähdyttäessä ei enää humppaa. Aavistuksen röhäyttää kun lisärikastus loppuu, mutta johtunee varmaan jo auton iästä yms. Nopeasti pysähdyttäessä saattaa kierrokset tipahtaa 600 rpm jonka jälkeen välittömästi palautuu oikeaksi. Johtunee ehkä myös siitä että auton akku on huonohko? :?:
Enää ei siis ole häiritsevää humpausta eikä sammumisia!
Sasasd
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 20.11.2014 19:55

Re: 190E humppaava käynti

Viesti Kirjoittaja Sasasd »

Ojiz kirjoitti:"Uudella" Ehalla ja tk säätimellä saatiin toivottua muutosta aikaan. Kylmästartin jälkeen ei enään sammu ja liikennevaloihin pysähdyttäessä ei enää humppaa. Aavistuksen röhäyttää kun lisärikastus loppuu, mutta johtunee varmaan jo auton iästä yms. Nopeasti pysähdyttäessä saattaa kierrokset tipahtaa 600 rpm jonka jälkeen välittömästi palautuu oikeaksi. Johtunee ehkä myös siitä että auton akku on huonohko? :?:
Enää ei siis ole häiritsevää humpausta eikä sammumisia!
Kuulostaa täysin samoilta oireilta kun oman 1.8:n potentiometri oli lopussa. Ei se putsaus mitään auta kun virtapiirin liukupinnat ovat kuluneet. En tiedä miten totesit ehjäksi mutta itse huomasin kun juuri tietyssä kohdassa resistanssi tipahti nollaan. Ja tuo kohta oli hyvin pieni alue mutta riitti aiheuttamaan nuo hummaamiset yms. Saksan ebaysta ostin 40€ uuden potentiometrin.
Viimeksi muokannut Sasasd, Su 06.12.2015 18:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 190E humppaava käynti

Viesti Kirjoittaja atlas »

Yksi toinenkin paikka on jos on kaikki käyty läpi niin mittariston nopeustieto singnaali anturi....se rikastaa tai nostaa kierroksia kun tietty nopeus saavutetaan joku 2km h eli jus se kun mennään liikenne valoihin ja polkaistaan vapaalle vaihde.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Sasasd
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 20.11.2014 19:55

Re: 190E humppaava käynti

Viesti Kirjoittaja Sasasd »

^

Jep tuo unohtui mainita myös. Nopeusanturin testaaminen on niinkin helppoa kuin pistät vauhdissa vapaalle ja katsot jääkö kierrokset 850-1000 rpm ja laskevat 750:n kun pysähdyt (tai hidastat alle 2 km/h).
Ojiz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ke 13.03.2013 07:37

Re: 190E humppaava käynti

Viesti Kirjoittaja Ojiz »

Sasasd kirjoitti:^

Jep tuo unohtui mainita myös. Nopeusanturin testaaminen on niinkin helppoa kuin pistät vauhdissa vapaalle ja katsot jääkö kierrokset 850-1000 rpm ja laskevat 750:n kun pysähdyt (tai hidastat alle 2 km/h).
Uuden mittariston myötä tuli myös uusi nopeusanturi ja se toimii, niin että kytkin pohjassa kierrokset ovat 900-1100 rpm. Kun auto liukuu ja se pysäytetään jarrulla äkisti esim 5 km/h nopeudesta, niin tuntuu että kierrokset tippuu yhtä äkisti sinne 600rpm hujakoille kun auto on pysähtynyt, MUTTA jos rauhallisesti pysähtyy kierroksetkin tasoittuu nätisti siihen 750rpm.. :crazy: Näin tapahtuu JOKA KERTA :D . Ihmeellinen juttu.

Potikka on "uudesta" ke jetistä ja ajettu 300tkm. Liukupinnat näkyvät siitä tyhjisalueelta, mutta katkoksia ei ollut vaikka kuinka yritti saada. Eniten ihmetyttää se että varaosanumero on eri kuin auton alkuperäisessä ruiskussa (myös ilm.määr mittarissa!!). Määräjakaja ecu ja eha täsmäävät vanhaan. Potikka on vihreällä piirikortilla kun näissä tutummissa se on puna-vihreällä. Myös vastus-arvot ovat erit. Lähtee siitä 2 kohm hujakoilta mutta piikki on vain 4 kohmia! Vanhassa se oli luokkaa 10kohmia... tätä ihmettelinkin kun ostin varaosa ruiskua, ja ajattelin kun ei ollut katkoksia että olis vain ryytynyt kun ollut ajamaton auto. Viimeiset kaksi numeroa eivät täsmänneet alkuperäiseen vai olisiko vain vika numero heittänyt.

Auto ei nyi ollenkaan ja vedot tallella ja kulutus kohdillaan.

E:TUOSSA KUVA POTIKASTA: http://www.motor-talk.de/bilder/lmm-pot ... 84898.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Sasasd
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 20.11.2014 19:55

Re: 190E humppaava käynti

Viesti Kirjoittaja Sasasd »

Omassa vanhassa oli myös piikki luokkaa 10 kOhm mutta tuskin tuo johtuu siitä. Tuo minunkin "rötää" kylmänä vähän ja vauhdissa kun laitat kytkimen pohjaan moottorijarrulta niin saatta käydä kierrokset alhaalla. En tiedä sitten olisiko tuo suuttimet tai sitten ihan ominaisuus. Kun olet suuttimetkin vaihtanut niiin ominaisuudelta kuulostaa :D
Ojiz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ke 13.03.2013 07:37

Re: 190E humppaava käynti

Viesti Kirjoittaja Ojiz »

Sasasd kirjoitti:Omassa vanhassa oli myös piikki luokkaa 10 kOhm mutta tuskin tuo johtuu siitä. Tuo minunkin "rötää" kylmänä vähän ja vauhdissa kun laitat kytkimen pohjaan moottorijarrulta niin saatta käydä kierrokset alhaalla. En tiedä sitten olisiko tuo suuttimet tai sitten ihan ominaisuus. Kun olet suuttimetkin vaihtanut niiin ominaisuudelta kuulostaa :D
Taitaa olla ominaisuus.. Pitäis varmaan tehdä vanhanaikainen tyhjäkäynnin ohjaus eli muuttaa KE III - KE I :ksi, jossa oli vanhakunnon lisäilmaluisti ja mekaanisesti säädettävät tyhjäkäyntikierrokset kun ei nuat Ecut taida pysyä enää perässä :D

E: eihän se vaatisi kuin toisenimusarjan ja sen lisäilmaluistin, ja sille 12v sähkö vaikka imusarjanlämmittimeltä.... :roll:
Saa kaupitella jos joltakulta löytyy :thumbup:
Sasasd
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 20.11.2014 19:55

Re: 190E humppaava käynti

Viesti Kirjoittaja Sasasd »

Eikö tuo vaatisi myös eri ECU:n koska sehän menee vikatilaan jos TK-säätimen liittimen jätät irti?
Ojiz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ke 13.03.2013 07:37

Re: 190E humppaava käynti

Viesti Kirjoittaja Ojiz »

Sasasd kirjoitti:Eikö tuo vaatisi myös eri ECU:n koska sehän menee vikatilaan jos TK-säätimen liittimen jätät irti?
Eikös se mene vikatilaan vasta kun irroittaa ehan tai potikan johdon? Tai tarkoitan että vikakoodi jää mutta ei olisi minkäänlaista vaikutusta seokseen yms. :?: :)
No voihan sen sitten koristeeksi jättää :lol:
Olisi helppo tehdä tk:n ohjaus jos motti tarttis aina saman määrän ilmaa :x
Ojiz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ke 13.03.2013 07:37

Re: 190E humppaava käynti

Viesti Kirjoittaja Ojiz »

Olen rakentanut KE3 jetistä KE1 jetronicin ja homma oli erittäin helppo. Piti ostaa purkuautosta JOSSA ke1 jetronic letkut / lisäilmaluisti sekä se pääteyhde joka on imusarjassa kiinni 2:lla M6 pultilla päältäpäin. Tyhjäkäynti on erittäin tasaista, ei humppaa / yski meinaa sammua tms. Suosittelen ihan jopa huonolle tyhjäkäynnille omaaville mersuille korjaukseksi tätä muutosta. Eli nyt tyhjäkäynnin ohjaus on täysin mekaaninen, kun ruuvilla haetaan lämpimänä tyhjäkäynti haluamakseen ja kylmänä siitä huolehtii lisäilmaluisti, johon muuten pitää saada 12V jännite, että sen sisällä oleva vastus lämpenisi. Onkohan lisäilmaluisti jumissa kun kylmänä käy vain n. 550-600 rpm? Lämpimänä 700 rpm.
Voin laittaa kuvia niille haluaville

ps. Aikaa meni n. 1h kaikkineen... :)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 190E humppaava käynti

Viesti Kirjoittaja atlas »

Siis pelkkä tyhjis muutettu ja ke-toimii sähköisesti edelleen ja eha säätää lambdan kautta seosta?
Kuvathan on aina kivoja :D
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Ojiz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ke 13.03.2013 07:37

Re: 190E humppaava käynti

Viesti Kirjoittaja Ojiz »

tk variaatio ke.PNG
atlas kirjoitti:Siis pelkkä tyhjis muutettu ja ke-toimii sähköisesti edelleen ja eha säätää lambdan kautta seosta?
Kuvathan on aina kivoja :D
Kyllä. Lisään kuvat kunhan kerkeän :)
Tyhjis on kylmänä/kylmällä koneella liian alhainen, n. 600 rpm.. Epäilen että koko lisäilmaluisti on jumittunut kiinni asentoon :evil:
Tai sitten tarvitsisi uuden ecun, mutta siihen en usko

E: Toi lisäilmamurkula ei kyllä tee yhtään mitään , vrt kuuma tai kylmä. Auto käy noi. 600-650rpm kunnes on 80 asteinen ja käy 750 rpm johon sen sääsin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vastaa Viestiin