Muutama viikko sitten perheeseen ilmaantui uusi kulkine, vuosimallin 2004 s211 270 cdi koneella. Kyyti on mukavaa ja meno on maistunut. Autossa on kuitenkin muutama pikkuvika, jotka pitäisi hoitaa pois päiväjärjestyksestä. Auto on minulle ensimmäinen E-sarjalainen, joten vinkit näiden kanssa enemmän touhunneilta ovat tarpeen.
Vika 1, takaluukku:
- Takaluukussa kolisee. Kolinan aiheuttajaksi on paljastunut takaluukun kansi, joka ei mielestäni kiristy riittävästi paikoilleen. Kansi tekee millin parin liikettä kumitiivistettä vasten ja ilmeisesti kolina aiheutuu lukkomekanismin kalistessa auton rungossa kiinni olevaan lukkorenkaaseen. Lukko kyllä kiristää rauhallisesti kannen viimeiset noin 5mm luukkua sulkiessa, kuten käsittääkseni kuulukin. Voiko takaluukun lukituksen tiukkuutta voi säätää ja miten?
- Vara-avainta tilatessani autosta luettiin vikakoodit. Koodien joukosta löytyi seuraavaa: ”Rakenneosa A 72 (takaoven lukitusyksikkö) on rikki tai rakenneosaan menevässä johdossa on oikosulku tai virtakatkos. (Käyttömoottori: oikosulku tai virtakatkos lukittaessa tai lukitusta avattaessa”. Liittyykö em. koodi kolisevaan takaluukkuun?
- Takaluukku myös laskeutuu melkoisella vauhdilla alas. Ilmeisesti kaasujouset ovat tulleet tiensä päähän?
- Myös takaluukun verhon laskumekanismi kiukuttelee yhä, enkä ole siihen lääkettä keksinyt (http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=108056" onclick="window.open(this.href);return false;) . Uuden kiskon kytkimineen saa kuulemma kun latoo tiskiin 350 €. Nyt metsästetään jostain purkuosaa. Jos jollakulla on tähän vinkkejä, niin ovat erittäin tervetulleita.
Vika 2, hehkuvalo:
- Viikko takaperin autossa syttyi kylmänä käynnistäessä hehkun valo palamaan. Hehkut on vaihdettu ja valo syttyy vielä palamaan. Mistä löytyy autostani hehkurele?
Vika 3, kuskin oven lukko:
- Lukko ei aina aukea avaimen kaukosäädöllä. Aamulla, auton ollessa kylmä, lukko aukeaa aina. Ajon jälkeen ja auton lämmettyä sisältä, lukko ei enää aukea. Nuppi ei pompi hulluna edestakaisin, kuten tuossa perinteisessä jousiviassa, vaan nousee ylös ja laskee alas kerran. Vastaavaa vikaa en foorumilta löytänyt. Onko vika tuossa jousessa vai mikä tämän aiheuttaa?
Vika 4, vikakoodi Rakenneosa M16/32:
- Myös tällainen vikakoodi löytyi. Sulkumoottori (lämmönvaihdin) on rikki tai tulojohdossa on virtakatkos.
- Mitä tämä sulkumoottori tekee ja miten vika ilmenee käytännössä? Mistä sulkumoottori löytyy?
Siinäpä niitä vikoja, jotka pitäisi saada kuntoon. Ajattelin yrittää ensin itse, ennen kuin haen ammattiapua. Parit vinkit vain ovat tarpeen.
Toivottavasti vikoja ei ihan samalla vauhdilla ilmene jatkossa, tai muuten menee homma jännittäväksi …
S211: Pikkuvikoja ja vikakoodeja
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 37
- Liittynyt: To 28.03.2013 09:32
Re: S211: Pikkuvikoja ja vikakoodeja
1. En farkkuja tunne mutta siellä lukituskoukussa muistelen olevan säätövaraa. Tuo moottorin kiukuttelu voi olla johtosarjojenkin rispaantumista, tai sitten siellä asemaa tarkkailevat hall-anturit eivät anna haluttua signaalia (en muista tuliko noista antureista ollenkaan omaa koodia vai menikö se suoraan käyttömoottorin viaksi)
3. Oven eristevaimenninmuovi voi ottaa nuppia nostavaan rautalankaan, mutta muistelen että tuokin olisi enempi aiheuttanut hyppimistä. Voihan se jousikin olla poikki mutta jokin vastustaa sen verran että ei ala hyppimään (pikakorjaushan hyppivälle nupille on hammastikun laittaminen nupin juureen). Tuota ei oikein voi todentaa muuta kuin avaamalla ovipahvit...
4. Sulkumoottori ohjaa vesiventtiiliä, haulla W211 vesiventtiili löytyy enemmän asiaa. Joskus etu-SAMin oireilut suuntaavat myös tuohon sulkumoottorin vikakoodiin vaikka moottori kunnossa.
Edit:
2. Mun kutokoneen on siinä kuskin puolella paisarin alla luultavasti sulla samassa (piti käydä tarkistamassa omasta, V-koneisen kun tais olla jossain moottorin etuosassa...)
3. Oven eristevaimenninmuovi voi ottaa nuppia nostavaan rautalankaan, mutta muistelen että tuokin olisi enempi aiheuttanut hyppimistä. Voihan se jousikin olla poikki mutta jokin vastustaa sen verran että ei ala hyppimään (pikakorjaushan hyppivälle nupille on hammastikun laittaminen nupin juureen). Tuota ei oikein voi todentaa muuta kuin avaamalla ovipahvit...
4. Sulkumoottori ohjaa vesiventtiiliä, haulla W211 vesiventtiili löytyy enemmän asiaa. Joskus etu-SAMin oireilut suuntaavat myös tuohon sulkumoottorin vikakoodiin vaikka moottori kunnossa.
Edit:
2. Mun kutokoneen on siinä kuskin puolella paisarin alla luultavasti sulla samassa (piti käydä tarkistamassa omasta, V-koneisen kun tais olla jossain moottorin etuosassa...)
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: S211: Pikkuvikoja ja vikakoodeja
2. siinä paisarin vieressä on kahdella 10mm mutterilla kiinni. siellä on sisällä rivi sulakkeita jotka palaa jos joku hehku rikki mennessään menee oikosulkuun.
Eli jos hehkut on uusia niin joko uusi hehkurele tai purkaa releen (tiiviste aineen kaapii pois urasta ja ruuvvimeisselillä kampeaa kotelon irti). Sitten juotta sinne jonkun 25a? sulakkeen palaneen langan tilalle. Näin tein omaan.
Eli jos hehkut on uusia niin joko uusi hehkurele tai purkaa releen (tiiviste aineen kaapii pois urasta ja ruuvvimeisselillä kampeaa kotelon irti). Sitten juotta sinne jonkun 25a? sulakkeen palaneen langan tilalle. Näin tein omaan.
Viimeksi muokannut -230k-, To 29.10.2015 18:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
Re: S211: Pikkuvikoja ja vikakoodeja
Onko näissä kaikissa vielä vanhan mallinen, että ei olisi jo uudemman mallinen missä ei enää ole 'sulakesiltoja'... voi olla että vaihtuu vasta V-koneisiin.-230k- kirjoitti:2. siinä paisarin vieressä on kahdella 10mm mutterilla kiinni. siellä on sisällä rivi sulakkeita jotka palaa jos joku hehku rikki mennessään menee oikosulkuun.
Eli jos hehkut on uusia niin joko uusi jännitteensäädin tai purkaa releen (tiiviste aineen kaapii pois urasta ja ruuvvimeisselillä kampeaa kotelon irti). Sitten juotta sinne jonkun 25a? sulakkeen palaneen langan tilalle. Näin tein omaan.
Edit: tuossa uudempi:
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... a84#668209" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja tuossa vanhempi:
http://forums.mercedesclub.org.uk/showt ... lay&page=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut MiHe, To 29.10.2015 17:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: S211: Pikkuvikoja ja vikakoodeja
missä kohtaa tuli "uuden mallinen " ? , mielestäni tuon ikäisessä helposti korjattavissa niiku 230k kertoi.
Re: S211: Pikkuvikoja ja vikakoodeja
Vastaava tilanne kävi n. Pari kk sitten hehkut uusittu,mutta valo loisti. Staarin nokkaan,vikamuistin tyhjennys ja ei ole omistajasta muuta kuulunut,kuin kiitos viesti,jossa todettiin auton kuntoon tuleminen,eikä ole valo loistanut. En tiedä missä oli bitti poikittain.
Star
Re: S211: Pikkuvikoja ja vikakoodeja
Mä olen tapellut saman ongelman kanssa. Laitan illemmalla enemmän tarinaa kun nyt ei ehdi pidempään kirjoitella.Dr. Diablo kirjoitti: Vika 1, takaluukku:
- Takaluukussa kolisee. Kolinan aiheuttajaksi on paljastunut takaluukun kansi, joka ei mielestäni kiristy riittävästi paikoilleen. Kansi tekee millin parin liikettä kumitiivistettä vasten ja ilmeisesti kolina aiheutuu lukkomekanismin kalistessa auton rungossa kiinni olevaan lukkorenkaaseen. Lukko kyllä kiristää rauhallisesti kannen viimeiset noin 5mm luukkua sulkiessa, kuten käsittääkseni kuulukin. Voiko takaluukun lukituksen tiukkuutta voi säätää ja miten?
- Vara-avainta tilatessani autosta luettiin vikakoodit. Koodien joukosta löytyi seuraavaa: ”Rakenneosa A 72 (takaoven lukitusyksikkö) on rikki tai rakenneosaan menevässä johdossa on oikosulku tai virtakatkos. (Käyttömoottori: oikosulku tai virtakatkos lukittaessa tai lukitusta avattaessa”. Liittyykö em. koodi kolisevaan takaluukkuun?
- Takaluukku myös laskeutuu melkoisella vauhdilla alas. Ilmeisesti kaasujouset ovat tulleet tiensä päähän?
- Myös takaluukun verhon laskumekanismi kiukuttelee yhä, enkä ole siihen lääkettä keksinyt (http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=108056" onclick="window.open(this.href);return false;) . Uuden kiskon kytkimineen saa kuulemma kun latoo tiskiin 350 €. Nyt metsästetään jostain purkuosaa. Jos jollakulla on tähän vinkkejä, niin ovat erittäin tervetulleita.
E350CDI&A180CDI
Re: S211: Pikkuvikoja ja vikakoodeja
Mulla siis lopetti tuo "imu" pelaamasta. Star antoi kolme mahdollista vikaa. Lukon ohjainboksin, itse lukkolaitteen tai jonkun noiden välisistä johdoista. Ohjainboksin vika todettiin jo starin kanssa tutkiessa epätodennäköiseksi, ja kaikki johdot mittasin, ehjiä nekin. Lukkolaite siis hajalla.
Foorumilta löysin ohjeet (en enää löytänyt topicia), missä joku McGyver oli itse korjannut vastaavan vian. Irroitin siis lukkolaitteen takaluukusta, se on nopea ja yksinkertainen homma. Lukko on selvästikin suunniteltu vaihdettavaksi. Sen jälkeen avasin lukon muovikannen, sitä ei ole suuniteltu avattavaksi. Kansi on prässätty kiinni mikä lisäksi sinä on muovisia "niittejä" mitkä pitää leikata pois. Sisältä löytyi helvetisti muovirattaita ym. muutenkin jänskäpänskän näköinen koneisto. Vähän aikaa piti funtsailla miten härveli toimii, enkä vieläkään ole varma osuinko oikeaan Imun ollessa päällä muovinen varsi työntää lyhyen metalliakselin rattaineen toiseen asentoon, ja tuon metalliakselin pää vastaa lukkolaitteen muovikannessa olevaan syvennykseen. Kaikki tietää miten käy kun metalli ja muovi hinkkaa toisiinsa. Muovi kuluu. Osat siis pääsee elämään liikaa, ja imu lakkaa pelaamasta. Ohjeiden mukaisesti leikkaisin millisestä pellistä syvennykseen oikean muotoisen palan, minkä sikaliimasin kiinni. Kannen sain pysymän kun kolvilla sulatin sauman yhdeksi puuksi. "Niittien" kohdalle sulatin nippusiteestä uutta tavaraa
Sitten lukko paikalleen ja testaus. Ja wittu, sehän toimi! Imu jäi tosin millin vajaaksi, ja takaluukku irvistämään juuri sen verran, että sen huomaa. Aattelin että vastapalaa, mihin lukkolaitteen kieli siis tarttuu, säätämällä tulee kuntoon. Takaluukun pohjan takareunasta kun ottaa sen pellinkäikäleen pois, niin pääsee säätämään vastapalaa. Pari kertaa säädin ennenkuin tuli hyväksi. Mutta sitten lukko lakkasi taas toimimasta. Ei ollut pitkä ilo patenttikorjauksesa En jaksanut rueta kikkaileen ja pelleileen enempää, vaan koko paska nippuun ja monta kaljaa vitutukseen ja miksei ihan muutenkin vaan.
Lukosta laitoin hintakyselyä Tampereen Veholle, ja Seinäjoen Käyttöautolle. Molemmissa hinta ~380€. Nää menee vissiin kaikilta muiltakin rikki, kun purkuautoista menee about ekana joka kerta. Viime viikolla tein viimesen soittokierroksen purkaamoille, ja kun ei vieläkään löytynyt, niin rupesin googlaileen ulkomaankauppoja. Baldshopista postikuluineen Suomeen toimitettuna uusi 247€. Kyselyyni vastattiin, että myynnissä on uusi paranneltu malli, kantaa eri varaosanumeroakin. En tiedä mikä on paranneltu lukossa, mutta voisin veikata just tota mainitsemaani kohtaa. Sitäkään en tiedä, mistä eteenpäin toi uus malli on ollu asennettuna, olisko tullu faceliftiin?
Täällä samasta aiheesta juttua.
Foorumilta löysin ohjeet (en enää löytänyt topicia), missä joku McGyver oli itse korjannut vastaavan vian. Irroitin siis lukkolaitteen takaluukusta, se on nopea ja yksinkertainen homma. Lukko on selvästikin suunniteltu vaihdettavaksi. Sen jälkeen avasin lukon muovikannen, sitä ei ole suuniteltu avattavaksi. Kansi on prässätty kiinni mikä lisäksi sinä on muovisia "niittejä" mitkä pitää leikata pois. Sisältä löytyi helvetisti muovirattaita ym. muutenkin jänskäpänskän näköinen koneisto. Vähän aikaa piti funtsailla miten härveli toimii, enkä vieläkään ole varma osuinko oikeaan Imun ollessa päällä muovinen varsi työntää lyhyen metalliakselin rattaineen toiseen asentoon, ja tuon metalliakselin pää vastaa lukkolaitteen muovikannessa olevaan syvennykseen. Kaikki tietää miten käy kun metalli ja muovi hinkkaa toisiinsa. Muovi kuluu. Osat siis pääsee elämään liikaa, ja imu lakkaa pelaamasta. Ohjeiden mukaisesti leikkaisin millisestä pellistä syvennykseen oikean muotoisen palan, minkä sikaliimasin kiinni. Kannen sain pysymän kun kolvilla sulatin sauman yhdeksi puuksi. "Niittien" kohdalle sulatin nippusiteestä uutta tavaraa
Sitten lukko paikalleen ja testaus. Ja wittu, sehän toimi! Imu jäi tosin millin vajaaksi, ja takaluukku irvistämään juuri sen verran, että sen huomaa. Aattelin että vastapalaa, mihin lukkolaitteen kieli siis tarttuu, säätämällä tulee kuntoon. Takaluukun pohjan takareunasta kun ottaa sen pellinkäikäleen pois, niin pääsee säätämään vastapalaa. Pari kertaa säädin ennenkuin tuli hyväksi. Mutta sitten lukko lakkasi taas toimimasta. Ei ollut pitkä ilo patenttikorjauksesa En jaksanut rueta kikkaileen ja pelleileen enempää, vaan koko paska nippuun ja monta kaljaa vitutukseen ja miksei ihan muutenkin vaan.
Lukosta laitoin hintakyselyä Tampereen Veholle, ja Seinäjoen Käyttöautolle. Molemmissa hinta ~380€. Nää menee vissiin kaikilta muiltakin rikki, kun purkuautoista menee about ekana joka kerta. Viime viikolla tein viimesen soittokierroksen purkaamoille, ja kun ei vieläkään löytynyt, niin rupesin googlaileen ulkomaankauppoja. Baldshopista postikuluineen Suomeen toimitettuna uusi 247€. Kyselyyni vastattiin, että myynnissä on uusi paranneltu malli, kantaa eri varaosanumeroakin. En tiedä mikä on paranneltu lukossa, mutta voisin veikata just tota mainitsemaani kohtaa. Sitäkään en tiedä, mistä eteenpäin toi uus malli on ollu asennettuna, olisko tullu faceliftiin?
Täällä samasta aiheesta juttua.
E350CDI&A180CDI