Minkäslaiset talvikummit 124:seen?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
JuhaK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: Su 29.06.2003 22:28
Paikkakunta: Tornio

Minkäslaiset talvikummit 124:seen?

Viesti Kirjoittaja JuhaK »

Olen tässä suunitellu talvikumien ostoa, aattelin vain kysellä minkälaisia renkaita muilla on ja kokemukset niistä ?

Itse olen aattellu 195/65/15:sta tai 205/55/16:sta. Merkistä ei ole vielä hajua eikä siitä onko kitka vai nasta.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

no...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Goodyear Ultra Grip 500:nen nastarengas tuntuisi olevan mainio rengas w124:ään.

W123:ssa oli Hakkapeliitta 2:set, pitoa oli kyllä hyvin, mutta karhunraiteet tuntuivat.
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Kyllä tuolla korkeudella kantsii varmaan nastat ostaa, siellähän ei paljoa teitä suolailla kait?
Ja lumikin taitaa olla maassa hieman kauemmin, kuin täällä etelässä.
Pinnattuja talvigummeja ei ainakaan kannata ostaa, niillä pääsee vain hengestään. Kokemuksia on nimittäin pinnatuista kesäkumeista ja jos nekin oli niin liukkaat... :shock:
Eikä missään nimessä ainakaan leveämpiä kuin 205, ettei tarvi ajaa kieli keskellä suuta sohjossa.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

Pasi M. kirjoitti: Eikä missään nimessä ainakaan leveämpiä kuin 205, ettei tarvi ajaa kieli keskellä suuta sohjossa.
Niin. Ja senkin puoleen on hyvä laittaa vähän ankeammat talvikiekot, että näyttää kesäpyörät paremmilta..:roll:
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Periaatteessahan pohjoisemmassa kitkat toimivat paremmin kuin etelässä.Etelässä kun nuo kelit vaihtelevat kun taas pohjoisessa on tasaisemmin koko talven lumi maassa jolloin kitkatkin pitävät."Mustalla" jäällähän kitkat ovat melko surkeat.

Itse olen ajanut kitkoilla jo 5 talvea ja n. 140-180tkm ja tyytyväinen olen ollut.Nyt talveksi tallissa odottaa jo viime talvenakin palvelleet 225/45 ja 235/ 45/17 kitkat.Takana misukat ja edessä nokian NRW:t.Ero on huomattava, nokialaiset hakkaavat misukat 10-0!!No rengasesitteestäkin kävi sitten ilmi että nuo misukat on tarkoitettu jonnekin keskieuroopan alueille jossa voi jopa joskus tulla luntakin... 8)

En ehkä ihan tuon kokoisia voi varauksetta suositella, pitoerot eri pinnoilla ovat melko huimat.Lumella pitää erittäin hyvin, mutta jäällä pito...tai siis sitä pitoa ei ole!Ehkä tuollainen 205/55 voisi olla hyvä kompromissi joko kitkana tai nastana.Tuollainen 65 profiilinen on ainakin minun mielestä hieman hutera ajaa.

Joku testeissä pärjännnyt laatumerkkihän on turvallisinta ostaa, ei ainakaan aivan susi ole.Tosin kyllä niitä pitoja löytyy pinnoitetuistakin versiosta, kaverilla oli (en muista merkkiä) sellaiset ja pito oli jäällä erittäin hyvä.Nastat taisivat olla tosin hieman vanhempien lakien mukaiset 8)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ylen radiouudistuksen jälkeen tekisi mieli sanoa, että osta Kelly-talvirenkaat. Mallia en muista mutta hyvän pidon vastapainoksi ko. kumit pitävät niin hirveää meteliä, että siinä on radiota turha yrittääkään kuunnella. Ja kukapa kanavauudistuksen jälkeen muutenkaan yrittäisi... :twisted:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
JuhaK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: Su 29.06.2003 22:28
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja JuhaK »

AM kirjoitti:Periaatteessahan pohjoisemmassa kitkat toimivat paremmin kuin etelässä.Etelässä kun nuo kelit vaihtelevat kun taas pohjoisessa on tasaisemmin koko talven lumi maassa jolloin kitkatkin pitävät."Mustalla" jäällähän kitkat ovat melko surkeat.
Viime talven ajoin Hakkapeliitta Q:lla. Ostin yhen talven ajettuna yheltä papalta jonka mielestä ne oli jo ihan loppu... Tosin niissä pito oli huonompi kuin isukin 4vee hakka 1:ssä. Huhujen mukaan nokian kumit kuivuvat ja pito on hyvä eka talvena ja seuraavina huonompi. Hakka 2:sta on kehuttu aivan älyttömästi, tosin hintaa on puolet enenmän, kuin esim. hankookilla.
AM kirjoitti: No rengasesitteestäkin kävi sitten ilmi että nuo misukat on tarkoitettu jonnekin keskieuroopan alueille jossa voi jopa joskus tulla luntakin... 8)
Taitaa olla Briggerikki. Kaverilla oli 300CE 24v -91:ssä 225/45/17 Brig. Kitkat alla. Nilllä ei päässy mihinkään, jäi jopa tasasella kiinni.
AM kirjoitti: En ehkä ihan tuon kokoisia voi varauksetta suositella, pitoerot eri pinnoilla ovat melko huimat.Lumella pitää erittäin hyvin, mutta jäällä pito...tai siis sitä pitoa ei ole!Ehkä tuollainen 205/55 voisi olla hyvä kompromissi joko kitkana tai nastana.Tuollainen 65 profiilinen on ainakin minun mielestä hieman hutera ajaa.
Ja toisella kaverilla oli audi s4:ssa 205/55/16 kitkat, merkkiä en muista. Se kehu ainaki pitoa ja hiljaisuutta. Tosin 4WD saattaa auttaa asiaan.
AM kirjoitti: Joku testeissä pärjännnyt laatumerkkihän on turvallisinta ostaa, ei ainakaan aivan susi ole.Tosin kyllä niitä pitoja löytyy pinnoitetuistakin versiosta, kaverilla oli (en muista merkkiä) sellaiset ja pito oli jäällä erittäin hyvä.Nastat taisivat olla tosin hieman vanhempien lakien mukaiset 8)
Pinnotettua en osta. Saattaahan niitä hyviäki olla, jos saat neljä continentaalin runkolla olevaa kumia. Tai sitte yhen continentaalin ja kolme runkovikasta liirum laarum baarumia. Tää oli sitte vain esimerkki.
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Kitkoja en voi suositella tämän painoiseen autoon haja-asutusalueelle enkä kyllä suosittele kitkoja mihinkään muuhunkaan käyttöön. Ajoin viime talvena W124sella muutaman viikon kitkoilla ja meinasin hengestäni päästä. Yhdessä BMW:ssä oli jo yhden talven ajetut kitkat alla ostettaessa ja meno oli kuin kesärenkailla olisi liukastellut.

Fakta on että vaikka kitkarenkaan väitetään toimivan useimmilla keleillä ihan nastarenkaan veroisesti - ja kuivalla asfaltilla luonnollisesti paremmin - niin aika ajoin on niitä päiviä jolloin keli on aivan perseestä ja kyllä minun TÄYTYY päästä silloinkin liikkumaan turvallisesti. Etenkin kun vaimokin ajaa joskus Lumikilla perheen muksut kyydissään. Ja siitä syystä vaimonkin autossa on aina kunnolliset nastat alla.

Eli nastaa alle. Hakka2 olisi varmaan paras mutta on hinnoiteltu aivan metsään. Yhden renkaan hinnalla ostaa koko kierroksen Scasonin pinnoitettuja. Joskin niissä voi käydä niin että 3 rengasta on samanlaiselle vyörenkaalle tehty ja neljäs mikälie kiinalainen pyörylä. Eivätkä suostu vaihtamaan edes tehtaalla, nimimerkillä kokemusta on.

Michelineissä ei pysy nastat.

Gislavedit pitävät sivuttain tosi hyvin mutteivät pitkittäin yhtään.

Ainoa hinta/laatu -suhteeltaan passeli rengas johon olen törmännyt oli saksalainen Kleber ja ensi talveksi saattavat hyvin sellaiset ilmestyä Lumikin alle, Misukoitten ropisteltua nastat ympäri kymppitietä.

Henkka

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Rohkenen olla hieman eri mieltä siitä ettei kitkarenkaat sovi painavalle autolle ja hajaasutusalueelle.Nimenomaan painavaan autoon kitkat sopivat, suurikokoinen ja siten rauhallisesti käyttäytyvä auto kuten W124 ei tuota yllätyksiä niin rajusti kuten esim. etuvetoinen japski.Kitkoillahan pitoerot jäällä ja lumella ovat melko suuret ja näin liikkeissään rauhallinen iso auto sopii kitkoille hyvin.Tästä syystä kitkat sopivat myös paremmin tänne lumisiin olosuhteisiin kuin etelän enemmän vaihteleviin keleihin.Ainoa keli jossa kitkarenkaat ovat surkeat on peilikirkas jää.Tällaisia kelejähän täällä vähemmin liikennöidyillä teillä on harvoin toisin kuin etelän suuremmilla teillä.

Itse olen vielä hengissä kitkoilla viettämistäni kilometreistä huolimatta.Ajotapa jäisillä teillä muotoutuu ennakoivammaksi varsinkin kaupunkiajossa,mikä ei varmaankaan ole huono asia.Kyllä kitkoilla pärjää ja pystyy joka keliin lähtemään.Kertaakaan ei ole tarvinnut autoa kotiin jättää huonon kelin takia.

Nasta vs. kitkat ovatkin sitten perinteinen ja loppumaton suo johon ei varmastikaan minkäänlaista lopputulosta saada 8)
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Meikäläinen vois kyllä laittaa kitkat, kun täällä etelässä on tiet sulia ja paljaita lähes koko talven. Mutta sitten kun tulee oikein huono ilma, en kyllä uskaltaisi lähteä liikenteeseen kitkoilla. En sen takia, että pelkäisin ajavani pöpelikköön, vaan siksi kun autossa ei ole edes lukkoperää. Ja ainakin täällä Tampereella jopa noiden pääteiden risteykset / ylämäet ovat sallimattoman kauan auraamatta / hiekoittamatta. Viime talvenakin oli pariin otteeseen niin pahoja kelejä, että nipinnapin pääsi liikkeelle lähes uusilla nastarenkailla. Yhtäkin valoihin uupunutta Lagunaa jouduin meneen työntään, se oli kuin tossu paskassa kiinni ylämäessä tientukkona. Etuvetoinenkin vielä, noh nainenhan siellä oli ratissa. :wink:
Silloin olin liikenteessä Hondalla, jossa on uudenveroiset Nokialaiset. Silti siinä mäessä sai sahata ja heijata useampaan otteeseen, että pääsi lopulta liikkeelle. Kitkoilla ei olisi ollut mitään toivoa... :roll:

Ja onhan noita nastoja siinä mielessä paljon parempi käyttää tuolla pohjoisessa, siellä kun on sentään suurimman osan talvesta lumi maassa. Mikään ei vituta enempää, kuin nastoilla rassuttelu kuivilla / sulilla teillä kauheassa suolapöherössä ja tietenkin vielä talvirajoitusten mukaan. :x
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
J_J
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 10.07.2003 04:21
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja J_J »

Että talvirenkaista... Itse olen ajanut työkseni erilaisilla henkilöautoilla kohta kuusi vuotta, joista neljä viimeistä talvea pääasiassa kitkarenkain varustetulla ajokilla. Useimmiten on alla olleet Hakkapeliitta Q:t ja pari kertaa olen päässyt "testaamaan" myös laaturenkaita, kuten Sava... Myös Blizzakeilla on ajettu. Ajelut on pääasiassa sijoittuneet Tampereen ympäristöön, missä kyllä olen tullut täysin toimeen kitkoilla, enkä mitenkään himoitse paluuta nasta-aikaan. Ajomukavuus ja äänettömyys on aivan eri maailmasta. Automallejakin on ollut ajettavana (sekä kitka- että nastarenkain) monenlaisia, esimerkkeinä W210, W202, W203 ja Vito, sekä jokunen kulkuneuvo kuten Peugeot 406, Citroën C5, Volvo V70...

Omasta mielestäni kitkat sopii paremmin hieman raskaampiin ajopeleihin, mutta hyvin pärjäsi Hakka Q:lla myös vm. -00 Corollalla. Auton raskautta tai keveyttä enemmän kitkojen kelpoisuuteen vaikuttaa se, onko autossa ABS vai ei. Kitkarengas ja lukkiutuvat jarrut ei oikein pelaa yhteen. Renkaan kuvio vaikkapa lumella jarrutettaessa menee "tukkoon", eikä lamellit, joiden varassa renkaan pito on, toimi kuten on insinööri suunnitellut. ABS-autolla rengas pääsee sen verran täysjarrutuksessakin pyörimään, että kuvio ei samalla tavalla tukkeudu ja pito on aivan eri luokkaa.

Pitäisin kitkarengasta ainakin takapuolituntuman omaavalle kuljettajalle jopa nastarenkaita turvallisempana. Nastat saattaa "mustalla jäällä" ajettaessa tuudittaa täysin aiheettomaan turvallisuuden tunteeseen, mutta piikittömät renkulat varoittavat peilijäästä (myös muuten tavallista liukkaammasta kelistä) paljon nastakumeja aikaisemmin, jolloin aivoilla varustettu safööri tajuaa hieman hillitä menoa...

Kun vuosittainen ajomäärä autoa kohti on vaihdellut välillä 80-100 tuhatta kilometriä, menee syksyllä alle laitetut kitkarenkaat vaihtokuntoon yhdessä talvessa siististikin ajaen. Niinpä ei ole pahemmin kertynyt kokemuksia mainitusta ylivuotisten renkaiden kuivumisesta/kovettumisesta. Tuon yhden talven kumeilla on päässyt, ja jo kuluneisuuden vuoksi on ollut syytä hankkia seuraavaksi talveksi uudet. Kesällä ei kitkoilla muutenkaan ole kovin järkevää ajaa, ainakaan jos kilometrisuorite on vähänkään suurempi. Tämä siksi, että reilusti kesäkumeja pehmeämmästä seoksesta paistetut kitkat "sulavat" alle kesäkeleillä todella nopeasti ja ajotuntumakin on hieman epämääräinen. Kuitenkin voin hyvillä mielin suositella kitkarenkaita talviajoon, mikäli vaan "lievä" ajotyylin muutos ja reilumpi ennakointi ei tuota ongelmaa :)

Ps. Kitkoilla ajellaan myös tulevana talvena, eikä rengasmerkkiä ole tarvetta vaihtaa.
Ei riemulla rajaa, kun Pösöllä ajaa ;)
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

itselläni on 195/65 15 euromasterin oma rengas,nastoilla,pitää hyvin ja hyvä ajaa,ainoa huono puoli on,että rengas on hiukan äänekäs
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Omassani on ollut 3 talvee Nokian Hakkapeliitta kakkoset, pito on kyllä erinomainen, mutta kohtuullisen äänekkäät ovat kyllä. Veljellä on puolestaan 124 200 D:ssä GoodYear UG500:set, pito ja ajettavuus tosi hyvä, eivätkä laulakkaan niin lujaa kun Nokialaiset...
230 C 1978
Avatar
diisselin kannattaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: To 15.05.2003 22:49
Paikkakunta: keskeinen suomi

nastat

Viesti Kirjoittaja diisselin kannattaja »

Mä ostin viime talvena Good Year Ultra Grip 500 nastarenkaat.
On kyllä ollu hyvät, varsinkin alussa pito oli aivan sikahyvä.
Eiköhän ne ole hyvät vieläkin.

Ainakin näillä syrjäteillä, joilla ei ole hiekkaa tai suolaa, on hyvä olla sellaset renkaat jotka pitää. Kattelin TM:ää ja nuo em. renkaat voittivat testin ylivoimaisesti. Vähän sen perusteella ne ostin...Toisaalta kyselin tarjoukset myös Nokian hakkapeliitoista. Olivat kaikki kalliimpia, joten päädyin noihin.

Ens kesäksi pitäisi hommata kesäkumit.Onko suosituksia? Ajattelin vähän leveämpiä kuin 185/65-R15?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12614
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jaha , taitaa se talvi tulla tänäkin vuonna olis tarkoitus ostaa uudet talvikumpat 124 koppaan.

Foorumilla tarttanut tieto että vahvoja ehdokkaita olis hakka 2 tai 4 ja GoodYear UG500.

Löytyykö muita ? , nastallisia olisin vailla siis.

mitä noista olette makselleet ? , 195-65-15 koko.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Sanon vielä kerran täälläkin, kuten monet kerrat olen sanonut ammatikseen autoilevillekin:
Laittakaa ContiViking -kitkarenkaat autoon alle, kokeilkaa edes.
(Tämä merkki siksi, että itse en voi muita suositella koska kokemusta ei ole muusta merkistä).

Itse olen sellaisilla ajellut 600 - 700 000 km eikä moitteen sijaa ole niin pidossa, kuin kulutuskestävyydessäkään.
Ja olen pitänyt renkaita alla kesät, talvet.

Nyt tuli auton mukana Nokian kitkat.
Jos joku haluaa nokialaiset, niin myyn ne mieluusti pois ja ostan ContiVikingit tilalle.
Hintaa niistä voisi pitää vaikkapa 3/4 uusien hinnasta.

EDIT:
Lisään vielä, että ajo-olosuhteet ovat olleet etelän ja pohjoisen kaupunkeja ja pääteitä.
Mustaa jäätä, valkoista jäätä, sadetta, lunta (joskus paljonkin).
Toimii kovassa pakkasessakin (-40 ºC) pohjoisessa.
Pohjois-Norjan runsaslumisilla teilläkin toimii.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
emppu
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 347
Liittynyt: La 03.05.2003 16:15
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja emppu »

Minkäkokoisista continentaleista nämä kokemukset ovat? Mitä luulet jos laitan alle 225/40/18 contit niin onko yhtään pitoa?
Niin kauan kun on tuulia, on haistelijoita.
Niin kauan kun on perseitä, on nuolijoita.
CE 300 24v -91 Ex
ML 270cdi -05 Ex
Ford F350 Hd Edition -05 Ex
Audi A6 3.0 TDI quattro -09
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

emppu kirjoitti:Minkäkokoisista continentaleista nämä kokemukset ovat? Mitä luulet jos laitan alle 225/40/18 contit niin onko yhtään pitoa?
Jaa 18 -tuumaiset?
Totta, en ole traktorikoossa kokeillut :lol:

Kokemukset ovat 13" - 14" - 15" -kokoluokasta.
Eli Golf Dieselit (13"), Toyota Crown (14"), Volvo 740 (14"), Saab 99 (15") ja Saab 900 (15").
Niin etu- kuin takavetojakin sopii siis sarjaan.
Ja kaikilla näistä on vieläpä vedetty isoa asuntovaunua perässä talvellakin + venetraileria kesällä.

Volvosta kärähti tosin kytkin Reposaaressa, mutta se oli jo loppu muutenkin ja vene oli tooosi iso HT + traileri julmettu teli eikä renkaiden viaksi saa sitäkään, paitsi ei tietty olis kärähtänyt kytkin jos olisi renkaista loppunut pito ajoissa 8)
Renkaiden vika siis kuitenkin, pitivät liian hyvin :lol:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
emppu
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 347
Liittynyt: La 03.05.2003 16:15
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja emppu »

Jos oon sitten koekaniini? :lol: Pitäähän pyörillä olla kokoa, eikä löydy vanteita kun 17" ja 18" pienemmät on myyty ajat sitten. Tulee halvemmaks ostaa pelkät renkaat kuin koko settiä talveksi.
Niin kauan kun on tuulia, on haistelijoita.
Niin kauan kun on perseitä, on nuolijoita.
CE 300 24v -91 Ex
ML 270cdi -05 Ex
Ford F350 Hd Edition -05 Ex
Audi A6 3.0 TDI quattro -09
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Kyllä noi UG500:set ihan hyviltä on tuntunut, nastat mulla ei kyllä ole pysynyt kiinni(saattaa johtua käyttäjästä :oops: ).
Tosin ei oo muista kokemuksia 124:ssa, vanhoja 260:siä micheliinejä kun ei voinut talvirenkaiksi sanoa.

Näyttäis muuten olevan ens viikolla ilmestyvässä tm:ssä jonkinlainen talvikumitesti, jossa on mukana halpis- ja pinnattuja renkaita :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

emppu kirjoitti:Jos oon sitten koekaniini? :lol: Pitäähän pyörillä olla kokoa, eikä löydy vanteita kun 17" ja 18" pienemmät on myyty ajat sitten. Tulee halvemmaks ostaa pelkät renkaat kuin koko settiä talveksi.
Kokeile ihmeessä.
Nyt on ilmeisesti ContiViking 3 -sarja menossa.
En tarkkaan tiedä mitä "parannuksia" siihen on tehty, toivottavasti ainakaan kulutuskestävyydestä ei olisi tingitty.

Jos noita testaat etkä ole tyytyväinen, niin kai sitten ainakin sämpyläkaffeet olen velkaa :wink:
Itse rakast... eikun siis ihastuin merkkiin ensi silm...eikun siis ajamisella ja kuten yllä mainitsin, niin on niillä ajettukin aika moinen rupeama.

Jos olisit kokeillut 205/55 x 16 -kokoa, niin olisin voinut lunastaa ne jos et olisi ollut tyytyväinen.
Nyt joudut tyytymään niihin sämpyläkaffeisiin :wink:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Renkaat

Viesti Kirjoittaja mc »

Itse otin täksi talveksi W201: kköseen Hakkapeliitta 4 nastarenkaat, neliskulmaisilla nastoilla, joten niistä ei ole vielä kokemuksia, kehuttu on kyllä, ja paremmiksi vielä kuin Hakkapeliitta kakkoset jotka ovat huippu renkaat (myös hinnassa) :?

Mutta hyviä kokemuksia on jo viimetalvelta Hakkapeliitta 2 nastarenkaista jotka ovat tuon toisen Mersun alla. Todella huippu pito 225 leveenäkin, niillä pääsee kelillä kuin kelillä. Tai ainakin tähän saakka on päässyt.
Avatar
Dieselmies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 07.08.2004 19:38

Viesti Kirjoittaja Dieselmies »

Itselläni on Gislaved NF3 195/65/15 teräsnastoilla, ostettu Haparannalta KM-Däckserviceltä toissatalvena, ajettu 26 tkm ja pito vielä uudenveroisten, nastat eivät ole kuluneet oikeastaan minkään vertaa. Sopii mielestäni tosi hyvin mersuuni 300 D 124 pito hyvä ja eikä ole uraherkkä niinkuin oli edelliset kitkat Bridgestonen Blizzakit. Edellä mainituilla kitkoilla pitokin nollanpinnassa jääkelillä aivan nolla, jossa nastarengas edes jonkinverran pitää. Siis ehdottomasti mersuun nastat jos meinaa liikennevaloista liikkeelle päästä ja ei mene risteykset pitkiksi.
"Ei koskaan enää kitkoja, humputusta"
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Riippuu todella monesta tekijästä kumpi parempi, kitka vai nasta.

Kitkarengas on selvästi huonompi kaupunkiajossa, koska lamellit tukkeutuvat pikku vauhdissa.

Mutta jos on enimmäkseen matka-ajoa, niin ehdottomasti kitka.
Ei tarvi kuunnella sitä nastan jollotusta ja vaittäisin pidon olevan jopa parempi kuin nastapyörällä, kun saa auton matkavauhtiin.

Kitkarenkailla on suurempi tasoero mitä nastarenkailla, koska kitkoja ei olla vielä niin kauaa "viljelty", mutta onhan ne parantuneen muutamassa vuodessa hurjasti.
Itse olen ajellut nokian HKPL Q:lla, gislavedin NF2:lla, Bridgestonen Blizzakilla, Toyo Garit2 kitka ja seuraavalle talvelle tulee Toyon uutuus kitkanastat.
Nokialainen on hyvä kitkarengas.(vaikkei kesärenkaita osaakkaan tehdä), Gislaved nasta oli hyvä. Bridgestonessa aika huono liikkeelle lähtö pito.
Toyon kitka on verraton matka-ajossa, risteyksistä lähtee kuten kitkarengas eli ei niin pitävä kuin nasta, Lumipyryssä ja hangessa Ykkönen. Hiljainen. Järkevän hintainen. Kesäkelillä vaarallinen kuten kaikki kitkat.

Toyon nastarengasta odoton innolla ja kokemukset kuulette...

Kleber on ehkä hinta/laatu suhteeltaan aika järkevä rengas. Ei ihan halpismerkki, muttei mikään ylihinnoiteltu (lue michelin).
Continental tekee myös hyvän talvirenkaan. Oli sitten kitka tai nasta.
Ja hintahan pompsahti..

Monilla ns. laatumerkeillä myydään vain sitä merkkiä, vaikka rengas olisi samaa tasoa jonku halpisrenkaan kanssa.
Ja monet halpisrenkaat on tehty jonkin kalliimman renkaan tehtaalla samasta materiaalista ja edellisen kauden kuviolla.

Mutta onneksi on vara mistä valita, niin löytyy renkaat jokaiselle: eri autoille ja eri kukkaroille ja eri mieltymykselle :wink:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

agip kirjoitti:Mutta onneksi on vara mistä valita, niin löytyy renkaat jokaiselle: eri autoille ja eri kukkaroille ja eri mieltymykselle :wink:
Näin on.
Siksi sitä miettii kaksi kertaa mitä laittaa alle , kun ajelee keskimäärin n. 80 000 km vuodessa :wink:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
vähis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 302
Liittynyt: Ma 02.02.2004 12:41

Viesti Kirjoittaja vähis »

Mulla 124:ssa oli talvi kiekkoina ihan orkkis koolla Uniroyalit ja oli kyllä hyvät täytyy sanoa,kaksi talvee ne pyöri mulla ja nastat pysy hyvin ja varmaan pyörivät vielä uudenkin omistajan alla.

Eikös muuten uusiin mersuihinn laiteta noita Uniroyalin talvi kiekkoja? :roll:
Maailmassa on vain kahden laisia autoja, on uusia mersuja ja käytettyjä mersuja.

Sitä pitää nuorena mennä,ettei tarvi vanhaikodissa valehdella...

ex-W201 2.0 Bensa -87
ex-W124 250D -90
ex-S202 250 Turbodiesel -96
ex- Audi A6 1.8T -97
ex- Volvo V70 2.4 -01
ex- MB S203 200cdi -01
ex-BMW E46 320D farkku -02
ex-BMW E46 330DA M-sport farkku -02
MB Sprinter 316cdi -01
MB S204 200cdi -08

ex- kesälelu Kawasaki zzr 600 -91
ex- Yamaha R6 -07
ex- Honda CBR 1000 RR -08
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17294
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tänään hain isän 124:seen uudet talvirenkaat.
Continental ContiWinterViking (tai ainakin sinnepäin se malli oli)
kokoa 185 / 65 / 15.

Vaihtoehtoina oli myös Gislaved Nord Frost 3 ja Nokian nastarengas.

Nokialainen olisi yli 10 % kalliimpi, muut saman hintaisia.
Kokeneen rengasmyyjän mukaan Gislaved on äänekkäin noista, ja ero on selvä.
Audissani on sellaiset alla, ja pito on OK mutta jollottaa sulalla tiellä, kyllä...

Myyjä oli sitä mieltä että Conti on noista pitävin ja jämäkin painavan auton alla.
Contissa on ovaalin muotoinen nasta, sitä en kysynyt mitä nastan muoto vaikuttaa renkaan toimintaan.

Sellainen mielestäni tärkeä tieto tuli esille, että Gislavediä tuo joku maahan ilman nastoja, ja nastoittaa sitten itse - vaan Gislaved on tehty juuri tehdasnastalle, eikä siinä kuulemma pysy alumiininasta kiinni, ja Kometa (?) ei sovi paikalleen.
Nastattomana niitä on lähtenyt tehtaalta vain niitä maita varten joissa nastat on kielletty, eikä rengasta ole siis tarkoitettu jälkikäteen nastoitettavaksi !

Tämä on sitten tietoa joka on saatu yhdeltä rengasliikkeeltä; jokainen voi olla sen suhteen niin kriittinen kuin haluaa.
wiimax.fi
ha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ke 14.05.2003 12:17
Paikkakunta: Vantaa

Continental

Viesti Kirjoittaja ha »

Minulla oli nastoitetut Continentalit alla ja erittäin hyvin toimivat. Tosin tänä keväänä oli nastat jo hakusessa. Mallia en muista mutta toissatalven uutuudet ja testivoittajat (?) ne olivat. Auto 300D ja koko 195/65-15
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

GoodYearin UG500:set oli viimetalven volvossa alla ja päivääkään en vaihtaisi pois, kun lumet tulee pääsee koittamaan kuinka tuo sama rengas toimii farkun alla. Todennäköisesti ihan hyvin, pito oli uutena ainakin jotain aivan tautista, ja oli kelejä jolloin tuntui pysähtyvän talvirenkailla paremmin lumella kuin "kesärenkailla" asfaltilla :oops:
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
jere
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Pe 02.07.2004 10:15
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jere »

Ostin uudet Uniroayl MS Plus Nordicit (nastat) 185/65/15, ja autona W124 200d -90. Veijo Esson hevosmiesten tietotoimisto ja taksisuharit ovat suositelleet tätä rengasta hinta-laatu-suhteella.Töineen 338€ koko sarja. Halpa? no tjaa, kaikki maksaa, toiset enemmän toiset vähemmän... Hyvä? toivottavasti, nythän se talven tullen näkönsä näyttää. :wink:

niin, onkos muilla kokemuksia tästä renkaasta?
Vastaa Viestiin