-94vm w202 250d om605 Käyntiongelma
-94vm w202 250d om605 Käyntiongelma
Tuli ostettua käyntivikainen mersu. Polttoaineputkien liitokset vuoti ja ajattelin että o-renkaat kun vaihtaa niin rupeaa pelaamaan. Ennen kuin kerkesin vaihdella ne niin auto ei lähtenyt kunnolla käyntiin ja ryki ja pätki, sekä epc valo syttyi heti kun kierroksia laitto reilummin.
Vaihtelin sitten kaikki vuotavat o-renkaat eikä ole putket hikoillut enää päällepäin eikä kulje ilmaa letkuissa ainakaan tyhjäkäynnillä sekä lähtee hyvin käyntiin. Ongelmaksi jäi että kun kierrokset ylittää 2500rpm niin epc-valo syttyy ja tehot häviää. Kun auton sammuttaa niin valo sammuu myös ja taas pystyy ajamaan normaalisti vaikka kuinka pitkään jos ei käytä kierroksia yli 2500. Kun kierrokset ylittää tuon ja valo syttyy niin autosta katoaa tehot täysin eikä suostu kiertämään yli 4000. Välillä kun ajaa esimerkiksi 80km/h ja kirrokset on n.2500rpm tunumassa niin auto ns. nykii eli meinaa lähteä kiihtymään ja heti hyytyy ja epc valo sammuilee ja syttyilee. Jos taas nostan vauhtia hiukan niin valo vain palaa ja auto kulkee tasaisesti, eli vika on aina täsmälleen samalla kierrosluvulla. Kun lähtee ajamaan niin että epc valo ei vielä pala niin juuri ennenkuin se syttyy niin alkaa kuulua ns. räkätystä eli samantyylistä kalinaa kuin esim 8mm syöttöpumpullisesta autosta tai esikammio vikasesta vehkeestä ja sen jälkeen nykäisee ja valo syttyy ja meno tasoittuu sekä tehot katoaa.
Mikä ihme tätä vois vaivata? Putket ei vaan vaikuta enää vuotavan, ainakaan ulospäin, ja voisko ilmavuoto enää tuommosta aiheuttaa?? Outo kun vika on täysin riippuvainen tietystä kierrosluvusta. Olen autolla ajanut n.3 päivää ja vika ei muutu suuntaan eikä toiseen. Imusarjan allaolevaa johtosarjaa oli joku edellinen seppä korjaillut turaamalla ja rapistuneita johtoja löytyi lisää ja nekin korjasin mutta ei auttanut. Pumpun takaosaan menevä paksu johto näyttää ehjältä, pumpun etuosan sivuun tuleva 4 napainen pistoke näyttää muokatulta, eli sinne varmaan johdot vaihdettu pistokkeen juuresta asti. Mikähän pistoke tämä on?
Heittäkää jotain ideaa mitä lähtisi seuraavaks tutkimaan. Tässähän on sähköohjattu boschin rivipumppu niin ei luulisi Lucaksen oireita näissä olevan?? Voiso vika olla syöttöpumpussa/ohjauksessa, auto on 400tkm ajettu eli ei juuri mitään.
Vaihtelin sitten kaikki vuotavat o-renkaat eikä ole putket hikoillut enää päällepäin eikä kulje ilmaa letkuissa ainakaan tyhjäkäynnillä sekä lähtee hyvin käyntiin. Ongelmaksi jäi että kun kierrokset ylittää 2500rpm niin epc-valo syttyy ja tehot häviää. Kun auton sammuttaa niin valo sammuu myös ja taas pystyy ajamaan normaalisti vaikka kuinka pitkään jos ei käytä kierroksia yli 2500. Kun kierrokset ylittää tuon ja valo syttyy niin autosta katoaa tehot täysin eikä suostu kiertämään yli 4000. Välillä kun ajaa esimerkiksi 80km/h ja kirrokset on n.2500rpm tunumassa niin auto ns. nykii eli meinaa lähteä kiihtymään ja heti hyytyy ja epc valo sammuilee ja syttyilee. Jos taas nostan vauhtia hiukan niin valo vain palaa ja auto kulkee tasaisesti, eli vika on aina täsmälleen samalla kierrosluvulla. Kun lähtee ajamaan niin että epc valo ei vielä pala niin juuri ennenkuin se syttyy niin alkaa kuulua ns. räkätystä eli samantyylistä kalinaa kuin esim 8mm syöttöpumpullisesta autosta tai esikammio vikasesta vehkeestä ja sen jälkeen nykäisee ja valo syttyy ja meno tasoittuu sekä tehot katoaa.
Mikä ihme tätä vois vaivata? Putket ei vaan vaikuta enää vuotavan, ainakaan ulospäin, ja voisko ilmavuoto enää tuommosta aiheuttaa?? Outo kun vika on täysin riippuvainen tietystä kierrosluvusta. Olen autolla ajanut n.3 päivää ja vika ei muutu suuntaan eikä toiseen. Imusarjan allaolevaa johtosarjaa oli joku edellinen seppä korjaillut turaamalla ja rapistuneita johtoja löytyi lisää ja nekin korjasin mutta ei auttanut. Pumpun takaosaan menevä paksu johto näyttää ehjältä, pumpun etuosan sivuun tuleva 4 napainen pistoke näyttää muokatulta, eli sinne varmaan johdot vaihdettu pistokkeen juuresta asti. Mikähän pistoke tämä on?
Heittäkää jotain ideaa mitä lähtisi seuraavaks tutkimaan. Tässähän on sähköohjattu boschin rivipumppu niin ei luulisi Lucaksen oireita näissä olevan?? Voiso vika olla syöttöpumpussa/ohjauksessa, auto on 400tkm ajettu eli ei juuri mitään.
W201 250D
W202 250D
W202 250D
Re: -94vm w202 250d om605 Käyntiongelma
Onkos tämä ahdettu vai vapari meinaan mullon ollu käsitys että jos on rivipumppu niin olis ahdettu?
Kalina kyllä viittaisi syötöennakon muuttumisen rajusti pieleen mutta mikä ihme sen nyt sit sais aikaan ja vielä yhdellä tietyllä kierrosalueella? Ei oikein kuulosta uskottavalta?
Kierrätysvermeitten toimimattomuus kyllä saa häiriön päälle joissain lankuissakin ja jos häiriövalo olisi tuotu eculta mittaristolle niin se loistaisi. Tarkoitan tällä sitä että jos EGR laittet ei toimi oikein niin voiko siellä jokin saada aikaan häiriön ja kalisevan käyntiäänen?
Olen joskus omistani (kapeakantiset) kokenu tuon että jos ilmamäärää kuristetaan niin moottori ei ainakaan ala kalisemaan päinvastoin käy hiljempaa.
Tekeekö tuon saman kylmällä koneella? Silloin kerrätystä ei vielä yritetäkkään tehdä. Jos kylmällä koneella kestää mukisematta mennä tuon 2500 yli ja häiriövalo ei ala loistamaan niin melkein sanoisin että jokin EGR:n kapuloista ei toimi oikein.
En osaa sanoa mitä kaikkea samaa löytyy W202:sesta mutta ainakin joittenkin W124 mallien EGR:ään liitty rinkimittari, ilmamassa ja sen lämpö, jos on ahdettu niin imukanavan painetunnistin ja sitäkautta imukanavan läppienohjaus, pumpun syöttömäärän asentotunnistin (on pumpun sisässä oleva liukuvastus), moottorin lämpötilatunnistin, referenssivastus, ja veikkaan että nopeuskin joka luetaan mittariston takaa. Siis aikaläjä kamppeita jotka rikkoutuessaan saa häiriötilan päälle.
W124:sta saa luettua EGR:n vikakoodin samalla periaatteella kuin ASD:stäkin ja uskoisin saman ominaisuuden olevan W202:ssakin
*aarilla ei taida olla adapteria diagnostiikkatökkeliin ja ohjelmassa valintaa 202:selle vai onko että pääsisi lukemaan mistä se valo herjaa? Joutuuko siis kartoittamaan mihin liittyvät kapulat valon sytyttää? Kun sen saa selville niin sit koodinlukukin onnistuu ihan kotikonstein?
Kalina kyllä viittaisi syötöennakon muuttumisen rajusti pieleen mutta mikä ihme sen nyt sit sais aikaan ja vielä yhdellä tietyllä kierrosalueella? Ei oikein kuulosta uskottavalta?
Kierrätysvermeitten toimimattomuus kyllä saa häiriön päälle joissain lankuissakin ja jos häiriövalo olisi tuotu eculta mittaristolle niin se loistaisi. Tarkoitan tällä sitä että jos EGR laittet ei toimi oikein niin voiko siellä jokin saada aikaan häiriön ja kalisevan käyntiäänen?
Olen joskus omistani (kapeakantiset) kokenu tuon että jos ilmamäärää kuristetaan niin moottori ei ainakaan ala kalisemaan päinvastoin käy hiljempaa.
Tekeekö tuon saman kylmällä koneella? Silloin kerrätystä ei vielä yritetäkkään tehdä. Jos kylmällä koneella kestää mukisematta mennä tuon 2500 yli ja häiriövalo ei ala loistamaan niin melkein sanoisin että jokin EGR:n kapuloista ei toimi oikein.
En osaa sanoa mitä kaikkea samaa löytyy W202:sesta mutta ainakin joittenkin W124 mallien EGR:ään liitty rinkimittari, ilmamassa ja sen lämpö, jos on ahdettu niin imukanavan painetunnistin ja sitäkautta imukanavan läppienohjaus, pumpun syöttömäärän asentotunnistin (on pumpun sisässä oleva liukuvastus), moottorin lämpötilatunnistin, referenssivastus, ja veikkaan että nopeuskin joka luetaan mittariston takaa. Siis aikaläjä kamppeita jotka rikkoutuessaan saa häiriötilan päälle.
W124:sta saa luettua EGR:n vikakoodin samalla periaatteella kuin ASD:stäkin ja uskoisin saman ominaisuuden olevan W202:ssakin
*aarilla ei taida olla adapteria diagnostiikkatökkeliin ja ohjelmassa valintaa 202:selle vai onko että pääsisi lukemaan mistä se valo herjaa? Joutuuko siis kartoittamaan mihin liittyvät kapulat valon sytyttää? Kun sen saa selville niin sit koodinlukukin onnistuu ihan kotikonstein?
Re: -94vm w202 250d om605 Käyntiongelma
Jos manuaali auto niin ja haluat enemmän tehoa niin vanhemman mallinen pumppu sinne oheislaitteineen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: -94vm w202 250d om605 Käyntiongelma
Pumpun sivussa on sähköinen sammutin, se pistoke.Pumpun takaosaan menevä paksu johto näyttää ehjältä, pumpun etuosan sivuun tuleva 4 napainen pistoke näyttää muokatulta, eli sinne varmaan johdot vaihdettu pistokkeen juuresta asti. Mikähän pistoke tämä on?
Heittäkää jotain ideaa mitä lähtisi seuraavaks tutkimaan.
Järkeviä ideoita on tasan yksi; testaamaan Starilla.
Jakajapumppua on vain Lucas 220D:ssä (W202, W210) ja Bosch 290 turbodieselissä (W210, Sprinter)Jari Ke kirjoitti:Onkos tämä ahdettu vai vapari meinaan mullon ollu käsitys että jos on rivipumppu niin olis ahdettu?
Jari Ke kirjoitti:*aarilla ei taida olla adapteria diagnostiikkatökkeliin ja ohjelmassa valintaa 202:selle vai onko että pääsisi lukemaan mistä se valo herjaa?

wiimax.fi
Re: -94vm w202 250d om605 Käyntiongelma
Jari Ke kirjoitti:Onkos tämä ahdettu vai vapari meinaan mullon ollu käsitys että jos on rivipumppu niin olis ahdettu?
Kalina kyllä viittaisi syötöennakon muuttumisen rajusti pieleen mutta mikä ihme sen nyt sit sais aikaan ja vielä yhdellä tietyllä kierrosalueella? Ei oikein kuulosta uskottavalta?
Kierrätysvermeitten toimimattomuus kyllä saa häiriön päälle joissain lankuissakin ja jos häiriövalo olisi tuotu eculta mittaristolle niin se loistaisi. Tarkoitan tällä sitä että jos EGR laittet ei toimi oikein niin voiko siellä jokin saada aikaan häiriön ja kalisevan käyntiäänen?
Olen joskus omistani (kapeakantiset) kokenu tuon että jos ilmamäärää kuristetaan niin moottori ei ainakaan ala kalisemaan päinvastoin käy hiljempaa.
Tekeekö tuon saman kylmällä koneella? Silloin kerrätystä ei vielä yritetäkkään tehdä. Jos kylmällä koneella kestää mukisematta mennä tuon 2500 yli ja häiriövalo ei ala loistamaan niin melkein sanoisin että jokin EGR:n kapuloista ei toimi oikein.
En osaa sanoa mitä kaikkea samaa löytyy W202:sesta mutta ainakin joittenkin W124 mallien EGR:ään liitty rinkimittari, ilmamassa ja sen lämpö, jos on ahdettu niin imukanavan painetunnistin ja sitäkautta imukanavan läppienohjaus, pumpun syöttömäärän asentotunnistin (on pumpun sisässä oleva liukuvastus), moottorin lämpötilatunnistin, referenssivastus, ja veikkaan että nopeuskin joka luetaan mittariston takaa. Siis aikaläjä kamppeita jotka rikkoutuessaan saa häiriötilan päälle.
W124:sta saa luettua EGR:n vikakoodin samalla periaatteella kuin ASD:stäkin ja uskoisin saman ominaisuuden olevan W202:ssakin
*aarilla ei taida olla adapteria diagnostiikkatökkeliin ja ohjelmassa valintaa 202:selle vai onko että pääsisi lukemaan mistä se valo herjaa? Joutuuko siis kartoittamaan mihin liittyvät kapulat valon sytyttää? Kun sen saa selville niin sit koodinlukukin onnistuu ihan kotikonstein?
Vapari kone tässä. Egr oli poistettu käytöstä ja laitoinkin sen takasin toimintaan väliaikaisesti mutta ei vaikutusta. Tekee samaa oli kylmä tai kuuma.
W201 250D
W202 250D
W202 250D
Re: -94vm w202 250d om605 Käyntiongelma
Automaatila tämä, tosin 722.4 joten pumpun päivitys ei olisi ongelma, mutta en nyt kuitenkaan vielä tässä vaiheessa pumppua ala vaihtamaan, Näillä sähköohjatuilla rivipumpuilla pitäisi tulla ihan hienosti toimeen eikä näissä taida hirveästi ongelmia ollakkaan verrattuna 220d Lucas pumppuiseen.atlas kirjoitti:Jos manuaali auto niin ja haluat enemmän tehoa niin vanhemman mallinen pumppu sinne oheislaitteineen.
Pumpun sivussa on sähköinen sammutin, se pistoke.dealer kirjoitti:Pumpun takaosaan menevä paksu johto näyttää ehjältä, pumpun etuosan sivuun tuleva 4 napainen pistoke näyttää muokatulta, eli sinne varmaan johdot vaihdettu pistokkeen juuresta asti. Mikähän pistoke tämä on?
Heittäkää jotain ideaa mitä lähtisi seuraavaks tutkimaan.
Järkeviä ideoita on tasan yksi; testaamaan Starilla.
Ei kai tässä muukaan auta. Ei vaan tällä seudulla hirveän lähellä ole Star vahvistuksia muualla kun merkki liikkeessä. Harmi kun tuo oma kiina Delphi meni kyrvähtämään ennenkuin tätä kerkesi tutkia, sillä olisi kai pitänyt onnistua myös.
W201 250D
W202 250D
W202 250D
Re: -94vm w202 250d om605 Käyntiongelma
No perkale. Sittenhän hommeli helpottuu mullakindealer kirjoitti:Pumpun sivussa on sähköinen sammutin, se pistoke.Pumpun takaosaan menevä paksu johto näyttää ehjältä, pumpun etuosan sivuun tuleva 4 napainen pistoke näyttää muokatulta, eli sinne varmaan johdot vaihdettu pistokkeen juuresta asti. Mikähän pistoke tämä on?
Heittäkää jotain ideaa mitä lähtisi seuraavaks tutkimaan.
Järkeviä ideoita on tasan yksi; testaamaan Starilla.
Jakajapumppua on vain Lucas 220D:ssä (W202, W210) ja Bosch 290 turbodieselissä (W210, Sprinter)Jari Ke kirjoitti:Onkos tämä ahdettu vai vapari meinaan mullon ollu käsitys että jos on rivipumppu niin olis ahdettu?
Jari Ke kirjoitti:*aarilla ei taida olla adapteria diagnostiikkatökkeliin ja ohjelmassa valintaa 202:selle vai onko että pääsisi lukemaan mistä se valo herjaa?totta ihmeessä on Starissa W202 38-napaiseen johto, kuten myös W124:n 16-napaiseen testipistokkeeseen.


Kiitosta tiedosta dealer

-
- Mersumies
- Viestit: 513
- Liittynyt: Ma 04.05.2015 09:34
- Paikkakunta: Turku
Re: -94vm w202 250d om605 Käyntiongelma
Eipä tuohon tarvitse Starin apua. Vika löytyy ilman sitäkin. Kannattaisi tarkastella polttoaineen siirto tankilta aina suodattimelle saakka.
Helpottaisi paljon vian selvittelyssä jos tökkäisi sähköisen polttoainepumpun siirtämään polttoainetta.
Helpottaisi paljon vian selvittelyssä jos tökkäisi sähköisen polttoainepumpun siirtämään polttoainetta.