
Maali meni ei toivotulle alueelle...
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 44
- Liittynyt: Su 28.12.2014 19:58
Maali meni ei toivotulle alueelle...
Eli tuli tuos maalailtua mersun etukaaria ja kylkilistan tyköä.. no tässä kävi nyt semmonen homma että jostain syystä teipit petti omasta huolimattomuudesta ja ruosteenestopohjamaalia ja hiontaväriä pääsi roiskumaan auton hyvälle maalipinnalle. Onko mitää konstia saada tuota maalia pois terveeltä maalipinnalta ja säilyisi vielä kiilto ? Sitä on ihan mukavasti siinä. Antakaa vinkkejä? Voiko esim tinnerillä yrittää poistaa ja sen jälkeen kokeilla vahata pintaa esim autoglymin hiomatahnalla käsin? 

Re: Maali meni ei toivotulle alueelle...
Jos ihan paukkupullolla maalasit niin kokeile mahdollisimman miedolla liuottimella ensin, eli vaikka perustärpätillä. Tinneriä ei kannata tarjota heti kun se on ärtsympää. Pitäs lähteä aika hyvin.
Eikä sitä maalipintaa tarvi mielestäni hiontavahalla jyystää, jos siihen tullut maali lähtee tärpätillä irti niin ihan normi pesu ja vahaus. Jos siinä on joku kestopinnoite mikä vaurioituu tärpätistä niin se on eri juttu.
Eikä sitä maalipintaa tarvi mielestäni hiontavahalla jyystää, jos siihen tullut maali lähtee tärpätillä irti niin ihan normi pesu ja vahaus. Jos siinä on joku kestopinnoite mikä vaurioituu tärpätistä niin se on eri juttu.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Maali meni ei toivotulle alueelle...
jos auto on muuten maalattu pinnastaan 2k lakalla, eikä millään paukkupulloilla, niin voi sille tinneriäkin tarjota. normaali 1k pohjamaali/hiontamaali lähtee tinnerillä, mutta 2k lakka ei lähde, ellei sitä nyt ala mistään painepesurista syöttään..
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Maali meni ei toivotulle alueelle...
no jeps,komppaan peraa,paitsi korotan hieman...pera8x kirjoitti:jos auto on muuten maalattu pinnastaan 2k lakalla, eikä millään paukkupulloilla, niin voi sille tinneriäkin tarjota. normaali 1k pohjamaali/hiontamaali lähtee tinnerillä, mutta 2k lakka ei lähde, ellei sitä nyt ala mistään painepesurista syöttään..
toisaalta,ku olet ehtiny kirjoittaa tänne,voi olla jo hieman myöhäistä..
Tinneri on ihan liian mieto ohenne kuivahtaneen automaalin poistamiseen.lähtökohtana on et alkuun miedoin ohenne joka liukenee maalaamaasi maaliin.
nyt jos autossas on,kuten pera kyseli,2klakka,voit ottaa huoleti vaik epoksi tai polyuretaani ohenteen avuksi.
reagoineeseen 2k väriin,vaikka lakkaamattomaankin, ne ei tee mitään vaurioita.
olet paukkupullolla korjannu ni se ei ainakaan ole 2k väriä,eli hyvinkin vielä liukeaa epoksi ohenteeseen(polyuretaaniohennin on hieman loivempi).
vanhat keinohartsimaalit voi liueta kyl mukaan,joten koita selvittää,onko lakka päällä,tai 2k maali..jos on alkuperäinen väri,ni kokeile jonnekki k-pellin alle puhtaalla rätillä e-ohenteeseen kostutettuna,alkaako väri liukeaan rättiin.pyhkäisetja annat hetken vaikuttaa,sit kkostutat pyhkäisemällä uudestaan jne,jos ei väriä jää rättiin,voit huoletta puhdistaa 1k paukkuvärin ko liuottimella.jos väri tarttuu,olet ns.liemessä.
W163 400 cdi
Re: Maali meni ei toivotulle alueelle...
Tinnerillä ei pidä mennä pyyhkimään mitään maalattua pintaa...vetää harmaaksi/lähtee kiilto...mutta jos varautuu kiillottamiseen ja paukku pullon pinta sulaa varmasti.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Maali meni ei toivotulle alueelle...
voisitko täsmentää, mitä ainetta tarkoitat "tinnerillä"?atlas kirjoitti:Tinnerillä ei pidä mennä pyyhkimään mitään maalattua pintaa...vetää harmaaksi/lähtee kiilto...mutta jos varautuu kiillottamiseen ja paukku pullon pinta sulaa varmasti.
W163 400 cdi
Re: Maali meni ei toivotulle alueelle...
On kai sille oikea nimikin mutta maalarien käyttämä tinneri ruiskun pesuun..tätä ärhäkämpi aine on sitten asetoni.
ja lähtee muuten kiilto ihan mistä vain..muovi osat esim umpiot sulaa..puskurit ei kylläkään.
ja lähtee muuten kiilto ihan mistä vain..muovi osat esim umpiot sulaa..puskurit ei kylläkään.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Maali meni ei toivotulle alueelle...
Ei tarvi kun vähän näyttää myllyä, että on käläkälät tiessään ja vanhassa maalissa parempi kiilto kuin aikaisemmin 

S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Re: Maali meni ei toivotulle alueelle...
abs muovi sullaa asetonilla. Puskureissa on osia "absista" ja peilin kuoret monesti kans sitä.atlas kirjoitti:On kai sille oikea nimikin mutta maalarien käyttämä tinneri ruiskun pesuun..tätä ärhäkämpi aine on sitten asetoni.
ja lähtee muuten kiilto ihan mistä vain..muovi osat esim umpiot sulaa..puskurit ei kylläkään.
S124 & W124
Re: Maali meni ei toivotulle alueelle...
ni,varsinainen tinneri on vain hieman voimakkaampaa kuin männystä tehty tärpätti.ruiskun pesuihin liuotin aineilla käytetään hyvin paljon voimakkaampia ohenteita.pääsääntö on tietysti et millä ohenteella maalin ohennat,sillä peset ruiskun,jos ei ole ku mulla et on väkevää ohenninta aina ruiskun pesuun reservissä.asetoni on voimakkaimmasta päästä mitään ohenteita,sillä en menis puhdistus mielessä minkäänlaisia maalipintoja kokeilemaan.
tinnerillä kyllä voi ohentaa esim.1k keinohartsi maalin,niinkuin voi ihan tavan lyijy bensiinilläkin,siitä saa kuvan tinnerin laimeudesta.2k reaktiokuivuisiin maaleihin harva ohennin enää vuosien jälkeen tekee mitään.
tällaisen operaation jälkeen riittää kun vain vahaa auton auto vahalla,pienet himmentymät kyllä jää siihen.
Toisaaltaan,jos autossasi on 2k lakka pinta.lähtisin sonicin mukaan ajatuksella et kunhan kuivuu ensin,voi kyl lähtee ihan myllyttämälläkin.2k lakkapinta on niin tiivis/kova et jos sitä ei hiota karheaksi,on siihen tosi vaikea saada jäämään kiinni 1k paukkupullomaalia..
tinnerillä kyllä voi ohentaa esim.1k keinohartsi maalin,niinkuin voi ihan tavan lyijy bensiinilläkin,siitä saa kuvan tinnerin laimeudesta.2k reaktiokuivuisiin maaleihin harva ohennin enää vuosien jälkeen tekee mitään.
tällaisen operaation jälkeen riittää kun vain vahaa auton auto vahalla,pienet himmentymät kyllä jää siihen.
Toisaaltaan,jos autossasi on 2k lakka pinta.lähtisin sonicin mukaan ajatuksella et kunhan kuivuu ensin,voi kyl lähtee ihan myllyttämälläkin.2k lakkapinta on niin tiivis/kova et jos sitä ei hiota karheaksi,on siihen tosi vaikea saada jäämään kiinni 1k paukkupullomaalia..
W163 400 cdi
Re: Maali meni ei toivotulle alueelle...
Just,tää unohtu..maali on,etenkin 2k maali periaatteessa ruiskutettavaa reaktiokuivuista muovia,harva muovi seos kestää asetonia.Dixon kirjoitti:abs muovi sullaa asetonilla. Puskureissa on osia "absista" ja peilin kuoret monesti kans sitä.atlas kirjoitti:On kai sille oikea nimikin mutta maalarien käyttämä tinneri ruiskun pesuun..tätä ärhäkämpi aine on sitten asetoni.
ja lähtee muuten kiilto ihan mistä vain..muovi osat esim umpiot sulaa..puskurit ei kylläkään.
ja ohenteita on lukuisa määrä eri maalityypeille alkydistä kloorikautsuun aina akryllihiertomassoista lattiapinnotteisiin..
W163 400 cdi
Re: Maali meni ei toivotulle alueelle...
Ketään en osoita sormella, mutta tuntuu olevan noi ohenteiden "vahvuudet" hakusessa. Tärpätti tosiaan on varmaan miedointa, "tinneri" vähän vahvempaa. Sen jälkeen ihan turha laittaa mihinkään järjestykseen. Esim. asetoni ja xyleeni monille "samaa tavaraa", vaikka näin ei ole. Eri ohenteet vaikuttaa eri aineisiin eri tavoilla. Joihinkin aineisiin ei mikään ohenne pure. Joihinkin puree vain pidemmässä kosketuksessa. Joistakin ohenteista myös saattaa jäädä jäämiä. Asetoni haihtuu kokonaan, xyleeni jättää rasvakalvon. Siksi sekään ei sovellu sellaisiin paikkoihin, mihin pitää vielä maalata tms. päälle. Maailmassa on satoja eri ohenteita, ja monet niistä on erittäin lähellä toisiaan. Itse kokeilen näkymättömään paikkaan, jos en ole varma soveltuvuudesta. Tämä ei ole mitään kliinistä faktaa, vaan ihan kokemuksesta.
E350CDI&A180CDI
Re: Maali meni ei toivotulle alueelle...
jeps,mulla ei ole ohenteiden vahvuudet hakusessa:))..asetoni on voimakkainta maalipuolen,en tiedä onko edes tehty ohenteeksi,ei ole 19,5vuoden aikana tullu vastaan maalii mitä oliis sillä tarvinnu ohentaa,ainoastaan käytetty puhdistus aineena tietyille todella vaativille pohjustuksille .ssuvik kirjoitti:Ketään en osoita sormella, mutta tuntuu olevan noi ohenteiden "vahvuudet" hakusessa. Tärpätti tosiaan on varmaan miedointa, "tinneri" vähän vahvempaa. Sen jälkeen ihan turha laittaa mihinkään järjestykseen. Esim. asetoni ja xyleeni monille "samaa tavaraa", vaikka näin ei ole. Eri ohenteet vaikuttaa eri aineisiin eri tavoilla. Joihinkin aineisiin ei mikään ohenne pure. Joihinkin puree vain pidemmässä kosketuksessa. Joistakin ohenteista myös saattaa jäädä jäämiä. Asetoni haihtuu kokonaan, xyleeni jättää rasvakalvon. Siksi sekään ei sovellu sellaisiin paikkoihin, mihin pitää vielä maalata tms. päälle. Maailmassa on satoja eri ohenteita, ja monet niistä on erittäin lähellä toisiaan. Itse kokeilen näkymättömään paikkaan, jos en ole varma soveltuvuudesta. Tämä ei ole mitään kliinistä faktaa, vaan ihan kokemuksesta.
.ksyleeni taas on kloorikautsun ohenne joka sinällään on epoksi-ja pu ohenninta tietyllä tasolla huomattavasti miedompi ohennin,asettuu heti teollisuus alkydi ohenteiden edelle,eli suht mietoa.
l
kyllä,hyvinkin lähellä ovat mone ohenteet toisiaan,esim aikoinaan kun tuli ns.itsestäänsiliävät lattiapinnoitteet,niitä alkuun oli tarkoitus ohentaa epoksiohenteella,mutta,vaikka pinnoite on epoksia,sen itsestääsiliävyyteen lisätyt ainesosat reagoivat epoksiohenteisiin niin et tuli hyvin paljon kuplaa jota ei saanu piikkirissaamallakaan toppaamaan ennen kuivumista,siksi epoksi ohenninta säädettiin massalle sopivaksi,ne ovat todella lähellä toisiaan samoin kävi polyuretaani pintamaalin kans,pysty kyl ohentaan epoxiohenteel,mut jätti kuplaa,polyuretaanillehan suositellaan epoxipohjamaalia pohjamaaliksi,hassua.. ja näin on myös lukiusten muiden "säädettyjen" ohenteiden kans.
nykyään olen aika paljon enemmän vähempi maalausasioiden kans tekemisis ku ennen,mut sen verran kuiten et pysyy ajan hermol,
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=135244" onclick="window.open(this.href);return false;
enne maalattii laivoja ja tehtaita..nykyää istutaa kesäisi jos minkänäköste laitteide istuimil ja annetaan hydrauliikan tehdä töit,talvisin sit noit linkin värkkäilyjä:))minen osannu kuviaa laittaa oikei sinne,mut kuvaa klikkaamalla saa ne isommiks..
Viimeksi muokannut G280E, Ti 21.07.2015 22:34. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
W163 400 cdi
Re: Maali meni ei toivotulle alueelle...
kokeile savella.
Re: Maali meni ei toivotulle alueelle...
Hmm..vaik äkikseltää saattais tuntuu vitsiltä,mut vois toimiakkin,kunhan olis tarpeeks hienojakoista,edellyttää tietysti et alla oleva maali on joko 2k lakkaa,tai 2k maalia...liian karkea savi aiheuttaa kyl naarmuja..epk kirjoitti:kokeile savella.
ehkä hullua,mut Voisin kyl ajatella toimivan...
W163 400 cdi
Re: Maali meni ei toivotulle alueelle...
Mä ny en sua tarkottanutkaanG280E kirjoitti:...



E350CDI&A180CDI
Re: Maali meni ei toivotulle alueelle...
hienoassuvik kirjoitti:Mä ny en sua tarkottanutkaanG280E kirjoitti:...![]()
On itekki vuosien varrella tullut jonkun verran maalattua terästä, puuta ja betonia. Siihen päälle vesieristystä epoksilla ja uretaanipohjaisilla aineilla. Ollut leipä kiinni siinä. Jollakin tapaa vieläkin. Lukuisten eri aineiden kanssa tullu pelattua. Näistä automaalihommista en kyl tiedä mitään, ohenteista edes vähän


W163 400 cdi
Re: Maali meni ei toivotulle alueelle...
hankalahan se on kovin tarkkaan antaa neuvoa, kun ei alussa kerrottu, mikä mersu, tai minkä värinen mersu on kyseessä. jos olis heti tullut ilmi esim, että metallivärillä, niin ois tiennyt, että siinä on 2k lakka pinnassa 99%varmuudella, ellei sitä ole kukaan mennyt "korjaileen" paukkupulloilla. 1k paukkumaalit vähän huonoja auton korjausmaalaukseen. takalokarinkin meet korjausmaalaan paukulla ja sitten tankkaat vähän huolimattomasti ja pensaa roiskahtaa lokarille ja sitten ihmetellään, kun maalit valuu.
onhan noita mersuja ilman lakkaakin tullut kaiketi tehtaalta ulos, 2k ei metallivärillä. mikä sen maalin oikea nimi nyt onkaan. kyllä sekin kestää tinneriä ja tärpättiä. asetoonia, tai ksyleeniä en menisi kokeileen ensimmäisenä, kun ei ole niistä ohentimina kokemusta. hyvin niillä kyllä putsaa kaikkea muuta.
onhan noita mersuja ilman lakkaakin tullut kaiketi tehtaalta ulos, 2k ei metallivärillä. mikä sen maalin oikea nimi nyt onkaan. kyllä sekin kestää tinneriä ja tärpättiä. asetoonia, tai ksyleeniä en menisi kokeileen ensimmäisenä, kun ei ole niistä ohentimina kokemusta. hyvin niillä kyllä putsaa kaikkea muuta.

W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Maali meni ei toivotulle alueelle...
2k väri niissä on aina jossei oo kukkaa maalannu paukapullolla. Ne "yks koot" sullaa bensallaki kute pera sanoit.
Ite koittasin entteriä, tinneria, tai sitte myllytystä. Myllytys auttaa aina.
Ite koittasin entteriä, tinneria, tai sitte myllytystä. Myllytys auttaa aina.
S124 & W124