
123 240D:n lämmöt
123 240D:n lämmöt
Kansi on vaihdettu ja kaikki taas kunnossa. Samalla vaihdettiin myös termostaatti, joka näytti olevan 88-asteinen. Nyt kone käy aika kuumana, mittarin mukaan 80 ja 120 asteen välissä olevalla viivalla, joka lienee 100 astetta. Minusta riittäisi lämpötila jossain vähän päälle 80. Miksi noita kuumia termostaatteja yleensä myydään? Ehkä siitä ei ole haittaa, vaikka käy kuumana, kunhan ei keitä. 

123 240D -82
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1226
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Dieselmoottorin hyötysuhde on parempi lähempänä 100 kuin 80 astetta. Itsellä W123:n täysin remontoitu OM616 turbolla, välijäähdyttimellä ja öljynjäähdyttimellä pitää lämmöt karvan alle 100 asteessa. Koneen laittaneella Hiomo Kantasellakin sanoivat lämpöjä normaaliksi. Kesällä pysytteli samassa ja talvella pysyttelee pakkasillakin samassa ilman pahveja maskin takana. Näinhän sen termostaatin pitäisi toimiakin eli pitää kelivaihteluista huolimatta koneen lämpö vakiona. Jäähdyttimelle tuleva vesikin oli erillisen mittarin mukaan n. 90 astetta. Motti ei keitä vaikka mittari sataa näyttäisikin, koska kyseessä on paineistettu järjestelmä.
Vanhalla koneella lämmöt oli normaalisti 90 tienoilla, joten hieman meni aikaa totutella tuohon korkeampaan lukemaan. Jos lukema häiritsee niin voihan sitä vaihtaa termostaattia. Itse en välttämättä vaihtaisi jos lämmöt pysyttelee maksimissaan 100asteen tuntumassa kelillä kuin kelillä.
Vanhalla koneella lämmöt oli normaalisti 90 tienoilla, joten hieman meni aikaa totutella tuohon korkeampaan lukemaan. Jos lukema häiritsee niin voihan sitä vaihtaa termostaattia. Itse en välttämättä vaihtaisi jos lämmöt pysyttelee maksimissaan 100asteen tuntumassa kelillä kuin kelillä.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Nyt selvästi sekoitetaan moottorin ja termostaatin lämpötilat. Kun termostaatti on noin 90 asteinen niin moottorin lämpötila on noin 100 asteinen. Tämä on tutkittua tulosta. Eli kannen lämpötila on 92 asteisella termostaatilla noin 99 astetta, kun termostaatti on 92 asteinen. Lämpömittari seuraa kannen lämpötilaa ei termostaatin. Talvella 92 ja kesällä 87 ( tai oliko 82 ).
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen