w204 luistelee hitailla nopeuksilla
w204 luistelee hitailla nopeuksilla
Tehdäänpä oma ketju niin ei häviä tuonne toisen ketjun syövereihin tämä asia josko joku osaisi avittaa ongelmakohdan löytämisessä.
Eli ongelma on w204:n levoton käytös hitaammilla nopeuksilla, lähinnä 30-50 kmh nopeuksissa auto tuntuu niinkuin liejussa ajaisi. Perä tuntuu todella veltolta tai jotenkin erikoiselta, paitsi jos kiihdyttää kunnolla niin silloin tuo auton käytös tuntuu ihan normaalilta. Moottoritiellä ajettaessa auto on normaalin tuntuinen tosin melko uraherkkä. Verrokkina aiempi w203 joka meni joka vauhdissa kuin juna ilman mitään outouksia.
Toissa iltana nitkuttelin renkaita ja etsin väljiä osia ja kuskinpuolen eturengas lonksuu kun sitä rytkyttää yläreunasta voimalla ja kuuluu kolahduksia. Samanlaisen kolahduksen saa joskus aikaiseksi ajaessa hiljaa routavaurion tai jonkun terävän montun ylitse. Auton allakin kävin nykimässä tukivarsia ja ainoat löysiltä vaikuttavat tai ääntä päästävät näkyy tässä videossa:
https://youtu.be/2fY-AG1YBdk" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli onko normaalia tuo lopussa näkyvä tukivarren lonksunta? Entäs tuo koiranluun löysyys niin että sitä saa sormenpäillä pyöriteltyä?
Toisella puolella nuo samat osat käyttäytyi samalla tavalla joten siksi epäilyttää että olisiko tuo sittenkin normaalia.
Yksi lonksunnan aiheuttajista voisi olla väljä laakeri mutta voiko laakeri mennä väljäksi ilman että se ääntää mitenkään? Rengasta pyörittäessä myöskään jousessa ei tunnu mitään ylimääräisiä jurinoita tai tärinöitä.
Eli tuo etupään lonksunta pitäisi ainakin paikallistaa ja korjata, mutta voiko tuo takapään veltto tunne johtua myös siitä? Vai onko takaa iskarit tai jouset tai narinahelat vaihtokunnossa? Voiko niiden kuntoa kotikonstein selvittää? Näyttivät ainakin päällisin puolin olevan ehyet mutta ehkäpä en tiedä vain oikeita tarkistuskeinoja.
Nelipyöräsuuntausraportti näyttää tältä, ainakin tuo oikea etu Camber on vialla ja ei edes ohjearvojen sisällä.:
Etu:
- Caster:
Vasen 10º36'
Oikea 10º42'
-Camber:
Vasen -0º18'
Oikea -1º06'
-Auraus:
Vasen 1.2mm
Oikea 1.2mm
Yhteensä 2.5mm
Taka
Camber:
Vasen -1º12'
Oikea -1º30'
Auraus
Vasen 2.5mm
Oikea 2.5mm
Yhteensä 5.0mm
Kulkukulma
0º00'
Osaiskos joku avittaa, vai kiikutanko suosiolla kärryn ja säkillisen kultakolikoita Veholle?
Eli ongelma on w204:n levoton käytös hitaammilla nopeuksilla, lähinnä 30-50 kmh nopeuksissa auto tuntuu niinkuin liejussa ajaisi. Perä tuntuu todella veltolta tai jotenkin erikoiselta, paitsi jos kiihdyttää kunnolla niin silloin tuo auton käytös tuntuu ihan normaalilta. Moottoritiellä ajettaessa auto on normaalin tuntuinen tosin melko uraherkkä. Verrokkina aiempi w203 joka meni joka vauhdissa kuin juna ilman mitään outouksia.
Toissa iltana nitkuttelin renkaita ja etsin väljiä osia ja kuskinpuolen eturengas lonksuu kun sitä rytkyttää yläreunasta voimalla ja kuuluu kolahduksia. Samanlaisen kolahduksen saa joskus aikaiseksi ajaessa hiljaa routavaurion tai jonkun terävän montun ylitse. Auton allakin kävin nykimässä tukivarsia ja ainoat löysiltä vaikuttavat tai ääntä päästävät näkyy tässä videossa:
https://youtu.be/2fY-AG1YBdk" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli onko normaalia tuo lopussa näkyvä tukivarren lonksunta? Entäs tuo koiranluun löysyys niin että sitä saa sormenpäillä pyöriteltyä?
Toisella puolella nuo samat osat käyttäytyi samalla tavalla joten siksi epäilyttää että olisiko tuo sittenkin normaalia.
Yksi lonksunnan aiheuttajista voisi olla väljä laakeri mutta voiko laakeri mennä väljäksi ilman että se ääntää mitenkään? Rengasta pyörittäessä myöskään jousessa ei tunnu mitään ylimääräisiä jurinoita tai tärinöitä.
Eli tuo etupään lonksunta pitäisi ainakin paikallistaa ja korjata, mutta voiko tuo takapään veltto tunne johtua myös siitä? Vai onko takaa iskarit tai jouset tai narinahelat vaihtokunnossa? Voiko niiden kuntoa kotikonstein selvittää? Näyttivät ainakin päällisin puolin olevan ehyet mutta ehkäpä en tiedä vain oikeita tarkistuskeinoja.
Nelipyöräsuuntausraportti näyttää tältä, ainakin tuo oikea etu Camber on vialla ja ei edes ohjearvojen sisällä.:
Etu:
- Caster:
Vasen 10º36'
Oikea 10º42'
-Camber:
Vasen -0º18'
Oikea -1º06'
-Auraus:
Vasen 1.2mm
Oikea 1.2mm
Yhteensä 2.5mm
Taka
Camber:
Vasen -1º12'
Oikea -1º30'
Auraus
Vasen 2.5mm
Oikea 2.5mm
Yhteensä 5.0mm
Kulkukulma
0º00'
Osaiskos joku avittaa, vai kiikutanko suosiolla kärryn ja säkillisen kultakolikoita Veholle?
Re: w204 luistelee hitailla nopeuksilla
Miten olisi camberien säätö esim. vianorilla? Tai muulla vastaavalla pajalla.s18 kirjoitti: Nelipyöräsuuntausraportti näyttää tältä, ainakin tuo oikea etu Camber on vialla ja ei edes ohjearvojen sisällä.
Mercedes-Benz C 200 CDI 2012
Skoda Octavia 1,6 TDI 2010
Skoda Octavia 1,6 TDI 2010
Re: w204 luistelee hitailla nopeuksilla
Mistä tämä raportti on peräisin?s18 kirjoitti:
Nelipyöräsuuntausraportti näyttää tältä, ainakin tuo oikea etu Camber on vialla ja ei edes ohjearvojen sisällä.:
Etu:
- Caster:
Vasen 10º36'
Oikea 10º42'
-Camber:
Vasen -0º18'
Oikea -1º06'
-Auraus:
Vasen 1.2mm
Oikea 1.2mm
Yhteensä 2.5mm
Taka
Camber:
Vasen -1º12'
Oikea -1º30'
Auraus
Vasen 2.5mm
Oikea 2.5mm
Yhteensä 5.0mm
Kulkukulma
0º00'
Osaiskos joku avittaa, vai kiikutanko suosiolla kärryn ja säkillisen kultakolikoita Veholle?
Paljonko autolla on ajettu?
Mitkä renkaat?
Tarkista alustan väljyydet missä vaan. Vaihda kuluneet osat.
Minä olen säädättänyt auton pitäjänmäessä. On varmin paikka, kun haluaa auton kulkevan suoraan.
W204 on hyvä auto ajaa, vika ei ole auton mallissa.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: w204 luistelee hitailla nopeuksilla
Eilen touhusin auton kimpussa sen verran tuon lonksuvan renkaan tienoilla, että käytin jarrusatulat ja kengät irti ja irrotin jarrylevyn ja koitin lonksutella pelkkää napaa ja eipäs lonksunutkaan enää. Sitten putsailin ruosteet ja töhnät paikoista ja kiinnittelin jarruhilppeet takaisin ja rengas paikalleen ja eikun hytkyttämään. Ja kolina on hävinnyt ainakin toistaiseksi, mutta edelleen tuo meno on melko vaappuvaa ja vaeltelevaa.
Autolla on ajettu 198000km
Renkaina vuoden vanhat GoodYear efficientGrip performance 205/55/16.
Voiko tuo yksi liian kallellaan oleva rengas vaikuttaa tuohon vaelteluun? Vai lähteäkö metsästämään syytä sittenkin tuolta takapäästä iskareiden ja jousien ja narinahelojen tienoilta?
Raportti on peräisin Oulun PointS:ltä jossa käytin nelipyöräsuuntauksessa kun oikealta puolelta vaihdettiin tukivarsi. Tuolloin kun etsin googlella päteviä nelipyöräsuuntaajia Oulun seudulta, niin PointS vaikutti olevan ykköspaikka. Mutta tuota Camberia eivät ole laittaneet kuntoon vaikka muita arvoja olivatkin säätäneet joten oletan että eturenkaille ei ole noita camberinsäätöpultteja, liekö mahdollista niitä lisätäkään.simosami kirjoitti: Mistä tämä raportti on peräisin?
Paljonko autolla on ajettu?
Mitkä renkaat?
Tarkista alustan väljyydet missä vaan. Vaihda kuluneet osat.
Minä olen säädättänyt auton pitäjänmäessä. On varmin paikka, kun haluaa auton kulkevan suoraan.
W204 on hyvä auto ajaa, vika ei ole auton mallissa.
Autolla on ajettu 198000km
Renkaina vuoden vanhat GoodYear efficientGrip performance 205/55/16.
Voiko tuo yksi liian kallellaan oleva rengas vaikuttaa tuohon vaelteluun? Vai lähteäkö metsästämään syytä sittenkin tuolta takapäästä iskareiden ja jousien ja narinahelojen tienoilta?
Re: w204 luistelee hitailla nopeuksilla
Renkaat on ok.s18 kirjoitti:Eilen touhusin auton kimpussa sen verran tuon lonksuvan renkaan tienoilla, että käytin jarrusatulat ja kengät irti ja irrotin jarrylevyn ja koitin lonksutella pelkkää napaa ja eipäs lonksunutkaan enää. Sitten putsailin ruosteet ja töhnät paikoista ja kiinnittelin jarruhilppeet takaisin ja rengas paikalleen ja eikun hytkyttämään. Ja kolina on hävinnyt ainakin toistaiseksi, mutta edelleen tuo meno on melko vaappuvaa ja vaeltelevaa.
Raportti on peräisin Oulun PointS:ltä jossa käytin nelipyöräsuuntauksessa kun oikealta puolelta vaihdettiin tukivarsi. Tuolloin kun etsin googlella päteviä nelipyöräsuuntaajia Oulun seudulta, niin PointS vaikutti olevan ykköspaikka. Mutta tuota Camberia eivät ole laittaneet kuntoon vaikka muita arvoja olivatkin säätäneet joten oletan että eturenkaille ei ole noita camberinsäätöpultteja, liekö mahdollista niitä lisätäkään.simosami kirjoitti: Mistä tämä raportti on peräisin?
Paljonko autolla on ajettu?
Mitkä renkaat?
Tarkista alustan väljyydet missä vaan. Vaihda kuluneet osat.
Minä olen säädättänyt auton pitäjänmäessä. On varmin paikka, kun haluaa auton kulkevan suoraan.
W204 on hyvä auto ajaa, vika ei ole auton mallissa.
Autolla on ajettu 198000km
Renkaina vuoden vanhat GoodYear efficientGrip performance 205/55/16.
Voiko tuo yksi liian kallellaan oleva rengas vaikuttaa tuohon vaelteluun? Vai lähteäkö metsästämään syytä sittenkin tuolta takapäästä iskareiden ja jousien ja narinahelojen tienoilta?
Takapään auraus on tosi iso. Aiheuttaa varmaankin tuon epävakaan kulun.
Tuommoiset etupään asteen erot on liian suuria. Eteen saa säätöpultit, jolla voi säätää ainakin Casteria. Luultavasti samalla säätyy myös camber. Maksavat suunnilleen kympin
Kaivan oman säätöraportin esiin, kun pääsen takaisin tontille.
Vaikuttaa siltä, että autoasi ei säädetty, vaan oikaistiin helpon kautta.
Mitä kerroit työtä tilatessasi?
Mutta tämä on ihan tuttu kuvio.
Siksi suosittelin Pitäjänmäen Vehoa. Silloinkin kannattaa kirjoittaa ongelmat paperille, että asentaja osaa tehdä oikeat toimen piteet
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: w204 luistelee hitailla nopeuksilla
Milloin ongelma alkoi ? Muuttuiko tukivarrenvaihdossa ja suuntauksessa mihinkään suuntaan ? Ollut jo autoa ostaessa ?
Onko alustaa tutkittu osaajan toimesta (osaaja = korjaamo joka tekee mersuja, tunnistaa siitä että yli 50% huollettavista/korjattavista kyseistä merkkiä, ei todellakaan siitä että itse väittävät osaavansa tai siitä että joku yksittäinen suosittelee)
Säätövara on hyvin pieni ja käytännössä sitä käytetään vain puoltamisen poistamiseen välittämättä caster-camber-arvoista.
Onko alustaa tutkittu osaajan toimesta (osaaja = korjaamo joka tekee mersuja, tunnistaa siitä että yli 50% huollettavista/korjattavista kyseistä merkkiä, ei todellakaan siitä että itse väittävät osaavansa tai siitä että joku yksittäinen suosittelee)
simosami kirjoitti:pitäjänmäessä....Pitäjänmäen Vehoa...
Fonecta reittihaku kirjoitti:PointS, Oulu - Veho Pitäjänmäki: Arvioitu matka-aika 7 h 50 min Matka 605.74 km
Eri pultilla säätyy. Kaikissa ei ole säätömahdollisuutta ellei vaihda myös tukivartta.simosami kirjoitti:Eteen saa säätöpultit, jolla voi säätää ainakin Casteria. Luultavasti samalla säätyy myös camber. Maksavat suunnilleen kympin
Säätövara on hyvin pieni ja käytännössä sitä käytetään vain puoltamisen poistamiseen välittämättä caster-camber-arvoista.
wiimax.fi
Re: w204 luistelee hitailla nopeuksilla
Ongelma oli jo ennen tukivarren vaihtoakin ja ehkä hitusen parani tukivarren vaihdolla, mutta tuo katsastus missä vaihtokäsky annettiin oli juuri talvirenkaiden vaihdon aikoihin niin en osaa varmaksi sanoa. Tukivarsi vaihdettiin Oulun MB-Osassa, jonka korjaamista autoista taitaa olla n. 100% mersuja En tiedä tutkivatko tuossa yhteydessä sen kummemmin muita alustan osia, elleivät sitten vuosihuollossa niitä tutkaile kun siellä autoa kuitenkin vuosihuolloissa käytän. Kuitenkin vaikuttaa pätevältä paikalta ja googlettelun perusteellakin osaamista pitäisi löytyä.dealer kirjoitti:Milloin ongelma alkoi ? Muuttuiko tukivarrenvaihdossa ja suuntauksessa mihinkään suuntaan ? Ollut jo autoa ostaessa ?
Onko alustaa tutkittu osaajan toimesta (osaaja = korjaamo joka tekee mersuja, tunnistaa siitä että yli 50% huollettavista/korjattavista kyseistä merkkiä, ei todellakaan siitä että itse väittävät osaavansa tai siitä että joku yksittäinen suosittelee)
Katsoin nuo aurauskulmien ohjearvotkin nelipyöräsuuntausraportista ja nuo takarenkaidenkin auraukset oli ohjearvojen sisällä ( mikäli sillä nyt mitään merkitystä tässä on jos niiden pitää kuitenkin oikeasti olla suoremmassa. )
Re: w204 luistelee hitailla nopeuksilla
Takapäässä on turhan paljon aurausta mutta ei liian paljon siinä mielessä että aiheuttaisi kerrotun kaltaista ongelmaa ajettavuuteen ainakaan sulalla kelillä.
MB-Osan osaamista en epäile, ainut kysymysmerkki siinä jos eivät tutkineet muuten alustaa koska oli valmis "resepti" katsastuskonttorilta.
Toisaalta näissä ei ole ollut hankalia välyksiä, varsinkaan noilla kilometreillä. Iskareista ajettavuusongelma voisi johtua, mutta olisi varmuudella iskaritestissä havaittu.
Aina sormet syyhyää päästä tällaisia tutkimaan, mikähän tauti lie
MB-Osan osaamista en epäile, ainut kysymysmerkki siinä jos eivät tutkineet muuten alustaa koska oli valmis "resepti" katsastuskonttorilta.
Toisaalta näissä ei ole ollut hankalia välyksiä, varsinkaan noilla kilometreillä. Iskareista ajettavuusongelma voisi johtua, mutta olisi varmuudella iskaritestissä havaittu.
Aina sormet syyhyää päästä tällaisia tutkimaan, mikähän tauti lie
wiimax.fi
Re: w204 luistelee hitailla nopeuksilla
Tuo iskaritestikin voi joskus päästää läpi ainakin rikkinäisen jousen, aiemmassa w203:ssa oli takajousi poikki mutta se ei ilmoitellut muutakuin silloin kun peruutti ja käänsi samalla ja takarengas osui johonkin pieneen notkelmaan. Silloin kuului iloinen *plong* takaa, ja katsastuksessa ei mitään huomautettavaa. No, MB-osassa käskin asiaa tutkia ja toinen takajousi oli poikki ilmeisesti niin ylhäältä että sitä ei katsastusmieskään nähnyt.dealer kirjoitti:Takapäässä on turhan paljon aurausta mutta ei liian paljon siinä mielessä että aiheuttaisi kerrotun kaltaista ongelmaa ajettavuuteen ainakaan sulalla kelillä.
MB-Osan osaamista en epäile, ainut kysymysmerkki siinä jos eivät tutkineet muuten alustaa koska oli valmis "resepti" katsastuskonttorilta.
Toisaalta näissä ei ole ollut hankalia välyksiä, varsinkaan noilla kilometreillä. Iskareista ajettavuusongelma voisi johtua, mutta olisi varmuudella iskaritestissä havaittu.
Aina sormet syyhyää päästä tällaisia tutkimaan, mikähän tauti lie
Mites nuo narinahelat takana, vaikuttaako ne tuohon käytökseen kuinka paljon? Niiden vaihtaminen ei ilmeisesti tässä mallissa vaadi mitään korkeampaa lääketiedettä jos jonkinverran kuitenkin on autoremppaa tehnyt.
Sellainen tuli tuossa vielä mieleen että talvella kun oli satanut jään päälle lunta, niin silloin peruuttaessa ja kääntäessä tuntui että toinen eturengas (en osaa sanoa kumpi) ikäänkuin säksätti poikittain siinä jään ja lumen päällä. Vähän samanlainen olo kuin jos takavetoiseen autoon olisi tehty hitsaamalla lukkoperä ja sillä ajetaan mutkaan. (kyllä, olen nähnyt semmoisen auton)
Re: w204 luistelee hitailla nopeuksilla
Katkennutta jousta iskaritesti ei tunnista, mutta se taas ei noita oireita selittäisi. Yleensä takajousesta on alapäästä pätkä poikki eikä sitä huomata katsastuksessa läheskään aina.
Narinahela ei ole hankala vaihtaa, ja näin on tietysti helppo sanoa kun on niitä tarpeeksi monta vaihtanut. Mitään osaa ei kannata vaihtaa ellei siihen ole paikallistettu vikaa.
Narinahela ei ole hankala vaihtaa, ja näin on tietysti helppo sanoa kun on niitä tarpeeksi monta vaihtanut. Mitään osaa ei kannata vaihtaa ellei siihen ole paikallistettu vikaa.
wiimax.fi
Re: w204 luistelee hitailla nopeuksilla
Millä keinoin tuommoisen viallisen narinahelan parhaiten tunnistaa? Taskulamppu + oma silmä ja osien käsillä nitkuttelu ei ainakaan mitään isommin näkyvää vikaa tuonut esille, eli onko noille jokin parempi tapa etsiä rikkinäinen?dealer kirjoitti:Mitään osaa ei kannata vaihtaa ellei siihen ole paikallistettu vikaa.
Re: w204 luistelee hitailla nopeuksilla
Asentajan silmähän se olisi paras konsti
Pitää keventää alatukivarren alta ja sitten vääntää alatukivarren ja vetarin nivelen välistä.
Pitää keventää alatukivarren alta ja sitten vääntää alatukivarren ja vetarin nivelen välistä.
wiimax.fi
Re: w204 luistelee hitailla nopeuksilla
Tarkoittaako tuo keventäminen että nostan tunkilla nurkan ilmaan ja laitan pukin tukivarren alle ja lasken tunkkia jonkun verran? Vai että tunkilla pikkuisen tunkkaan tukivarresta ja sitten nitkuttelemaan? Muuta eroahan noissa ei tosin taida olla kuin että toisessa tavassa on rengas ilmassa ja enemmän tilaa tutkia.dealer kirjoitti:Asentajan silmähän se olisi paras konsti
Pitää keventää alatukivarren alta ja sitten vääntää alatukivarren ja vetarin nivelen välistä.
Re: w204 luistelee hitailla nopeuksilla
Etu tai takapää, molemmat puolet yhtäaikaa. Esim 2 tunkkia. Tukivarren alta nosto. Molemmat puolet yhtä korkealle.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: w204 luistelee hitailla nopeuksilla
W204 ohjauskulmat
Nämä tiedot koskee sport jousitusta (AMG pakettia)
Paperista ei selviä, mikä laitteisto on kyseessä. (ei ole Veho)
Etupää
Caster ohjearvot 10,15-11,15 , oikealla saa/pitää olla n. 0,5-1astetta suurempi
Camber 0,58-0,14 astetta, (oma auto vas 0,30, ja oik 0,48)
Auraus 0,00-0,14 astetta (vas 0,06, oik 0,06)
Yhteensä 0,00-0,20 astetta (yht 0,12)
Takapää
Camber 1,59-0,59 astetta (1.42, 1,54)
Auraus 0,09-0,16 astetta (0,09 , 0,12)
Yhteensä 0,18-0,32 astetta (0,21)
Kulkukulma 0,15. (0,01)
---
Hiukan metrimitta matematiikkaa:
Mitä uskot 1 asteen merkitsevän renkaan vinouteen, siis metrimitalla mitattuna?
Renkaan halkaisija on n. 640mm, ympyrän kehän pituus on 2010mm
1 aste on siten 5,58mm (360 astetta x 5,58mm = n. 2010mm)
5 astetta on siten 27,9mm
Menikö oikein?
Hae rautakaupasta 2 kpl isoja suorakulmia (n. 4€/kpl) , joilla voit mitata renkaan aivan etureunasta ja sitten aivan takareunasta akselivälin auton alta tasaisella pinnalla. Tarvitset kaveria pitämään suorakulmaa pystyssä toisella puolen.
Voit myös mitata Camberia renkaan sivusta.
Tässä IKH linkki, (löytyy esim puuilosta tai tokmannilta yms. edukkaammin)
http://www.ikh.fi/tuotehaku/suorakulma%2Bxtb6501" onclick="window.open(this.href);return false;
Nämä tiedot koskee sport jousitusta (AMG pakettia)
Paperista ei selviä, mikä laitteisto on kyseessä. (ei ole Veho)
Etupää
Caster ohjearvot 10,15-11,15 , oikealla saa/pitää olla n. 0,5-1astetta suurempi
Camber 0,58-0,14 astetta, (oma auto vas 0,30, ja oik 0,48)
Auraus 0,00-0,14 astetta (vas 0,06, oik 0,06)
Yhteensä 0,00-0,20 astetta (yht 0,12)
Takapää
Camber 1,59-0,59 astetta (1.42, 1,54)
Auraus 0,09-0,16 astetta (0,09 , 0,12)
Yhteensä 0,18-0,32 astetta (0,21)
Kulkukulma 0,15. (0,01)
---
Hiukan metrimitta matematiikkaa:
Mitä uskot 1 asteen merkitsevän renkaan vinouteen, siis metrimitalla mitattuna?
Renkaan halkaisija on n. 640mm, ympyrän kehän pituus on 2010mm
1 aste on siten 5,58mm (360 astetta x 5,58mm = n. 2010mm)
5 astetta on siten 27,9mm
Menikö oikein?
Hae rautakaupasta 2 kpl isoja suorakulmia (n. 4€/kpl) , joilla voit mitata renkaan aivan etureunasta ja sitten aivan takareunasta akselivälin auton alta tasaisella pinnalla. Tarvitset kaveria pitämään suorakulmaa pystyssä toisella puolen.
Voit myös mitata Camberia renkaan sivusta.
Tässä IKH linkki, (löytyy esim puuilosta tai tokmannilta yms. edukkaammin)
http://www.ikh.fi/tuotehaku/suorakulma%2Bxtb6501" onclick="window.open(this.href);return false;
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: w204 luistelee hitailla nopeuksilla
Nyt aukeni katsastusikkuna ja käytin autoni tarkistettavana ja sanoin katsastusmiehelle että haluan hänen löytävän alustasta jotakin ongelmaa, eritoten takapäätä pitää syynätä tarkkaan.
No runtua tuli sitten ihan kunnolla ja joka ikistä niveltä nitkutettiin ja väänneltiin joka suunnasta mutta ei mitään löytynyt. Sitten ihan lopussa kaksi katsastusmiestä kävi yhdessä tonkimaan ja sanoivat että takana "apurungon etupusla näyttää siltä että se VOI olla väsymässä" mutta ei kuulemma aiheuta hylkäystä eikä noita kuulemma ikinä noin tarkkaan tutkita katsastuksessa. No, kiittelin suuresti kuitenkin vaivannäöstä, arvostan kovasti.
Mutta jos nyt sitten korjaamolle autoani kiikutan, niin onko tuollainen "apurungon etupusla" yleinenkin termi mitä käytetään jotta siellä ei mene montaa tuntia töihin? JA voiko ylipäätään tuo aiheuttaa auton levotonta käytöstä?
EDIT: Itse itselleni vastaten: Pikaisen googlettelun perusteella voisi juurikin olla syynä levottomaan menoon.
No runtua tuli sitten ihan kunnolla ja joka ikistä niveltä nitkutettiin ja väänneltiin joka suunnasta mutta ei mitään löytynyt. Sitten ihan lopussa kaksi katsastusmiestä kävi yhdessä tonkimaan ja sanoivat että takana "apurungon etupusla näyttää siltä että se VOI olla väsymässä" mutta ei kuulemma aiheuta hylkäystä eikä noita kuulemma ikinä noin tarkkaan tutkita katsastuksessa. No, kiittelin suuresti kuitenkin vaivannäöstä, arvostan kovasti.
Mutta jos nyt sitten korjaamolle autoani kiikutan, niin onko tuollainen "apurungon etupusla" yleinenkin termi mitä käytetään jotta siellä ei mene montaa tuntia töihin? JA voiko ylipäätään tuo aiheuttaa auton levotonta käytöstä?
EDIT: Itse itselleni vastaten: Pikaisen googlettelun perusteella voisi juurikin olla syynä levottomaan menoon.
Re: w204 luistelee hitailla nopeuksilla
takakelkan etummaiset puslat on revenneet lähes jokaisesta 204 mitä tutkinut. Veholla oli sanottu jollekkin että ~450e vaihdettuna muistaakseni
Re: w204 luistelee hitailla nopeuksilla
Minkälainen nuo on itse vaihtaa? Jarruremontit ja toisenmerkkisen auton jakohihnarempan tehneenä onko tekemätön paikka?
Ja mikä tuon puslan virallinen nimi on, koitin katsella motonetistä ja merteilistä mutta takakelkan pusla tai hela ei antaneet yhtään osumaa.
Ja mikä tuon puslan virallinen nimi on, koitin katsella motonetistä ja merteilistä mutta takakelkan pusla tai hela ei antaneet yhtään osumaa.
Re: w204 luistelee hitailla nopeuksilla
helpoin ja nopein varmaankin vaihtaa paikallaan oikeilla työkaluilla. kai ne saa itsekkin sinne jotenkin laiteltua jos tekee jonkin näköiset kupit millä laittaa ja kierretangolla vetää paikalleen.
merteilistä löytyy nimellä "takapalkin etukumi" 28e /kpl Tuotekoodi: 50115
merteilistä löytyy nimellä "takapalkin etukumi" 28e /kpl Tuotekoodi: 50115
Re: w204 luistelee hitailla nopeuksilla
Selvisikö syy siihen luisteluun?
Re: w204 luistelee hitailla nopeuksilla
Vielä ei ole tehty mitään toimenpiteitä luistelun korjaamiseksi, mutta seuraavan huollon yhteydessä käsken vaihtamaan nuo takakelkan etukumit.Kale79 kirjoitti:Selvisikö syy siihen luisteluun?
Toinen mitä olen alkanut miettiä on jouset, että olisiko ne väsyneet/rikki. Äkkiseltään ajateltuna jos kuskinpuolen takajousi on poikki tai kuoleentunut ja se on matalampana, tuo vänkärin puolen eturengas voisi silloin olla liian pystyssä. Eli nuo takajouset ja miksei etujousetkin käsken tarkastaa. Tämä ajatus siitä syystä että kun nopeasti kääntyvällä moottoritien rampilla kiihdyttää, niin tuntuu välillä niinkuin istuisi nojatuolissa joka meinaa kaatua kyljelleen.
Re: w204 luistelee hitailla nopeuksilla
No nyt on tehty toimenpiteitä ja ainakin ensituntuman mukaan niistä oli apuakin. Eli käytin MB-Osassa alustan tarkistuksessa ja sielläkään ei löytynyt mitään vikaa eikä välystä mistään. No, teetätin sitten nelipyöräsuuntauksen ja kappas vain, ne point-S:n suuntaukset (jotka tehtiin siis ennen ja jälkeen tukivarren vaihtoa kun meno oli levotonta) ei olleet tuossa MB-osan laitteessa edes ohjearvojen sisällä...
Auto säädettiin siis uusien ohjearvojen sisään ja nyt ainakin tuntuu siltä että tuo aiemmasta mersusta tuttu "kiskoilla meneminen" on palannut, eli auto ei ämpyile eikä hae mihinkään suuntaan. Eli toistaiseksi siis vaikuttaa erittäin lupaavalta ja tulipahan tuo alustakin tarkistettua sitten kahdella eri tahollakin eli kunnossa pitäisi olla. Jospa tällä saisi nyt tuota alkanutta autokuumetta rauhoitettua riittävästi.
Auto säädettiin siis uusien ohjearvojen sisään ja nyt ainakin tuntuu siltä että tuo aiemmasta mersusta tuttu "kiskoilla meneminen" on palannut, eli auto ei ämpyile eikä hae mihinkään suuntaan. Eli toistaiseksi siis vaikuttaa erittäin lupaavalta ja tulipahan tuo alustakin tarkistettua sitten kahdella eri tahollakin eli kunnossa pitäisi olla. Jospa tällä saisi nyt tuota alkanutta autokuumetta rauhoitettua riittävästi.
Re: w204 luistelee hitailla nopeuksilla
Nyt kun tämä autoni levoton käytös on jälleen palannut, möngin tovin aikaa auton alla ja löysin yhdet rikki menneet puslat. Kuvat otettu siis auton takaa etupäätä kohti: Tässä kuvassa nuo vastaavat on tuon osan 180 puslat, mutta mikä voima noita repii niin että ne menee rikki, ja voiko nämä puslat olla se syy miksi tuo auto on epämersumainen ajettava tällä hetkellä? Puslien vaihtoaika on jo tilattu koska nuo selvästi on vaihdon tarpeessa, mutta kiinnostaisi tietää että onko ajettavuuteen odotettavissa parannusta tuon operaation jälkeen?shade_z kirjoitti:takakelkan etummaiset puslat on revenneet lähes jokaisesta 204 mitä tutkinut. Veholla oli sanottu jollekkin että ~450e vaihdettuna muistaakseni
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: w204 luistelee hitailla nopeuksilla
Tässä kuvassa:
tuo puslan paikka on tuo numero 1:llä merkattu, ja se on nimetty "rear axle carrier" eli voisihan se hyvinkin olla että noiden puslien repeäminen aiheuttaa outoa ajotuntumaa? vai kuinka?
tuo puslan paikka on tuo numero 1:llä merkattu, ja se on nimetty "rear axle carrier" eli voisihan se hyvinkin olla että noiden puslien repeäminen aiheuttaa outoa ajotuntumaa? vai kuinka?
Re: w204 luistelee hitailla nopeuksilla
Kuvassa nro 1 tarkoittaa koko apurunkoa, tuossa kuvassa ei noita valokuvien rikkinäisiä ole lainkaan merkitty.
(1a ja 1b ovat ko. apurungon kiinnityshelat)
Ne rikkinäiset eivät ole pyöräntuennan osia edes, ovat tasauspyörästön kiinnityksen helat.
Eli eivät vaikuta valitettavasti ajokäytökseen lainkaan.
Ääniin voi olla vaikutusta, esim. kovan kiihdytyksen/ vaihteen vaihdon aikaisiin tumpsahduksiin jne...
Huom.,
Tämä on vaan mun tulkinta kuvista, ei ns. varmaa tietoa.
Joku voisi varmistaa, joka varaosakuvia yms. näkee.
(1a ja 1b ovat ko. apurungon kiinnityshelat)
Ne rikkinäiset eivät ole pyöräntuennan osia edes, ovat tasauspyörästön kiinnityksen helat.
Eli eivät vaikuta valitettavasti ajokäytökseen lainkaan.
Ääniin voi olla vaikutusta, esim. kovan kiihdytyksen/ vaihteen vaihdon aikaisiin tumpsahduksiin jne...
Huom.,
Tämä on vaan mun tulkinta kuvista, ei ns. varmaa tietoa.
Joku voisi varmistaa, joka varaosakuvia yms. näkee.
Re: w204 luistelee hitailla nopeuksilla
Ilmeisesti renkaasta kaksin käsin vääntämällä ei tunnu löysältä?
Olisi pitänyt löytyä jo ennen suuntausta. Jos tuntuu löysältä, niin sitten kävi virhe asentajalta.
Olisi pitänyt löytyä jo ennen suuntausta. Jos tuntuu löysältä, niin sitten kävi virhe asentajalta.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: w204 luistelee hitailla nopeuksilla
Ei tunnu löysiä eikä myöskään löytynyt ennen suuntauksia, vaikka viimeistä suuntausta ennen olin itse matkassa kun noita osia nitkuteltiin.simosami kirjoitti:Ilmeisesti renkaasta kaksin käsin vääntämällä ei tunnu löysältä?
Olisi pitänyt löytyä jo ennen suuntausta. Jos tuntuu löysältä, niin sitten kävi virhe asentajalta.