Smart forTwo tehonlisäys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Smart forTwo tehonlisäys

Viesti Kirjoittaja Junnu »

Jos menee ohi foorumin aiheen, niin poistakaa viesti :)
"Martti" foorumi ei toimi enää. Tänne siksi kirjottelen.

Asiaan sitten. Tuli hommattua tuollainen cabriolet Smartti. Samrt ForTwo ja bensakoneksella. Tehoja rekisteriotteen mukaan löytyy 45 kW. 0,7 litranen turbo kone.

Ohjelmoimalla siitä koneesta lisää tehoja saa. Siitä oon varmahko.
Netistä oon asioita tutkinut... Tehokkaimmissa Marteissa on erilainen nokka-akseli. Eli se kannattanee vaihtaa. Myös imuputki on avarampi. Eli sekin kannattaa vaihtaa. Oikea ohjelma noiden päälle, niin n. 100 hv. pitäisi löytyä.

Olenko väärässä?
Kuka tekee sopivia ohjelmia.?
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 629
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Smart forTwo tehonlisäys

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

Miten smartin automaatti kestää tehon lisäyksen?
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Smart forTwo tehonlisäys

Viesti Kirjoittaja Junnu »

Hyvä että jotain keskustelu aikaiseksi saadaan :)
Ensinnäkin teho ei laatikkoa riko vaan vääntö. Tuohan on selvä asia, jos miettii...
Teho = Vääntö x kulmanopeus (=kierrosluku). Tältäkin foorumilta löytyy pähkäilyä tuosta...

Maalaisjärjellä ajateltuna:
En usko että Martteihin on monenlaisia vaihdelaatikoita tarjolla. Tämän "uskon asian" tarkistan EPC:stä.

Omassa Smart ForTwossa on 0,7 turbokones. Sama löytyy Roadsteri mallin Martista.
Teknisenä erona olen huomannut moottorissa turbon imuputken (hinta Ebayssä50 egee). Jos vertailee noita imuputkia, niin selkee on ero, ei muuta osaa sanoa. Yhtäkaikki, tehokkaammassa Roadsterissa on erilainen nokka-akseli ja pitäis olla bolt-on juttu sen akselin vaihto (hinta Ebayssa 100 egee ja kyseessä uusi akseli).

Omien tutkimusten mukaan, huonompi tehoinen roadsteri (kuten myös ForTwo) eroaa juurikin em. nokka-akselin ja imuputken verran.
Esim. Voimaa.com tarjoaa tehokkaampaan roadsteriin ohjelmaa, jolla saa 102 Hp / 135 Nm

Vakiona huonompi tehoinen roadsteri, 61 Hp / 95 Nm (tämä sama kun ForTwo). Lastutettuna 79 Hp / 125 Nm.
(yleisesti noilla paikkeilla viritettyjen Marttien väännöt)
(eli ei vääntö paljoo nouse...)

Tutkin ja mietin asiaa. Vaikka Tuikku nyt diesel miehiä onkin, olen häneen yhteydessä piakkoin :)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Smart forTwo tehonlisäys

Viesti Kirjoittaja atlas »

Entäs hankit dieselmallin niin saat helpommin tehoa...bensa malli myyntiin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Smart forTwo tehonlisäys

Viesti Kirjoittaja Junnu »

atlas kirjoitti:Entäs hankit dieselmallin niin saat helpommin tehoa...bensa malli myyntiin.
Pikaisesti asiaa arvioin. Vahvaa mutua.
Dieselmallin Cabriolettia on aika harvoin myynnissä. Oma yksilöni kohtuu hyvä ja kohtuu vähän ajettu jopa.
Viritysaihiona uskoisin mitä paras olevan.

En ole asiaan juurikaan perehtynyt. Jos haetaan n. 100 Hv. tehoja, onko diesel helpompi?
Mitä muutoksia dieseliin tulee tehdä, että nuo tehot saa? Uskoakseni suuttimet, MAP-anturi ja KP- pumppu. Sekä ohjelma tietty...?
Kumminkin uskoakseni em. komponentit on kalliimpia kuin n. 150 egee? (uskon että ohjelman hinnat menee yksiin).

Edellä esitetyn varjossa... Diesel voi olla helpompi, muttei ainakaan halvempi ole.
Onko vasta-argumentteja tarjolla?
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1751
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Smart forTwo tehonlisäys

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

En mistään tiedä mitään,mutta esim. Tätä olen nyt kattellut ja jopa aatellut vähän kyselläkin.
http://m.nettiauto.com/smart/roadster/7 ... 5&vifNav=Y" onclick="window.open(this.href);return false;

Kyllä tuostakin jonkun verran voimaa on kaivettu. Muutenkin mukavan erilainen.
Star
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Smart forTwo tehonlisäys

Viesti Kirjoittaja Junnu »

Joo-oh. Vähän tullut asioita opiskeltua. Martti kokolailla uus auto mulle.
Tuo mihin Bomber4 viittaat on samalla koneksella kun kun oma Martti.

Perhana kun päällisin puolin tuota konetta tutkin, niin luulin ensin että omassa Martissa on erilainen kansi vs. Roadster.
Roadsteri on noita Twin Spark juttuja. Samalla tavalla oli myös ForTwon kone. Piti vaan tarpeeksi purkaa sen havannointia varten.

Netistä on tutkinut, että imuputkia on kahta eri mallia. Pikku tehoinen ja isompi tehoinen.
Kaikissa ForTwo:issa on se ahtaampi imuputki, kuten myös huonompi tehoisissa roadstereissa.

Kun tuota putkee nyt silmällä kahtoo, niin näkyy oikeesti, että ilman ottamista on kuristettu. OK. Suhta halpa pikku modi.

Tähän asti on silmämääräisesti havaittua kaikki. Konkreettinen näky.
Lueskelin jostain netistä, että tehokkaimmissa Roadstereissa on eri nokka, kun "huonompi tehoisissa".
Koska ForTwohon ei ole saanut tehokkaampaa konesta, Niin uskon että nokan päivityksellä kone on identtinen vs. tehokkaampi roadster / Brabus.

Eli. Pikaisesti vaihtolistalle menee imuputki. Nokka vaihdetaan vasta talven aikana.

Omaan Star testerin, hankin juuri siihen tuon Smartin TAN code calculatorin. Eli koodaamalla pitäisi jotain Brabus juttuja saada.

Katotaan miten asia etenee :)

Vahva usko on olemassa, että kohtuu pienillä modeilla saa tuohon 700cc. turbo konekseen sen 100 hv.
Saa nähdä, miten käy.
Thetic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ke 23.10.2013 10:39

Re: Smart forTwo tehonlisäys

Viesti Kirjoittaja Thetic »

Löysin ulkomaisilta foorumeilta juttua että olisi ihan eri turbokin ainakin Brabus versiossa.

Here's the list of changes between 60kW and 74kW (Brabus) engines, translated from German site which quotes smart GmbH as the source:
- Different turbo
- Charge cooler
- Strengthened clutch
- Gearbox adjusted for higher torque
- Different engine management software
- Different pistons, exhaust valves, valve guides, cylinder head and crankshaft bearings.
- Hand built to minimize manufacturing tolerances and subjected to extra testing.

Ja taitaa 74KW versiossa olla eri suuttimetkin: http://www.fq101.co.uk/data-a-reference ... ctors.html
Salzi
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: La 21.05.2011 19:24

Re: Smart forTwo tehonlisäys

Viesti Kirjoittaja Salzi »

Junnu kirjoitti:Joo-oh. Vähän tullut asioita opiskeltua. Martti kokolailla uus auto mulle.
Tuo mihin Bomber4 viittaat on samalla koneksella kun kun oma Martti.

Perhana kun päällisin puolin tuota konetta tutkin, niin luulin ensin että omassa Martissa on erilainen kansi vs. Roadster.
Roadsteri on noita Twin Spark juttuja. Samalla tavalla oli myös ForTwon kone. Piti vaan tarpeeksi purkaa sen havannointia varten.

Netistä on tutkinut, että imuputkia on kahta eri mallia. Pikku tehoinen ja isompi tehoinen.
Kaikissa ForTwo:issa on se ahtaampi imuputki, kuten myös huonompi tehoisissa roadstereissa.

Kun tuota putkee nyt silmällä kahtoo, niin näkyy oikeesti, että ilman ottamista on kuristettu. OK. Suhta halpa pikku modi.

Tähän asti on silmämääräisesti havaittua kaikki. Konkreettinen näky.
Lueskelin jostain netistä, että tehokkaimmissa Roadstereissa on eri nokka, kun "huonompi tehoisissa".
Koska ForTwohon ei ole saanut tehokkaampaa konesta, Niin uskon että nokan päivityksellä kone on identtinen vs. tehokkaampi roadster / Brabus.

Eli. Pikaisesti vaihtolistalle menee imuputki. Nokka vaihdetaan vasta talven aikana.

Omaan Star testerin, hankin juuri siihen tuon Smartin TAN code calculatorin. Eli koodaamalla pitäisi jotain Brabus juttuja saada.

Katotaan miten asia etenee :)

Vahva usko on olemassa, että kohtuu pienillä modeilla saa tuohon 700cc. turbo konekseen sen 100 hv.
Saa nähdä, miten käy.
Roadsterin koneesta saa vakio osilla aika helposti sen 115hv. Muuten vakio, mutta imupuolen putket silikonisiksi. Kone kestää järkevästi sen 1,5bar, mutta toki turboja saa vaihdella aina välillä. Suurempien tehojen kanssa isoin ongelma on pakopaineet jotka nousee turhan korkeiksi. Tehoja voisi olla suht helppo lisätä jos pakopaineita saisi laskettua ja kierrosaluetta nostaisi lähemmäs 7000rpm. Toki imulämmötkin tuppaa nousemaan, mutta ei ole vakio osilla vielä suurin ongelma.

Kakkiksen männät ei tahdo kestää yli 100hv tehoja.. Muuten jos on tarvetta roadsterin männille niin multa löytyy yksi ylimääräinen setti vakiokoossa ;)

Facebookissa on suht toimiva smart ryhmä, josta voi bongata muutaman smartteja useamman vuoden viritelleen: https://www.facebook.com/groups/suomen.smart.autot/" onclick="window.open(this.href);return false;

Niin ja tuosta roadster brabuksen koneesta...Tuskin on sen enempää käsin kasattu kuin muutkaan smartit :P Erot on käytännössä:
-pakosarjan/pesän isompi koko
-pieni viiste kompressiokammiossa. Itse turbo eli se keskipala ja siivet on samat kuin vakio 82hv roadsterissa.
-pakoventtiilien joku mystinen pinnoite josta kukaan ei tunnu tietävän sen kummemmin.
-nestekiertoinen välijäähy
-mersun 320 koneista tutut siniset suuttimet. Sanovat että olisi järkevämpää käyttää 1,5bar ahdoilla keltaisia vakiosuuttimia ja nostaa painetta tarpeen vaatiessa, koska sumu on niillä parempi kuin isommilla.
-pakoputki (samalla puskurin keskipala)
-kytkin

Kakkiksen brabuksesta en ole ihan varma muuten kuin että kone on tosi lähellä 82hv roadsteria, mm. turbo on sama.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Smart forTwo tehonlisäys

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Salzi kirjoitti:
Junnu kirjoitti:J
-pakoventtiilien joku mystinen pinnoite josta kukaan ei tunnu tietävän sen kummemmin.
Olisiko nimonic pinnoite joka kestää korkeita lämpötiloja.https://en.wikipedia.org/wiki/Nimonic" onclick="window.open(this.href);return false;.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Vastaa Viestiin