Olen hankkinut MB 250 SE:n (-67) harrasteautoksi. Kysyisin kokeneemmilta, että mitä bensiiniä tai varsinkin mitä mahdollista lisäaineistusta käytätte tai onko lisäaineistus ylipäätään tarpeellista ?
Samoin kyselisin, että onko kokemuksia bensan joukkoon laitettavista polttoainejärjestelmän putsausaineista. Näiden kun luvataan puhdistavan/hoitavan pumpun ja suuttimet kuntoon tai takaavat
edelleen moitteettoman käytön. Omani toimii, mutta että toimisi jatkossakin tai vielä paremmin.
Kuten käyttäjätunnukseni hiukan kieliikin, olen myös radioharrastaja, jolla löytyy 150-200 autoradiota ja melkein saman verran matkaradioita 60-80-luvulta. Olen näitä harrastajille toimitellut, joten
kirjoittele, jos on hakusessa jotain. Saattaa apu löytyä. Muutamia Mersun etulevy/nuppi-ratkaisuja löytyy, mutta myös muihin merkkeihin runsaasti.
Puh: 0400 173 953
MB 250 SE:n bensiini ja polttoainejärjestelmän puhdistus
-
Radioactive
- Uusi tuttavuus

Re: MB 250 SE:n bensiini ja polttoainejärjestelmän puhdistus
Kas, jäänyt tämä huomaamatta. Tervetuloa foorumille.
Mekaanisella ruiskulla varustettua autoa olisi hyvä käyttää, talvellakin sellaisen puolentoista kuukauden välein. Tuon ohjeen sain kansainväliseltä foorumilta. Etenkin nykybensalla saattaa tuo hienomekaaninen ruiskupumppu jumittua jos bensan annetaan vanhentua siellä ruiskussa.
60-luvulla bensa oli erilaista kuin nyt, siinä oli lyijyä ja sillä on kait myös voiteleva vaikutus. Nykybensa on kuivempaa ja haihtuessaan siitä jää hartseja ja muuta skeidaa joka liisteröi paikat. Mekaanisella pumpulla on bensan sekaan hyvä sekoittaa 0,5 - 1 % seos automaattiöljyä eli ATF:ää. Se voitelee pumppua ja suojaa kaikkia järjestelmän metalliosia korroosiolta.
Tuo annos ei savuta vielä, itse olen noin 10 v ajan lisännyt tankkauksen yhteydessä ATF:ää, olen säästänyt laatikkoöljynvaihdoissa jääneen öljyn, antanut sakan laskeutua 4 l kannuissa ja sitten ottanut aina litran purkkiin josta annostelen tankkiin. Sinne pohjalle jäävä sakka saa jäädäkin ja olen aina nakannut sen litran purkin roskiin ja tehnyt uuden annoksen aina puhtaaseen purkkiin.
Voit kokeilla jotain suutintenpuhdistusainetta jos haluat mutta jos auto toimii hyvin niin ei kannata tehdä sitä. Sieltä voi lähteä likaa liikkeelle ja se saattaa sitten jumittaa pumppua tai tukkia suuttimia.
Niin, lyijykorviketta on hyvä käyttää lisäaineena ja mielellään 98 bensaa jossa etanolia vähemmän kuin 95:ssa.
Mekaanisella ruiskulla varustettua autoa olisi hyvä käyttää, talvellakin sellaisen puolentoista kuukauden välein. Tuon ohjeen sain kansainväliseltä foorumilta. Etenkin nykybensalla saattaa tuo hienomekaaninen ruiskupumppu jumittua jos bensan annetaan vanhentua siellä ruiskussa.
60-luvulla bensa oli erilaista kuin nyt, siinä oli lyijyä ja sillä on kait myös voiteleva vaikutus. Nykybensa on kuivempaa ja haihtuessaan siitä jää hartseja ja muuta skeidaa joka liisteröi paikat. Mekaanisella pumpulla on bensan sekaan hyvä sekoittaa 0,5 - 1 % seos automaattiöljyä eli ATF:ää. Se voitelee pumppua ja suojaa kaikkia järjestelmän metalliosia korroosiolta.
Tuo annos ei savuta vielä, itse olen noin 10 v ajan lisännyt tankkauksen yhteydessä ATF:ää, olen säästänyt laatikkoöljynvaihdoissa jääneen öljyn, antanut sakan laskeutua 4 l kannuissa ja sitten ottanut aina litran purkkiin josta annostelen tankkiin. Sinne pohjalle jäävä sakka saa jäädäkin ja olen aina nakannut sen litran purkin roskiin ja tehnyt uuden annoksen aina puhtaaseen purkkiin.
Voit kokeilla jotain suutintenpuhdistusainetta jos haluat mutta jos auto toimii hyvin niin ei kannata tehdä sitä. Sieltä voi lähteä likaa liikkeelle ja se saattaa sitten jumittaa pumppua tai tukkia suuttimia.
Niin, lyijykorviketta on hyvä käyttää lisäaineena ja mielellään 98 bensaa jossa etanolia vähemmän kuin 95:ssa.
1969 Lincoln Continental Mk III Coupe museoauto
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
- Petteri Kivimäki
- Mersumies

- Viesti:
Re: MB 250 SE:n bensiini ja polttoainejärjestelmän puhdistus
Kun hommasin ex-satakasiin uudet kunnostetut Zenith-kaasarit Saksasta - no Hartolasta, koska heebolla olikin suomalainen vaimo ja sillä kesämökki ja kaveri toi kaasarit Suomeen tullessaan sinne - niin tämä minuakin puheliaampi kaveri suositteli bensiinikäyttöisen auton talvi- yms. pidempikestoiseen säilytykseen ajamaan polttoainelinjastoon pienkonebensaa, joka ei hartsiinnu niin kuin tavallinen bensa. Herralla on kotisivutkin oikeen http://www.bobs-services.de/ueberholung-en.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Näin tietää kertoa myös Wikipedia:
Näin tietää kertoa myös Wikipedia:
Pienmoottoribensiiniä käytetään myös bensiiniautojen ensitäyttöpolttoaineena. Mercedes-Benzin A-sarjan bensiiniautoissa käytetään pienmoottoribensiiniä ensitäyttöpolttoaineena Valmet Automotiven tehtaalla Uudessakaupungissa.
EQA 250 2021
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966