ML sammuu kaasupohjassa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

ML sammuu kaasupohjassa

Viesti Kirjoittaja HMK »

Mistä alkaisi vikaa etsiä kun ajossa polkaisee kaasun pohjaan niin auto sammuu. Kylmänä käynnistyy ihan normaalisti, ei ongelmaa, tyhjäkäynti normaalia tasaista käyntiä. Oireena myös ihan pintakaasulla varoen kiihdyttäessä pieni nykiminen ennen kierrosten nousua. Muutama vuosi sitten vaihdettu tiivisteet korkeapainepumppuun ulos vuodon takia, suuttimet on originaalit. Auto on optimoitu edellisessä elämässä, auto ollut mulla neljä vuotta, oireet ilmaantuneet pari vuotta sitten, pikku hiljaa sammumis raja on alentunut. Ja sammuminen tapahtuu nimenomaan täyskaasu kiihdytyksessä. Staarilla ei löytynyt vikakoodeja.

Haulla kahlasin sivuja, vastaavia tapauksia löytyi, mutta ei sitten selkeää syytä oireille. Tein myös kylmällä koneella jonkinlaisen ohivuoto mittauksen suuttimille, tasaista oli ohivuodot, mutta en mitannut kuutiomillejä kun ei ollut injektio ruiskua mittausta varten. Mitenkäs muuten ohimittaus oikeasti tehdään ? Kylmällä vai lämpimällä koneella ? Paljonka kuutiomillejä on max. minuutissa ?

Siinäpä perustietoa autosta ja oireista, vinkkejä kaivataan, hiukan hirvittää liikenteessä ohitukset kun ei ole varmuutta sammuuko vaiko eikö sammu kesken ohituksen....

Ja autohan on ML 270 automaatilla vm. 01 Ajettu vajaa 400 000 km.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: ML sammuu kaasupohjassa

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Suuttimien ohivuodot liian suuret mitä todennäköisimmin.
Mitataan kylmästä koneesta ja olikohan 20ml/min, maksimi/suutin. Tuota määrää en muista varmaksi.

Korkeapainepumpussakin voi olla kulumisvikaa, ja myös ilmavuodot vaikuttaa tuohon. Kuten myös tukkeútumassa olevan löpösuodatin, mutta suuttimiin kääntyisin ensimmäiseksi.

Kuva

Hyvä esimerkki. Nelosen mittakuppi täyttyi minuutissa.
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: ML sammuu kaasupohjassa

Viesti Kirjoittaja HMK »

Kaikki polttoaine putket on uusittu hiljattain kun oli käynnistys ongelmia kovemmilla pakkasilla, joten niissä tuskin on ongelmaa.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Mese-220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Pe 22.07.2011 16:53
Paikkakunta: Länsi-Suomi, Rauma

Re: ML sammuu kaasupohjassa

Viesti Kirjoittaja Mese-220 »

Ei se silti takaa vaikka olisi hiljattain vaihdettu suuttimet että ne olis kunnossa. Saattaa siellä olla se maanantai päivän versio käytössä. Starilla saa myös otettua suuntaa antavan ohivuotomittauksen tehtyä jos ei halua alkaa mekaanisiin hommiin ja kuppeja täyttämään.
Ja luulisi siellä olevan vikakoodejakin kun sammuu tuolla tavalla eli senkin takia olisi starilla lukaista auto.
Star-apuja Rauman/Porin seudulla
Löytyy myös Mercedeksen
-Jousipuristin W(123,124,201,202,210,140)
-Alapallo- ja vakaajannivelen irroitus/kiinnitystyökalu W(211,220,230),
-Ruiskusuuttimen irroitustyökalu ja kalvain.
Jos asiaa niin soittele (ei tekstareita)
p.o4oo938372

Sadekeleillä en ala laitteita pihalle levittämään eli "potilas" oltava vähintään katon alla.
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: ML sammuu kaasupohjassa

Viesti Kirjoittaja HMK »

Siis polttoaine putket on vaihdettu, ei suuttimia. Starilla ei ole tullut mitään uusia vikakoodeja sammumisten jälkeen. Se helpottaìsi jos koodeja ilmestyisikin.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Re: ML sammuu kaasupohjassa

Viesti Kirjoittaja koyama »

HMK kirjoitti:Siis polttoaine putket on vaihdettu, ei suuttimia. Starilla ei ole tullut mitään uusia vikakoodeja sammumisten jälkeen. Se helpottaìsi jos koodeja ilmestyisikin.
Vie ammattilaiselle pyydä testiajo starin kanssa niin eiköhän sieltä jotain avaudu hieman ennen vikatilaan menoa.
Niitä ammattilaisia on muuallakin kuin korjaamoilla.
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: ML sammuu kaasupohjassa

Viesti Kirjoittaja HMK »

Tänään mittailin suuttimien ohivuotoja kylmälllä koneella. N. 6 ml oli ohivuodot joka pytyssä. Käytin piruuttani kolmisen minuuttia ennenkuin 20 ml raja oli rikki. Joten suuttimet olisi ainakin tuon testin perusteella ok.
Kävin vielä kokeilemassa miten herkästi sammuilee lämä tiskissä, mut tänään se ei sit sammunutkaan vaikka kuinka polki menemään. Perkle....mikä sille nyt tuli kun se toimi niin kuin pitääkin ??? Pähkäilin hetken aikaa, kunnes muistin että tankkasin tänään tankin täyteen. Siis onko sittenkin polttoaine putkissa vuotoa ?? Kuplia on aina kulkenut putkissa oli tankki täysi tai vajaa. Pitänee vaihella ekaks o-renkaita putkiin ja suodatin joskos niistä olis apuja. Tai sitten tarvittaessa sähköinen pumppu ennen suodatinta niin ei pikku imuvuodot haittaa.

Vielä yksi teoria on pyörinyt mielessä, en sitten tiedä olisiko mahdollista. Joskus meillä oli Lokomon metsäkone, joka alkoi kesä lämpimillä muutaman tunnin ajon jälkeen pikkuhiljaa laiskistua, mutta kun tankkasi muutaman kymmenen litraa viileämpää ainetta säiliöstä, niin vedot oli taas kohdallaan. Syynä oli kuumassa paikassa ollut tankki jolloin polttoaine lämpeni ja kulunut syöttöpumppu ei jaksanut pitää riittävää painetta koska polttoaine oheni kuumetessaan. No siitä tuli mieleen että ML:ssä on melkoinen polttoaineen kierto, jolloin vajaa tankillinen polttoaine lämpenee jo kohtuullisilla kilometreillä, joten polttoaineen ohetessa alkaa kuluneella korkeapainepumpulla olla vaikeuksia pitää rail paineita kohdillaan ??? Voi olla kaukaa haettu, mutta normi dieselillä väljä jakajapumppu on herkkä lämpimälle polttoaineelle....

Kyllähän nuo ylempänä olevat toimenpiteet on ekaksi selvitettävä. Mutta tuohon jälkimmmäiseen olis mielenkiintoista kuulla kannanottoja , saatais taas uusia ihmeellisiä vikoja näihin dieseleihin:wink:
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
unppi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Su 26.05.2013 22:11

Re: ML sammuu kaasupohjassa

Viesti Kirjoittaja unppi »

Lähteekö hyvin käyntiin sen jälkeen kun sammuu täyskaasukiihdytyksessä? Jos joutuu sahaamaan tolkuttoman pitkään, on vika suurella todennäköisyydellä suuttimissa. Oli aikoinaan yhessä samaisessa koneessa just vastaava oire, että välillä pelas ja sit ku polkas kaasun pohjaa -> suutin jäi auki -> sammu -> ei millään käyntiin kun suutin vuotaa ohite, eikä railpaine nouse tarpeeksi. Sit ku anto jäähtyä ni lähti käyntiin.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: ML sammuu kaasupohjassa

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

HMK kirjoitti:Tänään mittailin suuttimien ohivuotoja kylmälllä koneella. N. 6 ml oli ohivuodot joka pytyssä. Käytin piruuttani kolmisen minuuttia ennenkuin 20 ml raja oli rikki. Joten suuttimet olisi ainakin tuon testin perusteella ok.
Kävin vielä kokeilemassa miten herkästi sammuilee lämä tiskissä, mut tänään se ei sit sammunutkaan vaikka kuinka polki menemään. Perkle....mikä sille nyt tuli kun se toimi niin kuin pitääkin ??? Pähkäilin hetken aikaa, kunnes muistin että tankkasin tänään tankin täyteen. Siis onko sittenkin polttoaine putkissa vuotoa ?? Kuplia on aina kulkenut putkissa oli tankki täysi tai vajaa. Pitänee vaihella ekaks o-renkaita putkiin ja suodatin joskos niistä olis apuja. Tai sitten tarvittaessa sähköinen pumppu ennen suodatinta niin ei pikku imuvuodot haittaa.

Vielä yksi teoria on pyörinyt mielessä, en sitten tiedä olisiko mahdollista. Joskus meillä oli Lokomon metsäkone, joka alkoi kesä lämpimillä muutaman tunnin ajon jälkeen pikkuhiljaa laiskistua, mutta kun tankkasi muutaman kymmenen litraa viileämpää ainetta säiliöstä, niin vedot oli taas kohdallaan. Syynä oli kuumassa paikassa ollut tankki jolloin polttoaine lämpeni ja kulunut syöttöpumppu ei jaksanut pitää riittävää painetta koska polttoaine oheni kuumetessaan. No siitä tuli mieleen että ML:ssä on melkoinen polttoaineen kierto, jolloin vajaa tankillinen polttoaine lämpenee jo kohtuullisilla kilometreillä, joten polttoaineen ohetessa alkaa kuluneella korkeapainepumpulla olla vaikeuksia pitää rail paineita kohdillaan ??? Voi olla kaukaa haettu, mutta normi dieselillä väljä jakajapumppu on herkkä lämpimälle polttoaineelle....

Kyllähän nuo ylempänä olevat toimenpiteet on ekaksi selvitettävä. Mutta tuohon jälkimmmäiseen olis mielenkiintoista kuulla kannanottoja , saatais taas uusia ihmeellisiä vikoja näihin dieseleihin:wink:
Mahdolisia syitä kulunut siirto pumppu, kulunut korkeapaine pumppu(siis jos suutimet on kunnossa ohivuoto mittaus ja korjaus lukema ei kerroa aina kokototuuta) juiteleva railipaineen säädin,
ja tuosta tankaus jutusta niin tankin sisällä imu putkessa vikaa,

samuisen jälkeen jos lähtee heti käyntiin kunnolla niin ilma vuoto tuskin on
jos taas sa sahata hetken niin ilmaa tulee systeemin jostain8voi tarkista katsomalla samlla kun startailee)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: ML sammuu kaasupohjassa

Viesti Kirjoittaja HMK »

Kyllä se heti lähtee käyntiin sammumisen jälkeen ihan normaalisti. Mutta täydellä tankilla sitä en saanut tänäänkään sammumaan vaikka tein kymmenkunta täyskaasu revitystä. Pitänee ootella tankin vajumista ja revitellä sitten lisää, jos se taas oireilisi...
Tuo CDI203 mainitsema siirtopumpun väljyys on pyörinyt myös mielessä. Täydellä tankilla on väljän pumpun helpompi imeä ainetta tankista.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: ML sammuu kaasupohjassa

Viesti Kirjoittaja HMK »

Iltamassa vedin ML:llä lanaa reilun tunnin verran, moottorin lämmöt nousi 90:n kieppeille. Lanauksen jälkeen kokeilin taas tienpäällä täys kiihdytystä. Puolenkymmentä kertaa yritin ja joka kerta moottori sammui kesken kiihdytyksen, pahimmillaan sekunnin jälkeen...
Siis ei auta vaikka on tankki lähes täysi. Siis myös imupuolen vuotokin alkaa olla pois suljettu, koska sammuilee kun vain moottori on riittävän kuuma. Mitähän seuraavaksi voisi pois sulkea...sähköisellä polttoaine pumpulla voisi poistaa siirtopumppu ongelman....
Pitänee vielä huomenna kokeilla apukuskin kanssa staria ajon aikana jos sieltäkautta vielä jotain uutta informaatiota saisi.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1751
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: ML sammuu kaasupohjassa

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Melkein sieltä täytyy "soppa" loppua. Eli pumput tarkistuksen alle. Samanlaista oiretta oli joskus chevyn dieseli pick upissa. Siinä kyllä renkkas laatikkokin,ja syyksi paljastui rikki mennyt siirtopumppu. Auto toimi muuten ,muttei tahtonut kulkea millään yli 80kmh,ja laatikko ei käyttänyt paria isointa vaihdetta ollenkaan. Nää laatikon oireet korjaantu tosiaan vaihtamalla siirtopumppu. Sullakin voi se soppa juuri juuri riittää,muuten mut ei pitkässä täyskaasu kiihdytys tapahtumassa.
Star
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: ML sammuu kaasupohjassa

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Rail-paine seurantaan jos pääset staarin kanssa ajossa seuraamaan.
Veikkaan että paine romahtaa jossain välissä niin että kone sammuu.

Tuo on kyllä liikenteessä helvetin vaarallinen tapahtuma jos auto sammuu kesken kiihdytyksen.
varsinkin jos se ei ole ennen temppuillut lainkaan niin kuski ei osaa moiseen varautua mitenkään.
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: ML sammuu kaasupohjassa

Viesti Kirjoittaja HMK »

Pitäs ehtiä jossain vaiheessa starin kanssa ajelemaan, ei ole vain töiltä ehtinyt.
Komppaan kyllä Mika T:ä tuosta sammumisen vaarallisuudesta. Onneksi sammumiset ei ole sattunut rekan jono ohituksissa, siinä voisi olla suurenkin katastrofin ainekset. Kun asian tiedostaa niin voi ennakoida tilanteet.
Joka tapauksessa ongelma pitää selvittää. Kesällä tulee vedettyä pari tonnista vaunua perässä, ja kuitenkin jossain vaiheessa joutuu polkemaan kaasu pohjassa ettei olisi liikenteen tukkona.
Tänään kävi kaveri käymässä jolle Mersut on tullut tutuksi työnpuolesta. Sanoi suoraan syyksi korkeapainepumpun. Siirtopumppuja ei hän ole koskaan joutunut vaihtamaan, sen sijaan korkeapainepumppuja hän on vaihtanut useampiakin. Ja railpaineensäädin taas antaisi muutakin ongelmaa jos siinä olisi vika. No mie kun en usko ennenkuin kokeilen, sähköpumppu odottaa asennusta niin näkisi sen siirtopumpun toimivuuden.....kun nyt töiltä vain ehtisi.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: ML sammuu kaasupohjassa

Viesti Kirjoittaja HMK »

Käytiin Mikadoon kanssa tienpäällä testaamassa Staarilla, ja lopputulos oli että rail paineet ei riitä täys kiihdytyksellä. Ohjelmalla on pyynti 1350 bar, niin kiihdytyksissä jäi 150-200 baria alle. Ja testin mukaan rail paineen säädin on ok. Joten näköjään kipin kapin korkeapainepumppua ostamaan....
Edelleen tilanteen tekee mielenkiintoiseksi se, ettei sammumisia tapahdu kuin kuumalla koneella...kun kehtaisi niin tekisi samat testit kylmemmällä koneella niin näkisi onko miten iso ero paineissa....
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: ML sammuu kaasupohjassa

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Oisko lie mahdollista että siinä on neloskoneen pumppu...

Tai sitten se on vaan sen verran jo kulunut että lämmetessään välykset kasvaa sen verran suuriksi ettei paineentuotto enää riitä.
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: ML sammuu kaasupohjassa

Viesti Kirjoittaja HMK »

Kyllä mie veikkaan jälkimmäistä. Lähemmä 400 000 km ajettu, niin alkaa se jo jossain näkyä.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: ML sammuu kaasupohjassa

Viesti Kirjoittaja HMK »

Nyt on kp-pumppu vaihdettu ja vika hävisi !! :) Vedin taas tunnin lanaa perässä että varmasti on kone riittävän kuuma ja kokeilemaan. Tein n. 15 vetoa kaasu pohjassa eikä auto sammunut kertaakaan, vaikka aikaisemmin ennen pumpun vaihtoa samalla testi ajolla kone sammui melkein joka kerta.

En tiedä onko mutua, mutta moottori tuntuu herkemmältä ja kuin olis potkua hiukan enempi...tiedä häntä, pääasia että vika löytyi. :wink:

Mutta voiko sitä kukaan selittää miksi täys kiihdytyksellä savutus väheni oleellisesti, ennen pumpun vaihtoa savua muodostui ihan pilveksi asti, kun nyt ei jää kuin hieman utua taakse.... :o
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: ML sammuu kaasupohjassa

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Osaako ohjelma kompensoida vajaata ruiskutuspainetta pidemmällä suuttimien aukioloajalla?
Silloin muodostuu savua ja lämpöä.
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: ML sammuu kaasupohjassa

Viesti Kirjoittaja HMK »

Tuo ajatus on pyörinyt minunkin mielessä. Jotakin siihen suuntaan kai on tapahtunut kun ei enää ohituksissa tule pilveä pakoputkesta. Ja ei se mutua enää ole, vaan kyllä ohitukset on helpompia uudella pumpulla, vaikka en potkaissut kaasua pohjaan ohituksissa :P
Kun vielä kehtaisi Starin kanssa ajella niin näkis missä rail paineet pyörisi. No pitää sit joskus...
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
slk-230
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 10.10.2010 21:52

Re: ML sammuu kaasupohjassa

Viesti Kirjoittaja slk-230 »

Lainaan tätä topicia kun on samanlainen auto ja samaa vaivaa (naapurifoorumilla ei kukaan ole vaivautunut vastaamaan). ML 270cdi -02 373tkm, optimoitu (Harinen) auto, sammuu kun kiihdyttää nilikka oikosena ja samalla syttyy EPC-valo. Virta pois ja käyntiin kuin ei mitään ja matka jatkuu. Suuttimet on sen verran ikääntyneen näköiset päälle päin että luultavasti alkuperäiset, huoltotietojen mukaan vain tiivisteitä uusittu.
Ohivuoto: kylmänä käyntiin, puoli minuuttia tyhjäkäyntiä ja tuloksena pytyt 1-4: 20ml ja 5: 10ml. Vaihdanko suosista suuttimia? Yhden, neljä vai kaikki?
Starilla paikallaan testatessa en löytänyt muuta tähän ongelmaan liittyvää kuin nuo aiemminkin mainitut rail-painehäiriöt.
Vaihdoin PA-suodattimen ja muoviputken pumpulle. Ei vaikutusta. Putkessa ei mene ilmaa.
Rail-paineen säädintä pääsen tarvittaessa kokeilemaan toisesta MöhkäLeestä joka myös optimoitu muttei sammu kun kiihdyttää. Kannattaako vielä kokeilla ennenku vaihtaa suuttimia? Niin ja tuon mainitun säätimen tiivisteen on myös ohjelmassa mutta vielä tekemättä, kylmänä kun käynnistää niin käynti aaltoilee muutaman sekunnin.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6498
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: ML sammuu kaasupohjassa

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Eikös se ollut 20ml/min se ohje, ja eroa ei saanut olla kuin.... 20% vai mitäseoli? Eli vähän näyttäis lotkoilta suuttimilta...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: ML sammuu kaasupohjassa

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

slk-230 kirjoitti:Lainaan tätä topicia kun on samanlainen auto ja samaa vaivaa (naapurifoorumilla ei kukaan ole vaivautunut vastaamaan). ML 270cdi -02 373tkm, optimoitu (Harinen) auto, sammuu kun kiihdyttää nilikka oikosena ja samalla syttyy EPC-valo. Virta pois ja käyntiin kuin ei mitään ja matka jatkuu. Suuttimet on sen verran ikääntyneen näköiset päälle päin että luultavasti alkuperäiset, huoltotietojen mukaan vain tiivisteitä uusittu.
Ohivuoto: kylmänä käyntiin, puoli minuuttia tyhjäkäyntiä ja tuloksena pytyt 1-4: 20ml ja 5: 10ml. Vaihdanko suosista suuttimia? Yhden, neljä vai kaikki?
Starilla paikallaan testatessa en löytänyt muuta tähän ongelmaan liittyvää kuin nuo aiemminkin mainitut rail-painehäiriöt.
Vaihdoin PA-suodattimen ja muoviputken pumpulle. Ei vaikutusta. Putkessa ei mene ilmaa.
Rail-paineen säädintä pääsen tarvittaessa kokeilemaan toisesta MöhkäLeestä joka myös optimoitu muttei sammu kun kiihdyttää. Kannattaako vielä kokeilla ennenku vaihtaa suuttimia? Niin ja tuon mainitun säätimen tiivisteen on myös ohjelmassa mutta vielä tekemättä, kylmänä kun käynnistää niin käynti aaltoilee muutaman sekunnin.
siellä naapuri sivulla kuten täälläkin on moneen kertaan vastattu tähän ja kerrottu mitä saa tulla ja mitä ei
MiHe kirjoitti:Eikös se ollut 20ml/min se ohje, ja eroa ei saanut olla kuin.... 20% vai mitäseoli? Eli vähän näyttäis lotkoilta suuttimilta...
Eli näin

E: ja virtettyissä on monesti onkelmia jo pienemilläkin määrillä(jos ei ole yhtään varoja jätetty)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
slk-230
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 10.10.2010 21:52

Re: ML sammuu kaasupohjassa

Viesti Kirjoittaja slk-230 »

Kiitokset vastauksista.
Kynnys kysymykseni tekemiselle oli todella suuri koska arvelin että näinhän tässä käy... Yritin kyllä ohjearvoja etsiä molemmilta foorumeilta ja muualtakin mutta kun ei löydä niin ei löydä :oops: (ja nyt muutaman minuutin päästä joku lähettää linkkipaketin, kiitos jo etukäteen siitä :thumbup: ). Jos joku muistelee että olikohan se nyt joku määrä jossain aikaikkunassa niin se ei valitettavasti ole minulle varmaa tietoa jonka perusteella lähtisin tuplaamaan auton arvoa uusilla suuttimilla :wink: . Jossain oli ohjetta että mitataan puoli minuuttia kylmällä moottorilla, mutta ohjearvoista en tiedä enkä muista jos niistä oli mainintaa.
Niin mielenkiintoista kun näitä foorumeita on lukeakin niin olisi mukava käyttää aikaa johonkin muuhunkin. Onhan se kieltämättä harmi että foorumeiden tietomäärä on jo niin valtava että monet asiat hukkuvat infomassaan.
Kiitos ja anteeksi.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: ML sammuu kaasupohjassa

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

slk-230 kirjoitti:Kiitokset vastauksista.
Kynnys kysymykseni tekemiselle oli todella suuri koska arvelin että näinhän tässä käy... Yritin kyllä ohjearvoja etsiä molemmilta foorumeilta ja muualtakin mutta kun ei löydä niin ei löydä :oops: (ja nyt muutaman minuutin päästä joku lähettää linkkipaketin, kiitos jo etukäteen siitä :thumbup: ). Jos joku muistelee että olikohan se nyt joku määrä jossain aikaikkunassa niin se ei valitettavasti ole minulle varmaa tietoa jonka perusteella lähtisin tuplaamaan auton arvoa uusilla suuttimilla :wink: . Jossain oli ohjetta että mitataan puoli minuuttia kylmällä moottorilla, mutta ohjearvoista en tiedä enkä muista jos niistä oli mainintaa.
Niin mielenkiintoista kun näitä foorumeita on lukeakin niin olisi mukava käyttää aikaa johonkin muuhunkin. Onhan se kieltämättä harmi että foorumeiden tietomäärä on jo niin valtava että monet asiat hukkuvat infomassaan.
Kiitos ja anteeksi.
Vaan hupsis kuinka kävikään kysyvälle tuli vastaus :)

3sylinteri ok (uusisuutin)
Kuva

(samat löytyy noista linkeistä tuossa alla)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
slk-230
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 10.10.2010 21:52

Re: ML sammuu kaasupohjassa

Viesti Kirjoittaja slk-230 »

suomi-foorumi-suomi sanakirja toden totta pilkistää tuolla kojelaudalla, harmi että omani on vielä hankkimatta :roll:
Vastaa Viestiin