7mm ajoitus onkelmaa
7mm ajoitus onkelmaa
Noniin, elikkä ostelin tuossa jonku aikaa sitten 7mm pumpun joka on jonkun Kälviäläisen sepän tekemä ja nyt olis ennakkoon apu tarpeen.. kokeiltu on 19-22jykkiin ajoitustapin kans ja käyntiin lähtee pienellä sahaamisella mutta ei käy tyhjäkäyntiä ja koko kylä harmaassa kitkerän hajusessa savussa ilmeisesti reippaan puoleisesti myöhäsellä kun konekin raksuttelee pienillä kierroksilla ja käynti muutenki vähän mitä sattuu? (Sammuu alle 1000rpm kierroksilla)
19jykk oli kuitenki vähän parempi käynnistymisen suhteen kuin 21jykk.
Kyseessä w201 om602 turbomosalla
-miika
19jykk oli kuitenki vähän parempi käynnistymisen suhteen kuin 21jykk.
Kyseessä w201 om602 turbomosalla
-miika
Re: 7mm ajoitus onkelmaa
pistä sinne todellista ennakkoa jotain 20 luokkaa EYKK ja lähdet siitä kokeileen ja säätään tarpeen mukaan. ei ainakaan mun korvaan kuulosta kovin hyvältä lähtökohdalta alkaa säätään 20 jykk..? ja sillä tapilla ajotettaessa ei voi tietää todellista ennakkoa. joku on pumpun purkanut ja tehnyt, niin saattaa olla sen takia ihan mitä sattuu tuo tapilla katsottava ajotus. siihen ei voi luottaa, sehän näyttää jo tehtaankin jäljiltä jotain ihan muuta, kun oikeeta ennakkoa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: 7mm ajoitus onkelmaa
Elikkä miten se nyt sitten saadaan se 20eykk ilman tappia..
meneekö nyt ihan hakoteille, ensin tarkistan että on 1 sylinterin työtahtimenossa, ykkösen suutinputki irrallaan pumpulta, pyöritän konetta (myötäpäivään edestä katsottuna) kaasu pohjassa niin kauan että pinta värähtää, pumppu irti, kampiakselin asteikolta vaikka nyt se 20eykk viisarin kohalle ja pumppu siinä kohtaa kiinni?
meneekö nyt ihan hakoteille, ensin tarkistan että on 1 sylinterin työtahtimenossa, ykkösen suutinputki irrallaan pumpulta, pyöritän konetta (myötäpäivään edestä katsottuna) kaasu pohjassa niin kauan että pinta värähtää, pumppu irti, kampiakselin asteikolta vaikka nyt se 20eykk viisarin kohalle ja pumppu siinä kohtaa kiinni?
Re: 7mm ajoitus onkelmaa
Käytännössä kutakuinkin niin mutta miten meinasit sen pumpun lukita siihen?
Saattaahan se pysyä paikallaan tai olla pysymättä
Saattaahan se pysyä paikallaan tai olla pysymättä
w201 om605
Re: 7mm ajoitus onkelmaa
Sitä mietin minäkin. Miten lie pelaisko jos kokeilis sen lukitustapin kans tyrkätä pumpun siihen 20eykk. Ainakin sillon oli lukitustapin hahlo pyöräytetty valmiiksi keskelle kun rupesin pumppua roppaamaan paikalleen..
eli voisi kuvitella että aiemminki olis tapin avulla ajotus laitettu.
eli voisi kuvitella että aiemminki olis tapin avulla ajotus laitettu.
Re: 7mm ajoitus onkelmaa
Vaan onko sitä tappia muistettu ottaa pois ennen starttaamista?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: 7mm ajoitus onkelmaa
jos herlevien tekemä pumppu niin ajotus tulee suoraan siihen 20 astetta ennen ykk eli damnpperiin 20 astetta eykk ja pumppu tapilla paikolleen. sama mynäläisessä. muitten pajojen ajotukset taitaa olla vakio juttuja eli tulee ajottaa jykk.
värit väreihin ja loput maihin.
Re: 7mm ajoitus onkelmaa
Noniin. Ainakin itse olen tapin muistanut ottaa pois. Arvotukseksi jää onko aiempi ajottaja muistanut. minä kokeilen siihen 20eykkiin, Vaikka nyt sillä tapilla.
se nyt kuitenki on selvää että myöhäsellä on ja paljon. Sahuuttaa ja käyntiin lähtee raklatuksen kera ja ihan kirjaimellisesti harmaata savua puskee ja paljon. eikä tyhjäkäynnistä tietoakaan.
se nyt kuitenki on selvää että myöhäsellä on ja paljon. Sahuuttaa ja käyntiin lähtee raklatuksen kera ja ihan kirjaimellisesti harmaata savua puskee ja paljon. eikä tyhjäkäynnistä tietoakaan.
Re: 7mm ajoitus onkelmaa
Kyselen typeriä mut kuitenki onko pumppu oikealla kierroksella?
Re: 7mm ajoitus onkelmaa
[kaikki asteet yms. katsotaan ketjun kulkiessa tiukkaa reittä välillä nokka-pumppu-kampi]
- Kampiakselille se asteluku jonka haluat ja epäilet pumppuun rakennetun, vaikkapa se todennäköisin eli 20 EYKK, ykkössylinterin ollessa työtahdissa, tarkistus nokka-akselilta
- Pumppu pois
- Tappi paikalleen
- Pumppu paikalleen
- Kaasupohjaan ja sammuttimet pois päältä
- Pyörittelet konetta kunnes näet kun ykkösen nestepinta nousee tai tippa tulee joutsen kaulasta. Tarvittaessa pyörität startilla, jos on ilmaa.
- Tarkistat mikä on ajoitus, tulisi olla jotain 20 EYKK
- Mikäli ajoitusvirhe on alle 5 astetta säädät hienosäädöstä kohdilleen.
- Mikäli hienosäätö ei riitä käytät matematiikkaa määrittämään mikä asteluku pitää olla kampiakselilla, jotta saadaan oikea ajoitus tapin kanssa. Esimerkiksi jos toteutunut ajoitus on nyt 26 EYKK pitää pumppu laittaa paikalleen tapin ollessa paikallaan ja kampiakselin ollessa 14 EYKK (6 astetta myöhemmin kuin ekalla asennuksella).
- Kampiakselille se asteluku jonka haluat ja epäilet pumppuun rakennetun, vaikkapa se todennäköisin eli 20 EYKK, ykkössylinterin ollessa työtahdissa, tarkistus nokka-akselilta
- Pumppu pois
- Tappi paikalleen
- Pumppu paikalleen
- Kaasupohjaan ja sammuttimet pois päältä
- Pyörittelet konetta kunnes näet kun ykkösen nestepinta nousee tai tippa tulee joutsen kaulasta. Tarvittaessa pyörität startilla, jos on ilmaa.
- Tarkistat mikä on ajoitus, tulisi olla jotain 20 EYKK
- Mikäli ajoitusvirhe on alle 5 astetta säädät hienosäädöstä kohdilleen.
- Mikäli hienosäätö ei riitä käytät matematiikkaa määrittämään mikä asteluku pitää olla kampiakselilla, jotta saadaan oikea ajoitus tapin kanssa. Esimerkiksi jos toteutunut ajoitus on nyt 26 EYKK pitää pumppu laittaa paikalleen tapin ollessa paikallaan ja kampiakselin ollessa 14 EYKK (6 astetta myöhemmin kuin ekalla asennuksella).
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 7mm ajoitus onkelmaa
Lisäsin yhden jutunveskola kirjoitti:[kaikki asteet yms. katsotaan ketjun kulkiessa tiukkaa reittä välillä nokka-pumppu-kampi]
- Kampiakselille se asteluku jonka haluat ja epäilet pumppuun rakennetun, vaikkapa se todennäköisin eli 20 EYKK, ykkössylinterin ollessa työtahdissa, tarkistus nokka-akselilta
- Pumppu pois
- Tappi paikalleen
- Pumppu paikalleen
- TAPPI POIS!
- Kaasupohjaan ja sammuttimet pois päältä
- Pyörittelet konetta kunnes näet kun ykkösen nestepinta nousee tai tippa tulee joutsen kaulasta. Tarvittaessa pyörität startilla, jos on ilmaa.
- Tarkistat mikä on ajoitus, tulisi olla jotain 20 EYKK
- Mikäli ajoitusvirhe on alle 5 astetta säädät hienosäädöstä kohdilleen.
- Mikäli hienosäätö ei riitä käytät matematiikkaa määrittämään mikä asteluku pitää olla kampiakselilla, jotta saadaan oikea ajoitus tapin kanssa. Esimerkiksi jos toteutunut ajoitus on nyt 26 EYKK pitää pumppu laittaa paikalleen tapin ollessa paikallaan ja kampiakselin ollessa 14 EYKK (6 astetta myöhemmin kuin ekalla asennuksella).
Re: 7mm ajoitus onkelmaa
On oikealla kierroksella, kuin myös konekkin. Ja tapin olen muistanut kyllä aina ottaa pois
Viimeksi muokannut -miika-, Ke 08.04.2015 08:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 7mm ajoitus onkelmaa
toi oli hyvä pointti.JSJ kirjoitti:Lisäsin yhden jutunveskola kirjoitti:[kaikki asteet yms. katsotaan ketjun kulkiessa tiukkaa reittä välillä nokka-pumppu-kampi]
- Kampiakselille se asteluku jonka haluat ja epäilet pumppuun rakennetun, vaikkapa se todennäköisin eli 20 EYKK, ykkössylinterin ollessa työtahdissa, tarkistus nokka-akselilta
- Pumppu pois
- Tappi paikalleen
- Pumppu paikalleen
- TAPPI POIS!
- Kaasupohjaan ja sammuttimet pois päältä
- Pyörittelet konetta kunnes näet kun ykkösen nestepinta nousee tai tippa tulee joutsen kaulasta. Tarvittaessa pyörität startilla, jos on ilmaa.
- Tarkistat mikä on ajoitus, tulisi olla jotain 20 EYKK
- Mikäli ajoitusvirhe on alle 5 astetta säädät hienosäädöstä kohdilleen.
- Mikäli hienosäätö ei riitä käytät matematiikkaa määrittämään mikä asteluku pitää olla kampiakselilla, jotta saadaan oikea ajoitus tapin kanssa. Esimerkiksi jos toteutunut ajoitus on nyt 26 EYKK pitää pumppu laittaa paikalleen tapin ollessa paikallaan ja kampiakselin ollessa 14 EYKK (6 astetta myöhemmin kuin ekalla asennuksella).
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: 7mm ajoitus onkelmaa
jaa juu, toi tapin ulosveto on kyllä yhtä tärkeä kuin muistaa se kortonki
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 7mm ajoitus onkelmaa
Jea onko se nyt mahollista kun tein niinkuin veskola neuvoi, että pinta ykkösen lähöllä värähtää juuri OT kohalla. Eli pitäs nyt tapin kans pumppu lyyä 40eykkiin niin pintahan sillon pitäs nousta 20eykk.
Re: 7mm ajoitus onkelmaa
No kyllä se juuri niin, on kunhan katsottiin aina ykkösen työtahdin aikana. Aika hyvin on joku sen merkin saanut pyöritettyä pieleen tappi reijässä. Semmosta se on kun tapin kanssa hosutaan joka reikään tallissa ajattelemmatta seurauksia.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 7mm ajoitus onkelmaa
No näinpä.
No nyt pelaa ihan hyvin. Vähän on karhempi käynti kuin vakio pumpulla mutta taitaa kuulua asiaan tasapäätapeilla.
Nyt on sellasta että tyhjäkäynti on 1000rpm ja tomaatilla kun nakkaa Deen päälle sähkövermeet päällä ja ratti linkussa,että meinaa sammua.
Pumpussa on elr. Vinkkejä olisko heittää
No nyt pelaa ihan hyvin. Vähän on karhempi käynti kuin vakio pumpulla mutta taitaa kuulua asiaan tasapäätapeilla.
Nyt on sellasta että tyhjäkäynti on 1000rpm ja tomaatilla kun nakkaa Deen päälle sähkövermeet päällä ja ratti linkussa,että meinaa sammua.
Pumpussa on elr. Vinkkejä olisko heittää
Re: 7mm ajoitus onkelmaa
Pumpun säädöt sekaisin. Oliko se joku omatekoinen pumppu?-miika- kirjoitti: No näinpä.
No nyt pelaa ihan hyvin. Vähän on karhempi käynti kuin vakio pumpulla mutta taitaa kuulua asiaan tasapäätapeilla.
Nyt on sellasta että tyhjäkäynti on 1000rpm ja tomaatilla kun nakkaa Deen päälle sähkövermeet päällä ja ratti linkussa,että meinaa sammua.
Pumpussa on elr. Vinkkejä olisko heittää
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: 7mm ajoitus onkelmaa
En tietoa muutakuin että Kälviällä joku seppä tämän on tehny. Auttaiskohan kokeilla tuota tyhjäkäynnin tasain ruuvia.. meneekö koko paska sekasin
Re: 7mm ajoitus onkelmaa
Onko se ELR kytketty?
Kaikki tarvittavat komponentit toimii?
Aika hyvin nimittäin saa soppaa jos se toimii. Nimimerkillä pääsiäisenä halottiin mersulla halkoja tyhjäkäynnillä
Kaikki tarvittavat komponentit toimii?
Aika hyvin nimittäin saa soppaa jos se toimii. Nimimerkillä pääsiäisenä halottiin mersulla halkoja tyhjäkäynnillä
Re: 7mm ajoitus onkelmaa
No nytkun kävin kokeilemassa miten pelaa niin huomasin että ei nosta ahtoja normaalisti... vakio turbolla on siis vielä. Normaalisti ahot ollu 0.8 mutta nyt nousee nippa nappa 0.4. Kummakos tuo kun tuntui niin laiskalta..
Niin ja olen kokeillut elr kytkettynä ja kytkemättä.
Niin ja olen kokeillut elr kytkettynä ja kytkemättä.
Re: 7mm ajoitus onkelmaa
paheniko puutuminen irtiollessa?-miika- kirjoitti:
Niin ja olen kokeillut elr kytkettynä ja kytkemättä.
Jossei, niin sehän ei sitten toimi.
Re: 7mm ajoitus onkelmaa
Ei ollut mitään eroa. Kokeilin myös vakiopumpun elr motikalla jonka kans ei vakiopumpulla ollut minkäänlaista hyytymistä..
Re: 7mm ajoitus onkelmaa
Jo se nyt prkele vastustaa. Ahot vähän parani kun kiristelin ahon alasen syötön kellon pultteja. Kokeiltu on ennakkoa aikasemmalle ja myöhemmälle. Myöhäsellä laiskempi kulkemaan, vähemmän savua. Aikasemmalla vetää alhaalta paremmin mutta paheni tuo puutuminen tyhjäkäynnillä, lämmöt nousee nopeemmin ja käyntiin lähteminen nihkeempi mitä myöhäsemmällä. Voiskohan nyt kuitenki olla niin että syötät on liian isolla ja sen takia aikasemmalla oireilee nuin ja ei taho ahot nousta..ruvennee tuo vakio turbon pienoismalli ahistamaan?
sais nyt kohilleen tuon ettei sammu tyhjäkäynnillä heti kun tulee kuormitusta
hojohojo. Nyt on saatu tyhjäkäynnill voimat säätämällä hienosäädöstä ja tasaimen ruuvista. Tyhjäkäynti on nyt sellanen 850rpm (vähån korkea vieläkin) ja sille löyty syy miksi ei ahot nouse. Pumpun päällä oleva ahon alasta säätelevä kello vuotaa. Ai että kun saa taas imusarjan purkaa pois.
sais nyt kohilleen tuon ettei sammu tyhjäkäynnillä heti kun tulee kuormitusta
hojohojo. Nyt on saatu tyhjäkäynnill voimat säätämällä hienosäädöstä ja tasaimen ruuvista. Tyhjäkäynti on nyt sellanen 850rpm (vähån korkea vieläkin) ja sille löyty syy miksi ei ahot nouse. Pumpun päällä oleva ahon alasta säätelevä kello vuotaa. Ai että kun saa taas imusarjan purkaa pois.
Re: 7mm ajoitus onkelmaa
Nyt jos alkaa laskea työtunneille hintaa, niin penkistä juuri otettu ehjä ja oikein säätetty pumppu olisi ollut halpa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 7mm ajoitus onkelmaa
Totta. Pääasia nyt kuitenki että toimii...
Re: 7mm ajoitus onkelmaa
Itsellä mynän 8mm kanssa ongelmaa, ajoitettu 20eykk ja tupruttaa tyhjäkäynnillä mustaa/vaaleeta, ajossa kävin ja pelkkää vaaleeta savua puski tien täyteen ja lämmöt nousee(laiska),(tosin ei ahtanut koska EPC valo päällä, tähän jotain ohitus kikkaa) jättää kierrokset päälle/nostaa jos kierrättää 3000rpm?? hieno säätö ennakolla ei oiken juurikaan vaikutusta suuntaan tai toiseen, 605 naftan suodatin jalka, oisko tällä tekemistä? Vai pitäisikö ajotusta hakea jotsenkaulalla? Pitäis olla mynältä tullut suoraan laiton jälkeen.
Re: 7mm ajoitus onkelmaa
Mitenkäs tuo EPC valo tähän vaikuttaa, onko sulla joku sähköohjattu ahdin
Vaalean savun vikako tuli esille kun ehjään kokonaisuuteen vaihdettiin Mynän 8mm pumppu ? Toimiko edes hetken pumpun asennuksen jälkeen vaiko viallinen heti ?
Vaalean savun vikako tuli esille kun ehjään kokonaisuuteen vaihdettiin Mynän 8mm pumppu ? Toimiko edes hetken pumpun asennuksen jälkeen vaiko viallinen heti ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 7mm ajoitus onkelmaa
Ehjään kokoonpanoo vaihdettu toi mynän pumppu, ahdin on vielä vakio alipaineella toimiva. Harmaata kitkerää savua puskee tyhjäkäynnistä alkaen
Re: 7mm ajoitus onkelmaa
Oisko mahdollista että pumppu väärällä kierroksella? Mitäs tuo pitäis olla suoraan mynältä tarkoittaa onko vain myyjän puhetta?simbura kirjoitti:Ehjään kokoonpanoo vaihdettu toi mynän pumppu, ahdin on vielä vakio alipaineella toimiva. Harmaata kitkerää savua puskee tyhjäkäynnistä alkaen