MB E220 käyntihäiriötä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
maalari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ti 17.02.2015 20:14
Paikkakunta: P-Karjala

MB E220 käyntihäiriötä

Viesti Kirjoittaja maalari »

Terve!

Kertokaas viisaammat ja auttakaa aloittelijaa!

Omistukseeni päätyi w124 E220 mallin bensa mersu. Vm.-94. Manuaali.

Autossa on pientä käyntihäiriötä. Kylmänä kun polkaisee kaasua niin rykäsee pahasti. Ja sitten kuitenkin kiertää ihan hyvin. Jos hiljaa kaasua painaa niin ei oireile mitenkään. Ja lämpimänä tyhjäkäynti on noin 1500-2000rpm. :shock: Max kierrokset mitä paikallaan ottaa on 4000rpm.

Mitä tässä pitäs tehä?

Osia joku joskus uusinut sattumanvaraisesti. Esim. bensapumppu ja moottorin lämpötunniostin. ja kaasuläppäkoteloon menevää johtosarjaa on käpälöity. :shock: Pajalla on käyty ja ei anna töpselistä mitään tietoa. IMM on kuulema entinen. Hirvittää vaan nuo johtosarjat. :cry:

Auttakee hyvä voorumin väki! :)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: MB E220 käyntihäiriötä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Imm rikki..puhdistat ja kuivaat ..kliinerillä puh. paineilmaa perään...kaasuläppäkotelon voit puhdistaa tai sitten toista tilalle koska toi on yleisin vian aiheuttaja.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
maalari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ti 17.02.2015 20:14
Paikkakunta: P-Karjala

Re: MB E220 käyntihäiriötä

Viesti Kirjoittaja maalari »

Ei taida auttaa puhdistelu...
Viittiskö joku valaista tuon kaasuläppäkotelon sielunelämää? Siinä joku sähkömoottori joka säätää kylmäkäyntiä? Vai tyhjäkäyntiä? Vai mitäkä se tekee?
Sielläkin joku joskus käynyt... :(

Otin IMM pistokkeen pois ja rupes tyhjäkäynnillä humppaamaan. :?
maalari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ti 17.02.2015 20:14
Paikkakunta: P-Karjala

Re: MB E220 käyntihäiriötä

Viesti Kirjoittaja maalari »

Joo purin tänään koko hässäkän sieltä esillle. Kaasuläppäkotelo ja imm puhdistettu. Suihkuttelin kontaktiaineita johtoliitoksiin. Ei auta.

Pitää tulpat uusia viä ku ovat ihan mustat ja aika kehnon näköset. Siellä tulpankolossa oli jonkun verran öljyä. :shock: Ei siellä nyt varmaan ihan niin paljoa pitäs olla. Mistä lie sinne päässy... Johtosarjoja joku tehny pätkittäin. Kaasuläppäkoteloon menevästä johtosarjasta pari johtoa on kiepattu siihen ulkopuolelle. Merkitseeköhän tuoki jotain?

Mitähän sitä sitten keksis?

Toivottavasti ei tarvii ensimmäistä autoaan osina myydä.... :(
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: MB E220 käyntihäiriötä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kun saisit jostain sen kaasuläppäkotelon kokeiltavaksi vaikka ensin..laitapa googleen sen numerosarja...no saa ostettua kylläkin...
Joku kertoi että sähkömoottorin kiertämä kiekko tekisi soikeat reiät itse läpän vasta kiekkoon ja niittamalla ..pop teräs niitillä kun saa välyksettömän kontaktin humppaus loppuu..en tiedä.
itselläkin olisi tuolla varastossa forumilaisen vanha kotelo kunhan jaksan perehtyä siihen miten sen saisi kunnostettua.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
maalari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ti 17.02.2015 20:14
Paikkakunta: P-Karjala

Re: MB E220 käyntihäiriötä

Viesti Kirjoittaja maalari »

No humppaaminen ei ole niin justiinsa ainakaan vielä. :D Kun sais tuon tyhjäkäynnin edes normaaliksi. Ja kylmäkäynnin ettei tarttein polttaa ensin tankillista bensaa että pystyy ajamaan... Tuloo kalliiks.

Mikä sen sähkömoottorin tarkoitus on tuossa? Tyhjäkäynnin säätö? Toimiiko "ryyppy" tuolla samalla sähkömootorilla?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: MB E220 käyntihäiriötä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ryypyssä ruiskuboxi ja suuttimet työntää ainetta enemmän...ei vaikuta tähän läppään.
Sähkömoottori vaan kääntää vivuston kautta kaasuläppää...ohjaakohan sitä sähköinen poljin?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
maalari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ti 17.02.2015 20:14
Paikkakunta: P-Karjala

Re: MB E220 käyntihäiriötä

Viesti Kirjoittaja maalari »

Ei sitä sähköinen poljin ohjaa... Ainakaan tietääkseni. Vaijeri menee tangon välituksellä siihen läppään ja läppä kääntyy mekaanisesti. Myös sähkömoottori kääntää sitä läppää. Sitä en tiiä miks. Kiinnostaisi tietää.

Ihan sama onko kaasuläppäkotelon pistoke paikallaan vai ei, oireet samat.
Avatar
Jupa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 27.01.2010 21:32
Paikkakunta: Rauma

Re: MB E220 käyntihäiriötä

Viesti Kirjoittaja Jupa »

Se läppä kääntyy sähköllä. Kaasuvaijeri kääntää läppäkotelon sisällä potikkaa "kaasupolkimen asentoanturia" joka taas ohjaa sitä sähkömoottoria ja moottori kääntää läppää.

Näet sen sillain kun auto on sammuksissa ja otat imuputken pois, käännät sitä kaasuvivustoa käsin niin ei se läppä siellä käänny mukana.
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
maalari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ti 17.02.2015 20:14
Paikkakunta: P-Karjala

Re: MB E220 käyntihäiriötä

Viesti Kirjoittaja maalari »

Ei vai. :shock:
Ihan piti käydä kahtomassa ja toteemassa että kääntyy se.
Avatar
Jupa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 27.01.2010 21:32
Paikkakunta: Rauma

Re: MB E220 käyntihäiriötä

Viesti Kirjoittaja Jupa »

Joo nyt meni lääppäkotelot sekaisin niitä kun on ainakin kolme erilaista m111 koneissa. Eli tässä vanhimmassa se sähkömoottori on tyhjäkäyntimoottori ja se potikka kertoo eculle kuinka paljon kaasua painetaan. Sen takia se joten kuten toimiikin vaikka liitin on irti.

Melkein varmasti se on nyt siinä johtosarjassa vika jos kerran sieltä on niitä johtojakin irti, ecu ei tiedä kuinka paljon kaasua painetaan.

Ja se TK-moottori tieten ohjaa myös korotetun tyhjäkäynnin kylmänä.

Edit: Muuten ton koneen ei kuulu kiertää enempää kuin 4000 paikaltaan eli sen puoleen toimii ainakin
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
maalari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ti 17.02.2015 20:14
Paikkakunta: P-Karjala

Re: MB E220 käyntihäiriötä

Viesti Kirjoittaja maalari »

Ja olisin todella kiitollinen jos joku valaisisi mikä on se ecu ja mitä se ohjaa ja tekee?
Avatar
Jupa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 27.01.2010 21:32
Paikkakunta: Rauma

Re: MB E220 käyntihäiriötä

Viesti Kirjoittaja Jupa »

Se on se moottorin ohjausyksikkö eli koneen aivot. Säätää seoksia imuilman määrän/lämpötilan antureiden, lambda-anturin ja kaasupolkimen asennon mukaan. Ja kun kaasusta päästetään niin säätää sillä tk-moottorilla tyhjäkäyntiä
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: MB E220 käyntihäiriötä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ecu on moottorin ohjaus boxi..ruisku ohjaus boxi...se yleensä on akun takana muiden boxien kanssa eli abs ainakin...
tosin joissakin malleissa ..eli ainakin 1.8 ja 2.0 on syttyboxi ja ruisku ohjaus samassa lootassa..voi olla sullakin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Jupa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 27.01.2010 21:32
Paikkakunta: Rauma

Re: MB E220 käyntihäiriötä

Viesti Kirjoittaja Jupa »

Joo en muista varmaksi miten mulla oli mutta olisko ollut akun takana kaksi "korttia" eli olis sytkä ja ruisku omilla aivoilla.?
Sieltähän ne akun takaa löytyy
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
maalari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ti 17.02.2015 20:14
Paikkakunta: P-Karjala

Re: MB E220 käyntihäiriötä

Viesti Kirjoittaja maalari »

Aivan joo... Kiitoksia! :)

Nyt pitäs sitten jotenkin saada se johtosarja kuntoon..

Tuleeko kelleen mieleen minkätakia sieltä on otettu pari johtoa pois joiden päässä on pistokkeet jotka ei mene mihinkään...

Muistaakseni siellä oli kaksi saman kokoista boksia.
Avatar
Jupa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 27.01.2010 21:32
Paikkakunta: Rauma

Re: MB E220 käyntihäiriötä

Viesti Kirjoittaja Jupa »

Voisitko ottaa kuvan niistä johdoista niin tarkistan tuosta omasta mihin ne menee
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
maalari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ti 17.02.2015 20:14
Paikkakunta: P-Karjala

Re: MB E220 käyntihäiriötä

Viesti Kirjoittaja maalari »

Joo pitääpä huomenna ottaa kuvatusta johdoista. Ja sitten jos ne osaisi tänne vielä laittaa... :D
Pitää koittaa ehtiä ohjeet.
maalari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ti 17.02.2015 20:14
Paikkakunta: P-Karjala

Re: MB E220 käyntihäiriötä

Viesti Kirjoittaja maalari »

Joo kuvia otin, mutta kuten arvelin, eihän niitä tänne osaa laittaa.

Mutta joo, otin eristenauhahässäkän pois ja kaivoin johdot esiin. Siellä oli otettu keltiasesta ja punaruskeasta johdosta rosvot jotka ei menneet mihinkään. Niiden päässä jatko abikot.

Johdot oli yllättävän ehjät. Luulin että olisivat olleet huonommat. Johtoja on uusittu sinne tänne abikoliittimin.

Joo siellä on kaksi saman kokoista boksia. Etummaiseen menee yksi iso liitin, ja takimmaiseen kaksi johtoliitintä. Onko näistä kumpi ecu? Vai liittyykö molemmat siihen?

Mikäs nyt neuvoksi...?
maalari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ti 17.02.2015 20:14
Paikkakunta: P-Karjala

Re: MB E220 käyntihäiriötä

Viesti Kirjoittaja maalari »

Taitaa pitää ruveta ite tekemään johtosarjaa. Meneekö eculta johtoja johonkin muualle kuin moottorin puolelle? Virtalukkoon? Onko releitä ja muita välissä? Ja onko nekin johdot oletettavasti samassa kunnossa kuin moottoripuolen? Eli onko nekin yleensä syytä uusia?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: MB E220 käyntihäiriötä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Moottorin läheisyydessä olevat kuuman paikan johdot murentuvat..ei muualla.
Voit boxista laittaa googleen numerot ja löydät sitten sen boxin käytön.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Jupa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 27.01.2010 21:32
Paikkakunta: Rauma

Re: MB E220 käyntihäiriötä

Viesti Kirjoittaja Jupa »

aika karua katsottavaa oli se johtosarja kun siellä on räpelletty abikojen kanssa ja otettu sieltä täältä hyppyjohtoja. Jos se oliskin alkup. kunnossa niin johto johdolta olis helppo uusia mutta nyt se voi olla vähän arvailua. Voisin tietty koittaa osaanko laittaa niitä topicin alottajan lähettämiä kuvia tänne
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
Avatar
Jupa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 27.01.2010 21:32
Paikkakunta: Rauma

Re: MB E220 käyntihäiriötä

Viesti Kirjoittaja Jupa »

Kuva

Näköjään onnistuin :clap:
Viimeksi muokannut Jupa, Su 22.02.2015 20:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
Avatar
Jupa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 27.01.2010 21:32
Paikkakunta: Rauma

Re: MB E220 käyntihäiriötä

Viesti Kirjoittaja Jupa »

Kuva
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
Avatar
Jupa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 27.01.2010 21:32
Paikkakunta: Rauma

Re: MB E220 käyntihäiriötä

Viesti Kirjoittaja Jupa »

Kuva
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
Avatar
Jupa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 27.01.2010 21:32
Paikkakunta: Rauma

Re: MB E220 käyntihäiriötä

Viesti Kirjoittaja Jupa »

Kuva
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
maalari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ti 17.02.2015 20:14
Paikkakunta: P-Karjala

Re: MB E220 käyntihäiriötä

Viesti Kirjoittaja maalari »

Perhana :shock: Miten sie nuo tuonne sait? Kerro miullekkii joskus! :)

Joo eikun pahenee.. Kattelin tänään noita johtoja lisää ja huomasin että siellä oli vaan abiko johon meni johto ja siitä lähti noin sentin pituinen johto mikä ei mene mihinkään... :thumbdown:
Montako johtoa siinä johtosarjassa on? Onko kuin moni uusinu niitä ite?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: MB E220 käyntihäiriötä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Voithan koettaa etsiä käytetyn tai korjatun johtosarjan samanlaisella koneella olevasta ja korjaat sen irrallaan ja laitat sitten omaasi kun näyttää että aika sätös on toi sarjasi..ei siitä saa mitään selvää.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
maalari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ti 17.02.2015 20:14
Paikkakunta: P-Karjala

Re: MB E220 käyntihäiriötä

Viesti Kirjoittaja maalari »

Niinhän tuo on..... Katsellaan ja etsitään.. :)
maalari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ti 17.02.2015 20:14
Paikkakunta: P-Karjala

Re: MB E220 käyntihäiriötä

Viesti Kirjoittaja maalari »

Epätoivo hiipii päivä päivältä syvemmälle puseroon... :(

Johtosarja löydetty ja todettu käymättömäksi autoon... Entinen johtosarja laitettu takaisin ja flekti pyörii nyt koko ajan. :shock:
Auton etuosassa on kolme liitintä rivissä, siinä putkessa jossa on nestettä. Ja yksi joka on varmaan nokka-akselin asentotunnistin.(?) Eli 4 liitintä.
Toisessa johtosarjassa on vain ne 3 liitintä.?
Sitten akun luona on sellainen antenninliittimen kaltainen paitsi isompi..? Ja toisessa sarjassa sitä ei ole.
Ja pari ylimääräistä johtoliitintä...

Onko johtosarjoissa eroa kun toisessa autossa on ilmastointi?

Perhana kun osais laittaa niitä kuvia tänne...
Vastaa Viestiin