MB E220 käyntihäiriötä
MB E220 käyntihäiriötä
Terve!
Kertokaas viisaammat ja auttakaa aloittelijaa!
Omistukseeni päätyi w124 E220 mallin bensa mersu. Vm.-94. Manuaali.
Autossa on pientä käyntihäiriötä. Kylmänä kun polkaisee kaasua niin rykäsee pahasti. Ja sitten kuitenkin kiertää ihan hyvin. Jos hiljaa kaasua painaa niin ei oireile mitenkään. Ja lämpimänä tyhjäkäynti on noin 1500-2000rpm. Max kierrokset mitä paikallaan ottaa on 4000rpm.
Mitä tässä pitäs tehä?
Osia joku joskus uusinut sattumanvaraisesti. Esim. bensapumppu ja moottorin lämpötunniostin. ja kaasuläppäkoteloon menevää johtosarjaa on käpälöity. Pajalla on käyty ja ei anna töpselistä mitään tietoa. IMM on kuulema entinen. Hirvittää vaan nuo johtosarjat.
Auttakee hyvä voorumin väki!
Kertokaas viisaammat ja auttakaa aloittelijaa!
Omistukseeni päätyi w124 E220 mallin bensa mersu. Vm.-94. Manuaali.
Autossa on pientä käyntihäiriötä. Kylmänä kun polkaisee kaasua niin rykäsee pahasti. Ja sitten kuitenkin kiertää ihan hyvin. Jos hiljaa kaasua painaa niin ei oireile mitenkään. Ja lämpimänä tyhjäkäynti on noin 1500-2000rpm. Max kierrokset mitä paikallaan ottaa on 4000rpm.
Mitä tässä pitäs tehä?
Osia joku joskus uusinut sattumanvaraisesti. Esim. bensapumppu ja moottorin lämpötunniostin. ja kaasuläppäkoteloon menevää johtosarjaa on käpälöity. Pajalla on käyty ja ei anna töpselistä mitään tietoa. IMM on kuulema entinen. Hirvittää vaan nuo johtosarjat.
Auttakee hyvä voorumin väki!
Re: MB E220 käyntihäiriötä
Imm rikki..puhdistat ja kuivaat ..kliinerillä puh. paineilmaa perään...kaasuläppäkotelon voit puhdistaa tai sitten toista tilalle koska toi on yleisin vian aiheuttaja.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: MB E220 käyntihäiriötä
Ei taida auttaa puhdistelu...
Viittiskö joku valaista tuon kaasuläppäkotelon sielunelämää? Siinä joku sähkömoottori joka säätää kylmäkäyntiä? Vai tyhjäkäyntiä? Vai mitäkä se tekee?
Sielläkin joku joskus käynyt...
Otin IMM pistokkeen pois ja rupes tyhjäkäynnillä humppaamaan.
Viittiskö joku valaista tuon kaasuläppäkotelon sielunelämää? Siinä joku sähkömoottori joka säätää kylmäkäyntiä? Vai tyhjäkäyntiä? Vai mitäkä se tekee?
Sielläkin joku joskus käynyt...
Otin IMM pistokkeen pois ja rupes tyhjäkäynnillä humppaamaan.
Re: MB E220 käyntihäiriötä
Joo purin tänään koko hässäkän sieltä esillle. Kaasuläppäkotelo ja imm puhdistettu. Suihkuttelin kontaktiaineita johtoliitoksiin. Ei auta.
Pitää tulpat uusia viä ku ovat ihan mustat ja aika kehnon näköset. Siellä tulpankolossa oli jonkun verran öljyä. Ei siellä nyt varmaan ihan niin paljoa pitäs olla. Mistä lie sinne päässy... Johtosarjoja joku tehny pätkittäin. Kaasuläppäkoteloon menevästä johtosarjasta pari johtoa on kiepattu siihen ulkopuolelle. Merkitseeköhän tuoki jotain?
Mitähän sitä sitten keksis?
Toivottavasti ei tarvii ensimmäistä autoaan osina myydä....
Pitää tulpat uusia viä ku ovat ihan mustat ja aika kehnon näköset. Siellä tulpankolossa oli jonkun verran öljyä. Ei siellä nyt varmaan ihan niin paljoa pitäs olla. Mistä lie sinne päässy... Johtosarjoja joku tehny pätkittäin. Kaasuläppäkoteloon menevästä johtosarjasta pari johtoa on kiepattu siihen ulkopuolelle. Merkitseeköhän tuoki jotain?
Mitähän sitä sitten keksis?
Toivottavasti ei tarvii ensimmäistä autoaan osina myydä....
Re: MB E220 käyntihäiriötä
Kun saisit jostain sen kaasuläppäkotelon kokeiltavaksi vaikka ensin..laitapa googleen sen numerosarja...no saa ostettua kylläkin...
Joku kertoi että sähkömoottorin kiertämä kiekko tekisi soikeat reiät itse läpän vasta kiekkoon ja niittamalla ..pop teräs niitillä kun saa välyksettömän kontaktin humppaus loppuu..en tiedä.
itselläkin olisi tuolla varastossa forumilaisen vanha kotelo kunhan jaksan perehtyä siihen miten sen saisi kunnostettua.
Joku kertoi että sähkömoottorin kiertämä kiekko tekisi soikeat reiät itse läpän vasta kiekkoon ja niittamalla ..pop teräs niitillä kun saa välyksettömän kontaktin humppaus loppuu..en tiedä.
itselläkin olisi tuolla varastossa forumilaisen vanha kotelo kunhan jaksan perehtyä siihen miten sen saisi kunnostettua.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: MB E220 käyntihäiriötä
No humppaaminen ei ole niin justiinsa ainakaan vielä. Kun sais tuon tyhjäkäynnin edes normaaliksi. Ja kylmäkäynnin ettei tarttein polttaa ensin tankillista bensaa että pystyy ajamaan... Tuloo kalliiks.
Mikä sen sähkömoottorin tarkoitus on tuossa? Tyhjäkäynnin säätö? Toimiiko "ryyppy" tuolla samalla sähkömootorilla?
Mikä sen sähkömoottorin tarkoitus on tuossa? Tyhjäkäynnin säätö? Toimiiko "ryyppy" tuolla samalla sähkömootorilla?
Re: MB E220 käyntihäiriötä
Ryypyssä ruiskuboxi ja suuttimet työntää ainetta enemmän...ei vaikuta tähän läppään.
Sähkömoottori vaan kääntää vivuston kautta kaasuläppää...ohjaakohan sitä sähköinen poljin?
Sähkömoottori vaan kääntää vivuston kautta kaasuläppää...ohjaakohan sitä sähköinen poljin?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: MB E220 käyntihäiriötä
Ei sitä sähköinen poljin ohjaa... Ainakaan tietääkseni. Vaijeri menee tangon välituksellä siihen läppään ja läppä kääntyy mekaanisesti. Myös sähkömoottori kääntää sitä läppää. Sitä en tiiä miks. Kiinnostaisi tietää.
Ihan sama onko kaasuläppäkotelon pistoke paikallaan vai ei, oireet samat.
Ihan sama onko kaasuläppäkotelon pistoke paikallaan vai ei, oireet samat.
Re: MB E220 käyntihäiriötä
Se läppä kääntyy sähköllä. Kaasuvaijeri kääntää läppäkotelon sisällä potikkaa "kaasupolkimen asentoanturia" joka taas ohjaa sitä sähkömoottoria ja moottori kääntää läppää.
Näet sen sillain kun auto on sammuksissa ja otat imuputken pois, käännät sitä kaasuvivustoa käsin niin ei se läppä siellä käänny mukana.
Näet sen sillain kun auto on sammuksissa ja otat imuputken pois, käännät sitä kaasuvivustoa käsin niin ei se läppä siellä käänny mukana.
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
Re: MB E220 käyntihäiriötä
Ei vai.
Ihan piti käydä kahtomassa ja toteemassa että kääntyy se.
Ihan piti käydä kahtomassa ja toteemassa että kääntyy se.
Re: MB E220 käyntihäiriötä
Joo nyt meni lääppäkotelot sekaisin niitä kun on ainakin kolme erilaista m111 koneissa. Eli tässä vanhimmassa se sähkömoottori on tyhjäkäyntimoottori ja se potikka kertoo eculle kuinka paljon kaasua painetaan. Sen takia se joten kuten toimiikin vaikka liitin on irti.
Melkein varmasti se on nyt siinä johtosarjassa vika jos kerran sieltä on niitä johtojakin irti, ecu ei tiedä kuinka paljon kaasua painetaan.
Ja se TK-moottori tieten ohjaa myös korotetun tyhjäkäynnin kylmänä.
Edit: Muuten ton koneen ei kuulu kiertää enempää kuin 4000 paikaltaan eli sen puoleen toimii ainakin
Melkein varmasti se on nyt siinä johtosarjassa vika jos kerran sieltä on niitä johtojakin irti, ecu ei tiedä kuinka paljon kaasua painetaan.
Ja se TK-moottori tieten ohjaa myös korotetun tyhjäkäynnin kylmänä.
Edit: Muuten ton koneen ei kuulu kiertää enempää kuin 4000 paikaltaan eli sen puoleen toimii ainakin
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
Re: MB E220 käyntihäiriötä
Ja olisin todella kiitollinen jos joku valaisisi mikä on se ecu ja mitä se ohjaa ja tekee?
Re: MB E220 käyntihäiriötä
Se on se moottorin ohjausyksikkö eli koneen aivot. Säätää seoksia imuilman määrän/lämpötilan antureiden, lambda-anturin ja kaasupolkimen asennon mukaan. Ja kun kaasusta päästetään niin säätää sillä tk-moottorilla tyhjäkäyntiä
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
Re: MB E220 käyntihäiriötä
Ecu on moottorin ohjaus boxi..ruisku ohjaus boxi...se yleensä on akun takana muiden boxien kanssa eli abs ainakin...
tosin joissakin malleissa ..eli ainakin 1.8 ja 2.0 on syttyboxi ja ruisku ohjaus samassa lootassa..voi olla sullakin.
tosin joissakin malleissa ..eli ainakin 1.8 ja 2.0 on syttyboxi ja ruisku ohjaus samassa lootassa..voi olla sullakin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: MB E220 käyntihäiriötä
Joo en muista varmaksi miten mulla oli mutta olisko ollut akun takana kaksi "korttia" eli olis sytkä ja ruisku omilla aivoilla.?
Sieltähän ne akun takaa löytyy
Sieltähän ne akun takaa löytyy
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
Re: MB E220 käyntihäiriötä
Aivan joo... Kiitoksia!
Nyt pitäs sitten jotenkin saada se johtosarja kuntoon..
Tuleeko kelleen mieleen minkätakia sieltä on otettu pari johtoa pois joiden päässä on pistokkeet jotka ei mene mihinkään...
Muistaakseni siellä oli kaksi saman kokoista boksia.
Nyt pitäs sitten jotenkin saada se johtosarja kuntoon..
Tuleeko kelleen mieleen minkätakia sieltä on otettu pari johtoa pois joiden päässä on pistokkeet jotka ei mene mihinkään...
Muistaakseni siellä oli kaksi saman kokoista boksia.
Re: MB E220 käyntihäiriötä
Voisitko ottaa kuvan niistä johdoista niin tarkistan tuosta omasta mihin ne menee
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
Re: MB E220 käyntihäiriötä
Joo pitääpä huomenna ottaa kuvatusta johdoista. Ja sitten jos ne osaisi tänne vielä laittaa...
Pitää koittaa ehtiä ohjeet.
Pitää koittaa ehtiä ohjeet.
Re: MB E220 käyntihäiriötä
Joo kuvia otin, mutta kuten arvelin, eihän niitä tänne osaa laittaa.
Mutta joo, otin eristenauhahässäkän pois ja kaivoin johdot esiin. Siellä oli otettu keltiasesta ja punaruskeasta johdosta rosvot jotka ei menneet mihinkään. Niiden päässä jatko abikot.
Johdot oli yllättävän ehjät. Luulin että olisivat olleet huonommat. Johtoja on uusittu sinne tänne abikoliittimin.
Joo siellä on kaksi saman kokoista boksia. Etummaiseen menee yksi iso liitin, ja takimmaiseen kaksi johtoliitintä. Onko näistä kumpi ecu? Vai liittyykö molemmat siihen?
Mikäs nyt neuvoksi...?
Mutta joo, otin eristenauhahässäkän pois ja kaivoin johdot esiin. Siellä oli otettu keltiasesta ja punaruskeasta johdosta rosvot jotka ei menneet mihinkään. Niiden päässä jatko abikot.
Johdot oli yllättävän ehjät. Luulin että olisivat olleet huonommat. Johtoja on uusittu sinne tänne abikoliittimin.
Joo siellä on kaksi saman kokoista boksia. Etummaiseen menee yksi iso liitin, ja takimmaiseen kaksi johtoliitintä. Onko näistä kumpi ecu? Vai liittyykö molemmat siihen?
Mikäs nyt neuvoksi...?
Re: MB E220 käyntihäiriötä
Taitaa pitää ruveta ite tekemään johtosarjaa. Meneekö eculta johtoja johonkin muualle kuin moottorin puolelle? Virtalukkoon? Onko releitä ja muita välissä? Ja onko nekin johdot oletettavasti samassa kunnossa kuin moottoripuolen? Eli onko nekin yleensä syytä uusia?
Re: MB E220 käyntihäiriötä
Moottorin läheisyydessä olevat kuuman paikan johdot murentuvat..ei muualla.
Voit boxista laittaa googleen numerot ja löydät sitten sen boxin käytön.
Voit boxista laittaa googleen numerot ja löydät sitten sen boxin käytön.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: MB E220 käyntihäiriötä
aika karua katsottavaa oli se johtosarja kun siellä on räpelletty abikojen kanssa ja otettu sieltä täältä hyppyjohtoja. Jos se oliskin alkup. kunnossa niin johto johdolta olis helppo uusia mutta nyt se voi olla vähän arvailua. Voisin tietty koittaa osaanko laittaa niitä topicin alottajan lähettämiä kuvia tänne
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
Re: MB E220 käyntihäiriötä
Näköjään onnistuin
Viimeksi muokannut Jupa, Su 22.02.2015 20:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
Re: MB E220 käyntihäiriötä
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
Re: MB E220 käyntihäiriötä
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
Re: MB E220 käyntihäiriötä
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
Re: MB E220 käyntihäiriötä
Perhana Miten sie nuo tuonne sait? Kerro miullekkii joskus!
Joo eikun pahenee.. Kattelin tänään noita johtoja lisää ja huomasin että siellä oli vaan abiko johon meni johto ja siitä lähti noin sentin pituinen johto mikä ei mene mihinkään...
Montako johtoa siinä johtosarjassa on? Onko kuin moni uusinu niitä ite?
Joo eikun pahenee.. Kattelin tänään noita johtoja lisää ja huomasin että siellä oli vaan abiko johon meni johto ja siitä lähti noin sentin pituinen johto mikä ei mene mihinkään...
Montako johtoa siinä johtosarjassa on? Onko kuin moni uusinu niitä ite?
Re: MB E220 käyntihäiriötä
Voithan koettaa etsiä käytetyn tai korjatun johtosarjan samanlaisella koneella olevasta ja korjaat sen irrallaan ja laitat sitten omaasi kun näyttää että aika sätös on toi sarjasi..ei siitä saa mitään selvää.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: MB E220 käyntihäiriötä
Niinhän tuo on..... Katsellaan ja etsitään..
Re: MB E220 käyntihäiriötä
Epätoivo hiipii päivä päivältä syvemmälle puseroon...
Johtosarja löydetty ja todettu käymättömäksi autoon... Entinen johtosarja laitettu takaisin ja flekti pyörii nyt koko ajan.
Auton etuosassa on kolme liitintä rivissä, siinä putkessa jossa on nestettä. Ja yksi joka on varmaan nokka-akselin asentotunnistin.(?) Eli 4 liitintä.
Toisessa johtosarjassa on vain ne 3 liitintä.?
Sitten akun luona on sellainen antenninliittimen kaltainen paitsi isompi..? Ja toisessa sarjassa sitä ei ole.
Ja pari ylimääräistä johtoliitintä...
Onko johtosarjoissa eroa kun toisessa autossa on ilmastointi?
Perhana kun osais laittaa niitä kuvia tänne...
Johtosarja löydetty ja todettu käymättömäksi autoon... Entinen johtosarja laitettu takaisin ja flekti pyörii nyt koko ajan.
Auton etuosassa on kolme liitintä rivissä, siinä putkessa jossa on nestettä. Ja yksi joka on varmaan nokka-akselin asentotunnistin.(?) Eli 4 liitintä.
Toisessa johtosarjassa on vain ne 3 liitintä.?
Sitten akun luona on sellainen antenninliittimen kaltainen paitsi isompi..? Ja toisessa sarjassa sitä ei ole.
Ja pari ylimääräistä johtoliitintä...
Onko johtosarjoissa eroa kun toisessa autossa on ilmastointi?
Perhana kun osais laittaa niitä kuvia tänne...