Koottavat 3.os vanteet
Koottavat 3.os vanteet
Noita purettavia kolmeosasia näkyy saavan rosterisella ja alumiinisella ulkolipalla, ja rosteriset näkyy olevan kalliimpia?
Mutta mites noi sisemmät lipat? Onko mikään vannevalmistaja tehny rosterista sisälippoja? Ja onko noi valettua alumiinia vai painosorvaamalla tehty?
Ei nimittäin ainakaan google löydä rosterisia sisälippoja...
Onko kellään hajua/tietoa?
Mutta mites noi sisemmät lipat? Onko mikään vannevalmistaja tehny rosterista sisälippoja? Ja onko noi valettua alumiinia vai painosorvaamalla tehty?
Ei nimittäin ainakaan google löydä rosterisia sisälippoja...
Onko kellään hajua/tietoa?
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: Koottavat 3.os vanteet
Ikinä en oo kyllä rosterisia sisäkehiä nähnyt. kyllä ne aina alumiinia on ollut, kalliimmissa vanteissa vähän kovempaa ja keveämpää tosin.
Asiaa miettiessä tuli mieleen että rosterisia ulkokehiäkään ei saa yhtä leveinä kuin alumiinisia,onkohan niitä vaikemapi tehdä leveinä?
Niin ja pysyvän kiillon ja paremman kanttari osumien kestämisen takiahan noita rst/radinox kehiä ostetaan joten aika turhaa mielestäni niitä myös sisäkehiksi laittaa,jossei sitten ole liikaa rahaa joka pitää saada tuhlatuksi
Asiaa miettiessä tuli mieleen että rosterisia ulkokehiäkään ei saa yhtä leveinä kuin alumiinisia,onkohan niitä vaikemapi tehdä leveinä?
Niin ja pysyvän kiillon ja paremman kanttari osumien kestämisen takiahan noita rst/radinox kehiä ostetaan joten aika turhaa mielestäni niitä myös sisäkehiksi laittaa,jossei sitten ole liikaa rahaa joka pitää saada tuhlatuksi

W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
Re: Koottavat 3.os vanteet
Sepä just...
Mutta onko noi ihmisten alumiiniset sisälipat tehty painevalulla vai painosorvaamalla? Eli minkä vahvuista tavaraa se on? Jos painevalulla tehty niin sen kyllä huomaa ku jälki on vähä niinku valujälki, kun taas painosorvaus tuottaa täysin tasasen pinnan, niinku kattila tms.
Mutta onko noi ihmisten alumiiniset sisälipat tehty painevalulla vai painosorvaamalla? Eli minkä vahvuista tavaraa se on? Jos painevalulla tehty niin sen kyllä huomaa ku jälki on vähä niinku valujälki, kun taas painosorvaus tuottaa täysin tasasen pinnan, niinku kattila tms.
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: Koottavat 3.os vanteet
ei oo montaa milliä paksuja, Forged eli tako eli painesorvattuja.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Koottavat 3.os vanteet
Yleensähän noissa takovanteissa näkyy se sorvausjälki, että tunnistaa aika nopeasti. Että ei ne ihan sileäksi oo hiottu.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Koottavat 3.os vanteet
https://www.youtube.com/watch?v=Armx02_R7Y0
On muute hienoja pätkiä mitä noista vanteen valmistuksesta löytyy, tossa on ny tota takomista...
Mutta niinku näkyy, nii takomallahan ne tekee pelkän todella karkean muotin, josta sitte aletaan sorvaamaan cnc:llä. Ja melkeenpä kaikkai vanteita jossai vaiheessa sorvataan, eli ei se sorvausjälki itessään kerro vielä mitään onko taottua, vai painevalettua tms.
On muute hienoja pätkiä mitä noista vanteen valmistuksesta löytyy, tossa on ny tota takomista...
Mutta niinku näkyy, nii takomallahan ne tekee pelkän todella karkean muotin, josta sitte aletaan sorvaamaan cnc:llä. Ja melkeenpä kaikkai vanteita jossai vaiheessa sorvataan, eli ei se sorvausjälki itessään kerro vielä mitään onko taottua, vai painevalettua tms.

It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: Koottavat 3.os vanteet
Määpä kysyn nyt rumasti tässä topikissa että mistä kaikkialta muualta kuin titanium touch ja ebay nuita kehiä saa? Alumeetisetkin saattaa kelvata jollei sitten nuita rst kehiä löydy jostain lyömättömään hintaan.
Rh zw1 vanteisiin.
Vastaan ite itelleni, törmäsin moiseen sivuun jossa vaikuttaisi hintasuhde ainakin olevan kohallaan. http://www.enha.eu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rh zw1 vanteisiin.
Vastaan ite itelleni, törmäsin moiseen sivuun jossa vaikuttaisi hintasuhde ainakin olevan kohallaan. http://www.enha.eu/" onclick="window.open(this.href);return false;
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Re: Koottavat 3.os vanteet
iclair.de nimellä paremmin tunnettu tuo sinun sivu. monet tuoltakin tilailleet joten käyttäjäkokemuksiakin luulisi löytyvän netistä 

W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
Re: Koottavat 3.os vanteet
Pelkkiä hyviä kokemuksia löytyy ko. putiikista monia kehiä ja kaikkea muuta tullut tilattua,
suht nopeat toimituksetkin olleet vajaa viikko yleensä
suht nopeat toimituksetkin olleet vajaa viikko yleensä

Re: Koottavat 3.os vanteet
On sitte muute todella halpa paikka 

It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: Koottavat 3.os vanteet
Perustuu siihen että on vaan noihin yleisimpiin vannemerkkeihin kehiä,esim omiin lorinsereihin ei taida löytyä,pitää tilata mittatilauksena 

W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
Re: Koottavat 3.os vanteet
Mistä porukka on tilaillut noita ''bbs'' kehä pultteja?
http://www.enha.eu/product_info.php/inf ... steel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ainakin tuolla on halvimmat mitä löysin, käykö noihin ihan normaali 12-kulmainen avain?

http://www.enha.eu/product_info.php/inf ... steel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ainakin tuolla on halvimmat mitä löysin, käykö noihin ihan normaali 12-kulmainen avain?
autoja ei ole kuin kahdenlaisia! uusia mersuja ja vanhoja mersuja
Re: Koottavat 3.os vanteet
Sergey kirjoitti:ei oo montaa milliä paksuja, Forged eli tako eli painesorvattuja.
Forged on tosiaan taottu, mutta ei painosorvattu, se on kokonaan erilainen prosessi (jossa pellistä painetaan muotoja muotin päälle työkappaletta ja muottia pyörittäen), esim. tälleen: https://www.youtube.com/watch?v=1EtApg0Hgyw
En ole koskaan kuullut, että tuolla prosessilla olisi tehty vanteita autoon.
Juuri näin. Sisäkehiä on sekä taottuja että valettuja. (Esim. olen lukenut, että BBS RS on taottu ja BBS RM valettu). Erinäisistä syistä taottu on lujempi kuin valettu, mutta se vissiin olikin tiedossa.Kummeli kirjoitti:...
Mutta niinku näkyy, nii takomallahan ne tekee pelkän todella karkean muotin, josta sitte aletaan sorvaamaan cnc:llä. Ja melkeenpä kaikkai vanteita jossai vaiheessa sorvataan, eli ei se sorvausjälki itessään kerro vielä mitään onko taottua, vai painevalettua tms.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Koottavat 3.os vanteet
Kylä niitä tolleen tehdään ihan sarjatuotantonakin. Kuten näitä irtokehiä myös.Nozki kirjoitti:Forged on tosiaan taottu, mutta ei painosorvattu, se on kokonaan erilainen prosessi (jossa pellistä painetaan muotoja muotin päälle työkappaletta ja muottia pyörittäen), esim. tälleen: https://www.youtube.com/watch?v=1EtApg0Hgyw
En ole koskaan kuullut, että tuolla prosessilla olisi tehty vanteita autoon.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Koottavat 3.os vanteet
Joo siis kyllä painosorvaamalla tehään esim. rosterilipat.
Luulin tuota Sergeyn kommentoimaa painEsorvaus menetelmää justiin tuoksi mitä näkyy tossa mun linkkaamassa videossa, eli siinä on iso alumiininen kiekko, jota kuumana painetaan pyörivässä sorvissa eri muotoon. Eli vähä niinkuin painOsorvaus, mutta lähtökohtana ei olekkaan tollanen pellinlipare jota painetaan muottiin (kylmänä), vaan kiekko jota rullalla painamalla muokataan (kuumana) sen kehältä reunoilleppäin...?
Mutta miksihän ei oo noita takapuolisia lippoja tehty rosterisia? Keksiikö kukaan hyvää syytä? Vai onko jossain "oikeissa" kilpavanteissa käytetty? Koska jos tolla painOsorvaus menetelmällä sitä tehtäis, niin voi jopa monen millin vahvuista tavaraa muokata, ja tuossa muokkauksessahan myös rosteri lujittuu koko ajan enemmän. Eli suoranainen lujuus ei oo hyvä syy...
Luulin tuota Sergeyn kommentoimaa painEsorvaus menetelmää justiin tuoksi mitä näkyy tossa mun linkkaamassa videossa, eli siinä on iso alumiininen kiekko, jota kuumana painetaan pyörivässä sorvissa eri muotoon. Eli vähä niinkuin painOsorvaus, mutta lähtökohtana ei olekkaan tollanen pellinlipare jota painetaan muottiin (kylmänä), vaan kiekko jota rullalla painamalla muokataan (kuumana) sen kehältä reunoilleppäin...?
Mutta miksihän ei oo noita takapuolisia lippoja tehty rosterisia? Keksiikö kukaan hyvää syytä? Vai onko jossain "oikeissa" kilpavanteissa käytetty? Koska jos tolla painOsorvaus menetelmällä sitä tehtäis, niin voi jopa monen millin vahvuista tavaraa muokata, ja tuossa muokkauksessahan myös rosteri lujittuu koko ajan enemmän. Eli suoranainen lujuus ei oo hyvä syy...

It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: Koottavat 3.os vanteet
eiköhän pää syy oli siinä että al sisäkannu on jokatapauksessa kevyempi ja halvempi.