Koottavat 3.os vanteet

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Koottavat 3.os vanteet

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Noita purettavia kolmeosasia näkyy saavan rosterisella ja alumiinisella ulkolipalla, ja rosteriset näkyy olevan kalliimpia?

Mutta mites noi sisemmät lipat? Onko mikään vannevalmistaja tehny rosterista sisälippoja? Ja onko noi valettua alumiinia vai painosorvaamalla tehty?

Ei nimittäin ainakaan google löydä rosterisia sisälippoja...

Onko kellään hajua/tietoa?
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 931
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: Koottavat 3.os vanteet

Viesti Kirjoittaja -230k- »

Ikinä en oo kyllä rosterisia sisäkehiä nähnyt. kyllä ne aina alumiinia on ollut, kalliimmissa vanteissa vähän kovempaa ja keveämpää tosin.
Asiaa miettiessä tuli mieleen että rosterisia ulkokehiäkään ei saa yhtä leveinä kuin alumiinisia,onkohan niitä vaikemapi tehdä leveinä?
Niin ja pysyvän kiillon ja paremman kanttari osumien kestämisen takiahan noita rst/radinox kehiä ostetaan joten aika turhaa mielestäni niitä myös sisäkehiksi laittaa,jossei sitten ole liikaa rahaa joka pitää saada tuhlatuksi :D
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Koottavat 3.os vanteet

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Sepä just...

Mutta onko noi ihmisten alumiiniset sisälipat tehty painevalulla vai painosorvaamalla? Eli minkä vahvuista tavaraa se on? Jos painevalulla tehty niin sen kyllä huomaa ku jälki on vähä niinku valujälki, kun taas painosorvaus tuottaa täysin tasasen pinnan, niinku kattila tms.
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Koottavat 3.os vanteet

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ei oo montaa milliä paksuja, Forged eli tako eli painesorvattuja.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5544
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Koottavat 3.os vanteet

Viesti Kirjoittaja S202 »

Yleensähän noissa takovanteissa näkyy se sorvausjälki, että tunnistaa aika nopeasti. Että ei ne ihan sileäksi oo hiottu.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Koottavat 3.os vanteet

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

https://www.youtube.com/watch?v=Armx02_R7Y0

On muute hienoja pätkiä mitä noista vanteen valmistuksesta löytyy, tossa on ny tota takomista...

Mutta niinku näkyy, nii takomallahan ne tekee pelkän todella karkean muotin, josta sitte aletaan sorvaamaan cnc:llä. Ja melkeenpä kaikkai vanteita jossai vaiheessa sorvataan, eli ei se sorvausjälki itessään kerro vielä mitään onko taottua, vai painevalettua tms. :roll:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: Koottavat 3.os vanteet

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Määpä kysyn nyt rumasti tässä topikissa että mistä kaikkialta muualta kuin titanium touch ja ebay nuita kehiä saa? Alumeetisetkin saattaa kelvata jollei sitten nuita rst kehiä löydy jostain lyömättömään hintaan.

Rh zw1 vanteisiin.

Vastaan ite itelleni, törmäsin moiseen sivuun jossa vaikuttaisi hintasuhde ainakin olevan kohallaan. http://www.enha.eu/" onclick="window.open(this.href);return false;
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 931
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: Koottavat 3.os vanteet

Viesti Kirjoittaja -230k- »

iclair.de nimellä paremmin tunnettu tuo sinun sivu. monet tuoltakin tilailleet joten käyttäjäkokemuksiakin luulisi löytyvän netistä :)
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
Avatar
Venymä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 25.07.2013 13:00
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Koottavat 3.os vanteet

Viesti Kirjoittaja Venymä »

Pelkkiä hyviä kokemuksia löytyy ko. putiikista monia kehiä ja kaikkea muuta tullut tilattua,
suht nopeat toimituksetkin olleet vajaa viikko yleensä :thumbup:
W210 290DT
C208 320
S202 250DT
W210 220D
W123 300D
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Koottavat 3.os vanteet

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

On sitte muute todella halpa paikka :o
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 931
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: Koottavat 3.os vanteet

Viesti Kirjoittaja -230k- »

Perustuu siihen että on vaan noihin yleisimpiin vannemerkkeihin kehiä,esim omiin lorinsereihin ei taida löytyä,pitää tilata mittatilauksena :roll:
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
Avatar
jesuu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ke 22.05.2013 22:19
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koottavat 3.os vanteet

Viesti Kirjoittaja jesuu »

Mistä porukka on tilaillut noita ''bbs'' kehä pultteja? :)
http://www.enha.eu/product_info.php/inf ... steel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ainakin tuolla on halvimmat mitä löysin, käykö noihin ihan normaali 12-kulmainen avain?
autoja ei ole kuin kahdenlaisia! uusia mersuja ja vanhoja mersuja
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3994
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Koottavat 3.os vanteet

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Sergey kirjoitti:ei oo montaa milliä paksuja, Forged eli tako eli painesorvattuja.

Forged on tosiaan taottu, mutta ei painosorvattu, se on kokonaan erilainen prosessi (jossa pellistä painetaan muotoja muotin päälle työkappaletta ja muottia pyörittäen), esim. tälleen: https://www.youtube.com/watch?v=1EtApg0Hgyw

En ole koskaan kuullut, että tuolla prosessilla olisi tehty vanteita autoon.

Kummeli kirjoitti:...

Mutta niinku näkyy, nii takomallahan ne tekee pelkän todella karkean muotin, josta sitte aletaan sorvaamaan cnc:llä. Ja melkeenpä kaikkai vanteita jossai vaiheessa sorvataan, eli ei se sorvausjälki itessään kerro vielä mitään onko taottua, vai painevalettua tms. :roll:
Juuri näin. Sisäkehiä on sekä taottuja että valettuja. (Esim. olen lukenut, että BBS RS on taottu ja BBS RM valettu). Erinäisistä syistä taottu on lujempi kuin valettu, mutta se vissiin olikin tiedossa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Koottavat 3.os vanteet

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Nozki kirjoitti:Forged on tosiaan taottu, mutta ei painosorvattu, se on kokonaan erilainen prosessi (jossa pellistä painetaan muotoja muotin päälle työkappaletta ja muottia pyörittäen), esim. tälleen: https://www.youtube.com/watch?v=1EtApg0Hgyw

En ole koskaan kuullut, että tuolla prosessilla olisi tehty vanteita autoon.
Kylä niitä tolleen tehdään ihan sarjatuotantonakin. Kuten näitä irtokehiä myös.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Koottavat 3.os vanteet

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Joo siis kyllä painosorvaamalla tehään esim. rosterilipat.

Luulin tuota Sergeyn kommentoimaa painEsorvaus menetelmää justiin tuoksi mitä näkyy tossa mun linkkaamassa videossa, eli siinä on iso alumiininen kiekko, jota kuumana painetaan pyörivässä sorvissa eri muotoon. Eli vähä niinkuin painOsorvaus, mutta lähtökohtana ei olekkaan tollanen pellinlipare jota painetaan muottiin (kylmänä), vaan kiekko jota rullalla painamalla muokataan (kuumana) sen kehältä reunoilleppäin...?

Mutta miksihän ei oo noita takapuolisia lippoja tehty rosterisia? Keksiikö kukaan hyvää syytä? Vai onko jossain "oikeissa" kilpavanteissa käytetty? Koska jos tolla painOsorvaus menetelmällä sitä tehtäis, niin voi jopa monen millin vahvuista tavaraa muokata, ja tuossa muokkauksessahan myös rosteri lujittuu koko ajan enemmän. Eli suoranainen lujuus ei oo hyvä syy... :think:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12819
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Koottavat 3.os vanteet

Viesti Kirjoittaja epk »

eiköhän pää syy oli siinä että al sisäkannu on jokatapauksessa kevyempi ja halvempi.
Vastaa Viestiin