Auto w124 vm. 94 ilmastoinnilla, ja lämmityslaitteen mikään säätö ei toimi. Nollasta kun vääntää ensimmäiseen pykälään niin kuuluu hiljainen n. 0,5sek suhahdus, samoin toisinpäin. Muilla nopeuksilla ei tapahdu mitään. Tsekkasin sulakkeen nro. 12 (blower motor) ja ehjä oli. Lämppäri ei oikutellu mitenkään kun viimesellä ajokerralla toimi, seuraavan kerran kun pisti auton käymään niin vika alkoi.
Toivottavasti ei tuu kovia pakkasia etelään..
w124 lämppärikysymys
Re: w124 lämppärikysymys
Ymmärsinkö siis oikein, että ainoa vika on se, ettei puhallinmoottori pyöri?
Ymmärtääkseni noissa ilmastoiduissa versioissa se puhaltimen säädön vaihto ykkösen ja nollan välillä avaa / sulkee tuloilman läpän alipaineella, joten mainittu suhina kuuluu asiaan.
Mutta jos on varmistettu, että sulakkeissa ei se ongelma ole, niin vikaa voisi olla mielestäni todennäköisimmin puhallinmoottorissa. Tai kai sen etuvastuksessakin, mutta en nyt tiedä, miten todennäköisesti se hajoaa niin, ettei mitään virtaa mene läpi. Itse kyllä avaisin ensiksi sen moottorin esille sieltä ja mittaisin, että tuleeko sille sähköä. Hakutoiminnolla löytyy monia tarinoita siitä, miten siihen moottoriin pääsee käsiksi. Jos hommaa on harjoitellut, niin se ei ole kuin muutaman minuutin homma.
Voihan sen tietysti mitata myös, että mitä jännitteitä tulee etuvastukselle / mitä jännitteitä sieltä lähtee säätimen eri asennoilla. Jos nyt yhtään oikein muistan, niin siihen vois päästä käsiksi vähemmällä purkamisella, ja että se olisi siellä jarrutehostimen maisemissa jossain. Ehkä...
Ymmärtääkseni noissa ilmastoiduissa versioissa se puhaltimen säädön vaihto ykkösen ja nollan välillä avaa / sulkee tuloilman läpän alipaineella, joten mainittu suhina kuuluu asiaan.
Mutta jos on varmistettu, että sulakkeissa ei se ongelma ole, niin vikaa voisi olla mielestäni todennäköisimmin puhallinmoottorissa. Tai kai sen etuvastuksessakin, mutta en nyt tiedä, miten todennäköisesti se hajoaa niin, ettei mitään virtaa mene läpi. Itse kyllä avaisin ensiksi sen moottorin esille sieltä ja mittaisin, että tuleeko sille sähköä. Hakutoiminnolla löytyy monia tarinoita siitä, miten siihen moottoriin pääsee käsiksi. Jos hommaa on harjoitellut, niin se ei ole kuin muutaman minuutin homma.
Voihan sen tietysti mitata myös, että mitä jännitteitä tulee etuvastukselle / mitä jännitteitä sieltä lähtee säätimen eri asennoilla. Jos nyt yhtään oikein muistan, niin siihen vois päästä käsiksi vähemmällä purkamisella, ja että se olisi siellä jarrutehostimen maisemissa jossain. Ehkä...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09