Ajettavuus W124

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Eskill
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ma 22.11.2004 21:58

Ajettavuus W124

Viesti Kirjoittaja Eskill »

MB W 124 300D vm90, Auto vaeltelee sivutuulella ja urissa kuin ajokoira. Olen viemässä autoa nelipyöräsuuntaukseen ja samalla katsotaan ohjausiskari ja kaikki nivelet. Paja on Koskinen Nurmossa. En ole siellä aikaisemmin autoani laitattanut, onko jollain kokemuksia paikasta? Joku on kyllä hyväksi kehunut. Olisko jollain vihjettä, mitä kaikkia paikkoja alustassa kannattaisi tutkia? Tavoitteena olisi hyvä ajettavuus. Renkaina on Nokialaiset uudet nastakumit. Kiitos vihjeistä etukäteen!
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Oletko sillä ajanut muilla kumeilla kuin niillä NOKIALLA?
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Samoilla oireilla vaihdettiin eteen toiselle puolelle raidetanko ja alatukivarren puslat. Toiselle puolelle alapallo. Taakse kummallekin puolelle säätötangot, oisko ne ne koiranluut?
Ajokoira hävis ja tilalle tuli juna.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
tapioh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 09.11.2003 21:06

Viesti Kirjoittaja tapioh »

[quote="spede10"]. Taakse kummallekin puolelle säätötangot[
quote]
:?: niin ....mitkä ???? :?:
ppj50
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: To 13.11.2003 19:35

Viesti Kirjoittaja ppj50 »

Kokeile eri rengaspaineita. Matalaprofiilisiin voi / täytyy lisätä 0,5Bar,ja lähteä pers.tuntumalla hakemaan paineita. Eripaikkojen mittarit heittää VARMASTI! Nosta takapään paineet hetkeksi 3,0 bar. 8)
Avatar
Daimler
Mersumies
Mersumies
Viestit: 616
Liittynyt: La 05.04.2003 07:33
Paikkakunta: RedNeckWonderland P-Karjala

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Itsellä oli aivan sama tilanne vielä viime talvena;tuntui että urainen ja jäinen tie oli ylitsepääsemätön juttu autolleni,tilanne korjautui kun taka-akseliston kaikki 8 tukitankoa puslineen vaihdettiin ja samoin Pirellin talvirenkaat vaihtuivat Michelin Ivaloihin,tuli tunne että "ei jumalauta tämä voi olla sama auto.."
on mulla ollu joskus mersuja(kin).
aaaaaaaaaaaaaaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja aaaaaaaaaaaaaaa »

Jos meinaa autoa pitää pidempäänkin, suosittelen kanssa että vaihtaa kerralla kaikki taakse ja tietenkin tutkii etupäänkin välykset huolella. Ei tarvitse puolenvuoden välein vaihtaa seuraavaa tankoa ja taas viedä pyöriensuuntaukseen.

Miten muuten nuo etupään alatukivarsien puslien välykset saa parhaiten väännettyä esille ?
Vesqju
Mersumies
Mersumies
Viestit: 583
Liittynyt: Ma 04.10.2004 18:51
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

Suurin syy on NOKIAN renkaissa.... :roll:
S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
aaaaaaaaaaaaaaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja aaaaaaaaaaaaaaa »

Vesqju kirjoitti:Suurin syy on NOKIAN renkaissa.... :roll:
En kyllä ihan purematta niele tuota, että syy olisi Nokian renkaissa (tai yleensäkkään renkaissa), jos rengas on ehjä rungoltaan ja kulunut tasaisesti, varsinkin kun mersussa ei nuo alustan väljät ole mitenkään harvinaisuus.

Onko Nokian renkaan runko sitten jotenkin huomattavasti löysempi, jotta se tekisi autosta sivutuulelle herkän, vai onko se pelkkää mutua ?

Auto ammattilaiselle ja välyksien tarkistukseen.
Vesqju
Mersumies
Mersumies
Viestit: 583
Liittynyt: Ma 04.10.2004 18:51
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

Talven aikana minulle tulee n 25 000 km, ja jostain syysta nokian rengas ei toimi mersun alla.. Toki kannattaa tarkistuttaa alusta ja pyörien kulmat, ainakin toi oma menee ku juna talvella... :lol:
S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

Nokian renkaat ovat ehkä "hivenen" kevyt rakenteisia painavan mersun alle...
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

tapioh kirjoitti:
spede10 kirjoitti:. Taakse kummallekin puolelle säätötangot[
quote]
:?: niin ....mitkä ???? :?:
No, kun en tiedä oikeata nimeä. Niissä on kuitenkin toisessa päässä epäkesko. Ohuet tangot. Toinen piti pillkkoa rälläkällä, että sai pois.
Kun sais laitettua kuvan, niin ei tarvitsisi selitellä...!

Uskon edelleen, että jos auto soutaa, hakee, menee tuulen mukana jne., niin jossain on väljää. Ajan suht huokeilla renkailla. Kokeilin loppukesästä tosi kehnoilla renkailla (siis huonoiksi haukutut) eikä mitään ongelmaa. Toki hyvä rengas on hyvä huonommankin auton alla, mutta ei aina tarvitse hankkia sitä kaikkein kalleinta! Kuinka puslien kunnon voi todeta? En osaa antaa muuta neuvoa kuin omat silmät. Kun vaihdoin puslat, näki jo silmälläkin, että tiensä päässä ovatten. Toinen syy oli, että säätöpultti oli yhtä puuta puslan sisäholkin kanssa.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Säätötanko, nivelpäinen" tai "auraustanko".
wiimax.fi
MM124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: Su 07.12.2003 16:54
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MM124 »

Nokian renkaissa on kyllä paljon pehmeämpi runko kuin esim. micheliinissä. Aikaisemmassa mersussani oli HKPL 4 ja se haki aikalailla maantienopeuksissa. Kun asiaa alettiin tutkimaan niin vika löytyi alustasta. Molemmat alapallot, toinen raidepää ja ohjausiskari.
aaaaaaaaaaaaaaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja aaaaaaaaaaaaaaa »

Oiskos dealerilla hyviä ohjeita noiden etu alatukivarren puslien tarkastamiseen, saako ne jotensakkinpäin väännelteny helposti ja tarkastettua välykset? Ja takatukivarren sisemmän puslan välyksen tarkastamiseen kanssa kaipaisin vinkkiä, muiden puslien vääntelystä onkin ollut monesti puhetta.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

No eeei oikeastaan, rengasraudalla väleistä väännellen välykset löytyvät, itse olen kokeillut sekä auto koholla pyörät "roikkuen" että alatukivarren alta nostettuna.
Jos puslat ovat kunnolla väljät, auton ollessa pyörillään välyksen huomaa kun potkaisee / vääntääkääntää renkaasta eteen-taakse.

Sama taka-alatukivarren sisempien puslien kanssa, siis vääntely, niitä ei pyörillään ollen tunne.
Niitä menee harvoin väljäksi.
wiimax.fi
aaaaaaaaaaaaaaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja aaaaaaaaaaaaaaa »

dealer kirjoitti:No eeei oikeastaan, rengasraudalla väleistä väännellen välykset löytyvät, itse olen kokeillut sekä auto koholla pyörät "roikkuen" että alatukivarren alta nostettuna.
Jos puslat ovat kunnolla väljät, auton ollessa pyörillään välyksen huomaa kun potkaisee / vääntääkääntää renkaasta eteen-taakse.

Sama taka-alatukivarren sisempien puslien kanssa, siis vääntely, niitä ei pyörillään ollen tunne.
Niitä menee harvoin väljäksi.
Siinähän sitä tuli jo neuvoa kerrakseen.

Turhaanhan niitä renkaanpotkijoita sitten morkataan auton osto tilanteessa, ne vaan on tottuneita mersuilijoita ja katselevat onko tukivarren puslissa väljää :lol:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Heh, ihan totta.

Noissa VW Passat 97- / Audi A4-A6 takimmaisen alatukivarren välys ei tunnu oikeastaan mitenkään muuten kuin auton maassa ollen renkaasta taaksepäin vääntäessä.
(tunnustan syyllistyneeni neuvomaan eräällä katsastusasemalla konstit noiden autojen tukivarsihässäkän tarkistamiseen, kun kysyivät)

Sama juttu BMW 500-sarja reaktiotangot, helpoiten löytyy välys maassa ollen.
wiimax.fi
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Itsekin meinasin viedä oman ajokoirani Veholle tarkastettavaksi, notta löytävätkö alustasta jotain häikkää. Narinanivelet on kyllä uusattu vuosi, pari sitten samoin toinen etualapallo. Ohjaus on myös vähän tunnottoman ja venkulan oloinen – sammuksissa ohjauspyörässä on klappia viitisen senttiä ja käynnissä tuuman verran. Jäisellä, mutkaisella ja uraisella tiellä ajelu on melkoinen toimenpide – ei tartte illalla enää jännityselokuvia katsella. :D Ohjausiskarin vaihdoin kesällä ja se ehkä vähän paransi tilannetta. Nuukialaiset gummitkin on alla mutta niissä on vielä sen verran pintaa, ettei viitsisi niitä ensimmäiseksi laittaa pois.

Jospa tuolla tarkastuksessa jotain selviäisi – miettisi sitten vaihtaako kuluneet osat itse vai käyttääkö jossain pajalla.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
japi.
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 448
Liittynyt: Ti 24.08.2004 09:17
Paikkakunta: varsinais-suomi
Viesti:

ohjaus vaimennin

Viesti Kirjoittaja japi. »

Rupeeko kolisee vai mistä huomaa et on mennyt ohjaus iskari? Omassa autossa rupes kuuluu omituinen kolina kun ajelee hiljaa noita vi*** huonoja teitä!
Auto on muutenkin kuin ajokoira pitää viedä se katatottavaski kun itse en löydä mitään vikaa vaikka kuinka oon kokeillut nivelet!
aaaaaaaaaaaaaaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ohjaus vaimennin

Viesti Kirjoittaja aaaaaaaaaaaaaaa »

japi kirjoitti:Rupeeko kolisee vai mistä huomaa et on mennyt ohjaus iskari? Omassa autossa rupes kuuluu omituinen kolina kun ajelee hiljaa noita vi*** huonoja teitä!
Auto on muutenkin kuin ajokoira pitää viedä se katatottavaski kun itse en löydä mitään vikaa vaikka kuinka oon kokeillut nivelet!
Eipä se kolise, parhaiten tuntee kun avaa toisenpään pultin siitä ja työntelee käsin sitä edestakas.

Kolina varmaan tulee jostan väljästä nivelestä, alapallosta tai raidetangonpäästä. Ammattilainen löytää väljät kyllä nopeasti autostasi.
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Vesqju kirjoitti:Suurin syy on NOKIAN renkaissa.... :roll:
Mikäs vika nokialaisissa on.
Itellä nyt hkpl4:set, eikä ole huonot ollenkaan.
Paremmat ajettavuudeltaan kuin esim GY 500:set mitkä ennen noita oli :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Minulla on renkaina Ekoturbot ja 205/55R16 on koko. Paskat pitäisi olla mokomat renkaat (edellinen omistaja ostanut), ja kokokin joidenkin mielestä liian leveä. Mutta ei, auto kulkee kuin juna, eikä vaeltele urissa. Alustassa on kaikki kohdallaan, ja auto on nelipyöräsäädätetty kuukausi sitten. Eli kun tommosella renkastuksella (pinnotetuilla) menee suoraan, niin luulisi uusilla Nokioilla menevän. Uskon että alustassasi on vikapaikka/paikkoja, joita suuntavakaimmat renkaat ei päästä pintaan, mutta hieman huonommta päästävät. Alusta kuntoon ja HKL4:set alle.
124.023
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Kovin on äänekkäät

Viesti Kirjoittaja Ekku »

Jani kirjoitti:
Vesqju kirjoitti:Suurin syy on NOKIAN renkaissa.... :roll:
Mikäs vika nokialaisissa on.
Itellä nyt hkpl4:set, eikä ole huonot ollenkaan.
Paremmat ajettavuudeltaan kuin esim GY 500:set mitkä ennen noita oli :roll:
Minulla oli entiset 3 satsia Continentaleja ja nyt sitten päätin kokeilla pitkästä aikaa Nokialaista.

Ensimmäinen havainto oli, että ei minulla vielä ikinä ole näin äänekästä talvirengasta ollut.

Pito on kyllä erittäin hyvä, mutta ajotuntuma on kyllä hieman löysä ja epämääräinen. Olen tuossa tehnyt kokeiluja eri paineilla, mutta ei tunnu olevan havaittavaa vaikutusta.

Ei ole kyllä seuraavat talvirenkaat nokialaiset. Saa nähdä kestävätkö nämä kevääseen asti, vai pitääkö vielä tänä talvena hommata uudet.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11



isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08


entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06

"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Itselläni on NOKIAN hakkapeliitta Q -kitkarenkaat ja mielestäni aivan loistavat renkaat. Ei ääntele yhtään ylimääräsiä, eikä vaella kuin ajokoira.
Aikaisemmat Hakkapeliitta ykköset oli aivan paskat.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Monesti vanhemman 124:sen vetely urissa johtuu noista takakelkan neljästä puslasta joilla se on korissa kiinni. Tahtoo tuo alumiininen keskiholkki puslassa syöpyä olemattomiin ajan kuluessa. Yksi oire tuohon on jos huomaa kaarteissa varsinkin risteyksissä kääntyessä auton takapään outoa "nuljahtelua" Samaa huomaa jos ajelee juuri karhutulla jäisellä tiellä, meno todella levotonta.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Ööh... Mitkä gummit sitten kannattais ostaa, jos kerran Ivalot, Pirelli Carvingit, UG 500:set ja Nokialaiset ovat ihan paskoja? :lol:

Omasta mielestä nuo HP4:set ovat erittäin hyvät renkaat Mersuun, ainakin Ässän alla ovat todella äänettömät (vain tasainen hurina kuuluu paljaalla asvaltilla, ei normaalia nastojen krapinaa), uskomaton pito lumella ja menee kuin juna. Kunnon hangessa ja pyryssä joutuu hieman paimentaan ja jääpito on lähes kitkarengasluokkaa, mutta eipä sitä kunnon talvea näytä tänä vuonna edes tulevan...
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
EzKo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 286
Liittynyt: Su 17.10.2004 09:29
Paikkakunta: Karvia

Re: Ajettavuus W124

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Eskill kirjoitti:MB W 124 300D vm90, Auto vaeltelee sivutuulella ja urissa kuin ajokoira.
Mulla kans on toi sama ongelma,mutta ihme ja kumma se ilmenee vaan yhdellä tieosuudella eli välillä iittala-hämeenlinna :? :? .
Toi on tapahtunu jo 2 kertaa kun olen tullut landelta takas.Ekalla kertaa pysähdyin levennykselle ihmettelemään tuliko takapäähän joku vika? niin paljon perä vispasi :? muilla tie osuuksilla ei ongelmia ole ilmennyt.
S124 300TDT-91
ex.W124 300D-86
Eskill
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ma 22.11.2004 21:58

Ajettavuus W 124

Viesti Kirjoittaja Eskill »

Mersuni oli tänään pajalla ja siellä selvisi syyt vaelteluun: Molemmat etujouset poikki, alapallo väljä, raidetangot o ja v sököt, tukitanko takaa väljä ja pyörien suuntaukset ihan pielessä. Melkoinen määrä tavaraa piti uusia, mutta työ tapahtui nopeasti ja ammattitaidolla. Kaikki mistä etukäteen sovittiin hoitui ok. Lisäksi vaihdettiin öljyt perään ja vaihdelaatikkoon, kun auto kerran oli pukilla.
Jokinmittaisen koeajolenkin kerkesin ajaa ja auto oli kuin eri maailmasta. :D Koko homman hinta oli mielestäni hyvinkin edullinen, osasyynä tietysti se, että asentajat ovat ammattilaisia mersun kanssa ja tietävät mitä tehdä, eikä aikaa tuhraannu turhiin arvailuihin. Luotettava korjaamo sai nyt vakiasiakkaan.
Noihin Nokian piikkipyöriin olen tyytyväinen ja olen niitä käyttänyt monissa autoissa. Ostin kerran Michelin Ivalot (auto Toyota Camry), mutta kuukauden jälkeen pistin ne myyntiin ja ostin Nokialaiset. Ensi kesää on odottamassa tuliterät Michelin Energyt, toivottavasti oli onnistunut ostos. On niitä ainakin kehuttu. Korjaamo oli K. Koskinen Nurmosta ja suosittelen sitä mielelläni. :!:
Pajalla oli juuri saksasta tuotu S 600 V12 suomettumassa. Mieleen tuli, että tuollainen vielä joskus, mutta dieselinä.
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Re: Ajettavuus W124

Viesti Kirjoittaja MikaH »

EzKo kirjoitti:Mulla kans on toi sama ongelma,mutta ihme ja kumma se ilmenee vaan yhdellä tieosuudella eli välillä iittala-hämeenlinna :? :? .
muilla tie osuuksilla ei ongelmia ole ilmennyt.
Hml-Parola välillä moottoritiellä ajaa myös panssarivaunut ja tien pinta on sen mukainen... :D Sama juttu oli aikanaan vanhalla 3-tiellä.
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Vastaa Viestiin