Projektin taustat:
Olen pitkään passiivisesti etsiskellyt sopivaa ikuisuusprojektia stressinhallintaan. Oikeastaan koko aihe ei ole ollut yli vuoteen mielessä, mutta jostain kumman syystä selailin yksi ilta autojen myynti-ilmoituksia ja silmiini osui -65 W111 220Sb. Mitään Mersuista tietämättä soittelin myyjälle ja jäin pohtimaan asiaa. Seuraavat 4 päivää otin niin paljon selvää Oldtimers mersuista ja erityisesti W111-korista kuin vain tarinaa löysin. Ongelmana oli se, että auto sijaitsi Torniossa ja itse Tampereella asuvana en pystynyt millään lähtemään katsomaan projektikohdetta. Myyjä lupautui ottamaan lisää kuvia kohteesta ja lopulta päätin kuvien perusteella ostaa auton näkemättä sitä itse ollenkaan. Kaikki sujui myyjän kanssa paremmin kuin hyvin ja perjantaina Mersu purettiin autonkuljetusrekasta Tampereella. Samalla kun sovin autosta kaupat, etsin Tampereelta autolle kimppahallipaikkaa ja sopiva paikka löytyikin muutaman päivän etsinnällä. Nyt on siis auto ja rakentelupaikka tiedossa, ei muuta kuin töihin.
Aihiosta muutama sana:
Auto on ilmeisesti seissyt jopa parikymmentä vuotta 90-luvun alusta 2010-luvun paremmalle puolelle. Tarkempaa tietoa historiasta ei ole, mutta auto on teknisesti hyvässä kunnossa ja ostettu katsastettuna. Korin pellit on suorat, paikoittain pientä pintaruostetta, muttei mitään dramaattista. Molemmat takaovet ovat alareunastaan ruostuneet, mutta ostaessa saatu ehjät ovet auton mukana. Mukana on saatu myös USA-tyyppiset etuvalot ja suurin osa kromiosista ok-kuntoisina. Takapuskuri on aika pahasti ruosteessa, etupuskuri on aika siisti.
Suunnitelmasta muutama sana:
Tarkoitus ei ole laittaa autoa museokilpiin. Tämä siitä syystä, että haluan tehdä autosta todella hienon sisältä, enkä halua rajoittua täysin alkuperäiseen ulkoasuun. Lähtökohtaisesti autosta tulee ulkoa musta, sisältä penkit valkoista nahkaa, valkoinen ratti, musta kojelaudan verhoilu, kojetaulun+sisustan puuosat todennäköisesti tehdään uudestaan vaahterasta. Oviin tulee alaosaan harmaanruskea nahka, yläosaan sama valkoinen kuin penkeissä. Muuten suunnitelma ei ole vielä selkiytynyt ja edellä selvitettykin suunnitelma saattaa vielä muuttua.
Ensin auto puretaan kokonaan, pohja(+moottoritila) hiekkapuhalletaan alta ja sisältä. Kaikki pohjapellit korjataan, maalataan ja suojataan. Tämän jälkeen kori kuntoon, maali pintaan. Tekniikka rakennetaan uudestaan, jarrut, laakerit yms. käydään täysin läpi. Tekniikkavaihtokin kiinnostaa, mutta onko niin että W111 Coupea ei lasketa Trafin silmissä "samaksi mallisarjaksi"? Lopuksi rakennetaan sisusta uudestaan alusta alkaen.
Teen autosta itselleni hääautoa eli valmista pitää olla enne häitä. Vielä en ole tosin kosinut eli sen puoleen ei ole vielä hoppu
