Mersuni on polttanut vähälle aikaa kaksi laturia ja koska syy ei ole täysin selvinnyt, olen nähnyt parhaimmaksi ennalta ehkäistä ongelmaa pienentämällä laturin kuormitusta. Asiaa käsitelty linkin topicissa. Voi olla, että vika on vain paskoissa latureissa tai loppuun ajetuissa käämeissä, mutta kumpikin kärähtäminen on tapahtunut heti startin jälkeen. Tuo lisälämmitinhän itsessään on helvetin hyvä ja tarpeellinen varuste, mutta tänä talvena olen käyttänyt sitä vain pidemmillä matkoilla kovilla pakkasilla mukavuussyistä.
Palataan aiheeseen...
Otin sulakkeelta F68 lähtevän punaisen piuhan irti disabloidakseni lisälämmittimen ja pienentääkseni laturin kuormitusta. Se mikä ihmetytti oli se, että tuohon sulakkeelta lähtevään punaiseen kaapeliin tuli vähän reilu 5V kaapelin ollessa irroitettuna tuosta mustasta boksista. Kuuluisiko näin olla? Tuntuu kummalliselta maallikosta, että sulakkeen toisella puolella on akun jännite ja toisella puolella 5V.
Jos kerran toimii normaalisti niin onhan se, koska virrat päällä. En nyt muista ulkoa kytkentäkaaviota mutta jos löydät
sen jostain niin siltähän sen näkee kuinka se on.
Itelläkin star sanoo, ettei lämmitysvastus ole toiminnassa, en ole vielä tutkinut miksei, tuota sulaketta voisi joskus tutkia. talvella ei kyllä hirveän nopeasti kabiini lämpene, kovalla pakkasella vajaa 20km, että normaalint lämmöt koneessa, OM642 kyseessä.
Hajoaako tuo koko vastus kovinkin usein vaiko joku muu siihen liittyvä?
Entä käytännön elämässä, miten tuon pitäisi toimia? Lämpömittarista ottaa auto itse selvää tekeekö lämpöä vaiko jäähdyttää kun AC on päällä? Facelift kyseessä -07.
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Siellä on tuon ikäisessä (ulkomuistista) 6 lämmityselementtiä, mitkä ecu tuuppaa päälle kun on kabiinissa liian kylmä pyydettyyn lämpöön nähden, eikä sisääntuleva (ulko)ilma ole tarpeeksi lämmintä. Ainakakin kahdessa omassa mitä olen tutkinut, on 1-2 noista elementistä pimeänä, kuvittelee tuuppaavansa niille virtaa mutta ei oikeasti mitään mene, eikä siis lämpiä, niiden osalta. Muut toimivat ok. Noille oli muistaakseni aika monipuoliset testaus/mittausmahdollisuudet.
MiHe kirjoitti: ↑Pe 12.04.2024 15:51
Siellä on tuon ikäisessä (ulkomuistista) 6 lämmityselementtiä, mitkä ecu tuuppaa päälle kun on kabiinissa liian kylmä pyydettyyn lämpöön nähden, eikä sisääntuleva (ulko)ilma ole tarpeeksi lämmintä. Ainakakin kahdessa omassa mitä olen tutkinut, on 1-2 noista elementistä pimeänä, kuvittelee tuuppaavansa niille virtaa mutta ei oikeasti mitään mene, eikä siis lämpiä, niiden osalta. Muut toimivat ok. Noille oli muistaakseni aika monipuoliset testaus/mittausmahdollisuudet.
Noin se menee, taisi olla luokka 2000w kun toimii,
lieneeköhän enään yhtään 211 korista likeellä missä ei vähintään 1 vastus olis rikki,
semoinen oli jo ~10v sitten melko harvinainen