SLK 230 kompressor

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Valtra6400
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 30.09.2013 21:49

SLK 230 kompressor

Viesti Kirjoittaja Valtra6400 »

Ostin viime kesänä SLK 230 avomersun vm- 97, nätti ja virheetön auto. Valitsin auton ihan sen monikäyttöisyyden ja tehojen takia, hevosvoimia lähes 200 noin pienessä autossa. Mutta kaikki ei voi olla kohdallaan kun niitä tehoja ei löydy, V70 Volvo D5 toisena autona ja se päihittää tuon mennen tullen kiihdytyksessä. Käytin sitä vikakoodin luvussa ja nokka-akselin asentotunnistinta herjasi joka sitten vaihdettiin mutta ei sillä ollut kummoista vaikutusta. Sitten vielä se automaatti vaihteisto, kun polkaisee kaasun pohjaan ohitusta varten niin se miettii tosi kauan minkä vaihteen valitsisi, vauhti ehtii hiipua niin että se on suorastaan vaarallinen vekotin. Onko jollain kokemusta asiasta ja samoja oireita, pitäisi saada hevosvoimat ensi kesäksi talteen pellin alle.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: SLK 230 kompressor

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Valtra6400 kirjoitti:Ostin viime kesänä SLK 230 avomersun vm- 97, nätti ja virheetön auto. Valitsin auton ihan sen monikäyttöisyyden ja tehojen takia, hevosvoimia lähes 200 noin pienessä autossa. Mutta kaikki ei voi olla kohdallaan kun niitä tehoja ei löydy, V70 Volvo D5 toisena autona ja se päihittää tuon mennen tullen kiihdytyksessä. Käytin sitä vikakoodin luvussa ja nokka-akselin asentotunnistinta herjasi joka sitten vaihdettiin mutta ei sillä ollut kummoista vaikutusta. Sitten vielä se automaatti vaihteisto, kun polkaisee kaasun pohjaan ohitusta varten niin se miettii tosi kauan minkä vaihteen valitsisi, vauhti ehtii hiipua niin että se on suorastaan vaarallinen vekotin. Onko jollain kokemusta asiasta ja samoja oireita, pitäisi saada hevosvoimat ensi kesäksi talteen pellin alle.

Ja anturin vaihdon jälkeen *:ri eri enään antanut vika koodia siitä,
jos moottorin puolella on vikaa niin se sotkee myös vaihtamisen



-58




,
E: ja kannattaa tarkistela myös mitä näytää siellä tapahtuvan sillä hetkellä kun oire on
E2: siis se hyytyminen tms ohituksessa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Valtra6400
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 30.09.2013 21:49

Re: SLK 230 kompressor

Viesti Kirjoittaja Valtra6400 »

Testeri antoi edelleen vikakoodin P0803 mutta sille asialle ei huollossa tehty mitään, jotain kiertoilmaläpän säädinosan puhdistuksesta meinasivat. Kun googlettaa niin lähes kaikki vastaavat viat johtavat yleensä ilmamassamittariin (MAF). Puhdistin sen vaikka ei siellä mitään öljyä ollut, mitenkähän sen testaisi että toimiiko se.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: SLK 230 kompressor

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Valtra6400 kirjoitti:Testeri antoi edelleen vikakoodin P0803 mutta sille asialle ei huollossa tehty mitään, jotain kiertoilmaläpän säädinosan puhdistuksesta meinasivat. Kun googlettaa niin lähes kaikki vastaavat viat johtavat yleensä ilmamassamittariin (MAF). Puhdistin sen vaikka ei siellä mitään öljyä ollut, mitenkähän sen testaisi että toimiiko se.
*:rila



-42


,
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Nico202
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 12.09.2013 19:46
Paikkakunta: satakunta

Re: SLK 230 kompressor

Viesti Kirjoittaja Nico202 »

Obd testeri jolla näkee live dataa ja mersun 38 pin välijohto näkee myös.
MAF anturi aika yleinen vika näissä. Suosittelen ostaa Bosch merkkisen, katso varaosanumero vanhan runkoputkesta.
Valtra6400
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 30.09.2013 21:49

Re: SLK 230 kompressor

Viesti Kirjoittaja Valtra6400 »

Ostin nyt itselle testerin ja poistin kaikki vanhat vikakoodit. Ajolenkin jälkeen tuli taas tuo P0803 = Component A16/7 is detectiv. Googlatessani englannin kielisillä sivuilla P0803 = Ahdin ohitustilassa, venttiilimoottorin toimintahäiriö. Saman vian antaa Autodata 3.38.
Pitää tarkastaa onko kaikki alipaineletkut paikoillaan ja sähköjohdot kunnossa mutta vinkkejäkin otetaan vastaa. MAF näyttäisi toimivan testerillä.
moska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 429
Liittynyt: La 16.02.2008 03:03
Paikkakunta: Oulainen

Re: SLK 230 kompressor

Viesti Kirjoittaja moska »

Valtra6400 kirjoitti:Ostin nyt itselle testerin ja poistin kaikki vanhat vikakoodit. Ajolenkin jälkeen tuli taas tuo P0803 = Component A16/7 is detectiv. Googlatessani englannin kielisillä sivuilla P0803 = Ahdin ohitustilassa, venttiilimoottorin toimintahäiriö. Saman vian antaa Autodata 3.38.
Pitää tarkastaa onko kaikki alipaineletkut paikoillaan ja sähköjohdot kunnossa mutta vinkkejäkin otetaan vastaa. MAF näyttäisi toimivan testerillä.

tuo on ilmeisestikin ilmanpuhdistajankotelon päädyssä oleva venttiili joka ohittaa ahtimen, silloin kun se ei ole pyörimässä. Sen johdot kunnossa?
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: SLK 230 kompressor

Viesti Kirjoittaja Pansu »

Niin, toihan viittaa että sun by-pass venttiili ei toimi, jolloin ei nosta ahtoja ja auto on laiska.
Valtra6400
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 30.09.2013 21:49

Re: SLK 230 kompressor

Viesti Kirjoittaja Valtra6400 »

Tuosta kuvassa olevasta venttiilistä on varmaan kyse. Venttiili ei mennyt kiinni vaikka kuinka antoi kierroksia, ei liikkunut ollenkaan. Ahdin lähti pyörimään kun tukki kädellä imuletkun. Toimi varmaan ensimmäisen kerran minun aikana. Nyt pitäisi selvittää miten testata kyseistä venttiiliä onko se kokonaan rikki. Virta tulee johtoihin, ainakin tyhjäkäynnillä. Annoin suoraan virtaa niihin napoihin niin sain hieman liikkumaan sen moottorin mutta vain vähän. Mikähän lie toimintaperiaate ????
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
edin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: To 16.10.2014 13:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: SLK 230 kompressor

Viesti Kirjoittaja edin »

Saako tuota läppää käännettyä käsin, josko tuo luisti olisi vaan jäänyt jumiin ja moottori ei siksi jaksa sitä sulkea.
Auto:w208 CLK430 -99
pärrät: KTM 950 SM ja kawasaki klr 650
Valtra6400
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 30.09.2013 21:49

Re: SLK 230 kompressor

Viesti Kirjoittaja Valtra6400 »

Läppä kääntyy käsin ihan helposti.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: SLK 230 kompressor

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

*:rila tuota kohtalaisen helppo tutkailla seuraa ohjeit,

Syteemi on semmoinen että vetoja kun eitarvita
Niin läppä auki esim vikatilassa,

Jos läpää kääntelee käsin virtapäällä niin jo kerta voi riittää
Muistin mukaan joihinkin napoihin tuli 5v ja jos niihin eksyy
12v niin entinen
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Valtra6400
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 30.09.2013 21:49

Re: SLK 230 kompressor

Viesti Kirjoittaja Valtra6400 »

Kun aikani tuota venttiiliä rassasin niin se ajoittain pelasi niin kuin pitikin mutta meni taas mykäksi, jossain ohjainyksikössä lienee vika.
Vikakoodeja tuli taas pitkä lista, selvästikin auton tehottumuus johtuu siitä että ahdin ei pelaa.

Read Codes
P0803 Current
Component A16/7 is defective.

P0806 MIL ON&Current
Magnetic clutch of compressor: output stage is faulty.

P0507 Not defined
Idle speed control implausible

P0805 Not defined
Recirculated air flap signal: output stage is faulty.
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: SLK 230 kompressor

Viesti Kirjoittaja Pansu »

Ootko katsonut kaikki sulakkeet? Taannoin tässä yhtä samanlaista tutkin ja siinä oli magneettikytkin palanut, uusi kompura oli vaihdettu ja auto edelleen rampana. Muistaakseni konehuoneen puolella oli ainakin yksi sulake palanut ja jotain vastaavia koodeja sieltä lopulta nollattiin. Kannattaa tutkia sitten se kompuran kytkinkin, ettei käy samat.
Valtra6400
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 30.09.2013 21:49

Re: SLK 230 kompressor

Viesti Kirjoittaja Valtra6400 »

Tarkistin sulakkeet, yksi oli palanut ja hihkuin jo riemusta että vika löytyi mutta se oli tupakinsytyttäjän sulake. Nyt se läppä toimii siten että kylmänä pelaa niin kuin pitääkin kun kierroksia lisää niin läppä sulkeutuu. Kun auto lämpenee joku rele loksahtaa ja sen jälkeen se läppä ei liiku mihinkään. Onkohan niin että paikallaan kaasutellessa se ei toimi kun moottori lämpimänä ei kuormitu eikä ahdinta tarvita. Voihan se olla siinä magneettikytkimessä vika kun se kompura lähtee hyvin laiskasti liikkeelle kun kädellä sulkee imuputken.
Petrik68
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: La 21.03.2015 18:56

Re: SLK 230 kompressor

Viesti Kirjoittaja Petrik68 »

Mulla on samanlainen ja oireet oli pitkälti samat, ilmamassamittari piti vaihtaa, sen voi testata kuulemma sillä, että ottaa massamittarin sähköpuolen irti ja kokeilee jos oireet poistuu, jos poistuu niin Merteilistä 1/2 Vehon hinnasta uusi Boschin massamittari paikalleen (hintaa lieni vielä n: 250 euroa)
Nico202
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 12.09.2013 19:46
Paikkakunta: satakunta

Re: SLK 230 kompressor

Viesti Kirjoittaja Nico202 »

Kompuran kuuluu lähteä pyörimään myös paikallaan n.2200rpm. Ilmamassamittarissa on myös imuilman lämpötilamittaus tämän vm. autossa.
Valtra6400
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 30.09.2013 21:49

Re: SLK 230 kompressor

Viesti Kirjoittaja Valtra6400 »

Kun otin ilmamassamittarista sähköjohdon irti niin auto ei käynnistynyt ollenkaan, yritti mutta sammui heti.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: SLK 230 kompressor

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Minkäs vian *:ri kertoilee siellä olevan
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Valtra6400
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 30.09.2013 21:49

Re: SLK 230 kompressor

Viesti Kirjoittaja Valtra6400 »

Vastauksessa meni vähän aikaa kun päätin kuitenkin vaihtaa se ilmamassamittarin (ei kallis, n. 140 eur kotiin toimitettuna). Sehän auttoi, autosta tuli huomattvasti ripeämpi ja se alussa mainitsemani viive vaihteen ylöspäin vaihtamisessa väheni. En kuitenkaan ole vielä ihan vakuuttunut että kaikki toimii (liekö liian suuret odotukset). Vikakoodit nollasin ja kävin oikein revittämässä niin edelleen tuli P0803 = Component A16/7 is defective. Muuta outoa siinä ei nyt ole kun paikallaan kaasuttaessa kierrokset ei nouse kuin n. 4200 rpm (alkaa ns. röpöttämään) mutta ajaessa menee tappi pohjaan, oiskohan jokin rajoitin kun ei rasitusta ole.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2374
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: SLK 230 kompressor

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Valtra6400 kirjoitti: Muuta outoa siinä ei nyt ole kun paikallaan kaasuttaessa kierrokset ei nouse kuin n. 4200 rpm (alkaa ns. röpöttämään) mutta ajaessa menee tappi pohjaan, oiskohan jokin rajoitin kun ei rasitusta ole.
Mitenkäs tämän nyt ilmaisisi kohteliaasti...kierrokset ovat käsitykseni mukaan rajoitettu siksi ettei kukaan pääse polkemaan sitä konetta hajalle paikallaan...
Joten hyvin se tuntuu toimivan.
Valtra6400
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 30.09.2013 21:49

Re: SLK 230 kompressor

Viesti Kirjoittaja Valtra6400 »

Juuri näin arvelinkin olevan, ihan kohteliaasti ilmaistu. Mutta tuo P0803 = Ahdin ohitustilassa, venttiilimoottorin toimintahäiriö, vielä herjaa.
Valtra6400
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 30.09.2013 21:49

Re: SLK 230 kompressor

Viesti Kirjoittaja Valtra6400 »

Eilen kokeilin taas tuota läpän toimivuutta ja eihän se auton ollessa lämmin liikkunut mihinkään. Se nimittäin on pelannut ainakin moottorin ollessa kylmä niin ei johdoissa eikä läppämoottorissa voi olla vikaa. Taidan seuraavaksi kokeilla että tukin tuon koko aukon ilmanpuhdistajan puolelta niin näkee onko sillä vaikutusta. Ei siitä taida haittaakaan olla ?
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 860
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: SLK 230 kompressor

Viesti Kirjoittaja -230k- »

itse joskus tukkisin tuon kokonaan ja kävin testaamassa pienen lenkin. huomioi että sen millä tuon tukit pitää olla kestävää tavaraa. kaasuläppä kun menee kiinni ja ahdin pyöriii niin ahtoja voi tulla hetkellisesti melko paljon. Ei sovi pitkäkestoseksi ratkasuksi mutta voi muutaman kiihdytyksen tehdä testimielessä. :)

ahtimen magneettikytkimen jännite kannattaa myös mitata. pitäis olla jotain 13-14v. jos on joku moottorin vikakoodi niin saattaa tiputtaa turva ominaisuutena tuon pois eikä ahdin pyöri.
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Valtra6400
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 30.09.2013 21:49

Re: SLK 230 kompressor

Viesti Kirjoittaja Valtra6400 »

Empä vielä testannut sitä imupuolen tukkimista mutta kompressorin päästä lähtee kaksinapainen johto jonka avasin ensimmäisestä liitiimestä. Kun auton käynnistää siihen tulee virta 14,2 V. Testasin sitten sitä että annoin virtaa suoraan akusta noihin napoihin mutta magneettikytkimessä ei mitään elon merkkejä. Kompressori lähtee laiskasti pyörimään oli liitin paikoillaan tai ei.
Nico202
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 12.09.2013 19:46
Paikkakunta: satakunta

Re: SLK 230 kompressor

Viesti Kirjoittaja Nico202 »

Eli kompuran magneettikytkimen kela sökö, jos ei vedä. Ebay vois löytyä varaosa.
Valtra6400
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 30.09.2013 21:49

Re: SLK 230 kompressor

Viesti Kirjoittaja Valtra6400 »

Samaan tulokseen tulin että magneettikytkimessä vika, ei muuta kuin potilas pöydälle ja etsimään varaosaa. Se laiska kompressorin pyöriminen on tietenkin sitä että se pyörii omia aikojaan imuilman vaikutuksesta (hoksasin ihan ite).
Valtra6400
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 30.09.2013 21:49

Re: SLK 230 kompressor

Viesti Kirjoittaja Valtra6400 »

Olenhan nyt oikeilla jäljillä että magneettikytkimessä on vikaa kun se ei reagoi mitenkään vaikka antaa suoraan akusta virtaa kytkimen johtoihin ? Mitenkähän tuon kytkimen saa purettua kun en löytänyt mistään ohjeita.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Valtra6400
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 30.09.2013 21:49

Re: SLK 230 kompressor

Viesti Kirjoittaja Valtra6400 »

Sain jo kytkimen irroitettua joten se ei ole ongelma, mutta virta ei kulje magneettikelan läpi mittauksen mukaan. Joten onkohan siinä vika kun näyttää niin uudelta kuin ois eilen ostettu.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: SLK 230 kompressor

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

kun tuonne syötät virtaa tuleeko se magneettiseksi? jos ei, se on rikki.
Vastaa Viestiin