722.4 peruskysymysten äärellä. (vaihtokohdat)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Absinthe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Ke 21.11.2007 18:16

722.4 peruskysymysten äärellä. (vaihtokohdat)

Viesti Kirjoittaja Absinthe »

Olen omistanut lähes kymmnenen w124 Dieselmersua. Nykyisestä ykslilöstä en kuitenkaan saa säädettyä vaihdelaatikon toimintaa mieleisekseni.

Vaihdelaatikon käytös on seuraavanlainen:

-Jos säädän kickdown vaijerin niin tiukalle, että yli 80km/h vauhdissa laatikko laittaa vielä pienempää pykälää päälle kiihdyttäessä, vaihtokohdat karkaavat normaalissa ajossa todella ylös. (helvetin huono ajaa)

-Jos säädän kickdown vaijerin niin, että ylöspäin vaihdot ovat miellyttävät ja sellaisella kierrosalueella kun niiden kuuluukin olla, ei laatikko pykällä pienempää enää, kun kaasun survoo pohjaan, jos vauhtia se 80km/h

Mikä tähän avuksi?

Voiko tätä ongelmaa lähestyä kenties modulaattorin toiminnan näkökulmasta?
teppo21
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 275
Liittynyt: Ma 02.02.2009 12:04

Re: 722.4 peruskysymysten äärellä. (vaihtokohdat)

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Korjaa sähköinen kick-down.
Absinthe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Ke 21.11.2007 18:16

Re: 722.4 peruskysymysten äärellä. (vaihtokohdat)

Viesti Kirjoittaja Absinthe »

teppo21 kirjoitti:Korjaa sähköinen kick-down.
Erittäin hyvä huomio!
Absinthe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Ke 21.11.2007 18:16

Re: 722.4 peruskysymysten äärellä. (vaihtokohdat)

Viesti Kirjoittaja Absinthe »

Mutta toisaalta ei ole mukavaa ylämäkeen painaa aina kaasua pohjaan saadakseen pienemmän vaihteen. Onko tähän sittenkin olemassa ratkaisu. ?
Absinthe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Ke 21.11.2007 18:16

Re: 722.4 peruskysymysten äärellä. (vaihtokohdat)

Viesti Kirjoittaja Absinthe »

Nyt sain modulaattorin säädettyä niinkuin sen pitääkin eli täyskaasulla rajoittimeen asti. Laatikon kylestä olen paineita säädellyt ja nyt vaihdot ovat täyskaasulla ok mutta osakaasulla ja jos kaasun löysää niin jysähtää aivan kunnolla. Jotenkin tuntuu siltä, että tyhjäkäynnillä ja osakaasulla alipainetta ei ole tarpeeksi laatikolle asti?

Valojen korkeussäätö ei toimi.. Sattumaako?
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5594
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 722.4 peruskysymysten äärellä. (vaihtokohdat)

Viesti Kirjoittaja S202 »

Alipaineet vuotaa jostain pois.
S124 300TE
W124 300D
Absinthe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Ke 21.11.2007 18:16

Re: 722.4 peruskysymysten äärellä. (vaihtokohdat)

Viesti Kirjoittaja Absinthe »

Testailin äsken tuota hässäkkää. mittaritaulun takaa tuleva musta paksu alipaineletku, joka menee suoraan modulaattorin kylkeen sillä 90 asteen kulmalla, siihen huilaa ilmaläpi miemällä tai puhaltamalla olipa kaasun asento mikä tahansa? onko tämä oikein? vai pitääkö ilman huilata läpi vasta täyskaasulla? Onko siinä nyt kokoajan täyskaasun paineet?
Absinthe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Ke 21.11.2007 18:16

Re: 722.4 peruskysymysten äärellä. (vaihtokohdat)

Viesti Kirjoittaja Absinthe »

Sain nyt toimimaan. Alipainepumpulta tuleva letku oli irti. Eli täyskaasun paineet kokoajan. valoje korkeussäätö ei toimi vieläkään mutta se onkin toinen juttu se.
Absinthe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Ke 21.11.2007 18:16

Re: 722.4 peruskysymysten äärellä. (vaihtokohdat)

Viesti Kirjoittaja Absinthe »

Kirjoitellaan nyt tänne välillä näitä "tällä tuli kuntoon" juttuja, kun ne niin harmillisesti melko monesta viestistä puuttuu.

Ongelmana oli modulaattorin säätö ja laatikon paineiden säätö.

Laatikko vaihtoi kokoajan jotenkin epäjohdonmukaisesti ja ei auttanut vaikka kuinka sääti. ongelmana oli 1-2 vaihteen karkea kytkeytyminen, 2-3 vaihteen löysä kytkeytyminen (tähän auttoi 2-3 vaihteen jousisarja) 3-4 vaihteen hidas kytkeytyminen=pieni luisto.
Eli kakkosen löi pesään melko kovasti ja muut vaihdot oli jotenkin lepsuja ja eri kaasunasennolla erilaisia. Katselin foorumilta vinkkejä 1-2 vaihteen karkeaan kytkeytymiseen ja joka kerralla vastauksena oli, joku 1-2 vaihteen "pannan" kuluminen/säätö.
Joku myy jossain ulkomailla jotain jousisarjaakin, josta kirjoittelin myös foorumille joka auttaa juuri näihin kaikkiin ongelmiin eli löysentää 1-2 vaihteen kytkeytymistä ja tiukentaa 3-4 vaihteen kykteytymisen.
Meinasin jo ostaa tämän jousisarjan mutta ajattelin ensin kokeilla yhtä toista konstia...

Ostin ihan uuden modulaattorin pumpun kylkeen. hinta oli jotain 125€

Kaikki ongelmat hävisivät. Laatikko toimii kuin uusi. Kaikki vaihteet vaihtuu ylös ja alaspäin samalla voimalla ja johdonmukaisesti.
Tämmöstä tälläkertaa. Jos omistamassanne mercedes-benz merkkisessä miesten henkilöautossa on kuvatunlaista ongelmaa kannattaa ainakin kokeilla uudella modulaattorilla!
Avatar
Dixon
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 13.12.2011 10:57
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: 722.4 peruskysymysten äärellä. (vaihtokohdat)

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Pitänee testata edes vereksellä modulaattorilla. Itellä vähä samaa epämääräisyyttä ollu aina ton lootan kanssa.
S124 & W124
Aloittelija 300D
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 19.05.2015 23:38
Paikkakunta: Pöytyä

Re: 722.4 peruskysymysten äärellä. (vaihtokohdat)

Viesti Kirjoittaja Aloittelija 300D »

Terve! En tiedä kuuluuko asia tälle Osa alueelle mutta kuinka paljon vaikuttaa pumpun ruuvaaminen w124 300d vm 88
Vastaa Viestiin