Auto on W124 260E -87 ja ongelmana on tosiaan tyhjäkäynnin heiluminen. Se tapahtuu pienellä alueella, alle 100rpm sisällä, mutta tärisyttää kuitenkin autoa häiritsevästi. Olen etsinyt imupuolelta vuotoja, mutta ei ole löytynyt...
Heittäkääpä ideoita ilmoille, missä vika voisi olla.
Tyhjäkäynti "soutaa"...
suuttimet
Oletko tsekannut suodattimet milloin, eli ilman - ja polttoaineen suodattimet.
Toinen juttu on se että KE-Jetronic on aika tarkka suuttimien kunnosta, siitä syystä että niissä on tosi pieni kärkiaukko, ja se saattaa tukkeutua, ainakin omassa teki tätä. Eli suuttimien puhdistus voi auttaa, eikä maksa paljoa.
Ole tosin tarkkana, minulle luvattiin melkein kuu taivaalta ja lopputulos oli aika heikko, olisi heti pitänyt uusia koko suuttimet. Mutta hyviäkin pesupaikkoja on.
Toinen juttu on se että KE-Jetronic on aika tarkka suuttimien kunnosta, siitä syystä että niissä on tosi pieni kärkiaukko, ja se saattaa tukkeutua, ainakin omassa teki tätä. Eli suuttimien puhdistus voi auttaa, eikä maksa paljoa.
Ole tosin tarkkana, minulle luvattiin melkein kuu taivaalta ja lopputulos oli aika heikko, olisi heti pitänyt uusia koko suuttimet. Mutta hyviäkin pesupaikkoja on.
Monta monessa
M103-kone siis. Tyypillinen vaelluksen syy on nokkavaiva. Vaan jos kyse olisi nokka-akselin kulumisesta, niin käynnin vaeltaminen tapahtuu tavallisesti suuremman kierrosnopeuden puitteissa. Lisäksi mukana olisi ainakin kohtuullista naputusta. Voihan toki olla.... mutta katso ensin nämä tavallisimmat paikat:
1) suuttimet ovat likaiset
2) virranjakajan pyörijä alkaa olla loppu tai jakajan kannessa hiushalkeama
3) tulpat alkavat olla käyttömatkansa päässä
4) joku tulpanjohdoista vuotaa / pätkii aavistuksen
5) bensasuodatin alkaa olla tukossa, ilmanputsarikin kannattaa katsoa.
Tuo täristys viittää suuttimiin, siihen on taas sitten omat kikkansa. Mutta noista voi aloittaa.
edit: Jasså, samoilla linjoilla ollaan kuten Daimler ja Benz toisistaan tietämättä
Pieni lisäys: suurin osa kuunnelluista kutosista "hyrrää" hieman aaltoillen tyhjäkäynnillä, mutta täristystä ei pidä esiintyä. Lisäksi kierrosnopeuden vaihtelun pitäisi pysyä mittarin mukaan neulan leveyden puitteissa. Tuolloin ei vielä ole mitään syytä panikoida
Aivan absolut puhtailla suuttimilla ja uusilla tulpilla käyntinopeus on sitten tasan tarkasti vakaa.
Näissä koneissa on yksilöitä aina, mutta n. 600-650 rpm tyhjäkäynti on aivan hyvä. Vastaan on tullut alimmillaan 550 ja kiihkeimmillään 700 käyviä, mutta kaikki täysin ehjiä koneita.
1) suuttimet ovat likaiset
2) virranjakajan pyörijä alkaa olla loppu tai jakajan kannessa hiushalkeama
3) tulpat alkavat olla käyttömatkansa päässä
4) joku tulpanjohdoista vuotaa / pätkii aavistuksen
5) bensasuodatin alkaa olla tukossa, ilmanputsarikin kannattaa katsoa.
Tuo täristys viittää suuttimiin, siihen on taas sitten omat kikkansa. Mutta noista voi aloittaa.
edit: Jasså, samoilla linjoilla ollaan kuten Daimler ja Benz toisistaan tietämättä


Näissä koneissa on yksilöitä aina, mutta n. 600-650 rpm tyhjäkäynti on aivan hyvä. Vastaan on tullut alimmillaan 550 ja kiihkeimmillään 700 käyviä, mutta kaikki täysin ehjiä koneita.
Viimeksi muokannut Kaapo, Ti 29.07.2003 14:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Nokka
Paljonko ajettu ja onko nokka-akseli jo vaihdettu?
Minulla heijasi tyhjäkäynti nimenomaan tyhjäkäynnillä. Nokkahilut ja hydr. nostajat vaihdettiin siitä puolivuotta eteenpäin ja heijaus lakkasi.
Nokka ei naputtanut, vaikka oli täysin loppu....Tai ainakin keinuvivut olivat kuluneet tosi pahasti.
Ota venttilikoppa auki ja tarkasta tilanne...ei ole vaikeaa.
Minulla heijasi tyhjäkäynti nimenomaan tyhjäkäynnillä. Nokkahilut ja hydr. nostajat vaihdettiin siitä puolivuotta eteenpäin ja heijaus lakkasi.
Nokka ei naputtanut, vaikka oli täysin loppu....Tai ainakin keinuvivut olivat kuluneet tosi pahasti.
Ota venttilikoppa auki ja tarkasta tilanne...ei ole vaikeaa.
Mittarissa on nyt 187tkm, vuodenvaihteessa toin sen Saksasta. Eli en en tiedä mitä on ajettu, mutta kaikki viittaisi kyllä oikeaan km määrään ( tukivarsien, pakosarjojen, sisustan jne. kunto).
Ilmansuodattimen olen vaihtanut, oli kohtuu likainen.
Tuo "täristys" on todella minimaallista, lähinnä kyse on vaan siitä rpm vaihtelusta. Kierrosten heittely pysyy kyllä tuon mittarin neulan puitteissa.
Taidanpa tehdä niin, että haen kaupasta uudet tulpat ja bensasuodattimen ja katson tilanteen sen jälkeen uudestaan. Nuo osat kun voi hyvin vaihtaa vaikka vika ei varsinaisesti niissä olisikaan. Ja pääsepähän samalla paremmin perille vaihto-osien kunnosta.
Ilmansuodattimen olen vaihtanut, oli kohtuu likainen.
Tuo "täristys" on todella minimaallista, lähinnä kyse on vaan siitä rpm vaihtelusta. Kierrosten heittely pysyy kyllä tuon mittarin neulan puitteissa.
Taidanpa tehdä niin, että haen kaupasta uudet tulpat ja bensasuodattimen ja katson tilanteen sen jälkeen uudestaan. Nuo osat kun voi hyvin vaihtaa vaikka vika ei varsinaisesti niissä olisikaan. Ja pääsepähän samalla paremmin perille vaihto-osien kunnosta.
No joo
Tosiaan pieni soutaminen kuuluu asiaan, mutta kannattaa pitää korvan takana se että vasta -89 tuli vahvempi nokka-akseli käyttöön, ja vanhat saattoivat kulua jo 150 tkm:ssä huonoksi.
Sähköosat kanssa ovat kuluvaa, joten tulpanjohdot ja virranjakaja pyörijän kanssa on hyvä vaihtaa joskus, eivät maksa paljoa.
Sähköosat kanssa ovat kuluvaa, joten tulpanjohdot ja virranjakaja pyörijän kanssa on hyvä vaihtaa joskus, eivät maksa paljoa.