290 väyrynen menee vikatilaan ja savuttaa
290 väyrynen menee vikatilaan ja savuttaa
290 menee vikatilaan ja toimiessaan työntää mustaa aina kun kaasuun koskee. Vikakoodit luettiin ja antoi vian egr:lle. Poistin peltilätkän jolla se oli tulpattu ja auto toimi 4 päivää muuten mutta savutti. Alipainepuoli ok. Tietokoneella testattuna alipaineventtiilit toimii. Käynti ihan ok. Ahtovuotoa ei ole. Pitäisköhän suuttimet testata?
Re: 290 väyrynen menee vikatilaan ja savuttaa
Mittaa eka tuo sähkösuuttimen vastusarvo liittimestä. Se on niin helppo homma että vois tehdä joka kerta esimerkiksi öljynvaihdon yhteydes.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=158646" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos se vastusarvo on lähes ääretön niin ennakko menee pieleen ja vikatilaa.
Kauanko se peltilätkä oli siellä egr:ssä ? Jos saat koneen kuntoon niin laita takaisin.
Tietysti pitää öljyt ja nesteet katsoa ettei kansipahvi ole finaalis ja testeri pitäis olla Star.
Jossain oli viestiketju missä oli Star omistajia ympäri Suomen.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=158646" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos se vastusarvo on lähes ääretön niin ennakko menee pieleen ja vikatilaa.
Kauanko se peltilätkä oli siellä egr:ssä ? Jos saat koneen kuntoon niin laita takaisin.
Tietysti pitää öljyt ja nesteet katsoa ettei kansipahvi ole finaalis ja testeri pitäis olla Star.
Jossain oli viestiketju missä oli Star omistajia ympäri Suomen.
Re: 290 väyrynen menee vikatilaan ja savuttaa
Se on noin 120 ohmia. Peltilätkä oli päivän. Oli vikatilassa kun tuli mulle. Öljyt ok ja nesteet myös. Pitää juoda viinaa tänään ja huomenna on uusi päivä taas. Vanha kunnon satalankku oli auto. Kun se kävi niin sit kans kävi. Ei ollu murheita. Potkua saa jos haluaa. Se musta savu ihmetyttää, sitä tulee ihan reilusti piipusta.
Viimeksi muokannut kupe80, La 15.11.2014 21:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 290 väyrynen menee vikatilaan ja savuttaa
Eiköhän se suutin ole kunnos. Säästää paljon rahaa kun yli 400€ kaha ja koivunen pyytää suuttimesta eli aika monta pulloa saa sillä hintaa. Kyllä tuo on loppujen lopuksi aika yksinkertainen auto kun itekin pärjänny vastaavan koneen kans vuosia. Osaava Star omistaja varmaan auttaa.
Eihän siellä imusarja ole ihan totaalisen tukos tuosta egr mönjästä...
Eihän siellä imusarja ole ihan totaalisen tukos tuosta egr mönjästä...
Re: 290 väyrynen menee vikatilaan ja savuttaa
Itelläki lukija mut käy vaan obd pistokkeeseen. Pitäny kans noita aika simppeleinä vehkeinä. Meilläpäin aikoinaan vanha seppä sano et koneella ei o aivoja, se ei osaa vittuilla. Purki sierran laatikkoo kolmatta kertaa
kun jäi kolmonen jumiin...


kun jäi kolmonen jumiin...
Re: 290 väyrynen menee vikatilaan ja savuttaa
Huomenna irtoo imusarja ja samalla pitää korjata vuoto polttoaineen lämmittimestä. On siellä varmaan tavaraa, jos vanhat merkit pitää paikkansa.
Re: 290 väyrynen menee vikatilaan ja savuttaa
En osaa enempää auttaa mutta tyhjää nyt katalysaattori piruuttaan
Ei varmaan auta noihin vaivoihin

Ei varmaan auta noihin vaivoihin

Viimeksi muokannut etrade, La 15.11.2014 21:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: 290 väyrynen menee vikatilaan ja savuttaa
Enne ollu noita lankkuja, niin enemmän niihin tykästyny. Pumpun ruuvaamalla sai kulkemaankin ihan kivasti. Yhen st:n kasannu ja hyvin sekin liikkui. 

Re: 290 väyrynen menee vikatilaan ja savuttaa
Se kati tyhjennys ois kans hyvä konsti. Ei siitä hyötyäkään ole. Tarvii koittaa sekin. Osaa nekin tukkoon mennä.
Re: 290 väyrynen menee vikatilaan ja savuttaa
Vähä offtopikkia mutta mikä ihmeen alipainetoiminen "kaasuläppä" nois E290 on ennen egr ?
Lykkääkö se tietyillä kierrosluvuilla pelkkää paskaa imusarjaan ?
Lykkääkö se tietyillä kierrosluvuilla pelkkää paskaa imusarjaan ?
Re: 290 väyrynen menee vikatilaan ja savuttaa
Onhan se ahtoputkessa oleva "raitisilmaläppä" varmasti auki?
Normaalisti se sulkeutuu kun egr-venttiili avautuu.
Läppä on parilla ristipääruuvilla kiinni akselissaan. Ota läppä irti kokonaan ja jätä se vipuhässäkkä liikkumaan normaalisti.
Normaalisti se sulkeutuu kun egr-venttiili avautuu.
Läppä on parilla ristipääruuvilla kiinni akselissaan. Ota läppä irti kokonaan ja jätä se vipuhässäkkä liikkumaan normaalisti.
Re: 290 väyrynen menee vikatilaan ja savuttaa
Ok. Mika vastas jo.
Re: 290 väyrynen menee vikatilaan ja savuttaa
Läppä on otettu pois.
Re: 290 väyrynen menee vikatilaan ja savuttaa
Oireet samat edelleen. Käynnistäessä tulee maahan miehekäs nokiläntti. Samoiten kiihdyttäessä savuaa mustaa ihan kunnolla. Ei mene vikatilaan, jos ajelee rauhallisesti. Käyntiin lähtö on kans aika heikkoa. Joku on laittanut sähköpumpun, joka nostaa suodattimelle aineen. Ilman sitä ei lähde ainakaan ensimmäisellä akulla käyntiin. Oisko nestepää väljä? Ajaessa ei ole muita oireita, kun armoton savutus.
Re: 290 väyrynen menee vikatilaan ja savuttaa
Saakohan tuota ennakon säätymistä tutkittua Starilla, vaikka sähkösuutin oliskin ehjä?
Huono kylmäkäynnistys johtuu suurella todennäköisyydellä suuttimien paluulinjan ja ylimmän pumpun kannen välissä olevasta venttiilistä A0010741784 Injection pump overflow valve. Kun tuo venttiili ei toimi se tyhjää pumpun paluulinjaa pitkin tankkiin.
Toinen venttiili pumpus näkyy tuos videolla (2 videota).
http://www.youtube.com/watch?v=6PW0Z5bG ... re=channel" onclick="window.open(this.href);return false;
Pumpun tiivisteet maksaa noin 20€ ja jokainen o-rengas sekä tiiviste pitää olla kunnos polttoainelinjas.
Edit: Onhan jakajapumppu kunnolla kiinni konees, ettei ole irti... ja se ylimääräinen siirtopumppu saattaa sotkea noiden edellisten venttiilien toimintaa.
Huono kylmäkäynnistys johtuu suurella todennäköisyydellä suuttimien paluulinjan ja ylimmän pumpun kannen välissä olevasta venttiilistä A0010741784 Injection pump overflow valve. Kun tuo venttiili ei toimi se tyhjää pumpun paluulinjaa pitkin tankkiin.
Toinen venttiili pumpus näkyy tuos videolla (2 videota).
http://www.youtube.com/watch?v=6PW0Z5bG ... re=channel" onclick="window.open(this.href);return false;
Pumpun tiivisteet maksaa noin 20€ ja jokainen o-rengas sekä tiiviste pitää olla kunnos polttoainelinjas.
Edit: Onhan jakajapumppu kunnolla kiinni konees, ettei ole irti... ja se ylimääräinen siirtopumppu saattaa sotkea noiden edellisten venttiilien toimintaa.
Re: 290 väyrynen menee vikatilaan ja savuttaa
Unohdin vastata tähän. Vika oli ilmusarjan pienessä letkun lähdössä. Se oli tukossa. Se mistä lähtee ahtopainetunnistimen letku. Sit vuoti syöttöpumppu. Vaihdoin siihen tiivisteet ja laitoin paikalleen. Pumpun kaulalla oli uus vuoto. Taas pumppu pöydälle ja vaihdoin kaulalle stefan. Rahaa ei mennyt kun vajaa 40€, tupakkia kylläkin. Kyllästyin ja myin auton pois.