Tauti päällä - w210 ostoa -01 tai -02

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
jaeskola
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 05.11.2014 00:13

Tauti päällä - w210 ostoa -01 tai -02

Viesti Kirjoittaja jaeskola »

Eli uudempaa autoa satalankun(300TDT) tilalle ja farkkuna olis tarkoitus.
- 320 CDI kone lähes vaatimus.
- 220 CDI sitten jos alan nuukailemaan, ajoa tulee 65000km vuodessa pitkin Suomenmaata.
- varusteita saisi olla paljon, ilmastointi, sähkö- ja nahkapenkit, webastoa, kattoluukkua,
- uskaltaako näitä ostaa ja luottaa autoliikkeen vakuutuksiin erinomaisesta kunnosta.
- olisin valmis maksamaan hyvinkin loistopelistä. Tarkoitus ajaa 3-4 vuotta
- verot lienevät 1600€ paikkeilla??
- budjetti 8000€

- pelottaa tosin paavon tarinoita täältä lukeneena(ruosteet ja sähköviat), joten paniikissa saatan ostaa 124 sedanin E 250TD

- vaihtoehtona sitten 400 000km ajettu w212 taksi 200-koneella, johon menis kaikki rahat. Osto n. 12-14k € + vero 4k €
- Laitetaan vielä ehdokkaasta kuvakin:
Kuva

Kiitoksia asiantuntevista vastauksista jo etukäteen.

--------------------------------------------------------
uusi jäsen
ex W124 300TDT 714tkm
jouni1000
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 10.11.2010 20:07

Re: Tauti päällä - w210 ostoa -01 tai -02

Viesti Kirjoittaja jouni1000 »

kurkista pohjan alle ja tsekkaa kaikki kumitiivisteet ,voi olla piilossa paljon ruskeaa jota ruosteeksi kutsutaan. ota pois koneen suojamuovi ja lyö tulille,kuuntele käyntiä ja katso suutinten juuret, ei saa olla töhnää eikä saa kuulua tsikutusta tai nakutusta, tuon ikäiseen on jo pohjatiivisteet ja joku suutin vaihdettu,niistä ei yleensä ole merkintää missään huoltokirjassa. käynti pitää olla tasaista kuin Elben juoksu jos 320cdi on kunnossa. ja tärkeintä on että sillä ajaa,kun kone on hieman lämmennyt niin kunnon kiihdytyksiä niin että kaikki pykälät vaihtuu .pitäisi vetää noin4500 kierrokseen kevyesti kuin veeärrän veturi ilman että tulee nykäyksiä tai arpomista vaihtokohdissa, savua saa näkyä taustapeilistä vain nimeksi ja epc valo ei saa syttyä. samoin kun rupeat hidastamaan niin pykälät pitää vaihtua pienempään taas ilman että ne "pamahtaa" päälle. lämpimästä koneesta tsekkaa mahdolliset öljyvuodot,se öljynlauhdutin koneen etuosassa kuskin puolella vuotaa joskus. ja varaa toiminta tonni piirongin laatikkoon ja tämä sivu on varmaan jo suosikeissa.. :wink:
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6534
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Tauti päällä - w210 ostoa -01 tai -02

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Veikkaan että ruostetta et pääse pakoon, voi olla että ruosteita ei nyt näy (piilossa niitä lienee on niinkuin edellä mainittiin - muuten yksi 'hyvä' paikka on kontin takareunojen 'kaivoissa') mutta kolmessa vuodessa päässet niistä nauttimaan. Ei omasta kokemuksesta sähköt kauhee ongelma ole. Edelliseen lisäksi koneesta tarkista imusarjan läppien liikkuminen (no jos ne on kuralla niin pölläyttelee savuja, moottorin kylki usein öljyssä). Nyt kun kelit kylmenneet nin testaa webasto, sekään ei saa savuttaa pahasti, lähtee nätisti tulille ja PYSYÄ päällä. Korjaus kuitenkin satkuja ainakin. Öljyt lootaan olis pitäny vaihdella 60-100tkm välein, jos vaihtaa nyt hyvin niin ehkä ok.

Mitkä verot, saksastako olet hakemassa? Suomessa vuotuiset diesel (käyttövoima) + väliaikainen autovero on 600-700€. Kahdeksalla tonnilla saat suomestakin varmaan ainakin hyvän näköisen yksilön, sehän on ihan yläkantissa hintahaarukassa jos kilsoja on 350+tkm...

Kulutuksesta; kun vähennät yhden mukin vois heittää että tipahtaa puolisen litraa sadalla kulutus. Mun 270CDI menee aika tasan seiskalla vuositasolla (aika hyvä välimalli muute olis sekin sulle, ihan eri peli kuitenkin kuin 4-cyl...).
W219 320CDI -07
X204 320CDI -08

Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
jaeskola
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 05.11.2014 00:13

Re: Tauti päällä - w210 ostoa -01 tai -02

Viesti Kirjoittaja jaeskola »

Kiitos hyvistä neuvoista.
Liikkeen myyjä väittää autossa olevan alle 200 000km, joten kaikki hälytyskellot on soimassa. :D
Tsiksutus on tuttu ääni omasta w124 300:sta. Ovatko ne suuttimien tiivisteet, suuttimet vai mitä?
Olen täältä foorumilta lukenut että kunnollinen ruosteensuojaus pitää kukkaset loitolla. Hintaa tulee 700-1200€ jo olemassa olevasta ruosteesta riippuen. Kai sillä saa nelisen vuotta huoletta ajaa.

Minulle on tarjottu myös " pikkuvikaisia" erittäin edullisesti.
- 220cdi auto on hyvä, mutta käydessä savuttaa reippaasti ( arvioni on suuttimet, imusarja +kilkkeet korjaus €??)
- 320 bensa 4-matic, lähtis halvalla, auto ei käynnisty millään. ( arvioni boxi vänkärin puolella moottoritilassa + öljyä boxeissa vaihdelaatiosta, korjaus €??)

.... Alkaa tuntumaan valmiiksi huollettu w124 e 250 turbodiesel melko turvalliselta. Autoni on oltava ajossa jatkuvasti.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

- ex w124 300TDT-96 714tkm
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Tauti päällä - w210 ostoa -01 tai -02

Viesti Kirjoittaja RH »

Ehdokkaan muotoseikat ainakin yhden kuvan perusteella näyttäis olevan kunnossa :thumbup:
Kokemusta sekä bensapaavosta, että 320CDI:stä. Ainoa varsinainen sähkövika, josta oli tuon diisselin kanssa harmia tielle jäämisen muodossa, oli se tyypillinen asentotunnistin, en nyt enää muista oliko nokka- vai kampiakseli :eh: , mutta molemmat vaihdettiin varmuuden vuoksi. Eipä tuo paljoa maksanut. Omalla autolla ajettiin reilussa kolmessa vuodessa vain sun vuosisuorite, mutta edellinen omistaja ajoi sillä samassa ajassa vajaa 100tkm, eikä tuona aikana kummallakaan ainakaan suuttimet tai niiden tiivisteet tehneet kiusaa. Luopuessa mittarissa oli 320tkm.
Ruostuminen on suhteellista. Vuosi sitten törmäsin sellaiseenkin ihmeeseen kuin ihan virheettömään farkkupaavoon :o . No auto oli ilmeisen oikeastikin aika vähän ajettu ja varmaan sitten jollain käsittämättömän hyvää huolta pitäneellä ollut, koska kyllä noihin ihan pintapuolelle näyttää myös helposti kukkia hiipivän, vaikka oma yksilö kllä vastusti ruostumista ihan asiallisesti. Voi tietysti tehdä niin kuin dealer täällä usein pilke silmäkulmassa on opastanut, että antaa mennä vaan pikkukukista piittaamatta :D . Asianmukainen säännöllinen pesuhoito taitaa olla erityisen tärkeää lääkettä. Ihan käytännössä havaittua ja koettua. Jos ehjäpohjaisen vielä löytää, niin kunnon ruostesuojaus auttaa ihmeesti.Tiedä sitten, jos paljon ajaa, että missä välissä autoa enää pesemään ehtii :wink:
Kyllä se neljä vuotta menee joka tapauksessa, jos lähtökohta on jo jonkinlainen ja noilla kilometreillä semmosen 300tkm lisää voisi ajatella, että on hintansa lopuksi tienannut.
Paavo on ajokokemuksena sitten oikeasti iso hyppäys lankusta eteenpäin, vaikka tunnelmassa onkin samanlaista vanhanaikaisuutta. Seuraavat askeleet ovat paljon pienempiä, paitsi tietty siinä tunnelmassa.
Esim uuden W212 E220CDI:n ratin takana ei ajamisen ja esim. ajomelun suhteen syntynyt mitään sellaista erityistä tunnetta, että auto olisi jotenkin ollut taas valovuoden tuota 320 paavoa parempi, noin autona, mikä kyllä tapahtui kun siiryin lankuista paavoon.No sähköhärpäkkeiden määrällä noin kokonaisuutena kyllä W212 on osin jo matkalla kuuhun, paitsi tietty että siitä helposti perusdiiselistä puuttuu helposti kyllä uberpaavoista usein löytyvät täyssähköpenkit muistilla ja niiden tuuletus, jotka on ihan kerrassaan mainioita varusteita.
Täällä on kovasti jahkattu juuri taannoin, että minkä arvoinen auto paavo enää saa olla. Kaikki ne näyttää tässä nettikeskustelussa menevän samaan lahjoita pois-kategoriaan jo kunnosta riippumatta.
Toinen kysymys sitten, että entäs 211? Sellaisen asiallisen oloisen ja todella varustellun 320CDI farkun tänne joku päivä taaksepäin joku, olikohan dealer(?), linkitti toiseen keskusteluun hyvän matkaa alle kympin pyynnillä. Ihan Suomessa. Voi olla jo toki myyty
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6534
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Tauti päällä - w210 ostoa -01 tai -02

Viesti Kirjoittaja MiHe »

jaeskola kirjoitti:Kiitos hyvistä neuvoista.
Liikkeen myyjä väittää autossa olevan alle 200 000km, joten kaikki hälytyskellot on soimassa. :D
Tsiksutus on tuttu ääni omasta w124 300:sta. Ovatko ne suuttimien tiivisteet, suuttimet vai mitä?
Olen täältä foorumilta lukenut että kunnollinen ruosteensuojaus pitää kukkaset loitolla. Hintaa tulee 700-1200€ jo olemassa olevasta ruosteesta riippuen. Kai sillä saa nelisen vuotta huoletta ajaa.

Minulle on tarjottu myös " pikkuvikaisia" erittäin edullisesti.
- 220cdi auto on hyvä, mutta käydessä savuttaa reippaasti ( arvioni on suuttimet, imusarja +kilkkeet korjaus €??)
- 320 bensa 4-matic, lähtis halvalla, auto ei käynnisty millään. ( arvioni boxi vänkärin puolella moottoritilassa + öljyä boxeissa vaihdelaatiosta, korjaus €??)

.... Alkaa tuntumaan valmiiksi huollettu w124 e 250 turbodiesel melko turvalliselta. Autoni on oltava ajossa jatkuvasti.
Älä osta 'pikkuvikaista', kyllä sä ihan niitä omiakin vikoja sinne saat (onko tuosta bensavehkeestä koodit luettu, tuskin. Ei siine mitään kannata muuten vaihdella - voi olla ihan kapikulma-anturkin mutta muita vikojahan siitä ei pääse edes koeajamaan kun se ei käy) :) Tekniikan kunto ei juurikaan näy hinnassa ruosteista et saa myydyksi vaan pitäis maksaa että sen joku veis pois.

Tsikutus voi olla ruiskun pohjatiiviste, näkee kyllä kun ottaa muovin pois. Siihen voi sitten kilahtaa aika monta tuntia työaikaa vaikka osat maksaa muutaman euron... kuluneet ruiskut koi kilkutella kans, ne on 100-200 kipale. Kato muuten että monirahihna ei väpätä.

Väykyn ruostumisestahan oli juttua, joillekin yksilöille ei vain mahda mitään, ne ovat sellaisia 'syntyessaan'. Eli tehtaalla maalin alle jäi p*zkaa sinkkialtaastavaimistäsenytoli kun litkuja ei vaihdettu tarpeeksi usein. Nämä yhdistettynä tuohon aikaan uudentyypisiin maaleihin aiheuttavat sen että kukkaa pukkaa vaikka hankaisit sitä hammasharjalla joka ilta. Mulla on Dealerin meininki, pikkukukat ei haittaa, ja liikenteessä/parkkipaikoilla on rauhallisempi oli 'halvemman pellin' periaatteella.
W219 320CDI -07
X204 320CDI -08

Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
jaeskola
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 05.11.2014 00:13

Re: Tauti päällä - w210 ostoa -01 tai -02

Viesti Kirjoittaja jaeskola »

No nyt tuli auto sitten ostettua. Mutta ei tosiankaan sitä mitä piti.
- Oma poika täräytti käytössä olleen mersun(w124) puuhun ennen joulua ja autotta ei työn takia voi olla. Tämä tarkoitti sitä että kauan etsitty ja pitkään harkittu vaihtoehto piti heittää mielestä ja ostaa lähin mahdollinen. Suomesta oli myynnissä tasan yksi sopiva kpl joten valinta oli sinetöity. Auto oli tuotu Saksasta ja rekisteröity Suomeen elokuussa. Myyjänä piti olla yksityinen henkilö, mutta ylläri pylläri se olikin pienene autopalvelun (tre) isä, joka oli ottanut auton nimiinsä. Aikapoika sitten myi autoa. Eli perushuijausta oli ilmassa.
Autona siis W210 320CDI vm 2000

- Tähän mennessä on vaihdettu
1. huolto:
- termostaatti (lämmöt kävi 90 asteen paikkeilla)
- 6. sylinterin hehku (alkoi palamaan valo mittaristossa)
- moniurahihna ja kiristinrullat
- pa letkut
- jäähdytysnestettä vaihdettu "talvisempaan"
- hehkun valo palaa iloisesti edelleen, varsinkin kylmänä käynnistäessä. Sammuu kun tulee käyntilämpötilaan. Hehkun relettäkin vaihdettiin mutta ei auttanut asiaan. Kaikki hehkut mitattu, eivät ole rikki. Releen vaihdossa tuli vikakoodeja et olisis 1 2 3 ja 5 hehkukin rikki, mutta eivät ole. Vanhalla releellä mennään.
Auttaisiko joku autosähkö-spesialisti tähän. Onko vika johdoissa vai missä? Onko kellään kokemusta?

2. huolto:
- no laakerihan se sitten paukahti ja eturenhas jäi jumiin Hinausta kehiin lisäkustanteena
- uudet etulaakerit molemmin puolin
- uudet jouset eteen kun ajossa oli tuntunut että on keula niin matalalla et ottaa tonttiin joka kuopassa. Nyt on tuntuma eri planeetalta

3. tällä viikolla sitten vaihteistonöljyn vaihto suodattimineen.

- Uusi ihana ominaisuus on värinä 110km/h vauhdissa. Ajelin jo 3000km tyytyväisenä ja sitten värinät tuli. Alla MB alkuperäiset 16 tuumaset. Vien tasapainotukseen josko siellä vika piilisi. Renkaina Nokian hakkapeliitta 7 nastat. Etumatkustajan penkki väpättää ihan näkyvästi. Toiveena on että loskaiset kelit olisivat syypäänä tähän vikaan. Onko kellään kokemusta tästäkään?

Ruoste:
Sitähän on tietty tämmösessä hätäostoksessa. Käväsin Senotecillä tarkastuksessa. Pohja on ok, ongelma ovat vain et joka lokasuojassa on vähän kuprua, ja oik. takaoven alanurkassa. Eli maalaamaan joutuu. Pitänee katsoa millä budjetilla tätä alkaisi tekemään. Uutta vastaavaahan en ole tekemässä, mutta jos sais 3 vuodeksi noi kuriin niin se riittäis.... Ehdotuksia? Ilmoittautuneita? Maksan ihan ok, jos tulee kuntoon.

Sokerina pohjalla oli et jarruputket ovat ruosteessa. Kehottivat vaihtamaan etenkin pohjassa just ennen 90 asteen kulmaa ylöspäin noin takaoven kohdalla.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

- ex w124 300TDT-96 714tkm
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Tauti päällä - w210 ostoa -01 tai -02

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Lupasiko myyjä muka sinulle että hän myy uutta autoa?

Star testerillähä nnuo hehkuongelmat selviää. Ja muutkin vikajutut suurinosa. Minusta mainitsemasi ongelmat ei ole mitään erikoista vikaa, ne on typillisiä kuluvia osia. Katkenneet jouset on arkipäivää, laakerit kuluu. Hinauspalvelu vakuutus maksanee muutamia kymppejä vuodessa ja omavastuu on 0e. Kyseessä on 15v vanha paska. Ei se uusi ole. Ihme että on noinkin hyvä.

Termostaatin toimintaan kuuluu että moottori olisi 90c, ei se vika ole :lol: On kokemusta väyrysestä ja Hakkapeliitta 7 nastarenkaista. ei tärise. Putsaa jäät pois renkaista. Voihan sieltä Kardaanin tukikumi olla rikki, paljon uudemmissakin se hajoaa. mutta kulutusosa sekin on.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vastaa Viestiin