OM605 on hukkaillut jäähdytinnestettä jonkun aikaa. Pari vuotokohtaa paikallistin ja korjasin. Vesipumppu siis on uusittu (tarvikepumppu, vaikutti asialliselta) ja samoin termostaattikotelon o-rengas, joka oli kovettunut. Nyt ei enää vuoda niistä, mutta silti hukkaa vielä jäähdytinnestettä.
Tänään ihmettelin pihassa, että mikä siellä konehuoneessa oikein korisee ja olikin työntänyt paisuntasäiliön ylivuotoputkesta nestettä ulos litran verran (säiliön käytännössä tyhjäksi). Heti ensimmäisenä tuli mieleen, että vuotaako kansipahvi painetta jäähdytysjärjestelmään, joten täytin säiliön uudestaan. Mahdollisten kuplien syntymistä on vaikea nähdä, koska paisuntasäiliön tuloputki on aivan säiliön yläosassa. Tuloputkesta kyllä tulee tippa silloin tällöin.
Tällä kertaa nesteet pysyivät sisällä, mutta tuntui siltä, että vaikka miten pitkään konetta käytteli, ei jäähdytin lämmennyt lainkaan eli ihan kuin neste ei kiertäisi kunnolla.
Herää kysymys, voiko termarin (alkuperäisosa) kuitenkin asentaa jotenkin väärin? Mielestäni se ei käy sinne kuin yhdessä asennossa ja termarissa olevan ilmausreiän laitoin yläpuolelle. Tai vaatiiko nämä koneet jotain kikkoja ilmauksessa?
Ohjaamo kyllä lämpenee normaalisti. Lämpömittari on epäkunnossa, niin ei voi nyt sitä kautta lämpöjä seurailla. Öljyt on oikean väriset, eikä savuta ajossa.
Vai onko tämä nyt päivänselvä kansipahvivika? Ajettuhan on vasta 538 tkm.
OM605 nesteen kierto / ilmaus / kansipahvi
OM605 nesteen kierto / ilmaus / kansipahvi
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
Re: OM605 nesteen kierto / ilmaus / kansipahvi
Saahan sen termostaatin asennettua väärinkin termostaattikoteloon. Hiukan kun pähkäilee mitenpäin se termostaatti kuuluu siellä olla, niin kyllä se alkaa toimimaan oikealla tavalla.osilpi kirjoitti:OM605 on hukkaillut jäähdytinnestettä jonkun aikaa. Pari vuotokohtaa paikallistin ja korjasin. Vesipumppu siis on uusittu (tarvikepumppu, vaikutti asialliselta) ja samoin termostaattikotelon o-rengas, joka oli kovettunut. Nyt ei enää vuoda niistä, mutta silti hukkaa vielä jäähdytinnestettä.
Tänään ihmettelin pihassa, että mikä siellä konehuoneessa oikein korisee ja olikin työntänyt paisuntasäiliön ylivuotoputkesta nestettä ulos litran verran (säiliön käytännössä tyhjäksi). Heti ensimmäisenä tuli mieleen, että vuotaako kansipahvi painetta jäähdytysjärjestelmään, joten täytin säiliön uudestaan. Mahdollisten kuplien syntymistä on vaikea nähdä, koska paisuntasäiliön tuloputki on aivan säiliön yläosassa. Tuloputkesta kyllä tulee tippa silloin tällöin.
Tällä kertaa nesteet pysyivät sisällä, mutta tuntui siltä, että vaikka miten pitkään konetta käytteli, ei jäähdytin lämmennyt lainkaan eli ihan kuin neste ei kiertäisi kunnolla.
Herää kysymys, voiko termarin (alkuperäisosa) kuitenkin asentaa jotenkin väärin? Mielestäni se ei käy sinne kuin yhdessä asennossa ja termarissa olevan ilmausreiän laitoin yläpuolelle. Tai vaatiiko nämä koneet jotain kikkoja ilmauksessa?
Ohjaamo kyllä lämpenee normaalisti. Lämpömittari on epäkunnossa, niin ei voi nyt sitä kautta lämpöjä seurailla. Öljyt on oikean väriset, eikä savuta ajossa.
Vai onko tämä nyt päivänselvä kansipahvivika? Ajettuhan on vasta 538 tkm.
+358 18B8FE99
Re: OM605 nesteen kierto / ilmaus / kansipahvi
Ei se jäähdytin ehjällä termarilla lämpiäkään mutta sammuta lämppäri ja anna paikallaan käydä tai tee lenkki että lämpenee kunnolla.
toi lämpömittarin toimimattomuus on kyllä huono ettet pääse tutkimaan lämpöä.
Monesti tyrkkää paisarista nestettä reippaasti ulos jos huonosti ilmaantuu eli välttämättä nou hätä.
oletko tutkinut tai huomannut ettei sisä kenno vuoda kabiiniin.
Voit saada myös varman tuloksen jos korjaamolla jossa laitteet joilla etsitään jäähdytys nesteen seasta pakokaauja,päästöjä joka kertoo kansi tai pahvi viasta.
toi lämpömittarin toimimattomuus on kyllä huono ettet pääse tutkimaan lämpöä.
Monesti tyrkkää paisarista nestettä reippaasti ulos jos huonosti ilmaantuu eli välttämättä nou hätä.
oletko tutkinut tai huomannut ettei sisä kenno vuoda kabiiniin.
Voit saada myös varman tuloksen jos korjaamolla jossa laitteet joilla etsitään jäähdytys nesteen seasta pakokaauja,päästöjä joka kertoo kansi tai pahvi viasta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: OM605 nesteen kierto / ilmaus / kansipahvi
Ei vuoda sisäkenno. Tänään taas sama juttu eli työntää nesteet paisarin ylivuotoletkun kautta pihalle, eikä alavesiletku lämpene koneen käydessä (ajettu 20km kärry perässä). Kun koneen sammuttaa, lämpenee alavesiletkukin parin minuutin päästä. Täytyy käyttää se termarikoppa vielä uudestaan auki, mutta...
Kokeilin irroittaa paisarin letkun (joka tulee jäähdyttimen ylävesiletkun liitoksen luota) ja laitoin sen vesipulloon pää vedenpinnan alle. Ihan reilusti tuli kuplia jatkuvalla syötöllä eli käsittääkseni on aika selvä kansipahvivika tms.
Kokeilin irroittaa paisarin letkun (joka tulee jäähdyttimen ylävesiletkun liitoksen luota) ja laitoin sen vesipulloon pää vedenpinnan alle. Ihan reilusti tuli kuplia jatkuvalla syötöllä eli käsittääkseni on aika selvä kansipahvivika tms.
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"