Clk 320 pari kysymystä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jkat
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 17.09.2008 20:27

Clk 320 pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja jkat »

Voivatko pelkästään erilevyiset renkaat aiheuttaa vakionopeussäätimen kiukuttelua? Toimii ajoittain ihan normaalisti 80-120 nopeuksissa, mutta toisinaan ei mene päälle lainkaan. Ja jos menee päälle, niin irtikytkennän jälkeen ei enää suostu toimimaan. Mitä muita kohteita maallikko voisi lähteä tutkimaan? Takana on siis leveämmät kumit kuin edessä ja kyseessä on -97 320 (tosin kuulemma -98 mallia).

Sitten toinen mieltä askarruttava juttu. Mikä osa jää hetkeksi pyörimään kun koneen sammuttaa? Jostain kuuluu sellain pikkuhiljaa vaimeneva humina, ikäänkuin turbo pysähtyisi. Jäähdyttäjän flekti se ei näyttäisi olevan. Pyöriikö laatikon turbiini tai jokin muu osa hetken kun koneen sammuttaa? Ääni on varmaan aina kuulunut, mutta ekaa kertaa hiljaiseen talliin pysäyttäessä huomasin asian.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Clk 320 pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jarruvalo kytkin voi aiheuttaa vakkari ongelmia...kuorma-autossakin pitää livauttaa nopeasti jarrupoljinta joskus että vakkari kytkeytyy..jarruvalo kytkimessa jotain jumitusta tai iän tuomaa vikaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
mezeee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ma 26.08.2013 10:14

Re: Clk 320 pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja mezeee »

Kyllä väärä rengastus voi mykistää vakkarin.Juuri jostain luin asiasta ja korjaantui renkaat vaihtamalla.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2474
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Clk 320 pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja noroljan »

jkat kirjoitti:Voivatko pelkästään erilevyiset renkaat aiheuttaa vakionopeussäätimen kiukuttelua?
Ei se renkaiden leveys ongelmia vakkarissa aiheuta, jos profiilit on sovitettu oikeiksi. Eli halkaisija pitää olla edessä ja takana sama. Siitä on helpoin lähteä liikkeelle, että onko näin?

Ja jos on, niin sitten vakio vastaus, että starilla tutkimaan autoa...
jkat
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 17.09.2008 20:27

Re: Clk 320 pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja jkat »

Juu tosiiaan. Unohdin tuon hakaisijan mitata, edessä on 215 ja takana 235 leveät samalla profiililla 17" vanteilla, eli oletettavasti halkaisija on eri.

Mutta jos ei, niin missä pääkaupunkiseudulla olisi sellainen starin omistaja, jota kehtaisi asiassa vaivata, korvausta vastaan tietty? Vaiko varata vaan aika jollekin pajalle. Kiinnostaisi muutenkin kaivaa kaikki mahdolliset vikakoodit esiin.

Tänään Kävin asioilla maakunnassa ja mennessä kytki siististi päälle 90 nopeudessa ja konetiellä kahvaa nostaessa kiihdytti nätisti 110 vauhtiin ja pysyi siinä. Takaisin ajellessa ei mitään elämää vakkarissa, ei 80 eikä 100 alueella. Ei auta jarrujen polkaisu eikä mikään. Harmittaa kun on aikaisemmissa tottunut vakkarin avustuksella ajelemaan vähäiset ajonsa.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6499
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Clk 320 pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja MiHe »

kolmenkympin profiilillakin tulee eroa jo yli 2% ja ero vaan kasvaa kun profiili nousee (hitaasti tosin) ollen 50 profiililla 3%, eli siellä se vika josset jollain kuminauhoilla ajele...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
jkat
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 17.09.2008 20:27

Re: Clk 320 pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja jkat »

Osaako joku sanoa tuohon toiseen kysymykseen, eli mikä paikka pitää tuota huminaa kun koneen sammuttaa.
Avatar
E220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ke 21.01.2004 15:28
Paikkakunta: Nokia

Re: Clk 320 pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja E220 »

Mulla edessä 225/40 ja takana 255/35 18". Vakkari toimii moitteetta.

En osaa sanoa huminasta.
BMW E93 330dA caprio -08

exät: W209 CLK270CDI -04
W124 E220 -95
S210 E280T 4MATIC -98
jkat
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 17.09.2008 20:27

Re: Clk 320 pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja jkat »

Itse asiassa nuo renkaat ovatkin edessä 215/50 ja takana 235/45, eli saattaa olla ettei halkaisijassa isoa eroa olekaan. Mahtaako renkaista johtua sittenkään.

Mitä muita vaihtoehtoja toimimattomuuteen tuon jarruvalokatkaisijan lisäksi voi olla? Tuntuu siltä, että alle satasen nopeudessa menee ajoittain helposti päälle, yli satasen nopeudessa jää usein kytkeytymättä eikä siinä vaiheessa enää kytkeydy vaikka nopeutta pudottaa.
Avatar
E220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ke 21.01.2004 15:28
Paikkakunta: Nokia

Re: Clk 320 pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja E220 »

Voiko olla kontakti ongelma viiksessä? Onko siinä myös se nopeuden rajoitin? Painat viiksen päästä ja syttyy LIM-valo, sitten viiksestä ylös ja lukitsee seuraavaan kymmenykseen. Saikohan eteenpäin tönäämällä 1km/h lisää nopeutta, kokeile!
BMW E93 330dA caprio -08

exät: W209 CLK270CDI -04
W124 E220 -95
S210 E280T 4MATIC -98
jkat
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 17.09.2008 20:27

Re: Clk 320 pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja jkat »

Kontaktiongelmaa itsekin aavistelin, mutta LIM valo kyllä syttyy ja mittaritauluun tulee myös LIM -merkki. Hiljaisimmissa nopeuksissa toimii kuten tuossa sanoit, eli tulevat myös nuo lukemat ja niitä pystyy nostamaan ja laskemaan. Kun vauhtia on enemmän, niin tauluun tulee vain kolme viivaa ja kmh. Ei ota vastaan mitään lukemia mihinkään päin viikseä liikuttamalla, pelkät viivat. Tuo käytös pani ensimmäiseksi epäilemään renkaita, ongelma näyttäisi tulevan tosiaan vastaan jossain vaiheessa yli satasen nopeuksilla.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6499
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Clk 320 pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Yleensä nämä nopeuteen liittyvät vakkariongelmat johtuvat aina erisuurista vierintäkehistä. Vaikka nyt sinulla teoreettinen kehä onkin alle prosentin sisään sama, pelkäästään se että renkaat ovat kuluneet erilailla ja ovat alunperinkin erimerkkisiä, voi aiheuttaa liian suuren nopeuseron.
Noita pyörännopeustunnistimia on mennyt myöskin usein (tunnistinkehä poikki tai umpipazkainen, katkoksia piuhoissa) mutta ne tavallisesti oireilevat jo alemmissakin nopeuksissa. Onko sun talvikumit keskenään samankokoiset, kokeile niillä?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
jkat
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 17.09.2008 20:27

Re: Clk 320 pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja jkat »

Juu, ennen raikaalimpia toimenpiteitä ajattelin koittaa miten talvikummeilla toimii. Ne ovat kaikki samankokoisia. Tuli myös mieleen, että rengaspaineilla voi olla osansa. Saattaahan noiden erilevyisten halkaisija muuttua hiukan erilailla kehänopeuden kasvaessa jos paineet on poskellaan. Tosin ei pitäisi tässä tapauksessa olla.

Jarrulevyistäkö nuo pyörännopeustunnistimet mittaavat nopeutta? Missäpäin ne sijaitsevat.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6499
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Clk 320 pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja MiHe »

jkat kirjoitti:
Jarrulevyistäkö nuo pyörännopeustunnistimet mittaavat nopeutta? Missäpäin ne sijaitsevat.
Eee kun pyörän navasta/akselilta. Tuossa pari kuvaa anturista (facelift tosin),
http://mbworld.org/forums/clk-class-w20 ... ost4898395" onclick="window.open(this.href);return false;

ja W210 anturin ja kehän hyvin näkyvillä:
http://www.benzworld.org/forums/attachm ... aring3.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Muoks: nuo siis eturenkaista, en muista mitkä mutta jotkut vanhemmista malleista mittasivat takapään nopeuden perämurikasta...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Vastaa Viestiin