w124 perän korjaajaa Pirkanmaalla

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
P_J_P
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ma 02.06.2014 15:08

w124 perän korjaajaa Pirkanmaalla

Viesti Kirjoittaja P_J_P »

Onko suosituksia? Pitäs siis saada säätö kohdilleen, itse meinasin vaihdella laakerit. Mutta ihan ei toi tieto ja ehkä taitokaan riitä shimmailuun :ugeek:
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 perän korjaajaa Pirkanmaalla

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

En nyt halua lannistaa mutta luulen että paremmin saat säätäjän jos jätät hänelle myös sen laakerivaihtohommelin :wink:
P_J_P
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ma 02.06.2014 15:08

Re: w124 perän korjaajaa Pirkanmaalla

Viesti Kirjoittaja P_J_P »

Näinä aikoina säästö se on pienikin säästö :D

Vanhat laakerithan jo on irti, että voishan sen uusien asennuksen ja säädön teetättää ammattilaisella. Oli muka äänetön perä..ei ihan sitä :x mut ompahan nyt ainakin oikea alkuperäinen välitys.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 perän korjaajaa Pirkanmaalla

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Sitä vaan tarkoitin että kukaan ei ala säätämään jos ei itte pääse asentamaan laakereita. Se laakereitten asennus kun ei ole ihan läpihuutojuttu. Pyöränlaakereita nyt asentelee yx ja toinen mutta nämä on erijuttu. Pienikin jännitys jää jonkin laakerin sisäkoliin niin homma on sillä selvä. Perää ei saa äänettömäksi ja jos saakin niin kauaa se ei sitä ole.

Lyijyvasara ja kunnolliset ulosvetimet ja laakerin oikeat asennustyökalut. Periteisillä "kukoilla" voi viskata vesilintua het kättelyssä jne.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 perän korjaajaa Pirkanmaalla

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jari Ke kirjoitti:Sitä vaan tarkoitin että kukaan ei ala säätämään jos ei itte pääse asentamaan laakereita. Se laakereitten asennus kun ei ole ihan läpihuutojuttu. Pyöränlaakereita nyt asentelee yx ja toinen mutta nämä on erijuttu. Pienikin jännitys jää jonkin laakerin sisäkoliin niin homma on sillä selvä. Perää ei saa äänettömäksi ja jos saakin niin kauaa se ei sitä ole.

Lyijyvasara ja kunnolliset ulosvetimet ja laakerin oikeat asennustyökalut. Periteisillä "kukoilla" voi viskata vesilintua het kättelyssä jne.

Edit: Millä muuten otit pois pinionin hammasrattaanpuoleisen laakerin?
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: w124 perän korjaajaa Pirkanmaalla

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Jari Ke kirjoitti:Sitä vaan tarkoitin että kukaan ei ala säätämään jos ei itte pääse asentamaan laakereita. Se laakereitten asennus kun ei ole ihan läpihuutojuttu. Pyöränlaakereita nyt asentelee yx ja toinen mutta nämä on erijuttu. Pienikin jännitys jää jonkin laakerin sisäkoliin niin homma on sillä selvä. Perää ei saa äänettömäksi ja jos saakin niin kauaa se ei sitä ole.

Lyijyvasara ja kunnolliset ulosvetimet ja laakerin oikeat asennustyökalut. Periteisillä "kukoilla" voi viskata vesilintua het kättelyssä jne.

Eikä siinä vielä kaikki.
Jos laakerivika on aiheuttanut ääntelyn ja jos sitä on vaan ajellut pitäänkin, niin on suuri vaara rattaiden vikaantuminen myös mahdollista. Eli ääntelyn syynä voi olla rattaissa. Varman päälle olisi vaihdettava kaikki sisuskalut samalla kertaa.
+358 18B8FE99
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1531
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: w124 perän korjaajaa Pirkanmaalla

Viesti Kirjoittaja Timo N »

J.Kulmala kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:Sitä vaan tarkoitin että kukaan ei ala säätämään jos ei itte pääse asentamaan laakereita. Se laakereitten asennus kun ei ole ihan läpihuutojuttu. Pyöränlaakereita nyt asentelee yx ja toinen mutta nämä on erijuttu. Pienikin jännitys jää jonkin laakerin sisäkoliin niin homma on sillä selvä. Perää ei saa äänettömäksi ja jos saakin niin kauaa se ei sitä ole.

Lyijyvasara ja kunnolliset ulosvetimet ja laakerin oikeat asennustyökalut. Periteisillä "kukoilla" voi viskata vesilintua het kättelyssä jne.

Eikä siinä vielä kaikki.
Jos laakerivika on aiheuttanut ääntelyn ja jos sitä on vaan ajellut pitäänkin, niin on suuri vaara rattaiden vikaantuminen myös mahdollista. Eli ääntelyn syynä voi olla rattaissa. Varman päälle olisi vaihdettava kaikki sisuskalut samalla kertaa.
Rattailla varmaan tarkoitat välitystä, eli pinionia ja lautaspyörää, nämähän kuluvat jos sinne sekaan jotain laakeriputua pääsee. Sitten ääntää varmasti.
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 perän korjaajaa Pirkanmaalla

Viesti Kirjoittaja atlas »

Minä kyllä hankaan vastaan tossa simmien ja säädön osalta kun perä on kerran säädetty ja laakerit on standardin paksuisia ja karkaistut rattaat ei kulu niin ei sinne tartte kuin laakerit vaihtaa ja simmit sinne missä ne oli niin se laikki välykset poistuu ja perä palautuu tehdas säätöön..jos se huutaa on ratas pari paska.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 perän korjaajaa Pirkanmaalla

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ainakin tässä taannoin alkuperäisen shimmin paksuus oli muistaakseni jotain 1.7 ja risat. Uusilla laakereilla shimmin paksuudeksi jäi pikkasen vajaat 2mm että Back Slashin sai ohjearvoon. Minusta pienen ja ison vetopyörän hampaat ei näyttäneet mitenkään loppuunajetuilta. Kolmen kympän muutos shimmissä luulisi kait näkyvän hampaissakin jos se yksinomaan sieltä olis? Ja tosiaan tuohon murikkaan vaihdoin jokaikisen laakerin.

Mutta tiedän jonkun toisenkin kaiffarin saaneen hiljaisen murikan kasaan samalla shimmipaksuudella että ei sitä välttämättä aina tarte shimmailla. ASD -perän shimmi saattaa olla sellainen että se menee piloille kun laakerikoolin ottaa pois.
P_J_P
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ma 02.06.2014 15:08

Re: w124 perän korjaajaa Pirkanmaalla

Viesti Kirjoittaja P_J_P »

Pinionin akselilta en vielä olekaan sitä isompaa laakeria ottanut irti, enkä sen keskimurikan päistä niitä kahta, kun tässä vaiheessa alkoikin se mietintä että minne pitäs toi perä viedä :D

Tilanne ton perän kanssa on se että laakeiden ulkokehillä oli selkeitä kuoppia jotka aiheuttivat jurinaa ja tärinää jo käsin pyörittäessä. Eli kaikki vaihtoon. Hammaspyörien osalta pinionin ratas ja se iso hammaskehä ovat siistejä ei kulumaa lainkaan, joten laakerivika ei ole ollut niin suuri että olis tullut virhekosketus rattaille. Mutta ne neljä pientä tasauspyörästön ratasta ovat syöneet toisiaan (eli hammaspinnat rikki) :?: :?: Eli ihan niinkuin vain niiden shimmit olis kuluneet persiiilleen, niihinhän ei noi laakerit vaikuta millään tavalla.

Mullehan toi perä myytiin "äänettömänä" :o Kyseessä siis lukoton, ABS -perä.

Onkohan se parempi ostaa noi pikkurattaat uudet vai vaihtaa tosta toisesta perästä, joka autossa nyt on, jos ne vaan on ehjät? Nehän kuitenkin on kaikissa ko. perissä käsittääkseni samanlaiset. KL:ssä oli uusien hinta 50€/kpl
P_J_P
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ma 02.06.2014 15:08

Re: w124 perän korjaajaa Pirkanmaalla

Viesti Kirjoittaja P_J_P »

P_J_P kirjoitti:Pinionin akselilta en vielä olekaan sitä isompaa laakeria ottanut irti, enkä sen keskimurikan päistä niitä kahta, kun tässä vaiheessa alkoikin se mietintä että minne pitäs toi perä viedä :D

Tilanne ton perän kanssa on se että laakeiden ulkokehillä oli selkeitä kuoppia jotka aiheuttivat jurinaa ja tärinää jo käsin pyörittäessä. Eli kaikki vaihtoon. Hammaspyörien osalta pinionin ratas ja se iso hammaskehä ovat siistejä ei kulumaa lainkaan, joten laakerivika ei ole ollut niin suuri että olis tullut virhekosketus rattaille. Mutta ne neljä pientä tasauspyörästön ratasta ovat syöneet toisiaan (eli hammaspinnat rikki) :?: :?: Eli ihan niinkuin vain niiden shimmit olis kuluneet persiiilleen, niihinhän ei noi laakerit vaikuta millään tavalla.

Mullehan toi perä myytiin "äänettömänä" :o Kyseessä siis lukoton, ABS -perä.

Onkohan se parempi ostaa noi pikkurattaat uudet vai vaihtaa tosta toisesta perästä, joka autossa nyt on, jos ne vaan on ehjät? Nehän kuitenkin on kaikissa ko. perissä käsittääkseni samanlaiset. KL:ssä oli uusien hinta 50€/kpl

Paitsi kun ajattelin asiaa tarkemmin, niin kyllähän ne poskilaakerit vaikuttaa sinne tasauspyörästön rattaisiin... :oops:
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 perän korjaajaa Pirkanmaalla

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mistäs sinä tuon "äänettömän" perän ostit?

Et koittanu perua kauppaa/saada toista sellaista murikkaa josta oli puhe?

Saa sen kuvan että kaupantekotilanteessa puhuttiin "muunneltua totuutta" ja tuolle ilmaisulle on toinenkin muoto. Eli jos oli selvä huijaus ni reippaasti nyt tieto siitä kuka?

Tuollaisen murikan laakerointi maksaa äkkiä enemmän kuin hiljainen vaihto-osa veikkaan :roll:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 perän korjaajaa Pirkanmaalla

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tasauspyörästön rattaita on melkein turha vaihdella..ne ei vaikuta ääneen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
savo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 13.01.2007 19:04

Re: w124 perän korjaajaa Pirkanmaalla

Viesti Kirjoittaja savo »

Sori ot, mut pakko kysyä.

Toissa talvena kaveri teki mulle letukkaan perä"remontin", vaihtoi laakerit ja stefat sillä seurauksella että muutama kymmenen kilometriä myöhemmin se oli ihan paskana. Siis hampaita sileenä ja sitä myöten mujua koko koppa täynnä.

Perä piti pientä ulinaa ennen remppaa mutta ei mitään pahaa kuitenkaan. Miten tai pystyykö tuossa laakerivaihdossa sössimään jotain niin pahasti että se menee ihan romuksi?, vai oliko vaan huonoa tuuria.

Tän kaverin PITI OSATA tehdä kyseinen remppa ja vain siksi annoin tehdä sen. Kärjistettynä näin satasen säästö=tonnin vahinko
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 perän korjaajaa Pirkanmaalla

Viesti Kirjoittaja atlas »

Pinjonin laakerin kun vetää liaan tiukalle niin leipoo laakerin ja se suorastaan sulaa ja hajoaa ja rattaat menee samalla rikki kun pinjoni lähtee kunnolla liikkeelle kun se särkee laakerinsa...mutta ajaessa sen kyllä huomaa ennen totaallista räjähdystä.
Keskitapin sokka jos unohtuu niin nopea räjähdys tapahtuu..miten lie sitten toteutettu.
Mutta yleisesti kerrasta se ei hajoa eli huomaa kun veto hiipuu tai ottaa voimaa,huutaa,ääni kovenee nopeasti....voi sieltä öljytkin ulos tulla mutta se silloin suorastaan palaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
savo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 13.01.2007 19:04

Re: w124 perän korjaajaa Pirkanmaalla

Viesti Kirjoittaja savo »

atlas kirjoitti:Pinjonin laakerin kun vetää liaan tiukalle niin leipoo laakerin ja se suorastaan sulaa ja hajoaa ja rattaat menee samalla rikki kun pinjoni lähtee kunnolla liikkeelle kun se särkee laakerinsa...mutta ajaessa sen kyllä huomaa ennen totaallista räjähdystä.
Keskitapin sokka jos unohtuu niin nopea räjähdys tapahtuu..miten lie sitten toteutettu.
Mutta yleisesti kerrasta se ei hajoa eli huomaa kun veto hiipuu tai ottaa voimaa,huutaa,ääni kovenee nopeasti....voi sieltä öljytkin ulos tulla mutta se silloin suorastaan palaa.
Veto hiipui ja lopulta meni jumiin, mitään ääniä en kyllä muista että olisi ollut. 66 bel air oli kyseessä, en millään muista mikä perä tuo hajonnut oli pitääpä kaivella kuvia ja kattoo mielenkiinnosta.
Joskus aikoinaan meni traktorista jarrut jumiin ja pysähty ihan samalla tavalla, luulinkin ekaks että jarrut jumi mutta ei selvinny noin pienellä.

Sori ku meni ooteetks.
Vastaa Viestiin