Väyrysen testaus dynamolla

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
petteri38
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: La 30.10.2004 16:47

Väyrysen testaus dynamolla

Viesti Kirjoittaja petteri38 »

Miksi väyrysen 220e diesel automaatti, moottori täytyy sammutaa kun käsijarru testataan dynamolla tai sitä hinataan?? :roll:
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Hyvä kysymys :!:
Tuota samaa olen miettinyt itsekin tässä biilissä, mutta en ole vielä toistaiseksi kehdannut kysyä.... :oops:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Jussa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ma 27.09.2004 14:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Jussa »

No ainakin mulla kun on toi ASD:kö se nyt on, mutta tarkoitan sitä kun jos mun autossa toisen puolen takarengas pyörii nopeamminkuin toinen (siinä on joku prosentti raja paljon se ero on) perä menee lukkoon. Eli kun ollaan dynamometrissä, jos toinen rengas ei vaikka jarruttaisi ollenkaan ja toinen jarruttaa, niin perä menee lukkoon ja samalla jarruttaa sen toisen, jolloin se ei tietystikään ole normaali jarrun lukema sille toiselle.
Mun auton vuosimalli on -89 ja jo tän ohjekirjassa on mainittu, että pitää sammuttaa dynamolle mentäessä.
Eli joku vastaava juttu on teidän autoissa.
MB R 320 CDI -07
(Talossa myös Audi A5 2.0 TFSI -12 quattro)
Exät:
MB Vito 115 Cdi A -06
Jeep Grand Cherokee 3.0CRD -07 (huh-huh, onneksi päästiin eroon)
MB 290 TDT A -98
MB E200 Cdi A -00
MB Vito 110D -99
MB W124 300 E automatic -89
MB W124 250 D Automatic -89
MB W124 200 D -87
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ari66 kirjoitti:Hyvä kysymys :!:
Tuota samaa olen miettinyt itsekin tässä biilissä, mutta en ole vielä toistaiseksi kehdannut kysyä.... :oops:
Mikäpä muuten on luistoneston vaikutus jarrutestissä. Luulisi auton tulkitsevan jarrutestissä nopeammin pyörivän pyörän luistavan, ja lisäisi automaattisesti jarrupainetta sille puolelle (tai vähentäisi vastaavasti toiselta puolelta) -> näin jarrut antaisivat virheellisesti tasaisen tuloksen.

...mutta ei Vitossa tai V:ssä ole tarvinut autoa sammuttaa käsijarrutestissä.

...eli tämän viestin jälkeen olemma yhtä tyhmiä :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
sku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: Ma 12.04.2004 12:21
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sku »

jos on autossa luistonesto ja/tai ajovakauden hallinta auto pitää sammuttaa käsijarrutestiin näin lukee omistajankäsikirjas
W210 E300D
W126 280SE
W638 110CDI
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

mites sitten abs jarruin varustetut autot? eikös kaiken järjen mukaan absien kuuluisi löysätä etujarrut kun takajarruja testataan dynossa?ja toisinpäin... toisen akselin renkaat kun ei pyöri... :shock:
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jussa kirjoitti:No ainakin mulla kun on toi ASD:kö se nyt on, mutta tarkoitan sitä kun jos mun autossa toisen puolen takarengas pyörii nopeamminkuin toinen (siinä on joku prosentti raja paljon se ero on) perä menee lukkoon. Eli kun ollaan dynamometrissä, jos toinen rengas ei vaikka jarruttaisi ollenkaan ja toinen jarruttaa, niin perä menee lukkoon ja samalla jarruttaa sen toisen, jolloin se ei tietystikään ole normaali jarrun lukema sille toiselle.
Mun auton vuosimalli on -89 ja jo tän ohjekirjassa on mainittu, että pitää sammuttaa dynamolle mentäessä.
Eli joku vastaava juttu on teidän autoissa.
Mun -89 autossa taas ei pidä sammuttaa, tai ei siitä ainakaan ole mainintaa.

Tiettävästi nykyään on myös dynoja, jotka saa tarvittaessa pyöritämään saman akselin pyöriä eri suuntaan, jolloin lukko ei halaja päälle. Näin ainakin väitti viimeksi leimalla käydessäni katsastusmies. :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Aku P kirjoitti:Mun -89 autossa taas ei pidä sammuttaa, tai ei siitä ainakaan ole mainintaa.
Ei mullakaan -98 eikä sammutettu katsastuksessa...tosin ne käsijarrupalat taitavat olla ihan erillään abs systeemistä...mutta tosiaan tuota luistonestoa ja abs järjestelmää tässä pohdin. Pääjarrujahan nyt ei voi testata kone sammuksissa, on senverran jäykkä poljin.

[edit]: se katsastusmies oli kyllä sellanen talindomi, jotta täytyy ensikerralla lähettää käyttöohje opeteltavaksi viikkoa etukäteen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Kyllähän siitä voi ABS -valo jäädä palamaankin jos toiset pyörät pyörii ja toiset ei... Hyvin muistuu mieleen kun vaihteistoöljyjä ollaan vaihdeltu automaatti-Audeihin niin ainahan sieltä täytyy vikakoodit nollata ennenkuin auto ajetaan pihalle. Eli kun toiset pyörät pyörii, ja toiset ei, niin vikaahan sinne vikamuistiin tallentuu. Se ainakin yks osasyy tuohon.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
Jussa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ma 27.09.2004 14:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Jussa »

Semmonen juolahti mieleen noista ABS:sistä, että toimiiko ne vanhoissakin autoissa kaikilla nopeuksilla? Muistelisin, että ei. Mulla oli semmonen 4 kk hairahdus 850 sarjan volvoon (niin vikaista autoa en ole aiemmin omistanut) ja siinä oli abs:it ja luiston estot ja rähinät, ja muistan että sitä ei ainakaan sammutettu katsastuksessa.
MB R 320 CDI -07
(Talossa myös Audi A5 2.0 TFSI -12 quattro)
Exät:
MB Vito 115 Cdi A -06
Jeep Grand Cherokee 3.0CRD -07 (huh-huh, onneksi päästiin eroon)
MB 290 TDT A -98
MB E200 Cdi A -00
MB Vito 110D -99
MB W124 300 E automatic -89
MB W124 250 D Automatic -89
MB W124 200 D -87
Vastaa Viestiin