ABS epäkunnossa?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 17
- Liittynyt: To 15.07.2004 23:35
ABS epäkunnossa?
MB 300SEA -88 kojelaudan ABS-merkkivalo on alkanut kummittelemaan. Valo syttyy silloin tällöin (en ole havainnut yhteyttä ajomatkojen, lämpötilan ym. kanssa) ja tällöin ABS ei myöskään toimi ainakaan kunnolla. Valohan syttyy kun jännite menee alle tietyn volttirajan. Tähän asti vika on aina "korjautunut" kun on sammuttanut autosta virrat ja käynnistänyt sen uudelleen. Liekö kyse itse ABS-järjestelmän viasta vai voiko aiheutua jostain muustakin? Ja onko kenelläkään kokemuksia vanhojen Mersujen ABS-remonteista. Tuleeko yleensä tolkuttoman kalliiksi?
Niko K
Niko K
Haulla löytyy pitkästikin juttua aiheesta. Tavallisimmin loppujenlopuksi vika löytyy etupyörän anturin johdosta, joka on sisältä murtunut. Murtuma on siinä kohtaa, missä johto eniten taipuu pyörän joustoliikkeen aikana. Aluksi vika esiintyy vain kostealla kelillä, myöhemmin muutenkin. Vastusmittarilla pääsee jäljille, mutta usein murtuneet johdon säikeet "sattumalta" mittauksessa yhdistävät, ellei mittauksen aikana painele voimakkaasti lokasuojasta alaspäin.
Muutkin vikalähteet toki mahdollisia, esim. likainen lukupää/hammastus, viallinen ylijänniterele etc.
Muutkin vikalähteet toki mahdollisia, esim. likainen lukupää/hammastus, viallinen ylijänniterele etc.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Tätä nykyistä autoa kun kävin ekaa kertaa koeajamassa autoliikkeestä, niin koeajolla ABS-valo syttyi jarrutettaessa kerran(ja sammui kun käynnistin auton uudestaan). Levyt oli aivan kierot, jarrupoljin heilu ylös alas. Jarrujen uusinnan jälkeen ei oo enää syttyny kertaakaa.
Hauskaa oli se, että kun mainitsin ABS-valon palamisesta automyyjälle, väitti automyyjä että sillon ne absit toimii ku se valo palaa
Voi helvetti meinasin revetä... Miten voi puhua niin paljon läpiä päähänsä?
huhhuh.. Autonasentajana oli hyvä ettiä kaikki mahdolliset viat koeajon aikana ja valittaa niistä myyjälle, niin sai hintaa vähän alaspäin...
Hauskaa oli se, että kun mainitsin ABS-valon palamisesta automyyjälle, väitti automyyjä että sillon ne absit toimii ku se valo palaa



Voi helvetti meinasin revetä... Miten voi puhua niin paljon läpiä päähänsä?
huhhuh.. Autonasentajana oli hyvä ettiä kaikki mahdolliset viat koeajon aikana ja valittaa niistä myyjälle, niin sai hintaa vähän alaspäin...

Passat Variant 1.9TDI 2001
- matti virta
- Vakiokalustoa
- Viestit: 205
- Liittynyt: To 17.04.2003 14:50
ABS-VIKA
Edellisessä autossa (MB 300SE, -89) esiintyi kuvailemaasi ABS-vikaa,
täysin satunnaisesti. Vika löytyi lopulta etupyöränlaakerin hieman liian suuresta välyksestä. Siis korjaantui pienellä laakerin kiristyksellä.
täysin satunnaisesti. Vika löytyi lopulta etupyöränlaakerin hieman liian suuresta välyksestä. Siis korjaantui pienellä laakerin kiristyksellä.

Mulla oli omassa vähän samankaltaisia vaivoja viime maaliskuussa. ABS ei toimi silloin, kun valo palaa (onkohan jossakin vikatilassa vai...)
Viaksi paljastui lopulta akun takana oleva ylijännitesuojan rele (meniköhän nimi oikein) jonka vaihdettuani vika korjaantui. Alussa vian poisti pelkästään releen napauttaminen ja ilmiöön lisäksi liittyi kierroslukumittarin epäkurantti toiminta ja tyhjäkäyntikierrosten aleneminen.
Joulua vaan mersumiehille ja naisillekkin!!!

Se on siinä....
300 D Turbo
300 D Turbo
jarrupalojen kieroudestako se johtuu että jarrupoljin pomppii ylös alas jarruttaessa niin abs:t tulee apuun, vai onko silloin pomppiminen normaaliaPasi H. kirjoitti:Tätä nykyistä autoa kun kävin ekaa kertaa koeajamassa autoliikkeestä, niin koeajolla ABS-valo syttyi jarrutettaessa kerran(ja sammui kun käynnistin auton uudestaan). Levyt oli aivan kierot, jarrupoljin heilu ylös alas. Jarrujen uusinnan jälkeen ei oo enää syttyny kertaakaa.
W124 200 -85
[quote="Pasi H."]
Hauskaa oli se, että kun mainitsin ABS-valon palamisesta automyyjälle, väitti automyyjä että sillon ne absit toimii ku se valo palaa
[/quote]
Oiskohan vahingossa sekoittanut luistoneston merkkivaloon. Tai sitten oli täysi pöljä
Menee täysin OT:ksi, mutta joulun kunniaksi saa välillä mennäkin. Eli akun merkkivalohan palaa aina, kun akku toimii oikein, eikös? Polttimonkuvatus palaa aina, kun valot on päällä? Tippakannun kuva kertoo, että moottorissa on tarpeeksi öljyä? Ja pissapojan merkkivalon palaessa tiedät, että säiliössä on tarpeeksi nestettä. Sammuu sitten, kun nesteet loppuu. Ja sitten ihmetellään, miksi Mersu jätti tielle kovan ryskeen ja paukkeen kera
No, toisaalta tuo on tosiasiaa joskus vaimon kohdalla. Saa olla aina välillä teroittamassa, mitä pitääkään tehdä, jos jokin punainen merkkivalo syttyy palamaan tai alkaa kuuluman ylimääräisiä ääniä autosta. Naiset kun ei aina tahdo ymmärtää, että ensin pysähdyt, ja sitten vasta soitat kotiin.
Hauskaa oli se, että kun mainitsin ABS-valon palamisesta automyyjälle, väitti automyyjä että sillon ne absit toimii ku se valo palaa



[/quote]
Oiskohan vahingossa sekoittanut luistoneston merkkivaloon. Tai sitten oli täysi pöljä



No, toisaalta tuo on tosiasiaa joskus vaimon kohdalla. Saa olla aina välillä teroittamassa, mitä pitääkään tehdä, jos jokin punainen merkkivalo syttyy palamaan tai alkaa kuuluman ylimääräisiä ääniä autosta. Naiset kun ei aina tahdo ymmärtää, että ensin pysähdyt, ja sitten vasta soitat kotiin.
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Niin, no sitenhän sitä joutuu jo pakostakin tekemään, kun perä huutaa niin kovaa. Pitäis vaan selvittää, onko rattaissa vika vaiko laakereissa.. ei oikein raaskis alkaa tekemään peräremppaa. Vai onkohan laakerien uusiminen kallis paukku?
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Jos ABSit tulee apuun jarrutettaessa, on se jarrupolkimen pomppiminen täysin normaalia. Silloin kun ei sitä ABSia vielä tarvita jarrutettaessa, EI ole normaalia jos jarrupoljin jumputtaa pientä liikettä ylös alas.jarrupalojen kieroudestako se johtuu että jarrupoljin pomppii ylös alas jarruttaessa niin abs:t tulee apuun, vai onko silloin pomppiminen normaalia
Passat Variant 1.9TDI 2001