W115 Rattiputki narisee / Millainen rakenne rattiputkessa?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

W115 Rattiputki narisee / Millainen rakenne rattiputkessa?

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Nyt on pystäriin pesiytynyt hiiri ja ihan väärään paikkaan. (Ei, tämä ei ole "Rommel", mersu jossa asuu hiiri.) Rattiputkesta kuuluu ikävä kitinä/narina aina kun kääntelee. Millä narinan saa pois?

Itse epäilen että paikat ovat kuivuneet vuosikymmenien kuluessa ja pieni liukaste oikeaan rakoon vetristäisi/hiljentäisi paikkoja ja hommat hoituisivat jatkossa enemmittä narinoitta. Vai onko kyseessä alapalloihin verrattava tapahtuma eli kannattaa vaihtaa kerralla koko rattiputki? (ei kai sentään :razz: )

Ratin alla on sokka ja ilmeisesti peitelevy. Mitä tuon sokan alla on? Laakeriko? Voiko rakenteen purkaa ja koota kuinka helposti?
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Ratin ja viiksen irroitus W115:sta

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Oma apu paras apu. :)

Niinhän siinä kävi että itse oli tuo ratti purettava ja rakenne todettava.
(- kytke rattilukko irti ja avain lukkoon)
- ratti irti 24mm avaimella (ristikkoavaimen isoin).
- vilkkuviiksen moninapaliitin irti kuskin jalkatilasta
- kaksi ristipääruuvia irti vilkkuviiksen juuresta
- äänimerkin kaksi piuhaa (musta ja ruskea) irti kahta ristipääruuvia löysäämällä
- viiksi vetämällä johtoineen moninapaliitintä ohjaten rattiputkesta
- rattiakselin toinen pää irti simpukan muovinivelen boorista (irroita n 6mm kuusiopultti kokonaan!)
- rattiputken päästä rengassokka irti sokkapihdeillä
- rattiputken päästä 4 kpl kuusiopultteja irti kevytmetallilevystä
- rattiputken pitäisi irrota vetämällä, mukana tulee kuulalaakeri ja neulalaakerin osia

Siinäpä se, samalla tuli rattiakselin vinoutuma oikaistua ja ratti on nyt suorassa. Tosin narina jäi eli asiaan pitää vielä palata...
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Olisin voinut kertoa tämän jo joulukuussa, jos olisin huomannut tällaisen kysymyksen. :roll: Tuo alapuoli tulee muistaakseni ylös myös ilman purkamista, jos tulipellin tulpan ottaa pois. Mutta en vanno, kun en muista.

Mutta mitä häh?

a) Miten oikaisit rattiakselin? :shock: Sehän on vinossa, koska muuten ratti tulisi siihen virtalukon ja puhaltimen väliin. Muutitko auton keskiohjattavaksi?

b) Eikö laakerin vaihtaminen auttanut natinaan?

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Thänks! Nyt siis puhuttiin, että pitääkö osa 35 irrottaa osasta 60, jotta jälkimmäinen saadaan vedetyksi osan 54 läpi, joka puolestaan on kiinni osassa W115, eli autossa. Ja natinan aiheuttaja taisi olla osastoa 48 tai 64, jos oikein tuota diagrammaa tulkitsen.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Daaz kirjoitti:
Thänks! Nyt siis puhuttiin, että pitääkö osa 35 irrottaa osasta 60, jotta jälkimmäinen saadaan vedetyksi osan 54 läpi, joka puolestaan on kiinni osassa W115, eli autossa. Ja natinan aiheuttaja taisi olla osastoa 48 tai 64, jos oikein tuota diagrammaa tulkitsen.

-Daaz
Epäillyt natinanaiheuttajat 48 ja 64 kyllä rasvattiin ja tarkastettiin ennen takaisinlaittoa. 35 piti irroittaa lähinnä sen vuoksi että sain käännettyä vinossa olevan rattiakselin suoraan (kun auto meni suoraan niin rattiakselin "yläkuolokohta" eli se meistettu viiva osoitti n klo 11:ta ja vilkunpalautus ei toiminut oikein), akseli meni väärille booreille ohjaustehostimen asennuksen yhteydessä. Joko valkenee mikä ohjausasetelmassa oli vinossa? ;)

Tässä tapauksessa siis 35:n irroittaminen oli välttämätöntä hienosäädön suorittamiseksi.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Olli Lajunen kirjoitti:Epäillyt natinanaiheuttajat 48 ja 64 kyllä rasvattiin ja tarkastettiin ennen takaisinlaittoa. 35 piti irroittaa lähinnä sen vuoksi että sain käännettyä vinossa olevan rattiakselin suoraan (kun auto meni suoraan niin rattiakselin "yläkuolokohta" eli se meistettu viiva osoitti n klo 11:ta ja vilkunpalautus ei toiminut oikein), akseli meni väärille booreille ohjaustehostimen asennuksen yhteydessä. Joko valkenee mikä ohjausasetelmassa oli vinossa? ;)

Tässä tapauksessa siis 35:n irroittaminen oli välttämätöntä hienosäädön suorittamiseksi.
Aah! Kyse oli siis ratin väärästä asennosta booreilla, ei niinkään rattiakselin asennon muuttamisesta. Sehän tosiaan menee (auton yläpuolelelta katsottuna) reipaasti vasemmalle ja samoin ratti on vasemmasta laidasta edempänä kuin oikeasta, mutta sillehän ei voi mitään.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Caide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: Ke 20.10.2004 15:01
Paikkakunta: Kerava

115 OHJAUSTEHOSTAJA

Viesti Kirjoittaja Caide »

Olli Lajunen kirjoitti:
akseli meni väärille booreille ohjaustehostimen asennuksen yhteydessä.

Olisitko ystävällinen ja kertoisit mistä ja minkälainen hihnapyörä sulla on tehostajan hihnaa varten.
Kiitokset etukäteen.
C220 CDI Kombi - 03 Elegance
115 220 b - 71 autom. museokats.
Ex.
124 - 92, 230 automaatti + nahat, AC, tempomat ym.
C280 Kombi - 99 Elegance, Tip-Tronic, AC, ESP, kattoluukku, tempomat ja paljon muuta.
W201 - 92. 1.8 bensa, 4-vaiht, AC, tempomatic 572000 km kone avaamatta.
C180 Kombi - 97 Elegance, manuaali AC ym. pientä.
C280 Kombi - 98 AC, autom. ym
C180 Elegance - 94 AC
124 300 TD - 90 manuaali, AC
124 300 TD - 90 autom.
2 x 107 350 SLC
114 250 CE
123 230 TE
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Re: 115 OHJAUSTEHOSTAJA

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Caide kirjoitti:Olli Lajunen kirjoitti:
akseli meni väärille booreille ohjaustehostimen asennuksen yhteydessä.

Olisitko ystävällinen ja kertoisit mistä ja minkälainen hihnapyörä sulla on tehostajan hihnaa varten.
Kiitokset etukäteen.
Minulla on toisesta hihnapyörästä kaverin sorvaamalla irroitettu/sovitettu erillinen hihnaura hitsattuna kampiakselin hihnapyörään ja isän tekemä ohjaustehostimen kiinnitys moottorin vasemmalle puolelle akun alle. Ahdas paikka ja molemmat siis custom-made tuotteita. Autopurkaamolta haettiin useampi hihnapyörä joista kasattiin sopiva kombinaatio.

Tuossa kuva:
Kuva
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
Lucky-Dog
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 08.02.2005 16:37
Paikkakunta: Kaanaa

Re: W115 Rattiputki narisee / Millainen rakenne rattiputkess

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

[quote="Olli Lajunen"]Nyt on pystäriin pesiytynyt hiiri ja ihan väärään paikkaan. (Ei, tämä ei ole "Rommel", mersu jossa asuu hiiri.) Rattiputkesta kuuluu ikävä kitinä/narina aina kun kääntelee. Millä narinan saa pois?

Ettei se natina kuuluisi apukuskin jalkatilasta ?
Itsellä oli mokomaa vaivaa aikoinaan ja syynä oli apusimpukka ???
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Re: W115 Rattiputki narisee / Millainen rakenne rattiputkess

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Lucky-Dog kirjoitti: Ettei se natina kuuluisi apukuskin jalkatilasta ?
Itsellä oli mokomaa vaivaa aikoinaan ja syynä oli apusimpukka ???
Apusimpukka on toissa- tai viimekesänä vaihdettu uuteen. Eihän se tietysti mahdotonta ole, myöskin joku alapallo tms voinee aiheuttaa narinaa. Omasta mielestäni se narina kyllä kuuluu ratista ( ja ilmeisesti vain pakkasilla).
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Vastaa Viestiin