w124 Välystä ohjauksessa
w124 Välystä ohjauksessa
missä on vika ku mulla on tossa mersussa on aika paljon valystä ohjauksessa? onkohan hammastanko menossa tai ilmaa tehostimessa ja mihin sitä tehostin öljyä pannaan?? (kuva ois kiva) on jotenki vaikee ajaa edes suoraan ku saa kokoajan veivata rattia edestakasin...
W124 4ever
Re: w124 Välystä ohjauksessa
Sitä simpukkaa voi kiristää tiettyyn pisteeseen asti eli pyörät suoraan ,sammutettuna ja otat simpukan päältä kuusiokolo ruuvin ympäriltä ensin lukitus mutteri löysälle..sitten avaa kuusiokoloa niin paljon kun tulee kevyesti ja siitä takas noin 1/4-1/2 kierrosta..siis kiinnipäin...varmista mutterin tai sen ruuvin lukitus mutterin jälkeen että ruuvi ei pyörinyt mukana ja muuttanut välystä.
sitten omalla vastuulla ettei leikkaa simpukka ajossa kiinni eli siihen on jäätävä väljää hieman jonka tehostin kirii käydessä mutta tällä ohjeella tulee tosi napakka...jos tällä ohjeella ei tule hyvää menee simpukka vaihtoon..kiristys vara on loppu mutta paljon sitä voi väljää olla ettei muka auta kiriminen..yhteen kirittiin tosi väljä ohjaus ja hyvä tuli.
sitten omalla vastuulla ettei leikkaa simpukka ajossa kiinni eli siihen on jäätävä väljää hieman jonka tehostin kirii käydessä mutta tällä ohjeella tulee tosi napakka...jos tällä ohjeella ei tule hyvää menee simpukka vaihtoon..kiristys vara on loppu mutta paljon sitä voi väljää olla ettei muka auta kiriminen..yhteen kirittiin tosi väljä ohjaus ja hyvä tuli.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w124 Välystä ohjauksessa
No voeeee helevata sentään W124:ssa ei ole hammastankoa ensinkään. Uskaltaakohan alkaa edes neuvomaan
No simpukassaa 19mm mutteri auki ja sit kuusiokoloa auki kieeros pari ja 19mm mutteri kiinni. Jos parantu niin hyvä. JA TARKISTA ETTEI SIMPUKKA ALA VUOTAMAAN!!!!
EDIT ja atlaksen neuvosta vaarin! Kiinnikköpäin se oli vai auki

No simpukassaa 19mm mutteri auki ja sit kuusiokoloa auki kieeros pari ja 19mm mutteri kiinni. Jos parantu niin hyvä. JA TARKISTA ETTEI SIMPUKKA ALA VUOTAMAAN!!!!
EDIT ja atlaksen neuvosta vaarin! Kiinnikköpäin se oli vai auki

Re: w124 Välystä ohjauksessa
No auki siis välys pienenee ja toi kierros pari on huono ohje jos ruuvi jää nojaamaan just toppaukseen..varmasti leikkaa kiinni mutta kun otat sen niin auki kun tulee ja sitten vaikka sen puolikierrosta kiinnipäin niin ei leikkaa....voisi olla parempi kuin laitat suosiolla sen puolikierrosta kiinni.
Joissakin sen stoppauksen raja on terävä toisissa taas nihkeä mutta selvästi sen huomaa...niinkin voi tehdä että toinen liikuttaa hieman ohjausta ja toinen aukaisee kevyesti kuusio koloa ja toppauksesta sitten se puoli kiinni.
Jotkut avaa hieman ja kokeilee mutta se välys voi jäädä pieneksi eli se olisi etsittävä sieltä.
Toki omalla vastuulla painottaen vielä.
Joissakin sen stoppauksen raja on terävä toisissa taas nihkeä mutta selvästi sen huomaa...niinkin voi tehdä että toinen liikuttaa hieman ohjausta ja toinen aukaisee kevyesti kuusio koloa ja toppauksesta sitten se puoli kiinni.
Jotkut avaa hieman ja kokeilee mutta se välys voi jäädä pieneksi eli se olisi etsittävä sieltä.
Toki omalla vastuulla painottaen vielä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w124 Välystä ohjauksessa
atlas on perehtyny asiaan enempi kuin minä. Mä oon vain avannu kuusokoloa ja kokeillu. Kun äärilaidassa jumittaa ni silloin otetaan ina takas.atlas kirjoitti:No auki siis välys pienenee ja toi kierros pari on huono ohje jos ruuvi jää nojaamaan just toppaukseen..varmasti leikkaa kiinni mutta kun otat sen niin auki kun tulee ja sitten vaikka sen puolikierrosta kiinnipäin niin ei leikkaa....voisi olla parempi kuin laitat suosiolla sen puolikierrosta kiinni.
Joissakin sen stoppauksen raja on terävä toisissa taas nihkeä mutta selvästi sen huomaa...niinkin voi tehdä että toinen liikuttaa hieman ohjausta ja toinen aukaisee kevyesti kuusio koloa ja toppauksesta sitten se puoli kiinni.
Jotkut avaa hieman ja kokeilee mutta se välys voi jäädä pieneksi eli se olisi etsittävä sieltä.
Toki omalla vastuulla painottaen vielä.
Ja sit simpukka vuotaa

Mutta atlaksen neuvon mukaan !!!
Re: w124 Välystä ohjauksessa
kettu onhan se hyvä että nyt vasta laitetaan noita korjaavia "asiantuntian ohjeita" ku auto on tuolla päätien varreessa eka mutkassa melkein ojassa ku ei enää kääntyny helvetti mihkään. millä noi renkaat saa edes taas kääntymään että saa edes omaan pihaan auton yöksi... ei täältä muiltakaa näköjään kannata kuunnella eikä huomioida noita ohjeita kettu
joku saa kyllä maksaa tästä.

W124 4ever
Re: w124 Välystä ohjauksessa
Lainaus ylempää tästä samasta keskustelusta:Hebe124 kirjoitti:kettu onhan se hyvä että nyt vasta laitetaan noita korjaavia "asiantuntian ohjeita" ku auto on tuolla päätien varreessa eka mutkassa melkein ojassa ku ei enää kääntyny helvetti mihkään. millä noi renkaat saa edes taas kääntymään että saa edes omaan pihaan auton yöksi... ei täältä muiltakaa näköjään kannata kuunnella eikä huomioida noita ohjeita kettujoku saa kyllä maksaa tästä.
"sitten omalla vastuulla ettei leikkaa simpukka ajossa kiinni eli siihen on jäätävä väljää hieman"
Ylipäätään on syytä ymmärtää, että ihan jokainen täältä luetun vinkin toteuttaminen käytännössä on tasan tekijän omalla vastuulla. Ja olisi siitä siltikin, vaikka sitä ei vinkin yhteydessä erikseen olisi todettu, niin kuin nyt on todettu.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: w124 Välystä ohjauksessa
Hebe124 kirjoitti:kettu onhan se hyvä että nyt vasta laitetaan noita korjaavia "asiantuntian ohjeita" ku auto on tuolla päätien varreessa eka mutkassa melkein ojassa ku ei enää kääntyny helvetti mihkään. millä noi renkaat saa edes taas kääntymään että saa edes omaan pihaan auton yöksi... ei täältä muiltakaa näköjään kannata kuunnella eikä huomioida noita ohjeita kettujoku saa kyllä maksaa tästä.
atlas taisi mainita moneen kertaan jotenki näin että """"""Toki omalla vastuulla painottaen vielä. """"



Edit:
Muutetaampa hiukan sävyä eli het toisessa postauksessa mainittiin juurikin tästä vaarasta atlaksen toimesta ja vaikka ei oliskaan ni pitää tosiaan ymmärtää mitä tekee. Ei tainnu ollakkaan kaukana kun mietin ääneen et uskaltaako edes neuvoa

Re: w124 Välystä ohjauksessa
helppohan se nyt on alkaa peruttaan ja muokkaamaan sanojaan.. kaikki mun tutut kyseisen automallin omistajat sano että oli tosi virheellisesti neuvottu hammastankon säätäminen ja ilmaaminen ja meitä on täällä perällä paljon... korjaan kyllä autoni joskus kavereitteni kans kuhan saan rahaa uuteen hammastankoon 

W124 4ever
Re: w124 Välystä ohjauksessa
Hebe124 kirjoitti:helppohan se nyt on alkaa peruttaan ja muokkaamaan sanojaan.. kaikki mun tutut kyseisen automallin omistajat sano että oli tosi virheellisesti neuvottu hammastankon säätäminen ja ilmaaminen ja meitä on täällä perällä paljon... korjaan kyllä autoni joskus kavereitteni kans kuhan saan rahaa uuteen hammastankoon
Ensinnäkään siellä EI OLE HAMMASTANKOA ja toiseksi LUE MITÄ SULLE NEUVOJA ANNETAAN!! Toisessa postauksessa kerrotaan kiinnileikkautumisen vaarasta!! Jos et sitä lukenu niin syytä ihan itteäsi. Ja kolmanneksi vaikka kiinnileikkautumisenvaarasta ei olisi mainittukaan niin pitää ymmärtää että kun ohjauslaitetta menee säätämään niin pitää varmistaa sen oikea toiminta ennen "maantiellelähtöä"
Kerroppas miten ne tutut neuvoo ko homman tekemään kun me ollan aina väärin se tehty et sit osataan se tehdä oikein?
Ja vielä edit Mix et kysyny niiltä tutuilta het kättelyssä kun ne kerta tiesi

Re: w124 Välystä ohjauksessa
mää käänsin sen kiinnni niinku tossa toisessa viestissä käskesttiin. soitin jo iskälle aiemmin tuolta tien poskesta ja se aiko viä sen hinurilla johonki korjaamolle ja siellä varmaan tulee hammastanko kuntoon ku vaihtaa tiivisteet yms.
W124 4ever
Re: w124 Välystä ohjauksessa
Hebe124 kirjoitti:mää käänsin sen kiinnni niinku tossa toisessa viestissä käskesttiin. soitin jo iskälle aiemmin tuolta tien poskesta ja se aiko viä sen hinurilla johonki korjaamolle ja siellä varmaan tulee hammastanko kuntoon ku vaihtaa tiivisteet yms.
Ne kaverien neuvot oikeaan säätöön mitä ne oli?
...Edelleen et lue mitä sulle kirjoitetaan. SIELLÄ EI OLE HAMMASTANKOA.
mutta turhaan mä kirjoittelen sä et lue...... tai jotain

Re: w124 Välystä ohjauksessa
Todella pahoitellaan tapahtunutta muta tolla ohjeella olen säätänyt monia mersuja ja ohjeet on opittu joskus ammattikoulun penkiltä eli jokin meni pieleen.
Luultavasti hyvin monella on mennyt auto metsään ton takia..en olisi muuten antanut kiinnileikkkaantumis ohjeita jos en olisi varma että näin pitää toimia ja kaikissa on toiminut.
Menikö auto miten pahaksi?
Luultavasti hyvin monella on mennyt auto metsään ton takia..en olisi muuten antanut kiinnileikkkaantumis ohjeita jos en olisi varma että näin pitää toimia ja kaikissa on toiminut.
Menikö auto miten pahaksi?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w124 Välystä ohjauksessa
Oikea oppinenhan menee niin että se simpukka otetaan irti ja vetovastus mittarilla ajetaan kaikki akselien vastukset että ne on oikein eli laakeri ja toi kierukka/ruuvi välys...Kun se on purettu ja vaihdettu kaikki tarvittavat osat..siis remontissa.Hebe124 kirjoitti:helppohan se nyt on alkaa peruttaan ja muokkaamaan sanojaan.. kaikki mun tutut kyseisen automallin omistajat sano että oli tosi virheellisesti neuvottu hammastankon säätäminen ja ilmaaminen ja meitä on täällä perällä paljon... korjaan kyllä autoni joskus kavereitteni kans kuhan saan rahaa uuteen hammastankoon
Toisekseen näitä ei enää ole missään käytössä uusissa eli vanhan koulukunnan kaverit tietää säädön tai oppilaitoksessa oppineet.
Kuitenkin oikoen ja tolleen se tulee välyksettömäksi kanssa..nimimerkillä kymmenistä säätänyt ja kuorma-autoistakin.
Edelleen pahoitellaan tapahtunutta!
Mitäs osia sinne tarvitaan niin voisin katsoa mitä löytyisi lahjoittaa?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w124 Välystä ohjauksessa
Kuka sua käski ?Hebe124 kirjoitti:mää käänsin sen kiinnni niinku tossa toisessa viestissä käskesttiin. soitin jo iskälle aiemmin tuolta tien poskesta ja se aiko viä sen hinurilla johonki korjaamolle ja siellä varmaan tulee hammastanko kuntoon ku vaihtaa tiivisteet yms.
Re: w124 Välystä ohjauksessa
Kaveri oli vaan nopea liikkeinen..toisaalta hyvä mutta miten hän sen teki sen kiristyksen..renkaat vinossa vähänkin niin varmasti leikkaa nopeasti.
Toisaalta pitää muistaa että leikkaantuminenhan tapahtuu kun osat kuumenevat ja laajenevat.
Tosin toi mistä kerroin että joissakin se toppaa kerrasta joissakin nihkeästi ja se pitää avata kevyesti.
jos vetää täydellä voimalla auki ja sitten takaisin voi olla liian tiukalla heti...pitäisi ihan kädestä pitäen neuvoa..muutenkin toi on sellainen tehtävä että kone ja tekniikka mieheltä onnistuu kun ajattelee vastuuta mutta extemporee ja kiireellä ei ajatuksella vituiksi menee.
Monesti kyllä on ollut että viestiä kirjoittaesssa ja lähettäessä tuleee jotain uutta mieleen mutta koetan korjata sen heti mutta nyt tapahtui nopeasti.
Toisaalta monet on ojaan päätyneet..yksi auton asentajakin....
Toisaalta pitäisi olla aina texti alla kuin joskus puhuttiin ...pidätän oikeuden olla väärässä..kun neuvoja ennetaan...alias Mesedesin lainaus.
tästähän oli hyvä topik aikoinaan kun neuvoja annettiin ja kettuiltiin ..joko osa rikottiin tai osteltiin turhaan....
Toisaalta pitää muistaa että leikkaantuminenhan tapahtuu kun osat kuumenevat ja laajenevat.
Tosin toi mistä kerroin että joissakin se toppaa kerrasta joissakin nihkeästi ja se pitää avata kevyesti.
jos vetää täydellä voimalla auki ja sitten takaisin voi olla liian tiukalla heti...pitäisi ihan kädestä pitäen neuvoa..muutenkin toi on sellainen tehtävä että kone ja tekniikka mieheltä onnistuu kun ajattelee vastuuta mutta extemporee ja kiireellä ei ajatuksella vituiksi menee.
Monesti kyllä on ollut että viestiä kirjoittaesssa ja lähettäessä tuleee jotain uutta mieleen mutta koetan korjata sen heti mutta nyt tapahtui nopeasti.
Toisaalta monet on ojaan päätyneet..yksi auton asentajakin....
Toisaalta pitäisi olla aina texti alla kuin joskus puhuttiin ...pidätän oikeuden olla väärässä..kun neuvoja ennetaan...alias Mesedesin lainaus.
tästähän oli hyvä topik aikoinaan kun neuvoja annettiin ja kettuiltiin ..joko osa rikottiin tai osteltiin turhaan....
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w124 Välystä ohjauksessa
Se on hyvä et kysellään, mut myös lukutaidon lisäksi luetun ymmärtäminen olisi kovin suotavaa. Se on nyt vaan kovin ikävää et noin kävi! Itse olen noilla ohjeilla säätänyt ja pirun hyvä tuli! Se että osaa esim. auton renkaat vaihtaa ei todellakaan tarkoita et joka mutteriin sopii koskee. Jos joskus epäröi tehdä jotain ei ole tyhmyyttä mutta joka siihen suinpäin ryhtyy on sitä todellakin!!! Ja se mikä tästä tekee ikävän niin kutsutuille auttajille on se ettei topikin aloittaja ole muka tehnyt mitään väärin!
Re: w124 Välystä ohjauksessa
Trollia tää on
Mistäs tiesit että vika on tehostajassa? Kyllä se väljyys löytyy yleensä muualta. Tai sullahan oli varmaankin kaikki muut ohjauksen osat uutta/kunnossa.

Mistäs tiesit että vika on tehostajassa? Kyllä se väljyys löytyy yleensä muualta. Tai sullahan oli varmaankin kaikki muut ohjauksen osat uutta/kunnossa.
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Re: w124 Välystä ohjauksessa
no nyt on se SIMPUKKA vaihdettu sain kaverilta käytetyn
oli aika työläs tuossa pihalla vaihtaa mut kaveri autto ja enää kuulema pitäs jotenki ilmata niin kyllä tämä tästä pikkuhiljaa etenee
ratti vaan jäi vähän vinoon. mitehän sen sais suoraan?


W124 4ever
Re: w124 Välystä ohjauksessa
Eikös tuo ilmaannu ihan sillä et tehostimen säiliöön öljyt sisään ja kääntelyä äärilaidasta toiseen auton käydessä niin kauan et öljypinta ei säiiössä laske, viisaammat korjatkoon 

Tonnin parin romuja
Re: w124 Välystä ohjauksessa
Simpukassa on tulppa ja sen alla on reikä eli se lukitaan siihen ja tällöin säädetäään normisti renkaat suoraan ja rattikin keskelle ja sitten rojut kiinni....,uuten simpukka ei ole keski asennossaan ja renkaat ei käänny samalla tavalla molempiin suuntiin.
Ratin voi mielestäni laittaa toisille booreille..ajaessa teippi kun missä kohdis se on suorassa ja sitten merkki suoraan ajo kohtaan ratti irti ja käännät ratin suoraan.
Kuusiokolo pultti ...älä käännä rattilukkoa vasten ja vain pulttikoneella irit..jos ei lähde niin kaasukolvilla hieman lämpöä että lukkoliima sulaa.
Ratin voi mielestäni laittaa toisille booreille..ajaessa teippi kun missä kohdis se on suorassa ja sitten merkki suoraan ajo kohtaan ratti irti ja käännät ratin suoraan.
Kuusiokolo pultti ...älä käännä rattilukkoa vasten ja vain pulttikoneella irit..jos ei lähde niin kaasukolvilla hieman lämpöä että lukkoliima sulaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w124 Välystä ohjauksessa
kiitti vinkeistä taas on kaikki kohallaan ja auto kulkee hienosti 

W124 4ever
Re: w124 Välystä ohjauksessa
noniin. hyvä juttu. ja nyt sitten jos menet sitä simpukkaa kiristämään, niin tee se varovasti. vaikka varttikierros kerrallaan ja kokeillen aina välissä, ettei käy hassusti. kun renkaat on suorassa, niin saa olla ihan pieni välys. ja renkaat vinossa, niin välystä on reilumman puoleisesti.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w124 Välystä ohjauksessa
Ei kai autosta hajonnut mitään ulko pelleistä kun leikkas simpukka. kun jäi harmittamaan se homma?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w124 Välystä ohjauksessa
tekemäl oppii
eipä tuoho jääny mitää huomatavaa eli selvittiin säikähdyksellä ja jossain mielin alkaa jo naurattaa toi kömmähdys
Atlas on kyl reilun olonen kaveri ja ei oteta kaunoja tästä 



W124 4ever
Re: w124 Välystä ohjauksessa
Toi alkaa oleen MIEHEN puhetta 

Re: w124 Välystä ohjauksessa
[quote="atlas"]Simpukassa on tulppa ja sen alla on reikä eli se lukitaan siihen ja tällöin säädetäään normisti renkaat suoraan ja rattikin keskelle ja sitten rojut kiinni....,uuten simpukka ei ole keski asennossaan ja renkaat ei käänny samalla tavalla molempiin suuntiin.
Ratin voi mielestäni laittaa toisille booreille..ajaessa teippi kun missä kohdis se on suorassa ja sitten merkki suoraan ajo kohtaan ratti irti ja käännät ratin suoraan.
Kuusiokolo pultti ...älä käännä rattilukkoa vasten ja vain pulttikoneella irit..jos ei lähde niin kaasukolvilla hieman lämpöä että lukkoliima sulaa.[/quote]
Atlakselle kymysys.
Missä kohtaa se tulppa löytyy simpukasta? Onks kumitulppa vai jonkun pultin alla tämä lukituskohta. jos oikein ymmärsin niin lukittuu keskiasentoon 
Ratin voi mielestäni laittaa toisille booreille..ajaessa teippi kun missä kohdis se on suorassa ja sitten merkki suoraan ajo kohtaan ratti irti ja käännät ratin suoraan.
Kuusiokolo pultti ...älä käännä rattilukkoa vasten ja vain pulttikoneella irit..jos ei lähde niin kaasukolvilla hieman lämpöä että lukkoliima sulaa.[/quote]
Atlakselle kymysys.


W211 220cdi 07
Exät
W124 200D-95
W124 200D-87
W124 200D-87
W124 230E-89
Exät
W124 200D-95
W124 200D-87
W124 200D-87
W124 230E-89
Re: w124 Välystä ohjauksessa
Simpukkaan ilmestyy jossakin vaiheessa väljää enemmän kun käännetään tarpeeksi ja jos simpukka ei ole keski asennossa suoraan asennossa lineaarinen liikerata väljineen muuttuu..toisaalta pyörien käännös rajoittuu toiselta puolen.
En nyt pääse katsomaan sitä tulppaa ja itsekään en ole sitä etsinyt mutta sellainen siellä jossakin on...siihen taitaa olla ihan oikea erikois tulppa jossa tappi joka lukitsee sen säädön ajaksi.
En nyt pääse katsomaan sitä tulppaa ja itsekään en ole sitä etsinyt mutta sellainen siellä jossakin on...siihen taitaa olla ihan oikea erikois tulppa jossa tappi joka lukitsee sen säädön ajaksi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w124 Välystä ohjauksessa

W211 220cdi 07
Exät
W124 200D-95
W124 200D-87
W124 200D-87
W124 230E-89
Exät
W124 200D-95
W124 200D-87
W124 200D-87
W124 230E-89