S ja L on vastaavat kuin uudemmissa 3 ja 2 eli käyttää vain kolmea tai kahta pienimpää vaihdetta. L-asennolla laatikko lähtee myös aina ykkösellä liikkeelle kun useimmisssa laatikoissa muilla asennoilla lähtee 2-vaihteella liikkeelle.
Merkitykset noilla kirjaimilla on S = Steigung(nousu) ja L = Last(kuormattu? peräkärryn kanssa?)
En malta olla mainitsematta, vaikka ei asiaan niin varsinaisesti kuulukaan... Omaa W123:a kun olin saksalaiselta omistajaltaan ostamassa, niin hän mulle kovasti selitti, kuinka S -asento on Sport. Se oli olevinaan vissiin jotenkin kova juttu.
Myyjän höpinöistä huolimatta Samulin esittämät käännökset ovat juuri ne oikeat ja Sport -juttu puutaheinää.
Noihin käyttötarkoituksiin vielä täsmentäen, 280CE:n ohjekirja näyttää sanovan (saksasta suomeksi vapaasti tulkiten), että S-asentoa voi käyttää keskijyrkissä nousuissa ja alamäissä. Moottorijarrutusta pystyy myös käyttämään. 2-asento ajamiseen jyrkissä solissa, peräkärryn kanssa vuoristoissa sekä muuten poikkeuksellisen hankalissa ajo-olosuhteissa, kuten moottorijarrutukseen äärimmäisen jyrkissä alamäissä. Vähänpä niitä ainakaan itse tulee käytettyä. Joskus tosin moottoritien alkaessa laitan S-asennolla vaihteen kolmoselle ennen kiihdytystä. (Silloin, kun joku neropatti roikkuu perässä kiinni, ja rajoituksen vaihtuessa on tarkoituksenani tehdä vähän enemmän välimatkaa...)