W123 Automaatin vaihdekaavio

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Pontus
Mersumies
Mersumies

W123 Automaatin vaihdekaavio

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Terve :!:

Olisi kysymys W123 automaatin vaihdekaaviosta.

P= Parkki
R=Pakki
N=Vapaa
D=Ajo
S= :?:
L= :?:

Eli mitkä ja mihin nämä S ja L asennot ovat :?:
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Purettu ja paalattu: W123 200D/230E A 1980
Samuli H
Mersumies
Mersumies

Re: W123 Automaatin vaihdekaavio

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

S ja L on vastaavat kuin uudemmissa 3 ja 2 eli käyttää vain kolmea tai kahta pienimpää vaihdetta. L-asennolla laatikko lähtee myös aina ykkösellä liikkeelle kun useimmisssa laatikoissa muilla asennoilla lähtee 2-vaihteella liikkeelle.
Merkitykset noilla kirjaimilla on S = Steigung(nousu) ja L = Last(kuormattu? peräkärryn kanssa?)
Nozki
Mersumies
Mersumies

Re: W123 Automaatin vaihdekaavio

Viesti Kirjoittaja Nozki »

En malta olla mainitsematta, vaikka ei asiaan niin varsinaisesti kuulukaan... Omaa W123:a kun olin saksalaiselta omistajaltaan ostamassa, niin hän mulle kovasti selitti, kuinka S -asento on Sport. Se oli olevinaan vissiin jotenkin kova juttu.

Myyjän höpinöistä huolimatta Samulin esittämät käännökset ovat juuri ne oikeat ja Sport -juttu puutaheinää.

Noihin käyttötarkoituksiin vielä täsmentäen, 280CE:n ohjekirja näyttää sanovan (saksasta suomeksi vapaasti tulkiten), että S-asentoa voi käyttää keskijyrkissä nousuissa ja alamäissä. Moottorijarrutusta pystyy myös käyttämään. 2-asento ajamiseen jyrkissä solissa, peräkärryn kanssa vuoristoissa sekä muuten poikkeuksellisen hankalissa ajo-olosuhteissa, kuten moottorijarrutukseen äärimmäisen jyrkissä alamäissä. Vähänpä niitä ainakaan itse tulee käytettyä. Joskus tosin moottoritien alkaessa laitan S-asennolla vaihteen kolmoselle ennen kiihdytystä. (Silloin, kun joku neropatti roikkuu perässä kiinni, ja rajoituksen vaihtuessa on tarkoituksenani tehdä vähän enemmän välimatkaa...)
Vastaa Viestiin