CDI_05 kirjoitti: ↑Ma 18.12.2023 20:14
Sulake ei ole sattumalta tiensä päässä joku sen on polttanut. Vaatii lisä tutkimuksia ennen kun käy jotain.
En ole ikinä tuollaista W211 starttia nähnyt mutta voisin kuvitella sen olevan perinteinen sähkömoottori hiilillä joita on kaksi paria. Kun hiilet aikaa myöten kuluvat, kuluu toisen parin toisesta hiilestä materiaalia pois niin ettei jousivoima enää riitä puristamaan sitä akselin kollektoria vasten tai hiili kuluu jopa kokonaan pois jättäen pelkän kuparijohdon jäljelle jolloin startti jatkaa edelleen toimintaansa mutta puolella teholla eli pyörittää hitaammin pelkällä toisella hiiliparilla ja ottaa virtaa eli amppeereita enemmän. Jolloin startin sulake lopulta antautuu jos startin hiilet eivät lopu sitä ennen.
Tuohon hitaaseen pyöritykseen tottuu ja siksi se hämää vian selvitystä.
Asia on sillä tavalla ajankohtainen kun käyttöauto (diesel/aut) muutama päivä sitten vaan jätti käynnistymättä pitäen vaan hiljaisen naksahduksen avaimesta käännettäessä. Auto oli pihapiirissä jossa oli 10cm lunta eikä starttia juuri näkynyt moottorisuojusten takaa.
Kolmen eri akun kokeilun jälkeen huomasin releboksissa olevan käynnistysreleenä sama rele kuin lähivaloilla mutta vaihto päittäin ei muuttanut tilannetta joten loogiseksi vaihtoehdoksi jäi hajonnut startti koska valot eivät sammuneet startatessa.
Hinausta ei voinut ajatella kun pelkällä autollakin liikkuminen tuonne oli siinä ja siinä. Lopulta kaikkien tarvittavien työkalujen ja hallitunkin noutamisen jälkeen aloin purkamaan starttia ja totesin ettei kenttäoloissa kykene mitenkään vaihtamaan starttia taivasalla ja viimeinen oljenkorsi aiemman puukalikalla koputtelun jälkeen oli katuharjanvarsi jolla kolauttelin starttia oikein kunnolla. Tuon jälkeen ehkä kymmenen startin naksautuksen jälkeen kuului vaivalloinen rohiseva pyöräytys ja auto lähti käymään.
Lopulta lämpimässä ja valoisassa tallissa startinvaihto operaatio kesti noin 6 tuntia.
Jälkeenpäin ajateltuna -10C° pakkasille startti kyllä pyöritti melko hitaasti lämmitettynäkin mutta luulin sen johtuvan 7v vanhasta akusta.
Erityinen hämäävä tekijä oli startissa akselilla oleva planeettavaihde joka alennusvaihteena lisäsi vääntöä ja jonka jatkona oli toinen alennusvaihde hammaspyörillä ennen varsinaista startin hammaskehhän pikkuratasta. Siis kaksi alennusvaihdetta peräkkäin 2,1kW startisssa.
Ääni huonolle startille.