W212 intake air system leak? - jipii, nyt uusi/eri häiriö
W212 intake air system leak? - jipii, nyt uusi/eri häiriö
2010 E 250CDI heitti nyt toisen kerran kumman herjan, eli "Intake air system leak". Katsottu OBD yleisskannerilla ja Android Torque -ohjelmalla, kuittaantuukin kyllä sillä.
Eka kerran herja tuli viikko sitten, pitkä täyskaasuohitus rekkojen ohi. Nyt toisella kerralla, tasakaasulla maantiella 30min ajon jälkeen. Ilmanputsarit yms vaihdettu n 3vkoa sitten huollossa.
Ekan kerran jälkeen olin varma että ahtoputki irti tai vuotaa- vaan ei ollut! Nyt tarttis ideoita mitä seuraavaksi. MAF vaihtoonko- visiin näissä ollut MAFfien kanssa murhetta?
Pitänee soitella hovidiagnostikolle ja käyttää autoa Xentryssä, josko se kertoilisi tarkempia..
Eka kerran herja tuli viikko sitten, pitkä täyskaasuohitus rekkojen ohi. Nyt toisella kerralla, tasakaasulla maantiella 30min ajon jälkeen. Ilmanputsarit yms vaihdettu n 3vkoa sitten huollossa.
Ekan kerran jälkeen olin varma että ahtoputki irti tai vuotaa- vaan ei ollut! Nyt tarttis ideoita mitä seuraavaksi. MAF vaihtoonko- visiin näissä ollut MAFfien kanssa murhetta?
Pitänee soitella hovidiagnostikolle ja käyttää autoa Xentryssä, josko se kertoilisi tarkempia..
Viimeksi muokannut 338LM, Ke 16.07.2014 02:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2013 facelift S212 220 CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Re: W212 intake air system leak herja? - jipii, nyt uusi häi
tilanne:
- Parin viikon välein tehnyt tuota "intake air system leak" -hälyä, ehkä 6krt yhteensä.
Ei mitään selkeää tilannetta jossa syntyy: on tullut Lämmin kone, kylmä kone, tasakaasulla matka-ajossa, taajamakiihdytyksessä jne.
- Samalla aina sytyttänyt "check engine" -valon ja kone mennyt vajaatehoille/vikamoodiin
- Katsottu myös Xentryllä, sanoo juuri samaa kuin OBD mulikka: "intake air system leak". Ei muita herjoja tai edes epäilyttävää koeajoilla.
- Tutkitty ahtoputket jne. Ei löydy mitään vuodon tapaistakaan. Ja toimii kuin ajatus aina vian kuittaamisen jälkeen.
Vaan nyt teki uudenlaisen tempun.
Meni vajaateho-moodiin kesken matka-ajon, jossain vaiheessa. EIKÄ sytyttänyt moottorivaloa, eka kertaa näin.
Katsoin vikaherjan OBD yleisskannerilla, yksi aktiivinen häly löytyi- jota ei ole aikaisemmin tullut. Sanoo että:
"P00B0" - Generic. Fuel and Air metering"
"Turbocharger / Supercharger Boost Control "B" Module Performance"
Eli mistäköhän lähtisi vaihtelemaan osia- voisiko joku telepaatikko katsoa etänä mun konepellin alle? Ahtopaineanturi taitaisi olla halvin kokeilla....voisikohan se mennä vesi/öljykurasta tukkoon?
Toisaalta, tuo "Boost control module" kai tarkoittaa hukkaportin ohjainlaitetta ihan kirjaimellisesti???
- Parin viikon välein tehnyt tuota "intake air system leak" -hälyä, ehkä 6krt yhteensä.
Ei mitään selkeää tilannetta jossa syntyy: on tullut Lämmin kone, kylmä kone, tasakaasulla matka-ajossa, taajamakiihdytyksessä jne.
- Samalla aina sytyttänyt "check engine" -valon ja kone mennyt vajaatehoille/vikamoodiin
- Katsottu myös Xentryllä, sanoo juuri samaa kuin OBD mulikka: "intake air system leak". Ei muita herjoja tai edes epäilyttävää koeajoilla.
- Tutkitty ahtoputket jne. Ei löydy mitään vuodon tapaistakaan. Ja toimii kuin ajatus aina vian kuittaamisen jälkeen.
Vaan nyt teki uudenlaisen tempun.
Meni vajaateho-moodiin kesken matka-ajon, jossain vaiheessa. EIKÄ sytyttänyt moottorivaloa, eka kertaa näin.
Katsoin vikaherjan OBD yleisskannerilla, yksi aktiivinen häly löytyi- jota ei ole aikaisemmin tullut. Sanoo että:
"P00B0" - Generic. Fuel and Air metering"
"Turbocharger / Supercharger Boost Control "B" Module Performance"
Eli mistäköhän lähtisi vaihtelemaan osia- voisiko joku telepaatikko katsoa etänä mun konepellin alle? Ahtopaineanturi taitaisi olla halvin kokeilla....voisikohan se mennä vesi/öljykurasta tukkoon?
Toisaalta, tuo "Boost control module" kai tarkoittaa hukkaportin ohjainlaitetta ihan kirjaimellisesti???
2013 facelift S212 220 CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Re: W212 intake air system leak? - jipii, nyt uusi/eri häiri
Hiljaista tuntuu olevan, mutta laitellaas silti tilannepäivitystä.
Tilanne ja tapahtumat osimoilleen tähän mennessä:
- Parin viikon välein tehnyt tuota "intake air system leak" -hälyä, ehkä 6krt yhteensä. Nyt kun lomalla 4 vkoa ja pätkäajoa, ei kertaakaan
Ei mitään selkeää tilannetta jossa syntyy: on tullut Lämmin kone, kylmä kone, tasakaasulla matka-ajossa, taajamakiihdytyksessä jne.
- Samalla aina sytyttänyt "check engine" -valon ja kone mennyt vajaatehoille/vikamoodiin
- Katsottu myös Xentryllä, sanoo juuri samaa kuin OBD mulikka: "intake air system leak". Ei muita herjoja tai edes epäilyttävää koeajoilla.
- Tutkitty ahtoputket jne. Ei löydy mitään vuodon tapaistakaan. Ja toimii kuin ajatus aina vian kuittaamisen jälkeen.
Vaan nyt teki uudenlaisen tempun, maantieajossa taas.
Meni vajaateho-moodiin, jossain vaiheessa. EIKÄ sytyttänyt moottorivaloa, eka kertaa näin.
Katsoin vikaherjan OBD yleisskannerilla, yksi aktiivinen häly löytyi- jota ei ole aikaisemmin tullut. Sanoo että:
"P00B0" - Generic. Fuel and Air metering"
"Turbocharger / Supercharger Boost Control "B" Module Performance"
Eli mistäköhän lähtisi vaihtelemaan osia- voisiko joku telepaatikko katsoa etänä mun konepellin alle? Ahtopaineanturi taitaisi olla halvin kokeilla....voisikohan se mennä vesi/öljykurasta tukkoon?
Toisaalta, tuo "Boost control module" kai tarkoittaa hukkaportin ohjainlaitetta ihan kirjaimellisesti???
Tuon boost control modulen jäljeen nollasin OBD kikaleella, ja 40km ajon jälkeen maantiellä napsahti taas moottorivalo päälle- ja sama vika: intake air system leak.
Nollasin taas OBD bluetooth kikaleella, ja kaveri paikalle tänään Xentryn kanssa. Kävi ilmi että 4 euroa maksanut mulikka nollaa niin tehokkaasti hälyt että ei näe enää edes Xentryllä vikalogista...
Käytettiin ja ihmeteltiin autoa kuitenkin, ainoa vähänkään epäilyttävä mitä löydettiin oli pienemmän ahtimen jälkeen oleva alipainekellolla ohjattava sulkuläppä. Läppä sulkee tosiaan pienemmältä ahtimelta lähtevän paineputken- ennen isommalta ahtimelta tulevaa putkea ja Y-haaraa. Y-haaralta menee sitten coolerile sisään. Idea läpässä lienee se että kun pikkuahdinta ei tarvita, lähtö suljetaan ja ollaan pelkästään isomman varassa.
k.o. alipainekelloa ajettiin testerillä äärilaidasta toiseen. Liikkui rivakasti ja hyvin MUTTA toisen ja kolmannen liikutuskerran ailana alkoi liike hyytyä pahemman kerran. Neljäs-viides kerta tanko-venttiilin vipu liikkui enää matelemalla. Alipainekellosta letkua irti ja sormitukko-testillä todettiin että jos kalvossa edes reikää, täytyy olla todella olemattoman pieni.
Itse vakuumia kyllä on ja riittää- samasta vakuumipöntöstä ja vakuumilinjasta tulee myös pakosarjan hukkaportin (?) kellolle alipaine, liikkuu reippaasti vaikka kuinka nopeaa liikuttaa toistuvasti laidasta toiseen.
Systeemissä on myös kolmas vakuumiohjattu läppä- on vaan moottorihjainboksin alla ja sinne ei näe. Ilmeisesti on pakokaasuläppä joka määrää ohjataanko pakokaasut ison vai pienen ahtimen turbiinille.
Pirullistahan tässä on se että läpissä, alipainekelloissa tai edes kelloa ohjaavien vakuumiventtiilien karoissa ei ole asentotietoa saatavana sähköisesti. Virheasennoista ei siis voi saada myöskään mitään järkevää diagnostiikkaa.
Tilanne ja tapahtumat osimoilleen tähän mennessä:
- Parin viikon välein tehnyt tuota "intake air system leak" -hälyä, ehkä 6krt yhteensä. Nyt kun lomalla 4 vkoa ja pätkäajoa, ei kertaakaan
Ei mitään selkeää tilannetta jossa syntyy: on tullut Lämmin kone, kylmä kone, tasakaasulla matka-ajossa, taajamakiihdytyksessä jne.
- Samalla aina sytyttänyt "check engine" -valon ja kone mennyt vajaatehoille/vikamoodiin
- Katsottu myös Xentryllä, sanoo juuri samaa kuin OBD mulikka: "intake air system leak". Ei muita herjoja tai edes epäilyttävää koeajoilla.
- Tutkitty ahtoputket jne. Ei löydy mitään vuodon tapaistakaan. Ja toimii kuin ajatus aina vian kuittaamisen jälkeen.
Vaan nyt teki uudenlaisen tempun, maantieajossa taas.
Meni vajaateho-moodiin, jossain vaiheessa. EIKÄ sytyttänyt moottorivaloa, eka kertaa näin.
Katsoin vikaherjan OBD yleisskannerilla, yksi aktiivinen häly löytyi- jota ei ole aikaisemmin tullut. Sanoo että:
"P00B0" - Generic. Fuel and Air metering"
"Turbocharger / Supercharger Boost Control "B" Module Performance"
Eli mistäköhän lähtisi vaihtelemaan osia- voisiko joku telepaatikko katsoa etänä mun konepellin alle? Ahtopaineanturi taitaisi olla halvin kokeilla....voisikohan se mennä vesi/öljykurasta tukkoon?
Toisaalta, tuo "Boost control module" kai tarkoittaa hukkaportin ohjainlaitetta ihan kirjaimellisesti???
Tuon boost control modulen jäljeen nollasin OBD kikaleella, ja 40km ajon jälkeen maantiellä napsahti taas moottorivalo päälle- ja sama vika: intake air system leak.
Nollasin taas OBD bluetooth kikaleella, ja kaveri paikalle tänään Xentryn kanssa. Kävi ilmi että 4 euroa maksanut mulikka nollaa niin tehokkaasti hälyt että ei näe enää edes Xentryllä vikalogista...
Käytettiin ja ihmeteltiin autoa kuitenkin, ainoa vähänkään epäilyttävä mitä löydettiin oli pienemmän ahtimen jälkeen oleva alipainekellolla ohjattava sulkuläppä. Läppä sulkee tosiaan pienemmältä ahtimelta lähtevän paineputken- ennen isommalta ahtimelta tulevaa putkea ja Y-haaraa. Y-haaralta menee sitten coolerile sisään. Idea läpässä lienee se että kun pikkuahdinta ei tarvita, lähtö suljetaan ja ollaan pelkästään isomman varassa.
k.o. alipainekelloa ajettiin testerillä äärilaidasta toiseen. Liikkui rivakasti ja hyvin MUTTA toisen ja kolmannen liikutuskerran ailana alkoi liike hyytyä pahemman kerran. Neljäs-viides kerta tanko-venttiilin vipu liikkui enää matelemalla. Alipainekellosta letkua irti ja sormitukko-testillä todettiin että jos kalvossa edes reikää, täytyy olla todella olemattoman pieni.
Itse vakuumia kyllä on ja riittää- samasta vakuumipöntöstä ja vakuumilinjasta tulee myös pakosarjan hukkaportin (?) kellolle alipaine, liikkuu reippaasti vaikka kuinka nopeaa liikuttaa toistuvasti laidasta toiseen.
Systeemissä on myös kolmas vakuumiohjattu läppä- on vaan moottorihjainboksin alla ja sinne ei näe. Ilmeisesti on pakokaasuläppä joka määrää ohjataanko pakokaasut ison vai pienen ahtimen turbiinille.
Pirullistahan tässä on se että läpissä, alipainekelloissa tai edes kelloa ohjaavien vakuumiventtiilien karoissa ei ole asentotietoa saatavana sähköisesti. Virheasennoista ei siis voi saada myöskään mitään järkevää diagnostiikkaa.
2013 facelift S212 220 CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Re: W212 intake air system leak? - jipii, nyt uusi/eri häiri
338LM kirjoitti:Hiljaista tuntuu olevan, mutta laitellaas silti tilannepäivitystä.
Tilanne ja tapahtumat osimoilleen tähän mennessä:
- Parin viikon välein tehnyt tuota "intake air system leak" -hälyä, ehkä 6krt yhteensä. Nyt kun lomalla 4 vkoa ja pätkäajoa, ei kertaakaan
Ei mitään selkeää tilannetta jossa syntyy: on tullut Lämmin kone, kylmä kone, tasakaasulla matka-ajossa, taajamakiihdytyksessä jne.
- Samalla aina sytyttänyt "check engine" -valon ja kone mennyt vajaatehoille/vikamoodiin
- Katsottu myös Xentryllä, sanoo juuri samaa kuin OBD mulikka: "intake air system leak". Ei muita herjoja tai edes epäilyttävää koeajoilla.
- Tutkitty ahtoputket jne. Ei löydy mitään vuodon tapaistakaan. Ja toimii kuin ajatus aina vian kuittaamisen jälkeen.
Vaan nyt teki uudenlaisen tempun, maantieajossa taas.
Meni vajaateho-moodiin, jossain vaiheessa. EIKÄ sytyttänyt moottorivaloa, eka kertaa näin.
Katsoin vikaherjan OBD yleisskannerilla, yksi aktiivinen häly löytyi- jota ei ole aikaisemmin tullut. Sanoo että:
"P00B0" - Generic. Fuel and Air metering"
"Turbocharger / Supercharger Boost Control "B" Module Performance"
Eli mistäköhän lähtisi vaihtelemaan osia- voisiko joku telepaatikko katsoa etänä mun konepellin alle? Ahtopaineanturi taitaisi olla halvin kokeilla....voisikohan se mennä vesi/öljykurasta tukkoon?
Toisaalta, tuo "Boost control module" kai tarkoittaa hukkaportin ohjainlaitetta ihan kirjaimellisesti???
Tuon boost control modulen jäljeen nollasin OBD kikaleella, ja 40km ajon jälkeen maantiellä napsahti taas moottorivalo päälle- ja sama vika: intake air system leak.
Nollasin taas OBD bluetooth kikaleella, ja kaveri paikalle tänään Xentryn kanssa. Kävi ilmi että 4 euroa maksanut mulikka nollaa niin tehokkaasti hälyt että ei näe enää edes Xentryllä vikalogista...
Käytettiin ja ihmeteltiin autoa kuitenkin, ainoa vähänkään epäilyttävä mitä löydettiin oli pienemmän ahtimen jälkeen oleva alipainekellolla ohjattava sulkuläppä. Läppä sulkee tosiaan pienemmältä ahtimelta lähtevän paineputken- ennen isommalta ahtimelta tulevaa putkea ja Y-haaraa. Y-haaralta menee sitten coolerile sisään. Idea läpässä lienee se että kun pikkuahdinta ei tarvita, lähtö suljetaan ja ollaan pelkästään isomman varassa.
k.o. alipainekelloa ajettiin testerillä äärilaidasta toiseen. Liikkui rivakasti ja hyvin MUTTA toisen ja kolmannen liikutuskerran ailana alkoi liike hyytyä pahemman kerran. Neljäs-viides kerta tanko-venttiilin vipu liikkui enää matelemalla. Alipainekellosta letkua irti ja sormitukko-testillä todettiin että jos kalvossa edes reikää, täytyy olla todella olemattoman pieni.
Itse vakuumia kyllä on ja riittää- samasta vakuumipöntöstä ja vakuumilinjasta tulee myös pakosarjan hukkaportin (?) kellolle alipaine, liikkuu reippaasti vaikka kuinka nopeaa liikuttaa toistuvasti laidasta toiseen.
Systeemissä on myös kolmas vakuumiohjattu läppä- on vaan moottorihjainboksin alla ja sinne ei näe. Ilmeisesti on pakokaasuläppä joka määrää ohjataanko pakokaasut ison vai pienen ahtimen turbiinille.
Pirullistahan tässä on se että läpissä, alipainekelloissa tai edes kelloa ohjaavien vakuumiventtiilien karoissa ei ole asentotietoa saatavana sähköisesti. Virheasennoista ei siis voi saada myöskään mitään järkevää diagnostiikkaa.
Voihan nuo kaikki edellämainitsemasi kohteet testata Starilla. Nyt taitaa olla Starin käyttäjässä vikaa jos vikaa ei pysty paikantamaan, tai sitten käytettävissä ei ole riittävän laajat testausmahdollisuudet Starin softassa.
Kaikenlaisten OBD-lukijoiden sähellykset näkyy Starin vedoksessa lokitietoina ja olisi viisasta sillä heittää vesilintua. Tässä tapauksessa ainoa oikea diagnosointiin on Stari.
En edes alkaa arvailemaan vian mahdollisuutta vaikka kuinka yrittäisi esittää " telepaatikkoa ".
+358 18B8FE99
Re: W212 intake air system leak? - jipii, nyt uusi/eri häiri
Ilman telepatiaakin tiedän että autoa on tutkittu (myös) Starilla ja sen käyttäjällä on paljon enemmän tietotaitoa Starista ja autoista kuin sinulla ja minulla yhteensä.J.Kulmala kirjoitti: En edes alkaa arvailemaan vian mahdollisuutta vaikka kuinka yrittäisi esittää " telepaatikkoa ".
Re: W212 intake air system leak? - jipii, nyt uusi/eri häiri
DBFI kirjoitti:Ilman telepatiaakin tiedän että autoa on tutkittu (myös) Starilla ja sen käyttäjällä on paljon enemmän tietotaitoa Starista ja autoista kuin sinulla ja minulla yhteensä.J.Kulmala kirjoitti: En edes alkaa arvailemaan vian mahdollisuutta vaikka kuinka yrittäisi esittää " telepaatikkoa ".
Minkähänlaisella mittarilla mainittu tietotaito on määritetty ? Se on sitten hyvä juttu että auto on ollut tutkittavana osaavissa käsissä ilman tulosta. Minäkin haluaisin tietää noin asiantuntevan heppulin kuka hän on, voisitko informoida tietämätöntä ? Sinun osaamisesta ei ole tietoa, mutta luulisin omasta puolestani löytävän vian alle kahdessa tunnissa kyseisestä autosta. Toki siihen tarvitaan jonkin verran Starin apua. Totean vaan että minullakin on rajalliset tiedot autoista ja Starista mutta viat on tähän asti löydetty omatoimisesti.
+358 18B8FE99
Re: W212 intake air system leak? - jipii, nyt uusi/eri häiri
No ny taas tilanne maantieajossa että moottori vajaatehotilassa ilman keltaista moottorivaloa.
Kurkkasin OBD:llä että taas ""Turbocharger / Supercharger Boost Control "B" Module Performance", mutta vahingosta viisastuneena en kuitannut tällä kertaa.
katsotaan saataisko vika kiikkiin tällä kertaa.
Autojen vikadiagnostiikan kanssa en hirveästi ole puuhannut, mutta automaatiosysteemien kyllä. Väittäisin että juuri omassa pirssissä mahdollisimman pirullinen vikatilanne löydettäväksi: kun kaikki mitattavissa olevat sensoritiedot pelaa ja ookoo- mutta ahtopuolelle syntyy silti epänormaali tilanne hetkeksi. Voi kai vika silti olla sensorista johtuva, mutta yksikään mittausarvo ei katkea tai käy normaalin toiminta-alueen ulkopuolella koska asiasta ei jää logiin tietoa.
Ensin intake system leakia monta kertaa- siis mitattu ilmamäärä ei täsmännyt laskennalliseen. Ja kun ahtimilla synnytetty ilmamäärä on käytännössä "tyhmien" alipainekellojen armoilla, ei diagnostiikka voi olla aukoton tai edes kunnolla haisulla siitä mitä tapahtui. Tai näin ainakin sen itse järkeilen.
Tässä odotellut ja kuittaillut että vika pahenisi tarpeeksi- olisi helpompi löytää...
Mahtavatkohan muuten OM651 ahtimista kumpikaan olla säätyviä? En moisia vipuja ainakaan bongannut- ja kahdella ahtimella voisi kai saada ahtoa koko alueelle ilmankin? EGR karsta säätösiivissä nimittäin aiheuttais varmaan yhtä ja toista..
Kurkkasin OBD:llä että taas ""Turbocharger / Supercharger Boost Control "B" Module Performance", mutta vahingosta viisastuneena en kuitannut tällä kertaa.
katsotaan saataisko vika kiikkiin tällä kertaa.
Autojen vikadiagnostiikan kanssa en hirveästi ole puuhannut, mutta automaatiosysteemien kyllä. Väittäisin että juuri omassa pirssissä mahdollisimman pirullinen vikatilanne löydettäväksi: kun kaikki mitattavissa olevat sensoritiedot pelaa ja ookoo- mutta ahtopuolelle syntyy silti epänormaali tilanne hetkeksi. Voi kai vika silti olla sensorista johtuva, mutta yksikään mittausarvo ei katkea tai käy normaalin toiminta-alueen ulkopuolella koska asiasta ei jää logiin tietoa.
Ensin intake system leakia monta kertaa- siis mitattu ilmamäärä ei täsmännyt laskennalliseen. Ja kun ahtimilla synnytetty ilmamäärä on käytännössä "tyhmien" alipainekellojen armoilla, ei diagnostiikka voi olla aukoton tai edes kunnolla haisulla siitä mitä tapahtui. Tai näin ainakin sen itse järkeilen.
Tässä odotellut ja kuittaillut että vika pahenisi tarpeeksi- olisi helpompi löytää...
Mahtavatkohan muuten OM651 ahtimista kumpikaan olla säätyviä? En moisia vipuja ainakaan bongannut- ja kahdella ahtimella voisi kai saada ahtoa koko alueelle ilmankin? EGR karsta säätösiivissä nimittäin aiheuttais varmaan yhtä ja toista..
2013 facelift S212 220 CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Re: W212 intake air system leak? - jipii, nyt uusi/eri häiri
338LM kirjoitti:No ny taas tilanne maantieajossa että moottori vajaatehotilassa ilman keltaista moottorivaloa.
Kurkkasin OBD:llä että taas ""Turbocharger / Supercharger Boost Control "B" Module Performance", mutta vahingosta viisastuneena en kuitannut tällä kertaa.
katsotaan saataisko vika kiikkiin tällä kertaa.
Autojen vikadiagnostiikan kanssa en hirveästi ole puuhannut, mutta automaatiosysteemien kyllä. Väittäisin että juuri omassa pirssissä mahdollisimman pirullinen vikatilanne löydettäväksi: kun kaikki mitattavissa olevat sensoritiedot pelaa ja ookoo- mutta ahtopuolelle syntyy silti epänormaali tilanne hetkeksi. Voi kai vika silti olla sensorista johtuva, mutta yksikään mittausarvo ei katkea tai käy normaalin toiminta-alueen ulkopuolella koska asiasta ei jää logiin tietoa.
Ensin intake system leakia monta kertaa- siis mitattu ilmamäärä ei täsmännyt laskennalliseen. Ja kun ahtimilla synnytetty ilmamäärä on käytännössä "tyhmien" alipainekellojen armoilla, ei diagnostiikka voi olla aukoton tai edes kunnolla haisulla siitä mitä tapahtui. Tai näin ainakin sen itse järkeilen.
Tässä odotellut ja kuittaillut että vika pahenisi tarpeeksi- olisi helpompi löytää...
Mahtavatkohan muuten OM651 ahtimista kumpikaan olla säätyviä? En moisia vipuja ainakaan bongannut- ja kahdella ahtimella voisi kai saada ahtoa koko alueelle ilmankin? EGR karsta säätösiivissä nimittäin aiheuttais varmaan yhtä ja toista..
Neuvoni on yksinkertainen, käy luetuttamassa tallentuneet vikakoodit Starilla. Älä tutki sillä käytössä olevalla vikakoodinlukijalla autoasi, sinulle tulee vain paha mieli, koska luotettavuus vian selviämiseksi on nolla.
+358 18B8FE99
Re: W212 intake air system leak? - jipii, nyt uusi/eri häiri
Ei millään pahalla- mutta totta ihmeessä katselen hälyjä kaikilla vehkeillä mitä käytössä on. Nyt vaan tiedän olla kuittaamatta niitä, koska Androidin Torque- softa poistaa koko vikahistorian jatkotutkimusten ulottumattomiin.
Intake system leak- herjan osalta OBD näytti oikein ja samaa kuin Xentry. Samaten olen seurannut railipaineita, ahtoja, imuilmalämpöjä, MAFfia jne jne ajossa että käyttäytyvätkö järkevästi.
Intake system leak- herjan osalta OBD näytti oikein ja samaa kuin Xentry. Samaten olen seurannut railipaineita, ahtoja, imuilmalämpöjä, MAFfia jne jne ajossa että käyttäytyvätkö järkevästi.
2013 facelift S212 220 CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Re: W212 intake air system leak? - jipii, nyt uusi/eri häiri
.
Vika viittaa ahtimien ohjaukseen.
Kun ahtopaine nousee tietyn rajan ylitse, riippuu ajotilanteesta, sulkee järjestelmä pienemmän ahtimen kokonaan pois.
Pakosarjassa on läppä, samoin ahtopuolella.
Ohjain ohjaa alipaineen kulkua eri kelloille ja sulkee ja ottaa käyttöön ilman kulkureitit.
Vuodon ei siis tarvi olla "ulos".
Jos on mahdollista katsoa jostain huikan vanhempaa, "ensimmäisen sukupolven" tuplaturboa, joka löytyy Sprintteristä (150hv), joissa se toimii hyvin, on helpompi hoksata se toimintaperiaate.
Siinä on yksi iso (yli)painekello pakosarjan läpälle, ihan toteutunut ahtopaine liikuttelee läppää ja sulkee tai avaa pakokaasun kulkua ahtimelta toiselle.
Ahtopuolella venttiilinä on yksinkertaisuudessaan "pingispallo" joka päästää ilmaa ohitseen "isomman ahdon puolelta" ja tukkii siis pikkuahtimen pois, kun isompi alkaa toimimaan.
Yksinkertainen ja toimiva.
Uudemmassa tätä toimintaa ei enää hoideta täysin mekaanisesti, vaan työn tekee ohjainlaite säätelemällä alipainetta.
Valitettavasti näissä uudemmissa tuntuu olevan ongelmia.
Ahtopaine heittelee niin paljon ettei tehonlisäystä ole voinut tehdä, vakiona ovat toimineet, omistaja ei ole tiennyt mitään kilon ja kahden välillä koko ajan heijaavasta paineesta.
Minun kynsissäni käyneet, täysin toimivat ovat olleet harvinainen luonnonvara.
Järjestelmän molemmat ahtimet ovat borg warnerin tekemiä, tavallisia hukkaporttiahtimia, tosin hukkis on vaan isommassa.
Pienempi on tosi pieni ja isompikin on pieni.
Ahtimien laatu itsessään taitaa olla oikein hyvä.
En ymmärrä, miksi yksinkertaisesta, halvasta ja monessa monessa pakussa jo toimivaksi havaitusta ohjauksesta on haluttu siirtyä monimutkaiseen, kalliiseen ja epätoimivaan kokonaisuuteen...
Vika viittaa ahtimien ohjaukseen.
Kun ahtopaine nousee tietyn rajan ylitse, riippuu ajotilanteesta, sulkee järjestelmä pienemmän ahtimen kokonaan pois.
Pakosarjassa on läppä, samoin ahtopuolella.
Ohjain ohjaa alipaineen kulkua eri kelloille ja sulkee ja ottaa käyttöön ilman kulkureitit.
Vuodon ei siis tarvi olla "ulos".
Jos on mahdollista katsoa jostain huikan vanhempaa, "ensimmäisen sukupolven" tuplaturboa, joka löytyy Sprintteristä (150hv), joissa se toimii hyvin, on helpompi hoksata se toimintaperiaate.
Siinä on yksi iso (yli)painekello pakosarjan läpälle, ihan toteutunut ahtopaine liikuttelee läppää ja sulkee tai avaa pakokaasun kulkua ahtimelta toiselle.
Ahtopuolella venttiilinä on yksinkertaisuudessaan "pingispallo" joka päästää ilmaa ohitseen "isomman ahdon puolelta" ja tukkii siis pikkuahtimen pois, kun isompi alkaa toimimaan.
Yksinkertainen ja toimiva.
Uudemmassa tätä toimintaa ei enää hoideta täysin mekaanisesti, vaan työn tekee ohjainlaite säätelemällä alipainetta.
Valitettavasti näissä uudemmissa tuntuu olevan ongelmia.
Ahtopaine heittelee niin paljon ettei tehonlisäystä ole voinut tehdä, vakiona ovat toimineet, omistaja ei ole tiennyt mitään kilon ja kahden välillä koko ajan heijaavasta paineesta.
Minun kynsissäni käyneet, täysin toimivat ovat olleet harvinainen luonnonvara.
Järjestelmän molemmat ahtimet ovat borg warnerin tekemiä, tavallisia hukkaporttiahtimia, tosin hukkis on vaan isommassa.
Pienempi on tosi pieni ja isompikin on pieni.
Ahtimien laatu itsessään taitaa olla oikein hyvä.
En ymmärrä, miksi yksinkertaisesta, halvasta ja monessa monessa pakussa jo toimivaksi havaitusta ohjauksesta on haluttu siirtyä monimutkaiseen, kalliiseen ja epätoimivaan kokonaisuuteen...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: W212 intake air system leak? - jipii, nyt uusi/eri häiri
338LM kirjoitti:Ei millään pahalla- mutta totta ihmeessä katselen hälyjä kaikilla vehkeillä mitä käytössä on. Nyt vaan tiedän olla kuittaamatta niitä, koska Androidin Torque- softa poistaa koko vikahistorian jatkotutkimusten ulottumattomiin.
Intake system leak- herjan osalta OBD näytti oikein ja samaa kuin Xentry. Samaten olen seurannut railipaineita, ahtoja, imuilmalämpöjä, MAFfia jne jne ajossa että käyttäytyvätkö järkevästi.
Kaiken tuon testauksen kun tekee Starilla, antaa se parempaa informaatiota kuin mikään muu vastaava laitteisto.
Korostan edelleenkin että Stari osaavan käsissä on ylivoimainen laite. Starista löytyy sellaisia toimintoja ja testausmahdollisuuksia, joita ei edes moni kokenut Starin käyttäjä osaa ja oivalla tehdä. Lisäksi Stareja on kymmeniä eri softaversioilla.
Omasta kokemuksesta voin kertoa, etten suosittele kenekään käyttävän muita OBD-lukijoita muutakuin Staria. Harmia vaan tulee ja paha mieli. Äläkä missään nimessä alkaa vaihtamaan mitään osia, ennekuin Stari on kertonut täsmällisen vian aiheuttajan.
Tuikun viestissä on merkittäviä asioita, mutta mutu tuntumalta ei voida tässä tapauksessa päätellä vian aiheuttajaa.
+358 18B8FE99
Re: W212 intake air system leak? - jipii, nyt uusi/eri häiri
Jeps näin. Ihanan monimutkaista.
Vaan se tympii että jos tehdään monimutkaista, tehdään sitten kunnolla. Prkl asentotiedot noista vivuista systeemiin eikä mitään puoliviisasta hienosäätöä "sokkona". Sanoo automaatiomies.
Starin nokkaan menisin mielelläni jos pääsisin. ei vaan ole jonoksi asti paikkoja tyrkyllä.
Huomenna olis pieniämahkuja Kokkolan käyttöautoon, ainoastaan koodien luku ilman muita toimenpiteitä. Varsinaiset korjausjonot viikkoja.
Tuossa muuten näkyy kohtalaisen hyvin systeemi. Kahteen alipainekelloon näkee ja pääsee käsiksi, kolmanteen joka on moottoriohjainboksin alla ei edes näe.
On vissiin se joka ohjaa vaihtoläpällä pakokaasua tarvittavalle ahtimelle. alin iso on vissiin hukkaportti, etummainen se joka sulkee pienemmältä ahtimelta coolerille lähtevän ilmakanavan. Ja just se liikkui tahkeasti kun liikuteltiin monta kertaa Xentryn testimoodissa.
http://youtu.be/XflnDRyVRQs?t=32s" onclick="window.open(this.href);return false;
Vaan se tympii että jos tehdään monimutkaista, tehdään sitten kunnolla. Prkl asentotiedot noista vivuista systeemiin eikä mitään puoliviisasta hienosäätöä "sokkona". Sanoo automaatiomies.

Starin nokkaan menisin mielelläni jos pääsisin. ei vaan ole jonoksi asti paikkoja tyrkyllä.
Huomenna olis pieniämahkuja Kokkolan käyttöautoon, ainoastaan koodien luku ilman muita toimenpiteitä. Varsinaiset korjausjonot viikkoja.
Tuossa muuten näkyy kohtalaisen hyvin systeemi. Kahteen alipainekelloon näkee ja pääsee käsiksi, kolmanteen joka on moottoriohjainboksin alla ei edes näe.
On vissiin se joka ohjaa vaihtoläpällä pakokaasua tarvittavalle ahtimelle. alin iso on vissiin hukkaportti, etummainen se joka sulkee pienemmältä ahtimelta coolerille lähtevän ilmakanavan. Ja just se liikkui tahkeasti kun liikuteltiin monta kertaa Xentryn testimoodissa.
http://youtu.be/XflnDRyVRQs?t=32s" onclick="window.open(this.href);return false;
2013 facelift S212 220 CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Re: W212 intake air system leak? - jipii, nyt uusi/eri häiri
338LM kirjoitti:
Tuossa muuten näkyy kohtalaisen hyvin systeemi. Kahteen alipainekelloon näkee ja pääsee käsiksi, kolmanteen joka on moottoriohjainboksin alla ei edes näe.
On vissiin se joka ohjaa vaihtoläpällä pakokaasua tarvittavalle ahtimelle. alin iso on vissiin hukkaportti, etummainen se joka sulkee pienemmältä ahtimelta coolerille lähtevän ilmakanavan. Ja just se liikkui tahkeasti kun liikuteltiin monta kertaa Xentryn testimoodissa.
http://youtu.be/XflnDRyVRQs?t=32s" onclick="window.open(this.href);return false;
On tärkeää päästä kaikkiin laitteisiin käsiksi ja päästä tarkastelemaan laitteen kunto.
Minkälaisen Xentryn testiohjelma antoi tulokseksi, ajoiko testin loppuun vai keskeyttikö toimintahäiriön vuoksi ?
Mitä vertailuarvoja tuli testivedosessa ?
+358 18B8FE99
Re: W212 intake air system leak? - jipii, nyt uusi/eri häiri
En tiedä oliko siinä sen kummempia testimoodeja, katselin sivusta ns "taskulamppumiehenä".
Mutta asetusarvon pystyi asettamaan välille 0..100%. Kuten myös kokeiltiin, mutta lähinnä ajettiin auki-kiinni laidasta laitaan.
Itse järkeilen että sen parempaa automaattista testiä ei voi kai ollakaan koska moottorinohkauspurkki ei tiedä vipujen/kellojen tai edes venttiilien asentoja?
Hukkaportti vemputti hienosti, mutta se pienemmän ahtimen lähtevän puolen sulkuläppä alkoi takuta toisella ja kolmannella liikkeellä.
Neljännellä hyytyi puoliväliin. Tutkittiin mm vakuumikaaviota ja letkuja. Päälinja tälle kellolle on sama kuin hukkaportin kellolle, haarautuu ennen venttiiliä.
samaten otettiin vikuroivasta kellosta letku irti. Sitten varsi sisään ja sormi tulpaksi -> irti varresta. Ei "valu" takaisin lepoasentoon joten ei vikaa kalvossa. Vipua käsin kääntelemällä ei olevinaan muutosta vastuksessa, tosin hankalaa paljain käsin joska on vartta irroittamatta perhanan jäykkä väänneltävä.
Tarkoitus oli hakea USB boroskooppi illaksi ja yritää katsoa se kolmaskin, suoraan sinne ei näe.
Oireistakin pientä tarkennusta
- teki aamulla työmatkalla tosiaan niin että ei moottorivaloa, mutta tehoa hukassa ja generoi "boost controller" - herjan
- olen luullut ja olettanut että menee em herjan kanssa vikamoodiin, mutta nyt vasta tajusin että ei mennyt. Ainoastaan n. 50hp jää puuttumaan. Kulkee edelleen mutta selvästi laiskempi. Isompi ahdin pois pelistä?
- paluumatkalla, taas maantieajossa, syttyi moottorinkuva ja arvatenkin taas "intake system leak" syynä. Ja nyt oikeasti vikamoodiin, hyvä jos 50hp *jäljellä* tehoja...
- ajoa kuittaamatta, toka käynnistys vian tulon jälkeen ja kaikki tehot takaisin myllyssä. Tosin keltainen moottorinkuva jää palamaan.
- ja kolmannella käynnistyksellä moottorivalokin lähti pois itsestään
Kyllä se vika sieltä ilmaisee itsensä kunnolla ku malttaa ajella ja kuittailla...
Voiskohan muuten ahtopaineanturi aiheuttaa moista? Yleensä toimii eikä käy alueen ulkopuolella ikinä- mutta näyttää joskus paineen tarpeeksi pieleen? Voiko vesikurakakka tukkia soppelisti?
Mutta asetusarvon pystyi asettamaan välille 0..100%. Kuten myös kokeiltiin, mutta lähinnä ajettiin auki-kiinni laidasta laitaan.
Itse järkeilen että sen parempaa automaattista testiä ei voi kai ollakaan koska moottorinohkauspurkki ei tiedä vipujen/kellojen tai edes venttiilien asentoja?
Hukkaportti vemputti hienosti, mutta se pienemmän ahtimen lähtevän puolen sulkuläppä alkoi takuta toisella ja kolmannella liikkeellä.
Neljännellä hyytyi puoliväliin. Tutkittiin mm vakuumikaaviota ja letkuja. Päälinja tälle kellolle on sama kuin hukkaportin kellolle, haarautuu ennen venttiiliä.
samaten otettiin vikuroivasta kellosta letku irti. Sitten varsi sisään ja sormi tulpaksi -> irti varresta. Ei "valu" takaisin lepoasentoon joten ei vikaa kalvossa. Vipua käsin kääntelemällä ei olevinaan muutosta vastuksessa, tosin hankalaa paljain käsin joska on vartta irroittamatta perhanan jäykkä väänneltävä.
Tarkoitus oli hakea USB boroskooppi illaksi ja yritää katsoa se kolmaskin, suoraan sinne ei näe.
Oireistakin pientä tarkennusta
- teki aamulla työmatkalla tosiaan niin että ei moottorivaloa, mutta tehoa hukassa ja generoi "boost controller" - herjan
- olen luullut ja olettanut että menee em herjan kanssa vikamoodiin, mutta nyt vasta tajusin että ei mennyt. Ainoastaan n. 50hp jää puuttumaan. Kulkee edelleen mutta selvästi laiskempi. Isompi ahdin pois pelistä?
- paluumatkalla, taas maantieajossa, syttyi moottorinkuva ja arvatenkin taas "intake system leak" syynä. Ja nyt oikeasti vikamoodiin, hyvä jos 50hp *jäljellä* tehoja...
- ajoa kuittaamatta, toka käynnistys vian tulon jälkeen ja kaikki tehot takaisin myllyssä. Tosin keltainen moottorinkuva jää palamaan.
- ja kolmannella käynnistyksellä moottorivalokin lähti pois itsestään
Kyllä se vika sieltä ilmaisee itsensä kunnolla ku malttaa ajella ja kuittailla...

Voiskohan muuten ahtopaineanturi aiheuttaa moista? Yleensä toimii eikä käy alueen ulkopuolella ikinä- mutta näyttää joskus paineen tarpeeksi pieleen? Voiko vesikurakakka tukkia soppelisti?
Viimeksi muokannut 338LM, Ma 21.07.2014 19:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2013 facelift S212 220 CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Re: W212 intake air system leak? - jipii, nyt uusi/eri häiri
lainaus
"Hukkaportti vemputti hienosti, mutta se pienemmän ahtimen lähtevän puolen sulkuläppä alkoi takuta toisella ja kolmannella liikkeellä.
Neljännellä hyytyi puoliväliin"
jos moottori ei ole käynnissä niin toki noin käy, loppuu alipaine
"Hukkaportti vemputti hienosti, mutta se pienemmän ahtimen lähtevän puolen sulkuläppä alkoi takuta toisella ja kolmannella liikkeellä.
Neljännellä hyytyi puoliväliin"
jos moottori ei ole käynnissä niin toki noin käy, loppuu alipaine
Re: W212 intake air system leak? - jipii, nyt uusi/eri häiri
Juu- auto toki tyhjäkäynnillä ohjeen mukaan kun testejä ajettiin.
Edit,
Ja nyt tilanne että heti kun kone lämpenee, kulkee enää 145kmh vaikka ei vikatilassa eikä moottorinkuvavalo ei pala. Eiköhän se vika ala viimeinkin löytymään ku saadaan diagnostiikkaan kiinni.
Edit,
Ja nyt tilanne että heti kun kone lämpenee, kulkee enää 145kmh vaikka ei vikatilassa eikä moottorinkuvavalo ei pala. Eiköhän se vika ala viimeinkin löytymään ku saadaan diagnostiikkaan kiinni.
2013 facelift S212 220 CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Re: W212 intake air system leak? - jipii, nyt uusi/eri häiri
Noni. Koodit luettu Käyttöautolla:
- P226300, ahtopainepoikkeama
- P00B092, ahtopaineen säädössä toimintahäiriö
Eli eipä näistä paljon viisastunut, ei kuulemma kone näyttänyt TIPSejä vikakoodeille.
Aika testeriajoon tms varattu ensi keskiviikolle.
- P226300, ahtopainepoikkeama
- P00B092, ahtopaineen säädössä toimintahäiriö
Eli eipä näistä paljon viisastunut, ei kuulemma kone näyttänyt TIPSejä vikakoodeille.
Aika testeriajoon tms varattu ensi keskiviikolle.
2013 facelift S212 220 CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Re: W212 intake air system leak? - jipii, nyt uusi/eri häiri
Ja yksinpuhelu jatkuu:
On tullut puhuttua hukkaporteista ja sulkuläpistä, mutta tarkalleen ottaen ainakin kaksi vakuumikelloista ohjaa läppää jolla pakokaasu oikaisee turbiinin ohi:
Kuvassa näkyy isompi turbo ja sen ohitus. Pyöreä läppä kun tuosta aukeaa niin tosiaan nokipilvi oikaisee ketterästi turbon turbiinin ohi. Ja tämä oli myös se sama kello/läppä joka tuntui liikkuvan ongelmitta. Se kello jota ei näe (moottorinohjausboksin alla) on pienemmän turbon (identtinen?) ohitusläppä. Näkyy alla kuvassa, sen vakuumikello kuvan vasemmassa reunassa ja käyttövarsi lähtee oikealle.
Ja edelleenkään en löydä mistään kuvaa siitä kolmannesta- juurikin testiliikuttelussa nikotelleesta läpästä/vakuumikellosta.
Mutta on coolerille menevällä painepuolelle, voisiko olla vastaava ohitus "hullunkierrolle" jossa turbolta lähtevää ilmaa päästetäänkin tulevaan ahtamattoman ilman kanavaan? Sehän olis kai sama kuin bypass valve?
Helpottais ehkä ymmärtämistä kun tietäis miten koko sydeemi toimii...

On tullut puhuttua hukkaporteista ja sulkuläpistä, mutta tarkalleen ottaen ainakin kaksi vakuumikelloista ohjaa läppää jolla pakokaasu oikaisee turbiinin ohi:
Kuvassa näkyy isompi turbo ja sen ohitus. Pyöreä läppä kun tuosta aukeaa niin tosiaan nokipilvi oikaisee ketterästi turbon turbiinin ohi. Ja tämä oli myös se sama kello/läppä joka tuntui liikkuvan ongelmitta. Se kello jota ei näe (moottorinohjausboksin alla) on pienemmän turbon (identtinen?) ohitusläppä. Näkyy alla kuvassa, sen vakuumikello kuvan vasemmassa reunassa ja käyttövarsi lähtee oikealle.
Ja edelleenkään en löydä mistään kuvaa siitä kolmannesta- juurikin testiliikuttelussa nikotelleesta läpästä/vakuumikellosta.
Mutta on coolerille menevällä painepuolelle, voisiko olla vastaava ohitus "hullunkierrolle" jossa turbolta lähtevää ilmaa päästetäänkin tulevaan ahtamattoman ilman kanavaan? Sehän olis kai sama kuin bypass valve?
Helpottais ehkä ymmärtämistä kun tietäis miten koko sydeemi toimii...


2013 facelift S212 220 CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Re: W212 intake air system leak? - jipii, nyt uusi/eri häiri
Jipii, imusarja halki alapuolelta piilosta. Tonnin remppa osimoilleen.
Ei kuulemma suuria toiveita että MB tulis remontissa vastaan...
Eikä kuulemma ainakaan Kokkolan käyttöautossa ole ollut imusarjavikaisia 212 dieseleitä aikaisemmin.
Ei kuulemma suuria toiveita että MB tulis remontissa vastaan...

Eikä kuulemma ainakaan Kokkolan käyttöautossa ole ollut imusarjavikaisia 212 dieseleitä aikaisemmin.
2013 facelift S212 220 CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Re: W212 intake air system leak? - jipii, nyt uusi/eri häiri
Onhan se 260 Euron osakin (joka maksaa Veholla varmaan 500). Ei kai tonnikaan tuossa sentään paljoa harmita kun noin kiusallinen vika lopulta löytyi.
Re: W212 intake air system leak? - jipii, nyt uusi/eri häiri
Jep- hyvä että löytyi. Oli asiallinen asentaja joka pääsi asiasta haisulle kolmessa tunnissa. Paineisti imupuolen, pahapa tuota olisi muuten löytääkään.
Kuulin myös että W212 / 250CDI olisi muuttunut ainakin yhden kerran...ja mulla on aika hyvä aavistus että miksi. Pitää koittaa neuvotella, saisi edes osan goodwillinä. Mun mielestä ei todellakaan "normaalia kulumista".
Kuulin myös että W212 / 250CDI olisi muuttunut ainakin yhden kerran...ja mulla on aika hyvä aavistus että miksi. Pitää koittaa neuvotella, saisi edes osan goodwillinä. Mun mielestä ei todellakaan "normaalia kulumista".
2013 facelift S212 220 CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Re: W212 intake air system leak? - jipii, nyt uusi/eri häiri
Lopulliseksi syyksi paljastui katkennut imusarjan pultti.
Asentajan mukaan ollut poikki todella kauan, tiiviste antautui lopulta vuotaen ensin vain vähän. Pitkään jatkunut vuoto oli kuitenkin syönyt myös imusarjaa, vaihtoon meni sekin.
Tässäkohtaa ei Mersun goodwillistä tietoakaan. 1600 EUR lasku pamahti kaikkinensa.
Pari sataa tuli peälästään tuosta katkenneen pultin uloskaivamista. Ei ollut tiukassa, mutta ahdas ja työläs väli.
Suomeen asiasta turha ruikuttaa vaikka selvempää materiaali/valmistusvika vähän hankala keksiä.
Soittaisin suorilta Saksaan ja avautuisin- jos niillä joku sellainen puhelinnumero olis..?
Asentajan mukaan ollut poikki todella kauan, tiiviste antautui lopulta vuotaen ensin vain vähän. Pitkään jatkunut vuoto oli kuitenkin syönyt myös imusarjaa, vaihtoon meni sekin.
Tässäkohtaa ei Mersun goodwillistä tietoakaan. 1600 EUR lasku pamahti kaikkinensa.
Pari sataa tuli peälästään tuosta katkenneen pultin uloskaivamista. Ei ollut tiukassa, mutta ahdas ja työläs väli.
Suomeen asiasta turha ruikuttaa vaikka selvempää materiaali/valmistusvika vähän hankala keksiä.
Soittaisin suorilta Saksaan ja avautuisin- jos niillä joku sellainen puhelinnumero olis..?
2013 facelift S212 220 CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Re: W212 intake air system leak? - jipii, nyt uusi/eri häiri
Sama vaiva ja oli vaikea paikallistaa. Lopuksi syyksi paljastui katkennut imusarjan pultti. Auto on ML 250 vm. 2012 165 tkm ajettu.338LM kirjoitti:Lopulliseksi syyksi paljastui katkennut imusarjan pultti.
Asentajan mukaan ollut poikki todella kauan, tiiviste antautui lopulta vuotaen ensin vain vähän. Pitkään jatkunut vuoto oli kuitenkin syönyt myös imusarjaa, vaihtoon meni sekin.
Tässäkohtaa ei Mersun goodwillistä tietoakaan. 1600 EUR lasku pamahti kaikkinensa.
Pari sataa tuli peälästään tuosta katkenneen pultin uloskaivamista. Ei ollut tiukassa, mutta ahdas ja työläs väli.
Suomeen asiasta turha ruikuttaa vaikka selvempää materiaali/valmistusvika vähän hankala keksiä.
Soittaisin suorilta Saksaan ja avautuisin- jos niillä joku sellainen puhelinnumero olis..?
Re: W212 intake air system leak? - jipii, nyt uusi/eri häiri
Sama katkennut imusarjan pultti aiheutti kiroilua ja rahanmenoa myös täällä (W212, 220, -10, 200tkm).
Vika tuli kiihdytyksessä, antoi ensin koodia P227985 (leak in air intake system). Ei tullut kuntoon turbolta lähtevän ahtoputken vaihdolla, vaikka oli vuotaneen näköinen.
Ahtoputken vaihdon jälkeen tosin vikakoodi muuttui P00B092 (boost pressure control).
Laitatin uuden imusarjan sekä kaikki mahdolliset tiivisteet sillä puolen moottoria, vaikka minimissään 11EUR tiivisteellä olisi mahdollisesti päässyt.
Se on niin työläs homma, että se puolsi tuota ns. kunnolla korjaamista.
Vika tuli kiihdytyksessä, antoi ensin koodia P227985 (leak in air intake system). Ei tullut kuntoon turbolta lähtevän ahtoputken vaihdolla, vaikka oli vuotaneen näköinen.
Ahtoputken vaihdon jälkeen tosin vikakoodi muuttui P00B092 (boost pressure control).
Laitatin uuden imusarjan sekä kaikki mahdolliset tiivisteet sillä puolen moottoria, vaikka minimissään 11EUR tiivisteellä olisi mahdollisesti päässyt.
Se on niin työläs homma, että se puolsi tuota ns. kunnolla korjaamista.
W212 220CDI