Viritystaajuudesta

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viritystaajuudesta

Viesti Kirjoittaja _Antti »

lueskelin tos noita vanhoja juttuja ja sattui silmään muutama viesti vir.taajuudesta.. aattelimpa sit kertoa omia kokemuksia..

mul on kontis boksi mikä on viritetty ~35hz:n ja siinä on kaks DLS:n MW12, molemmille omat hengitys tilansa, refl.putket on johdettu hattuhyllyn läpi kabiiniin..
todella herkkä zydeemi eli soi hiljaisellakin, eikä tartte volaa kääntää kaakkoon asti että kuuluu.. ja kyllähän siitä tarvittaessa katu-uskottavuuttakin irtoaa enemmän ku tarpeeksi..
eipä tuos v*tuta kuin yks juttu.. meinaa "hönkä" loppua aivan alimmilla taajuuksilla, enkä tarkota että teho loppuis kesken sillä nuita ohjaa DLS:n d-luokan pääte 2 ohmiin (4ohm 400, 2ohm 700, 1ohm 1000w/rms) vaan sitä et ne alle 30hz:n taajuudet ei vain tuu esiin niiku pitäis.. tämä siksi koska tuo vir.taajuus on liian alhainen autokäyttöön (tai omaan autokäyttöön ainaki) joten uus boksi on suunniteltu ja tekemistä vaille valmis, siinä oon nostanu vir.taajuutta ~45hz:n paikkeille sen takia ettei ne aivan matalimmat rupeis puuroutumaan..
no nyt mietitte miksei ne matalat puuroudu myös tuolla taajuudella, no ei puuroudu, ehkä siksi koska ryynit on loppu... :lol: ehkä siksi minkä syytä en tiedä..
mut se on testattu juttu että paremmin tuo subipää toimii tuolla 45hz:llä kun tuolla 35hz:llä... tosin, tuo on vain mun mielipide...


tulipas avauduttua... toivottavasti joku ymmärtää... :roll:


-Antti
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Ehdotus

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Jos sulla on kas subia erillisissä osastoissaan niin eikö olisi fiksu idea jakaa niitä eri taajuuksille? Heittää toista ihan saatanan alas ja toista vähän turhankin ylös tai mik äsitten hyvätlä tuntuukin, ja tietysti jakosuodattaa sen mukaan.

Tuli vaan mieleen.

Henkka

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

Jos sulla on kas subia erillisissä osastoissaan niin eikö olisi fiksu idea jakaa niitä eri taajuuksille? Heittää toista ihan saatanan alas ja toista vähän turhankin ylös tai mik äsitten hyvätlä tuntuukin, ja tietysti jakosuodattaa sen mukaan.
hmm.. voi ehkä jopa toimiakki jos ei vain kovin pahoin päällekkäin niitä taajuuksia aja ettei tuu turhia korostumia... :roll:

mutta toisaalta taidan jättää tekemättä koska tarttisin toisen mono vaffin
+ kaikkee muuta pikkuheebeliä.. tulis maksaan aivan liikaa opiskelija budjetilla..

jos joku tollasen päättää tehä niin kertokoon mullekki miten toimii... :lol: 8)

-Antti

btw: Henkka tuliko ne kuvat?
Avatar
Timo K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 11.03.2003 22:41
Paikkakunta: Hollola

hmm..

Viesti Kirjoittaja Timo K. »

Mielummin kyllä laskisin viritystaajuutta tuonne 20Hz korville, jos kerran alapäätä <30Hz halutaan kuuluvaksi. Liitteeksi laittaisin käppyrän refleksikotelon viritystaajuuden suhteesta taajuusvasteeseen, muttei sellaista äkkiseltään ole käsillä.
Koneella on koneen tahti
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

no onko sulla henk.koht kokemusta matalaviritteisestä boksista? jos satut tääläpäin pyöriä niin bongaa myrkyn vihree w124 ja tuu kuunteleen mitä tarkotan... :lol:

-Antti

Edit: se taajuuskäyrä ei kerro koko totuutta vain sen taajuusalueen minkä laitteisto toistaa.. se ei näytä kuinka laitteet "soi"..
Avatar
Timo K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 11.03.2003 22:41
Paikkakunta: Hollola

hmm..

Viesti Kirjoittaja Timo K. »

_Antti kirjoitti:no onko sulla henk.koht kokemusta matalaviritteisestä boksista? jos satut tääläpäin pyöriä niin bongaa myrkyn vihree w124 ja tuu kuunteleen mitä tarkotan... :lol:

Edit: se taajuuskäyrä ei kerro koko totuutta vain sen taajuusalueen minkä laitteisto toistaa.. se ei näytä kuinka laitteet "soi"..
Eipä ole mersuhin ehtinyt vielä hihiä rakentamaan, mutta entinen setti BX19GTI16V-kopassa meni mittaustulosten mukaan suorana tuonne 16Hz paikkeille. Tosin en niillä alapään elementeillä tuota 32Hz ylempää aluetta toistanutkaan. Tiedän kyllä, ettei ne käyrät kerro koko totuutta, eikä ns. optimaali kuulostakaan aina parhaalta. Autossahan itse kori vaikuttaa jo paljon. Jees.. on tietenkin ihan fysiikan laeillakin jotain vaikutusta, joten ei noita kaavoja ja teorioita voi ihan hyllyttää.. sitä vaan löytyy 'asentajaa' joka lähtöön, ettei aina tiedä toisen lähtökohdista :wink:
Koneella on koneen tahti
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

sitä vaan löytyy 'asentajaa' joka lähtöön, ettei aina tiedä toisen lähtökohdista
tosi on. en toki itsekkään mikään "guru" oo ja melko varmasti osa "hifisteistä" nauraa kovaan ääneen ja miettii ittekseen et v*ttu mitä p*skaa poeka jauhaa.. mitäs tällänen "amis" nyt tietäisi.. :wink: ajelee vain mersulla mis on palttiarallaa 2000€ pelkästään musakoneis et voi novalta kuunnella sillontällön päivän sään... 8)

-Antti
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

WinISD

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Onko tullut käytettyä WinISD -ohjelmaa?

Subbarinrakennuksen työkalu #1 ja vielä ilmainen (ja suomalaista tuotantoa!).

Sillä olen suunnnitellut kaikki kotelot ja tulen suunnittelmaan myös hattuhyllynaluskotelon tuolle Rockford Fosgaten Punchille kunhan kerkiän.

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

Onko tullut käytettyä WinISD -ohjelmaa?

Subbarinrakennuksen työkalu #1 ja vielä ilmainen (ja suomalaista tuotantoa!).
on tullu käytettyä ja tullaan käyttämään... todella hyvä ohjelma ja kaiken lisäksi helppo käyttää.. :roll: :wink:

-Antti
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Ehdottomasti viritystaajuus alemmas jos kerran matalia haluaa kuunnella.Refleksikotelolla on se taipumus että alle virityksen olevat taajuudet laittavat elementin "sekaisin"->rikkoutuu helposti ja äänenlaatu surkea.Ja matalia taajuuksia varten subbarit ovatkin mikäli ei sitten mitään painepörinäautoa halua tehdä.Kotelon koko ei saisi olla kovinkaan pieni, mielellään lähelle 100 litraa per elementti... 8)
Kunnon jakosuotimet ovat ehdottomat,jako tuollaiset 40hz ja jyrkkyyttä VÄHINTÄÄN 24db/okt.
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

on siinä musiikis tuutakin kun ne beissit.. :roll: 8) vai että lähelle 100L :shock:, sepä, mut sit ku elementtejä on 2 :lol:
mul on 2*60L ja senki lootan koko "mieletön"= liian suuri... melkein tekee jo tiukkaa mahtuuko virvoitusjuomakorikaan konttiin... :wink:

-Antti
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Joo on muutakin kun bassot mutta kun nyt niistä kyselit niin niistä omia mielipiteitäni myös annoin 8) Niin senkin takia kotelo saisi olla melko suuri että jos esim. 60L kotelon virittää 20hz niin refleksiputken pituus on noin 95cm...hieman hankaluuksia mahduttaa koteloon!
Mulla oli sisätilavuudeltaan n. 4X60 litranen kotelo ja kohtuullisesti vei tilaa!Nyt ois sitten tarkoitus rakentaa kaksi mahdollisimman suurta(70-100)koteloa.Tarkoituksena olisi saada vararenkaan lisäksi myös tavaratilaa käyttöön.Peräkontin reunoilla/pyöräkoteloiden päällä on reilusti ylimääräistä tilaa joten ei muuta kuin lasikuidulla leikkimään!!
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

hmm.. aika kikkailua on et saa 2 kpl ~100L boksia w124 konttiin ja säilytettyä vielä vararenkaan... todella tarkasti pitää jokanen milli ottaa käyttöön...

-Antti
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

viritystaajuutta reilusti alas... 35viritys ei juuri toista alle 30hz taajuuksia... itellä on focalin m12custom elementti ja viritystaajuus 20hz. menee voimalla todella alas...
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

No helpostihan tuollaiset kaksi 80 litraista sai mersun konttiin mahtumaan!Vararenkaankin saa omalle paikalleen ilman että koteloita tarvii irroitella.Mitään ihme muotojakaan en tehnyt,100litraiset saisi helposti jos hieman viitsii mutkia muotoihin tehdä.Tavaratilaakin jäi hieman,ei nyt mitään lastenrattaita kuljetella muttei ole kyllä tarvettakaan... :lol:

Viritin kotelot jonnekin noin 22 hz,muuten hyvä mutta JL Audiot eivät olleet samaa mieltä...Suljetuksi muutetussa kuuluivat paljon matalempaa ja paremmin.Ei ole aina luottamista noihin laskenta ohjelmiin eli Winisd:hen sun muihin... :?
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

AM kirjoitti:Viritin kotelot jonnekin noin 22 hz,muuten hyvä mutta JL Audiot eivät olleet samaa mieltä...Suljetuksi muutetussa kuuluivat paljon matalempaa ja paremmin.Ei ole aina luottamista noihin laskenta ohjelmiin eli Winisd:hen sun muihin...
Kyl noihin on aika hyvin luottamista, se vain et noin alhasella vir.taajuudella kovempaa soitettaessa rupee elementti "flötkymään :) " , menettää kontrollin ja rupeaa helposti pohjaamaan.
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Niin jotkut elementit tosiaan vaan sopivat paremmin suljettuun ja toiset refleksiin.Tosiaan tuo Winisd:n käyrien mukaan refleksi kotelolla desibelejä olisi riittänyt matalile asti mutta toisin kävi.Suljetussa kotelossa toiston olisi pitänyt loppua jo jossain 40-50 välillä mutta eipä mennyt käytännössä sinnepäinkään,lähinnä päinvastoin.

Kyllähän noilla suunnitteluohjelmilla on hyvä laskea muutei niitä voi kun raamattua katsoa.(Tai siis niin...en sen puoleen että uskoisin kyllä raamatunkaan juttuja 8) )Sitten käytännössähän tuon koteloiden eron vasta kuulee.
Avatar
Mika.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 01.03.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja Mika.S »

Eksyin sattumalta tällaiseen keskusteluun ja ajattelin kysyä asiantuntijoilta neuvoja :roll:

Olis tarkoitus rakentaa ensviikolla subille uus kotelo (jos koneremontilta jää aikaa :cry: )
Elementtinä on DLS MW12 ja vaffuksi tulee DLS CAD-11 digi.
Subista pitäisi saada voimaa ja toistamaan alhaalta, niin minkälaista refleksikoteloa (tilavuus,viritystaajuus,refleksiputki) suosittelisitte :?:
Ei mitään 70L tai isompaa mielellään ku pitää joskus sitä romuakin kuljettaa mukana ja vararengas olis hyvä saada ulos kontista
ilman subilaatikon siirtoa, kaikki ehdotukset otetaan vastaan :wink:
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tarvii elementistä tietoja ennen kuin kotelon voi laskea.
Resonanssitaajuus fs: ?
Kokonaishyvyysluku, Qts:?
Ekvivalenttitilavuus, Vas:?

Näitä tietoja pitäsi tulla lapussa elementin mukana.
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

Mika.S kirjoitti:Eksyin sattumalta tällaiseen keskusteluun ja ajattelin kysyä asiantuntijoilta neuvoja :roll:

Olis tarkoitus rakentaa ensviikolla subille uus kotelo (jos koneremontilta jää aikaa :cry: )
Elementtinä on DLS MW12 ja vaffuksi tulee DLS CAD-11 digi.
Subista pitäisi saada voimaa ja toistamaan alhaalta, niin minkälaista refleksikoteloa (tilavuus,viritystaajuus,refleksiputki) suosittelisitte :?:
Ei mitään 70L tai isompaa mielellään ku pitää joskus sitä romuakin kuljettaa mukana ja vararengas olis hyvä saada ulos kontista
ilman subilaatikon siirtoa, kaikki ehdotukset otetaan vastaan :wink:
Suljettu ~35-40L :roll:
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
Avatar
Mika.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 01.03.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja Mika.S »

Fs. 31,7
Qts. 0,21
Vas 60,2
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Juu suljettu kotelo vaan autoon. Resonanssitaajuudeksi riittää 60-70hz koska auto korostaa matalia 12db/oct.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Huh huh,eikös tuo kuulosta midbassokotelolta...

Suljettu sinällään ihan hyvä,elementistä riippuen,koko pitää vaan olla reilu,ainakin minun makuun...Muutenhan Matalat jää jonnekin...
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

Tuo subin korostuminenkin riippuu tosi paljon elementtien sijoittelusta (puhutaan nyt w124)

Esimerkiksi oikean puoleisessa sivussa korostuminen on aika vähäistä,
mutta kun elementti nakataan varapyöräkoteloon mahdollisimman lähelle perää korostuminen on aivan toistaluokkaa,
jytää muhkeesti matalalta ja vielä kun kokeillaan sitä 'yleisintä' subin asennus paikkaa, tankkiin nojaten kalvo taakseppäin korostumista on mutta ei niin runsaasti kun tuola varapyöränkotelossa.

Ja tuo ylläoleva 'testattu' Peerlessin Xls10 + passivi.
Että sellasta..
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

^Tankkiin nojaten kalvo taaksepäin äänellä on pidempi matka kabiiniin, alemmat taajuudet toistuvat voimakkaammin. Refleksikotelolla saadaan aikaan parempi potku, ja varsinkin jos kuunneltava musiikki on keski ja yläbassovoittoista saavutettu etu verrattuna suljettuun koteloon voi olla yli 6Db:n luokkaa. Eli suljettuja laatikoita pitäisi olla kaksin kappalein ja samaten tehoa tuplat.
Hyvä refleksikotelo sovitetaan aina musiikin mukaan. Itse pidän suljetun kotelon tarkasta toistosta ja selkeästä alapäästä.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Huh huh,eikös tuo kuulosta midbassokotelolta...
No jos sinusta suoraviivainen toisto 20hz:n kuulostaa midbassolta niin aika subia olet rakentamassa. :lol:

Refleksikotelon mitoitus autokäytössä on huomattavasti peruslaskentaa vaativampaa koska myös auton itsensä muodostama resonanssipiiri vaikuttaa toistoon. Suljetulla saa aina varmemmin hyvän lopputuloksen.

Tällä kaverilla oli 1000W tehoa, yksi laadukas 8" elementti suljetussa kotelossa tuottaa pään halkaisevan äänenpaineen.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Kyllä,äänenpaineita saa kun viritys korkealla.Mutta sitä en haekaan,aivan jotain muuta.

Ja subihan se pitää olla,alle 20hz on vasta matalaa 8) No ei vaan,aika mielenkiintoinen jos tuo tasainen 20hz ulottuva toisto on niin myös autossa mitattuna,ei vain paperilla...Jotenkin tuntuu hullulle noin ylös kuuluva,subi,en tiedä :?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

hööö.. Omassa farkussa subi on viritetty n, 22Hz. :D jakotaajuus joku 40-45Hz. Eli toimii subbarina eikä midi/keskiäänenä. :D Vanha focalin subi on vaihtunu kahteen 10" elementtiin.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Koska autossa auton oman resonanssitaajuuden alapuolella äänenpaine muodostuu koko ilmamassaa moduloimalla, toisto korostuu tietyn rajan alapuolella 12db/oct. Tällöin esim. 70hz taajuudelle viritetty suljettu kotelo tuottaa sopivalla elementillä täysin suoraviivaisesti 20hz asti menevän bassotoiston.

Jos esim. refleksikotelo viritetään 22hz:n ja laitetaan se autoon, toisto ei ole enää suoraviivaista vaan matalat taajuudet korostuvat suhteettomasti. Tällöin tulee helposti ongelmia midbasson ja subin sovituksien ym. kanssa.

Tietysti jos hakee sitä ylijyräävää amisbassoa, kannattaa ottaa laitteista kaikki herkkyys irti. Eihän mersumiehet amistele, eihän? :oops:
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Tuossa ylempänä "resonanssitaajuudeksi riittää 60-70hz" tarkoitti sitä, että se on se taitepiste jonka alapuolella bassotoisto rupeaa vaimenemaan, suljetulla kotelolla autossa voi olla jopa -18 Db:n vaimenema vapaakenttävasteessa. Autossa elementti toistaa 20Hz:iin "suorana" Ja yhdellä laadukkaalla 8" elementilläkin saadaan varsin paljon puhdasta painetta. Alhainen viritystaajuus ei välttämättä tuo vasteeseen korostumaa, se on varsin elementtikohtaista.
Autossa suora toisto on hyvä, jos auto on hiljainen. Muutoin suosin itse matalalle korostuvasti nousevaa toistoa.
[edit] vähän myöhästyin.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Vastaa Viestiin