ASD -perän öljyt
ASD -perän öljyt
Onhan tästä ollut vääntö, mutta kunnollista vastusta ei ole oikein ollut. Eli onko noissa joku käyttänyt jotain muita öljyjä? Tuohon toimii ihan normaaleilla kitkalevyillä, joten voisi olettaa toimivan ihan normaalisti kitka-ainetta sisältävillä öljyillä. Syynä tähän on tuon mersun öljyn hinta, mutta ennen kaikkea parempi luotto red linen yleiseen voiteluun. Ja tiedän että helpointa ja varminta olisi pistää mersun öljyt, mutta sitä ei nyt kysytty 

- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: ASD -perän öljyt
Mikä se kunnollinen vastaus pitäisi olla sitten?
Hakutoiminnolla kyllä löytyy juttua ja kokemuksia siitä, että ASD:tä on ajettu muilla kuin MB-luokitetuilla öljyillä. Muistaakseni esim. Redline on ollut käytössä. En muista, että siitä kukaan sen kummemmin olisi ongelmia itselleen saanut. Muistelisin, että esim. foorumilainen "napa" olisi käyttänyt Redlineä. Hän on myös perehtynyt ASD-periin enemmänkin käsittääkseni.
Tosin, kyllä huonojakin kokemuksia vääristä öljyistä olen lukenut, mutta Redline tuskin oli kyseessä siinä tapauksessa. Itsellä ei ole kokemusta muista kuin MB-luokitetuista öljyistä, mutta sitäkään ei nyt kysytty.
Hakutoiminnolla kyllä löytyy juttua ja kokemuksia siitä, että ASD:tä on ajettu muilla kuin MB-luokitetuilla öljyillä. Muistaakseni esim. Redline on ollut käytössä. En muista, että siitä kukaan sen kummemmin olisi ongelmia itselleen saanut. Muistelisin, että esim. foorumilainen "napa" olisi käyttänyt Redlineä. Hän on myös perehtynyt ASD-periin enemmänkin käsittääkseni.
Tosin, kyllä huonojakin kokemuksia vääristä öljyistä olen lukenut, mutta Redline tuskin oli kyseessä siinä tapauksessa. Itsellä ei ole kokemusta muista kuin MB-luokitetuista öljyistä, mutta sitäkään ei nyt kysytty.

W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
S211 E 220 CDI -09
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... redline%2A
(http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 8#p1011778)
(http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 8#p1011778)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
S211 E 220 CDI -09
Miksi ihmeessä tästä pitää aina uusia viestiketjuja tehdä, mikä se kunnollinen vastaus tosiaan sitten olisi ?
Ei kai sinne tarvitse "kalliita mersun öljyjä" laittaa, onhan luokitukset täyttäviä muitakin, kuten niin moneen kertaan on kerrottu.
Jos haluaa ihan välttämättä kokeilla jotain muuta niin silloin pitää kokeilla, aikanaan selviää miten käy.
Ei kai sinne tarvitse "kalliita mersun öljyjä" laittaa, onhan luokitukset täyttäviä muitakin, kuten niin moneen kertaan on kerrottu.
Jos haluaa ihan välttämättä kokeilla jotain muuta niin silloin pitää kokeilla, aikanaan selviää miten käy.
wiimax.fi
Kunnollinen vastaus ei ainakaan käsittäisi kettuilua siitä että onhan tätä jo kysytty. Varsinkin kun haulla ei tosiaan löydy juurikaan vastausta kysyttyyn kysymykseen, joka oli kokemuksia muista öljyistä. Tarkoitettiin ihan oikeita kokemuksia eikä mutuilua miten luulis niiden toimivan. Noissa linkeissä ensimäisessä oli red lineä käyttäneen kokemuksia, mutta muissa lähinnä mutuilua ja vänkkäämistä miten se mersun öljy on ainoaa oikeaa tai sitten ei. Ja kyllä olen hakenut, mutta tuota ensimmäistä lyhyttä keskustelua en jostain syystä saanut eteeni. Siltikin siellä oli ainoana Napa ilmeisesti käyttänyt muuta öljyä sen verran kauan, että tiesi sen toimivan hyvin. Tuo kokeilemaan kehoittaminen nyt on aina vähän sellaista turhan päiväistä. Kun joku kysyy sadannen kerran nokan ajoitukseen liittyviä asioita, niin hyvä se olisi sanoa se ihan oikea ajoitus eikä käskeä koittamaan. Ikinä kun ei tiedä paljonko se kysyjä oikeasti tietää asiasta. No itse tulen laittamaan red lineä jos asd perällinen auto taloon tulee. Pahoittelen kaikkien mielipahaa.
Njaah,
ei mulle tuosta kysymyksestä ainakaan tullut vähääkään mielipahaa, eikä sellaista ollut tavoitteena viestiä. Anyways, noiden kaikkien kolmen linkin takaa löytyvissä keskusteluissa itse asiassa oli joku, joka kertoi käyttäneensä muuta öljyä kuin alkuperäisen luokituksen mukaista (ensimmäisessä napa & Redline, toisessa Jari Ke & Castrol, kolmannessa Jari Ke & Redline). Ja minkään noista kokemuksista ei kerrottu olevan sinänsä huono.
Ja se, mihin viittasin, että ongelmiakin on joillakin ollut, niin itse joskus ASD:llä varustettua autoa ostamassa ollessa etsin tältä foorumilta pitkällisesti, ja tietoa kyllä löytyi, kun riittävästi jaksoi hakea. Joillakin oli ollut ongelmia väärien öljyjen kanssa. Joku oli sitä mieltä, että väärillä öljyillä perän lukko ei ollut pitänyt, ja oli korjaantunut oikealla öljyllä. Ja joku muu taas kertoi, että väärällä öljyllä kitkalevyt jumittivat ja perä paukkui. Sekin oli korjaantunut oikeilla öljyillä. Mun mielestäni nuo ovat ihan kunnollisia vastauksia ja oikeita kokemuksia, eikä (ainakaan ihan pelkkää) mutua.
ei mulle tuosta kysymyksestä ainakaan tullut vähääkään mielipahaa, eikä sellaista ollut tavoitteena viestiä. Anyways, noiden kaikkien kolmen linkin takaa löytyvissä keskusteluissa itse asiassa oli joku, joka kertoi käyttäneensä muuta öljyä kuin alkuperäisen luokituksen mukaista (ensimmäisessä napa & Redline, toisessa Jari Ke & Castrol, kolmannessa Jari Ke & Redline). Ja minkään noista kokemuksista ei kerrottu olevan sinänsä huono.
Ja se, mihin viittasin, että ongelmiakin on joillakin ollut, niin itse joskus ASD:llä varustettua autoa ostamassa ollessa etsin tältä foorumilta pitkällisesti, ja tietoa kyllä löytyi, kun riittävästi jaksoi hakea. Joillakin oli ollut ongelmia väärien öljyjen kanssa. Joku oli sitä mieltä, että väärillä öljyillä perän lukko ei ollut pitänyt, ja oli korjaantunut oikealla öljyllä. Ja joku muu taas kertoi, että väärällä öljyllä kitkalevyt jumittivat ja perä paukkui. Sekin oli korjaantunut oikeilla öljyillä. Mun mielestäni nuo ovat ihan kunnollisia vastauksia ja oikeita kokemuksia, eikä (ainakaan ihan pelkkää) mutua.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
S211 E 220 CDI -09
Kokeilu voi olla sellainen että vaihdetaan öljyt ja ajetaan viikko. Tai 3000 km, tai 100000 km. Onko vika öljyssä tai jossain muussa (vaihtoväli) jos perä alkaa ääntää 100tkm jälkeen ?
Olisiko ongelmaa kuitenkaan tullut jos olisi käytetty luokituksen mukaista öljyä, vai onko joku öljy jolla ei ole luokitusta kenties parempaa ?
Onko tärkein öljyn ominaisuus että lukko toimii paremmin, ja pystyykö sen oikeasti määrittämään vai onko sekin mutua ?
Eli, mitä tarkoittaa että öljy toimii hyvin ja mitä sillä saavutetaan jos perä kestää jollain muulla kuin luokituksen mukaisella öljyllä satojatuhansia kilometrejä, kun öljyn hinnassa ei kuitenkaan ole mitään eroa.
Olisiko ongelmaa kuitenkaan tullut jos olisi käytetty luokituksen mukaista öljyä, vai onko joku öljy jolla ei ole luokitusta kenties parempaa ?
Onko tärkein öljyn ominaisuus että lukko toimii paremmin, ja pystyykö sen oikeasti määrittämään vai onko sekin mutua ?
Eli, mitä tarkoittaa että öljy toimii hyvin ja mitä sillä saavutetaan jos perä kestää jollain muulla kuin luokituksen mukaisella öljyllä satojatuhansia kilometrejä, kun öljyn hinnassa ei kuitenkaan ole mitään eroa.
wiimax.fi
Oikein hyvää pohdiskelua tämä jota olisi syytä vaalia muuallakindealer kirjoitti:Kokeilu voi olla sellainen että vaihdetaan öljyt ja ajetaan viikko. Tai 3000 km, tai 100000 km. Onko vika öljyssä tai jossain muussa (vaihtoväli) jos perä alkaa ääntää 100tkm jälkeen ?

Kun tuossa toisessa topiikissa meinasin etten laita enää Castrolia johtuu pelkästään mutusta. No nuo öljyt oli astiasa ja supermagneetilla kun veteli astian pohjaa myöten niin näky selvästi "juonteet" magneetin mukana. Ehkäpä muillakin öljyillä olis tulos ollu täsmälleen sama? Autohan on ollu todella kovalla vedolla sen vajaan 60t kilsaa vaunuveturina kun on. Vaunuvedossa tiukka veto on kokoajan päällä ja myönnetään että voimaa on tullu koiteltua muulloinkin. Jokatapauksessa uskon että Redline on parempaa meinaan ainakin sen perä-ääni joka siinä oli on lähes poissa ja tuntuu renkaat lipsuvan molemmin puolin käskettäessä joten lukokin tuntuu pitävän moiteetta.
btv nyt laitan lämpötila-anturit ulkoilmalle, m-öljylle, lootaöljylle sekä perälle. Omavalmiste josta kuvia varmaankin tulee myöhemmin. Ulkomittari on vakiona mutta laitan ton näytö silleen et vakio peittyy. Ainakin suunitelma on silleen. Mittari jo onkin ja toimii

Heh, saivarreellaan nyt oikeesti
.
.

Onjezze rs kirjoitti:Onhan tästä ollut vääntö, mutta kunnollista vastusta ei ole oikein ollut. Eli onko noissa joku käyttänyt jotain muita öljyjä?
Ja tiedän että helpointa ja varminta olisi pistää mersun öljyt, mutta sitä ei nyt kysytty

1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Jeps, se on juuri näin. Oikeastaan tähän viittasinkin tuon edellisen kommenttini viimeisessä virkkeessä, että nuo kokemukset eivät ole ainakaan ihan pelkkää mutua. Eihän noita asioita tosiaan niin vain pysty kotioloissa analysoimaan. Eräs tälläkin foorumilla aikanaan kirjoittanut henkilö saattaisi sanoa, että asia pitää selvittää ammattilaisen tekemissä tutkimuksissa ja laboratorio-olosuhteissa. Tässä kohdassa se itse asiassa pitää jopa paikkansa. Jos perä kestää 100 000km muulla kuin alkuperäisellä öljyllä, niin millä sen sitten näytät, että mitä se olisi tehnyt orkkisöljyllä. Se on niin paljon kiinni käytöstä, öljyn vaihtoväleistä yms.dealer kirjoitti:Kokeilu voi olla sellainen että vaihdetaan öljyt ja ajetaan viikko. Tai 3000 km, tai 100000 km. Onko vika öljyssä tai jossain muussa (vaihtoväli) jos perä alkaa ääntää 100tkm jälkeen ?
Vähän sama juttu kun se (olikohan oululainen) taksikusti kehui, että Mersun vaihteisto kesti vissiin yli miljoona kilometriä, koska sitä ajettiin aina sport-asentoa käyttäen. Kuka sen nyt sitten osoittaa, että se muuten samalla ajolla ei olisi kestänyt yhtä kauan tai kauemmin normaaliasennossa? Autot (ja niiden perät ja vaihteistot yms.) ja erityisesti käytössä olleen auton käyttöhistoria ovat kuitenkin aina niin yksilöllisiä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
S211 E 220 CDI -09
-
- Mersumaanikko
hyvinhän näytät tietävän mitä öljyä omaasi laitat, arvaappa mitä siitäkin tulis jos joku kehuisi laittamaansa öljyä viimesenpäälle hyväksi ja sitten seuraava topikin lukija laittas sitä omaansa ja perä porsis jonkin ajan päästä, kukas sen sitten maksasjezze rs kirjoitti:Kunnollinen vastaus ei ainakaan käsittäisi kettuilua siitä että onhan tätä jo kysytty. Varsinkin kun haulla ei tosiaan löydy juurikaan vastausta kysyttyyn kysymykseen, joka oli kokemuksia muista öljyistä. Tarkoitettiin ihan oikeita kokemuksia eikä mutuilua miten luulis niiden toimivan. Noissa linkeissä ensimäisessä oli red lineä käyttäneen kokemuksia, mutta muissa lähinnä mutuilua ja vänkkäämistä miten se mersun öljy on ainoaa oikeaa tai sitten ei. Ja kyllä olen hakenut, mutta tuota ensimmäistä lyhyttä keskustelua en jostain syystä saanut eteeni. Siltikin siellä oli ainoana Napa ilmeisesti käyttänyt muuta öljyä sen verran kauan, että tiesi sen toimivan hyvin. Tuo kokeilemaan kehoittaminen nyt on aina vähän sellaista turhan päiväistä. Kun joku kysyy sadannen kerran nokan ajoitukseen liittyviä asioita, niin hyvä se olisi sanoa se ihan oikea ajoitus eikä käskeä koittamaan. Ikinä kun ei tiedä paljonko se kysyjä oikeasti tietää asiasta. No itse tulen laittamaan red lineä jos asd perällinen auto taloon tulee. Pahoittelen kaikkien mielipahaa.

itte kyllä laittasin sitä öljyä mitä ohjekirjan mukaan kuuluukin laittaa

mutta sitä en nyt ymmärrä mitä tekemistä on nokka-akselin ajoituksen kanssa ja lukkoperä öljyllä

minulle kyllä tuli sellanen olo että haluaisit kaikessa suuressa tietämyksessäsi näpäyttää topikkiisi kirjoittaneita sekä muita jotka ovat ottaneet osaa öljy keskusteluun ja heidän tietämyyttään

mullon pelkkiä romuja vaan
melkein mikä vaan, mikä on api GL 5 hypoid lukkoperälle tarkotettua öljyä. tota valikoimaahan riittää. siitä vaan kokeileen eri valmistajien litkuja.
itse käytin liquimolyn öljyä ASD:ssä sillon, kun sellanen vielä oli. toimi ihan normaalisti.
itse käytin liquimolyn öljyä ASD:ssä sillon, kun sellanen vielä oli. toimi ihan normaalisti.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Jep käytännössä mikävaan ls lisäaineistettu gl5 toimii, omassa teboilin tuotetta vaikkei siinäkään mersun luokitusnumeroa ole. Tosin kunnon käyttökokemusta ei vielä ole vasta noin 60000km sillä ajettu.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Heitä turbiini vaikka mulle yvnä reseptis ko tartteis omaan lisätä tai vaihtaa perä öljyt?Jani R-K kirjoitti:Jep käytännössä mikävaan ls lisäaineistettu gl5 toimii, omassa teboilin tuotetta vaikkei siinäkään mersun luokitusnumeroa ole. Tosin kunnon käyttökokemusta ei vielä ole vasta noin 60000km sillä ajettu.
S124 & W124
Enpäs vaan tiennytkään. Suosin red lineä josta on hyviä kokemuksia ihan muissa yhteyksissä. Sitä kuitenkin suositeltiin parinkin henkilön johdosta täälläkin, joten miksi en saisi päättää laittavani sitä? Jos kaikkia ohjeita vastaan, joita täällä annetaan olisi jokin korvausvastuu olisi melko arveluttavaa antaa neuvoja mihinkään. Maksaja on auton omistaja eli öljyn laittaja. Totta kai se on minun vika, jos olen sitä omaan autooni riskit tietäen laittanut. Tahallaan huonojen/väärien ohjeiden antaminen on silti tyhmää, vaikka se ei korvaamiseen velvoitakaan. Tähän samaan ohjeiden anto/vastuu asiaan liittyi tuo nokka-akselin ajoitus ja lukkoperä asia. En ymmärrä miten olen näpäyttänyt ketää ja siitä olen pahoillani, jos joku sai sormilleen.touhottaja kirjoitti: hyvinhän näytät tietävän mitä öljyä omaasi laitat, arvaappa mitä siitäkin tulis jos joku kehuisi laittamaansa öljyä viimesenpäälle hyväksi ja sitten seuraava topikin lukija laittas sitä omaansa ja perä porsis jonkin ajan päästä, kukas sen sitten maksasvai levitäkkö käsiäs ja sanoisit väärä valinta olenpahoillani
![]()
itte kyllä laittasin sitä öljyä mitä ohjekirjan mukaan kuuluukin laittaa![]()
mutta sitä en nyt ymmärrä mitä tekemistä on nokka-akselin ajoituksen kanssa ja lukkoperä öljyllä
minulle kyllä tuli sellanen olo että haluaisit kaikessa suuressa tietämyksessäsi näpäyttää topikkiisi kirjoittaneita sekä muita jotka ovat ottaneet osaa öljy keskusteluun ja heidän tietämyyttään
Kirjoitin aikaisemmin tähän jo vastauksen, mutta olen näköjään sössinyt lähetyksen jostain syystä. Siinä oli kuitenkin kehuja Dealerin laittamille kysymyksille, jotka pukivat hyvin sanoiksi sen, jota yritin ensimmäisessä viestissä kysyä. Kerroin myös miten Jari Ke:n keinot mitata peräöljyn paremmuutta ovat todella hyviä. Lämpöjä olen itsekin mitannut radalla autosta, mutta tuo öljyn sekaan irtoavan metallin tarkastelu magneetilla oli uusi idea. Lämpötilalla saa mitattua vaikka 2h sisään kumpi öljy tuottaa vähemmän kitkaa eli periaateessa kuluttaa vähemmän perää samanlaisessa ajossa. Öljyjä jotka siellä pyörivät mukana on varmasti paljon, mutta vain yksi on paras.
Lisäksi laitoin asioita jotka itse koen peräöljyssä oleelliseksi.
- Mahdollisimman matala lämpötila
- Perä kestää kauemmin kuin muilla öljyillä
- Lukko pitää sen minkä täytyykin
- Mahdollisesti jo löytyvät välykset pienenevät ja ääntely vähenee
- Öljy ei ole kylmässä liian jäykkää, mutta kestää lämpimässä silti pintapaineet (oleellista esim ST vehkeissä ja vaikka vaunun vedossa)
Yritin vain saada aikaiseksi syvällisempää pohdintaa asiasta, jota Jari Ke jo hieman aloittikin. Hän on myös asiaa tutkinut, joten en ole kiinnostuksen kanssa aivan yksin. Kuulisin mielelläni häneltä vaikka YV:nä tulevista lämpötiloista. En tiennyt, että asiasta nousee tälläinen haloo. Kiitos ja anteeksi.