W203 Puhaltimen alueen säätö ei toimi
W203 Puhaltimen alueen säätö ei toimi
Pari kuukautta on ollut sellaista vikaa, että virrat päälle laittaessa kuuluu n. puoli minuuttia soittimen takaa melko kovaääninen naputus. Naputus kuuluu tuon puolisen minuuttia ja sitten loppuu. jos laittaa virrat päälle heti uudestaan, naputusta ei kuulu, mutta jos antaa virran olla pois päältä muutaman minuutin niin sitten taas naputtaa...
Rupesin purkamaan kojelautaa ja yhdistin naputuksen puhaltimeen, puhaltimen ohjausyksikön liittimen kun otti irti niin naputus loppuu. Samalla huomasin, että puhaltimen aluesäätö ei toimi. puhaltimen nopeuden säätö toimii (toimiiko se säätö normaalisti hieman viiveellä vai onko ominaisuus?), mutta alue ei muutu säädintä pyörittelemällä mihinkään.
Kesäisin työntää muuten haaleaa, mutta ei kylmää. ilmastointikaan ei toimi, mutta ei liity tähän samaan vikaan. kennossa on reikä.
mikähän lienee vikana?
Rupesin purkamaan kojelautaa ja yhdistin naputuksen puhaltimeen, puhaltimen ohjausyksikön liittimen kun otti irti niin naputus loppuu. Samalla huomasin, että puhaltimen aluesäätö ei toimi. puhaltimen nopeuden säätö toimii (toimiiko se säätö normaalisti hieman viiveellä vai onko ominaisuus?), mutta alue ei muutu säädintä pyörittelemällä mihinkään.
Kesäisin työntää muuten haaleaa, mutta ei kylmää. ilmastointikaan ei toimi, mutta ei liity tähän samaan vikaan. kennossa on reikä.
mikähän lienee vikana?
Re: W203 Puhaltimen alueen säätö ei toimi
Tyyppivika, muovinen säätötanko rikki. Osa on halpa mutta vaatii paljon purkamista. Haulla kyllä löytyy paljon juttua täältä & naapurifoorumilta.
S203 220 CDI
Re: W203 Puhaltimen alueen säätö ei toimi
Projekti etenee hitaasti, mutta epävarmasti...
Purin soittimen takaa tavaraa lisää ja esiin tuli ne 2 mustaa n. 4cm kokoista moottoria. Vika on oikeanpuoleisessa. eli kun virrat laittaa päälle, n. puolisen minuuttia se moottori nakuttaa, aivan kuin ratas hyppisi "paikoiltaan".
Otin moottorin kannakeruuvit irti. moottoriin kiinnittyvä valkoinen ratasosa on ehjä. Ratasosalta toiseen ratasosaan menevä l-muotoinen valkoinen vipu on ehjä (tämä kai on se yleensä poikkimenevä osa). Moottorissa oleva 6-kulmainen lyhyt akseli on ehjä.
Kaikki mekaaniset osat näyttäisi olevan siis ehjiä.
Kasasin moottorin uudelleen ja ajatuksen kanssa rattaat (ehkä) oikeaan asentoon. Virrat päälle ja sama nakutus.
Moottori uudelleen irti. Virrat päälle moottori johdoista roikkuen. Moottorin akseli pyörii n. puoli minuuttia virtojen päälle laiton jälkeen.
Jäin miettimään, että onko vika tuossa moottorissa? kuuluuko sen pyöriä "turhan" takia jonkun aikaa virtojen päälle laitettua? sehän vaan pyörittää niitä ilmanohjaimien säätöjä, ja näinhän pitäisi tapahtua vain tarvittaessa. Eli voiko vika johtua tuosta, että kun virrat laitetaan päälle, moottori pyörii tyhjän takia yhteen suuntaan tietyn aikaa ja ratasmekanismi pyörähtää yli ja paukuttaa johonkin stoppariin? kun se ratashässäkähän (2 valkoista ratasta+l-muotoinen muovi) ei pyöri sormin pyörittämällä ympäri.
vai onko vika nyt vain rattaiden asennossa?
Purin soittimen takaa tavaraa lisää ja esiin tuli ne 2 mustaa n. 4cm kokoista moottoria. Vika on oikeanpuoleisessa. eli kun virrat laittaa päälle, n. puolisen minuuttia se moottori nakuttaa, aivan kuin ratas hyppisi "paikoiltaan".
Otin moottorin kannakeruuvit irti. moottoriin kiinnittyvä valkoinen ratasosa on ehjä. Ratasosalta toiseen ratasosaan menevä l-muotoinen valkoinen vipu on ehjä (tämä kai on se yleensä poikkimenevä osa). Moottorissa oleva 6-kulmainen lyhyt akseli on ehjä.
Kaikki mekaaniset osat näyttäisi olevan siis ehjiä.
Kasasin moottorin uudelleen ja ajatuksen kanssa rattaat (ehkä) oikeaan asentoon. Virrat päälle ja sama nakutus.
Moottori uudelleen irti. Virrat päälle moottori johdoista roikkuen. Moottorin akseli pyörii n. puoli minuuttia virtojen päälle laiton jälkeen.
Jäin miettimään, että onko vika tuossa moottorissa? kuuluuko sen pyöriä "turhan" takia jonkun aikaa virtojen päälle laitettua? sehän vaan pyörittää niitä ilmanohjaimien säätöjä, ja näinhän pitäisi tapahtua vain tarvittaessa. Eli voiko vika johtua tuosta, että kun virrat laitetaan päälle, moottori pyörii tyhjän takia yhteen suuntaan tietyn aikaa ja ratasmekanismi pyörähtää yli ja paukuttaa johonkin stoppariin? kun se ratashässäkähän (2 valkoista ratasta+l-muotoinen muovi) ei pyöri sormin pyörittämällä ympäri.
vai onko vika nyt vain rattaiden asennossa?
Re: W203 Puhaltimen alueen säätö ei toimi
Lisätään vielä sen verran, että moottori pyörii reilun täyden kierroksen verran tuon n. puolen minuutin naputuksen aikana.
Re: W203 Puhaltimen alueen säätö ei toimi
Onko varma ettei vipu ole halki kuusiokolon päästä. Näin akseli pääsee lyömään yli josta ääni kuuluu.
W213 220d +W242 electric drive
Re: W203 Puhaltimen alueen säätö ei toimi
Tässä moottori, jossa ongelma, eli on se oikeanpuoleinen radion takana olevista
https://dl.dropboxusercontent.com/u/109301574/kuva.JPG
Tässä on moottorista irtoava ratasosa. ratasosa kiinnittyy moottoriin tuolla 6-kulmaisella kannalla, moottori näkyy taustalla johtojen varassa, siinä on 6-kulmainen akseli.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/109 ... 281%29.JPG
Ratasosassa on kiinni l-muotoinen vipu, joka kiinnittyy rataosaan pienellä pallonivelelellä. l-vivun toisessa päässä on myös pallonivel, joka kiinnittyy akseliin/tankoon, joka ohjaa läppiä (käsittääkseni).
https://dl.dropboxusercontent.com/u/109 ... 282%29.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/109 ... 283%29.JPG
Nämä osat on siis ehjiä. Kiinni siellä radion takana on siis vielä tangot, joiden päässä on samanlainen ratasosa. Eli se sellainen 6-kulmainen halkimenevä osa ei käsittääkseni nyt liity tähän mun ongelmaan vaan kuuluu siihen vasemmanpuolimmaiseen moottorimekanismiin, joka on vähän enemmän hankalassa paikassa.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/109301574/kuva.JPG
Tässä on moottorista irtoava ratasosa. ratasosa kiinnittyy moottoriin tuolla 6-kulmaisella kannalla, moottori näkyy taustalla johtojen varassa, siinä on 6-kulmainen akseli.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/109 ... 281%29.JPG
Ratasosassa on kiinni l-muotoinen vipu, joka kiinnittyy rataosaan pienellä pallonivelelellä. l-vivun toisessa päässä on myös pallonivel, joka kiinnittyy akseliin/tankoon, joka ohjaa läppiä (käsittääkseni).
https://dl.dropboxusercontent.com/u/109 ... 282%29.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/109 ... 283%29.JPG
Nämä osat on siis ehjiä. Kiinni siellä radion takana on siis vielä tangot, joiden päässä on samanlainen ratasosa. Eli se sellainen 6-kulmainen halkimenevä osa ei käsittääkseni nyt liity tähän mun ongelmaan vaan kuuluu siihen vasemmanpuolimmaiseen moottorimekanismiin, joka on vähän enemmän hankalassa paikassa.
Re: W203 Puhaltimen alueen säätö ei toimi
Siis vikahan on tuossa moottorissa tai sen ohjauksessa, hokasin vasta nyt.
Moottori kun on irti ja pyörität säätönumiskaa, moottori ei tee mitään (senhän pitäisi ruveta pyörittämään rattaita, jotka ohjaa ilmaläppien tankoja). Virtahan sille moottorille tulee kun se tosiaan pyörii yhteen suuntaan käynnistyksen jälkeen tuon n. puoli minuuttia...
Taitaapa olla korjaamokeikka, ei mun ymmärrys riitä enää..
noh säästyinpähän ees purkamistyön maksamiselta.
Moottori kun on irti ja pyörität säätönumiskaa, moottori ei tee mitään (senhän pitäisi ruveta pyörittämään rattaita, jotka ohjaa ilmaläppien tankoja). Virtahan sille moottorille tulee kun se tosiaan pyörii yhteen suuntaan käynnistyksen jälkeen tuon n. puoli minuuttia...
Taitaapa olla korjaamokeikka, ei mun ymmärrys riitä enää..
noh säästyinpähän ees purkamistyön maksamiselta.
Re: W203 Puhaltimen alueen säätö ei toimi
Vanha, mutta varsin ajankohtainen aihe... Eli itsellä kuulunut myös naputusta jo jonkin aikaa. Kun sitä nyt tarkemmin kuuntelin niin ääni tulee selvästi apukuskin puolelta. Ilmeisesti useammin menee juuri se toisen puolen säätöpalikka rikki, eli onko tietoa mitä pitää purkaa apukuljettajan puoleista vaihdettaessa? Riittääkö ritilät, radion ympäryspaneeli ja radio? Vai pääseekö esim hanskalokeron pois ottamisella kätevämmin? Osan ostin jo, alottamista vaille valmis siis 

Re: W203 Puhaltimen alueen säätö ei toimi
Selvisikö? Mese.fi löytyy Hantan tekemä ohje millä onnistuu.
W213 220d +W242 electric drive
Re: W203 Puhaltimen alueen säätö ei toimi
Ei selvinnyt, se mese.fi ohje on sille keljettajan puoleiselle säädölle. Ei viitsisi turhaa ylimääräistä alkaa purkamaan...
Re: W203 Puhaltimen alueen säätö ei toimi
Sama ongelma täällä eli tutkittu sen verran että lämmönsäätö vipu (valkea muovinen) on ehjä ja se itse moottori hakkaa yli rattaat sisällä? Moottorin otin irti itsekin ja tutkin sisukset jotka näytti ehjiltä... Ja tämä oli siis se virtalukon puoleinen eli vasen moottori paketti. Eli olisiko uusi moottori vai joku ohjelmointi?
Re: W203 Puhaltimen alueen säätö ei toimi
Tutkitko sen vivun tarkasti ? Siihen tulee halkeama kuusiokoloon, mistä se sitten antaa periksi kun vääntöä tulee ja sitten halkeama sulkeutuu taas.Meseheka kirjoitti:Sama ongelma täällä eli tutkittu sen verran että lämmönsäätö vipu (valkea muovinen) on ehjä ja se itse moottori hakkaa yli rattaat sisällä? Moottorin otin irti itsekin ja tutkin sisukset jotka näytti ehjiltä... Ja tämä oli siis se virtalukon puoleinen eli vasen moottori paketti. Eli olisiko uusi moottori vai joku ohjelmointi?
W203CDI
Re: W203 Puhaltimen alueen säätö ei toimi
99% vipu, 1% moottori. Uusi (ehjä) osa paikalleen ja lakkaa naputtamasta.
wiimax.fi
Re: W203 Puhaltimen alueen säätö ei toimi
Kyllä oli ehjä ja vaihdoin varalta aivan uuden jonka jälkeen seurasin sitä kun pisti virrat päälle niin alaspäin väänsi ok ja ylöspäin nosti jonkin matkaa jonkajälkeen jää hakkaamaan hetkeksi (eli sama vika) ja moottorin kun otin pois kokeilin että ei ne säädettävät läpätkään tunnu jumissa olevan. Eli siis se 1% mahdollisuus seuraavaksi (moottori)
Vanha vipua väänelty ja ehjä on.
Sellainen pisti silmään tuota purkaessa että kun ne helposti rikkoutuvat säätövivut on merkattu R ja L niin
Siinä virtalukon takana olevasta moottorista löyty "R" vipu jonka epäilen että joku on joskus vaihtanut ja laittanut väärän puolen vivun? (Oli uudempi vahvistettu) Kun kyllähän se ennemminkin "L" vipu saisi olla.. Nehän on muuten samanmoiset vaan pienet erot kuusiokolona asennoissa.
Vinkkinä tuota w203 läppämoottoria kun irroittaa kokonaan pois niin ylintä torxia varten porasin itse edessä olevaan harjavarren paksuisen putken läpi 10mm reiän niin tekee huomattavasti helpomman irroittaa ja laittaa uusi paikalleen.
Kiitos vinkeistä hanta ja dealer
Vanha vipua väänelty ja ehjä on.
Sellainen pisti silmään tuota purkaessa että kun ne helposti rikkoutuvat säätövivut on merkattu R ja L niin
Siinä virtalukon takana olevasta moottorista löyty "R" vipu jonka epäilen että joku on joskus vaihtanut ja laittanut väärän puolen vivun? (Oli uudempi vahvistettu) Kun kyllähän se ennemminkin "L" vipu saisi olla.. Nehän on muuten samanmoiset vaan pienet erot kuusiokolona asennoissa.
Vinkkinä tuota w203 läppämoottoria kun irroittaa kokonaan pois niin ylintä torxia varten porasin itse edessä olevaan harjavarren paksuisen putken läpi 10mm reiän niin tekee huomattavasti helpomman irroittaa ja laittaa uusi paikalleen.
Kiitos vinkeistä hanta ja dealer

Re: W203 Puhaltimen alueen säätö ei toimi
Radion kotelosta voi myös leikata jonkinmoisen palasen pois niin mahtuu paremmin operoimaan moottorin kiinnitysruuvien kanssa.
Vivut on hieman erilaiset mutta toimii kyllä väärälläkin vivulla.
Vivut on hieman erilaiset mutta toimii kyllä väärälläkin vivulla.
wiimax.fi
Re: W203 Puhaltimen alueen säätö ei toimi
Nyt on vaihdettu lämmönsäädön läppämoottori ja siihen näytti että vika hävisi. 

Re: W203 Puhaltimen alueen säätö ei toimi
Löytyykö tuota Hantan tekemää ohjetta vielä?
Mulla testerillä lukiessa juurikin kuskin jalkatila ja huurteen esto on ainoat mitkä ei toimi. Muualle antaa arvot.
Mulla testerillä lukiessa juurikin kuskin jalkatila ja huurteen esto on ainoat mitkä ei toimi. Muualle antaa arvot.
s203 270 cdi -02
w451 tuikutettu cdi smartti -13
s210 280 4-matic - emännän käyttis
s210 290 -99 - Ikuisuuden ruosteprojekti
w169 A180 tuikutettu -04 - nykyään lahjoitettu jo eläkkeellä olevalle äitimuorille.
Exiä + 10kpl (Mersuja)
w451 tuikutettu cdi smartti -13
s210 280 4-matic - emännän käyttis
s210 290 -99 - Ikuisuuden ruosteprojekti
w169 A180 tuikutettu -04 - nykyään lahjoitettu jo eläkkeellä olevalle äitimuorille.
Exiä + 10kpl (Mersuja)
Re: W203 Puhaltimen alueen säätö ei toimi
Onkohan se tämä ?
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=246741#p246741
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=246741#p246741
wiimax.fi