OM603 ST moottorinlämmöt?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Paabeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ke 24.07.2013 14:07
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

OM603 ST moottorinlämmöt?

Viesti Kirjoittaja Paabeli »

Elikkä kyselisin onko ihmisillä ollut samaa ongelmaa om603 stn kanssa.. Kokoonpano holset hx40 super, 7mm, kunnon kuulerit yms. Lämmöt saa aika helposti nousemaan johonki 95-97 asteeseen moottoritie nopeuksilla, sitten kun höllää kaasua niin laskee. n. 15-20 asteisessa ilmassa. Välillä pitää napata sähköflekti päälle kun pelottaa oikein että nousee siitä yli. Nestettä häviää johonkin hiukan, veikkaisin vesipumppua, elikäs ajossa tippasee muutaman hassun tipan, mutta tyhjäkäynnillä ei mitään. (vuotoa ei havaittavissa paikoillaan) Jelppiä kaivataan :roll:
S124 OM606 ST
EX W123 200D
EX W124 200D
EX W202 220D
EX S124 300TDT
EX S124 300TD
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM603 ST moottorinlämmöt?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tasakaasulla noin kovat lämmöt..ei taida olla kaikki ok.
Jäähdytin menee ajankanssa tukkoon...vaikka pesee sitä niin ei auta...voit kokeilla astianpesuaineella pesua muttta välttämättä ei auta.
Kokeile miten flekti päällä onko ala osa jäähdyttäjässä ,letku viileämpi kun termari auki ja puhallin päällä...näin itseltä älysin että tukossa pillistöjä...onhan noi yleensä vanhoja ,orkkiksia jäähdytttäjiä..ei ikuisia.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Stiffmeister
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Su 21.03.2010 14:27

Re: OM603 ST moottorinlämmöt?

Viesti Kirjoittaja Stiffmeister »

Jos ne perusasiat on kondiksessa esim. pumpun ajoitukset niin seuraavana sitten sitä griffinin jäähyä keulaan ja 603turbollisen vesipumppua paikoilleen. Itelläni oli kans lämpöongelmia ja laittelin griffin eikä vielä auttanu niin seuraavana sitten vesipumppua auki ja selvittelemään että mikä pumppu sielä oli. No vaparin pumppuhan sieltä löytyi. Pumpun kun vielä vaihtoi niin lämmöt alkoi kestämään kurissa. Niin ja hihnapyörän koko kannattaa vielä tarkistaa että on oikian kokonen.
Paabeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ke 24.07.2013 14:07
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: OM603 ST moottorinlämmöt?

Viesti Kirjoittaja Paabeli »

Löytyy griffin kuuleri. Juuh tuo vesipumppu pitänee vaihtaa. Ei näyttänyt olevan motonetissä kovin kalliskaan. Kuiten alkuperäinen TDT että luulisi siellä olevan turbon vesipumppu vaan empäs tiedä kuinka muinainen. Ei pukannut lämmintä ilmaa hyttiin, mutta se johtui närhenmunista. Ne vaihdoin uusiin, niin tippui lämmöt mutta vieläkin vähän epäilyttää kun antaa happee koneeseen niin tahtoo nousta, ja kestää tovi kun hölläilee että laskee vaikka on tuo sähköflekti päällä.
S124 OM606 ST
EX W123 200D
EX W124 200D
EX W202 220D
EX S124 300TDT
EX S124 300TD
Avatar
Stiffmeister
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Su 21.03.2010 14:27

Re: OM603 ST moottorinlämmöt?

Viesti Kirjoittaja Stiffmeister »

Joo ja sen turbollisen pumpun sitten tunnistaa hinnasta. Siinä on siipiä enemmän ja hintaa sen mukaan enemmän.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: OM603 ST moottorinlämmöt?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Pese syylari myös ulkoa Liukkaria kehiin ja odotusta ja taas liukkaria. Tunnin vähintään kun antaa liuota ja sit verkostopaineella vettä moottoritilasta päin. Pesin itte tälleen syylarin ja öljynlauhduttimen. Aivan uskomaton määrä paskaa kummassakin.

Ei vaunuvedossakaan lämpiä yli 90 tasamaalla 85 nopudessa vaikka ulkona olis lämmintä 20°C Vaunu painaa noin 1500kg
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: OM603 ST moottorinlämmöt?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

normaalilla kesäkelillä 602 + hx40 + 7mm + cooler + öljycoolerii niin lämmöt pysy normaalina, kunnes paineli kaasu pohjassa meneen pidemmän matkan. kyllä ne tuppas nouseen sinne 95 asteeseen ainakin, kun matkavauhtina tyättä laukkaa. tosin mulla oli ihan vakio syyläri. ei kai tuo vielä niin kovin vaarallista ole.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM603 ST moottorinlämmöt?

Viesti Kirjoittaja atlas »

95 astetta on kyllä mielestäni liikaa tasanopeudella niin mites kun kiihdyttelet...kansi on tiukoilla.
Aika isoa jäähdyttäjää löytyy ihan isoista bensa Mersuista ja varmasti riittää.
Mitkä lie jäähdyttäjän mitat nyt?...mulla on tuossa mitta verrokkina lattialla 300-24 venasen ilmastoinnilla olevan jäähdyttäjä verrokkina...ei myytävänä kun näyttää aika keffelin isolta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM603 ST moottorinlämmöt?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Se nyt riippuu mikä se tasanopeus on, kaasu pohjassa ST:llä tasanopeus pitäisi kaiketi olla yli 200, mutta jos ajetaan 120 niin onhan se vähän eri asia. Jäähdytystarve varmasti nelinkertainen. Pera meinaan totesi, että kaasu pantiin pohjaan ja pidettiin siellä :D

Ei muuten kannata hyvää vesipumppua vaihtaa mihinkään motonetin pilipalipalapeliin...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Paabeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ke 24.07.2013 14:07
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: OM603 ST moottorinlämmöt?

Viesti Kirjoittaja Paabeli »

Olen kuullut että vesipumpussa olla ''vikaa'', että ajaessa tai kun polkasee niin tiputtaa, voiko pitää paikkansa? koska paikoillaan ei vuotoa näy. Ei nyt ihan tasanopeuksissa mutta jos sievästi painat kaasua niin yhtäkkiä saattaa silmissä nousta siihen 95 asteeseen. Eipä tuosta mersun orkkis mittarista ikinä varmaksi mene, vanhassakin oli että löi koelautaan niin lämmöt laski.. Pakko vaan mennä tuon mukaan kun ei parempaa lämpömittaria ole tällähetkellä..
S124 OM606 ST
EX W123 200D
EX W124 200D
EX W202 220D
EX S124 300TDT
EX S124 300TD
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM603 ST moottorinlämmöt?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei minun mielestä vesipumpun tiputtelu vielä kerro pumpun tehon lopahtamisesta. Pumpun teho tippuu jos siellä luistaa ropelli akselilla tai jos siivet on rikki. Kuitenkin tiputteleva pumppu kannattaa korjata ennen kuin se hajoaa lopullisesti, joten se ensi kuntoon ja sitten lisää tutkimuksia. Osta nyt kuitenkin kunnon pumppu siihen, ne motonetin tekeleet on semmosta kiinan paskaa, että sydämmestä otti laittaa sellainen edes volkkariin. Nehän vikisee jo uutena.

Todennäköisempi syy on pieni kannentiivisteen vuoto, jolloin pakokaasua pääsee jäähdytysnesteeseen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: OM603 ST moottorinlämmöt?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

atlas kirjoitti:95 astetta on kyllä mielestäni liikaa tasanopeudella niin mites kun kiihdyttelet...kansi on tiukoilla.
Aika isoa jäähdyttäjää löytyy ihan isoista bensa Mersuista ja varmasti riittää.
Mitkä lie jäähdyttäjän mitat nyt?...mulla on tuossa mitta verrokkina lattialla 300-24 venasen ilmastoinnilla olevan jäähdyttäjä verrokkina...ei myytävänä kun näyttää aika keffelin isolta.
niin siis meinasin, että vaikka moottoritien liittymästä kiihdytetään kaasu pohjassa, rullataan vaihteet läpi ja pidetään se kaasu pohjassa vaikka seuraavat 10, tai 20 kilsaa. kyllä se mielestäni tälläsellä ajolla saakin vähän moottori lämmetä. jos viisari alkaa nousta 115...120, niin kannattaa alkaa jo himmaileen. ja se öljynlämpöhän tuollasessa ajossa tuppaa enemmänkin nouseen. ilman mittaria ei kannata hullunlailla antaa mennä.

eihän se tollasessa perus kesäkelin motarivauhdissa (n.150km/h) tollanen perus henkilöäuto vielä niin kovalla rasituksella ole, että kuuluisi lämpöjen juuri 90 ylitte nousta. mutta täysiä ajettaessa kyllä nousi ainakin mulla. muistaakseni 230 se kulki ja kyllä se kesti pitää vauhdin yllä niin pitkään kun kuskilla pokkaa riitti. lämpöviisari nousi jonkun verran yli 90, muttei kuitenkaan minnekkään sataan, tai yli. kaikki riippuu kaikesta. tuossakin loppu välitykset, niin syöttömäärä pieneni kun huippunopeus oli saavutettu, eli lämpökuorma oli täysiä ajettaessa pienempi, kun sinne täysiin kiihdytettäessä. toki jos olis ollu raakasti tehoja, pidemmät välitykset yms. niin ois se lämpöviisari voinut nousta korkeemmallekkin. ei oikein kokemusta mistään oikeesti tehokkaista diiseleistä. ja jostain muistan lukeneeni sellastakin, että noissa 2v/pytty koneissa olis vesikanavat jotenkin sellaset, ettei se vesi vaan kierrä siellä määräänsä paremmin, vaikka olis omakotitalon kokonen syyläri. tiedä sitten, että pitääkö tuo paikkaansa.

entisellä 200D:llä, mistä oli syöttöjä ruuvvattu, niin siinä oli ruuvvauksen jälkeen aina lämpöviisari 100:ssa, kun sillä taittoi matkaa kaasupohjassa. heti, kun himmas jonnekkin 150km/h korville, niin tippu normaalimpiin lukemiin. ja se oli sitä aikaa, kun ajoin aina kaasu pohjassa moottoriteillä. en pidä mitenkään erikoisena, tai vaarallisena jos täyskaasuajossa mittari näyttää 95 astetta. kestäähän se jäähdytysjärjestelmä autoissa jotain 120 asteen lämmön ihan tehtaan suunnittelemanakin. ja flektikin lähtee käyntiin vasta jossain 100 asteen korvilla.
W201 250DT 20V
w201 190E
Paabeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ke 24.07.2013 14:07
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: OM603 ST moottorinlämmöt?

Viesti Kirjoittaja Paabeli »

Olen kuullut että ne ajaa näillä Om603 koneilla ilman termaria kesällä? Om605/606 koneissa ei vissiinkään niin pahoja lämpöongelmia ole kuin näissä.. Onko mitään hajua paljonko maksaa joku motonetin vesipumppua parempi pumppu?
S124 OM606 ST
EX W123 200D
EX W124 200D
EX W202 220D
EX S124 300TDT
EX S124 300TD
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM603 ST moottorinlämmöt?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kattele nyt alkuun tuolta hintoja: http://www.kl-varaosat.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin