Lämmityslaitteen moottorin vaihto

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
pappi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: To 18.11.2004 18:58
Paikkakunta: Pohjois-savo

Lämmityslaitteen moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja pappi »

Nyt se sitten muutti västäräkki asumaan talvipakkasten ajaksi tuonne kakkosnelosen lämmityslaitteen moottoriin...

Eli tarkoitus on vaihtaa tai vaihdattaa uusi moottori. Onko työläs homma ja jos vien pajalle, mikä olisi hyvä korjaamo Haapavesi - Ylivieska akselilla?

Moottori maksaa jotain 200€? Ärkele....
Mersu myyty...
Avatar
perttu_n
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 322
Liittynyt: Ma 27.10.2003 15:48
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perttu_n »

T:mi Autohuolto Aki Parkkila.
044 262 8474
Ylivieska
w201 190D
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Ja jos pelkkä moottori riittää, on komiasti alle satasen.
Vesqju
Mersumies
Mersumies
Viestit: 583
Liittynyt: Ma 04.10.2004 18:51
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

Koko paska maksaa aditassa 180 e ja on helppo vaihtaa itse..
Purkaa kaikki muoviretelit tuulilasin alta pois, pyyhkijä pois ja vaihtaa lämppärin.... Menee n 40 minsaa.. :wink:
S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
jamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ke 17.03.2004 21:58
Paikkakunta: keski-suomi

Viesti Kirjoittaja jamo »

onko ilmastointi?
jos on ni taitaa olla isompi projekti sit vaihtaa. pitää kuulemma purkaa koelauta, korjatkaa jos olen väärässä kuulo puheita.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

onko ilmastointi?
jos on ni taitaa olla isompi projekti sit vaihtaa. pitää kuulemma purkaa koelauta, korjatkaa jos olen väärässä kuulo puheita.
On kuulopuheita! Kyllä löyttyy konehuoneen puolelta pyyhkijän moottorin alta!
autodidakti
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18241
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kas, joku muukin haapavedeltä taas forumilla. Morjens vaan "pappi". :D

"mikä olisi hyvä korjaamo Haapavesi - Ylivieska akselilla? "

No tuota, minunkin työpaikallani mersuja aika paljon korjaillaan, eli Huoltokeskus R.Lintonen Ylivieskassa. Puhelin 420834.
KL-varaosat myös meiltä.
wiimax.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tämähän taisi mennä mainostuksen puolelle :oops:
Joku mersupurkaamo??
pappi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: To 18.11.2004 18:58
Paikkakunta: Pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja pappi »

Kiitos vihjeistä. Yritän tuon pohjosen reissun ensin saada alta pois ja ensi viikolla sitten katselen mihin tuon kakkosneloseni vien laitettavaksi.

Kiinnostais itsekkin kokeilla moinen remontti tehä, mutta näillä pakkasilla ei tarvi haaveilla mistään remonttihommista ku ei ole hallia käytössä.

Josko tuonne Lintoselle suuntais ku on kotipaikkakunnan miehiä kerran siellä töissä.

.
Mersu myyty...
jamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ke 17.03.2004 21:58
Paikkakunta: keski-suomi

Viesti Kirjoittaja jamo »

kysyin tossa tutulta kun oli vaihattanut lämmityslaitteen moottorin w 124 missä oli ilmastointi, ni oli koelauta purettava et sai moottorin pois. kävin kahtomassa niin ei se ainakaan normaalipaikalla ollu lasinpyyhkimen alla. :?:
pappi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: To 18.11.2004 18:58
Paikkakunta: Pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja pappi »

Oma kakkosneloseni on sen verran raakaponttinen, että siitä puuttuu ilmastointi. Näin ollen lämppärin moottorin pitäisi olla kohtuu helposti löydettävissä?
Mersu myyty...
Vesqju
Mersumies
Mersumies
Viestit: 583
Liittynyt: Ma 04.10.2004 18:51
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

Sit on helppo vaihtaa.. :lol:
S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

myös ilmastoidussa puhaltimen paikka, W124

Viesti Kirjoittaja felmit »

Esim. tuosta selviää:
http://skinnerbox.steaky.org/Service/W1 ... 83-556.pdf
Ja voi tuonkin jutun kuvista päätellä, mistä puhallin löytyy.

Mitäpä tässä inttämään!
autodidakti
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Ainakin ilman ilmastointilaitetta olevassa helppo vaihtaa.Kerran vaihdoin kl varaosien pihassa.300km tuli sitä ennen ajettua talvella ilman puhallinta,meinas välillä lyödä lasia jäähän...
Avatar
Mikkoj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Ti 07.09.2004 00:09
Paikkakunta: Tampere / Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Mikkoj »

Katsopas tonne, sama homma tehty W201 :seen, ei varmaan paljon eroa 124sesta..

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... highlight=
-----------------------------
W201 250D -89
Avatar
PerttiTee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Ke 06.10.2004 11:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja PerttiTee »

Pari viikkoa sitten käytin moottoria irti, huusi pakkasella. Purin tuulilasin alareunasta niitä listoja ja pari muovkoteloa ja sen pyyhinhässkän pois, alta löytyi siemensin moottori kahdella siipipyörällä. Itse moottori oli prässätty paketti, joten pyörittelin sitä ja ujutin ruiskuvaseliinia molempiin päihin. Auto on W124 -89 230E ilmastoinnilla. Remontti onnistui, huutaminen lakkasi, ainaki toistaiseksi :lol: . Pari kolme tuntia paloi remontissa aikaa.
W639 110 CDI
W202 C240 T -00 (ex)
W124 230 E -89 (ex)
Olihan joskus tuollainenkin W123 220D -76
Vesqju
Mersumies
Mersumies
Viestit: 583
Liittynyt: Ma 04.10.2004 18:51
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

Mulla auttoi rasvaaminen 4 kuukautta ja taas rupes uliseen, niin sit vaihdoin uuden.. :roll:
S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
aaaaaaaaaaaaaaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja aaaaaaaaaaaaaaa »

Hiukka ot:a

Kun tuon lämmityslaitteen moottorin purkaa pois, pääseekö sitä kautta imuroimaan roskat pois lämmityslaitteen kennosta vai mistä kautta sinne pääsisi ?
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Minulla on automaatti-ilmastoinnilla varustettu tuo W124 ja tässä tuli itselläkin juuri tälläviikolla tuo moottori ikäänkuin tiensä päähän, joten voinen vähän kertoa tilanteeseen asiaa.

Moottori rupesi viimeviikolla nikottelemaan sillä tavalla, että ei suostunut heti lähtemään pyörimään vaikka pakollakin (Tuulilasin sulatustoiminto) käski. Vaan aikaa saattoi mennä puolikin tuntia, ennenkuin flekti ykskaks innostui pyörimään.

Minä tietysti pahimpana pessimistinä olin epäilemässä kaikista kalleinta elektroniikkaboxia, jota tuohon laitteeseen liittyy, mutta asentajatoverini kuitenkin ajatteli, että vilkaistaanpas sinne moottoriin ensin.

Joten ensimmäiseksi otettiin konepelti niin auki kun sen saranoista sai ja sitten poistettiin akun takaa se suojamuovi ja sitten ne muovilistat joita tuulilasin alareunassa on.

Aikansa kun niitä nyhti irti, lähti koko tuulilasinpyyhkijän alapuolella oleva tunneli pois, josta poistuu vedet ja muut sammakkoa pienemmät nyttykäiset pois. Senjälkeen oli poistettava tuulilasin pyyhkijä moottoreineen, jonka alta löytyi muovikotelo, jonka sisällä tämä puhaltimen moottori sijaitsi.

Ilmastoinnilla varustetuissa autoissa moottori on kahdella siipipyörällä ja autoissa, joissa ko. varustetta ei ole, on toisenlainen moottori yhdellä siipipyörällä. Nämä ovat eri moottoreita eivätkä käy toisiinsa.

Minun autoni tuulettimen moottorissa oli kollektori kulunut aika loppuun ja hiiletkin näyttivät olevan yhtä finaalissa. Kun hyllystä ei sattunut silläkertaa löytymään uutta moottoria, kokeilimme pientä tekohengitystä laitteelle. Laitoimme molempien hiilien jousten jatkoksi pienet mutterit ikäänkuin tallaksi painamaan hiiltä kovemmalla jousivoimalla kollektoriin kiinni. Temppu tuntui toimivan ja senjälkeen moottori on taas toiminut normaalisti. Mutta nyt on jo tiedossa, että ko. viritelmä ei tule olemaan pitkäikäinen ja seuraavan kerran kun moottori ei lähde käyntiin, tietää jo valmiiksi että nyt se on lämppärin moottorin oston aika... :(

Joten jos joku nyt sitten tahtoo etsiä sitä flektin moottoria kojetaulun alta niin voi sitten vihjaista, että helpompikin tie sinne on olemassa. Ei tarvitse tulipellin läpi kaivautua... :wink:

P.S kyllä sitä kautta voi puhdistaa myös kennon.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
jamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ke 17.03.2004 21:58
Paikkakunta: keski-suomi

Viesti Kirjoittaja jamo »

omassa kanssa alkoi temppuilemaan pyöri aina silloin tällöin. purin mottorin pois, ni hiilet oli kulunut ja se ankkuri vai mikä se nyt onkaan mihin hiilet ottaa, oli kulunut niin syvästi, et ei enää ollu joka kohassa sitä kuparia. laitoin uudet hiilet ja on pyörinyt jo puolisen vuotta, tosin aluks piti aikamoista pärinää, ennenkuin hiilet asettu kohilleen.

ihan mielenkiinnosta, olisko jollain tietoa, mikä malli se on, missä tämä puhaltimen moottori löytyy koelaudan alta? jos joskus sattuu tulemaan vastaan.
se oli aivan erinäköinen, kun tämmöinen tavallinen. siinä oli vain semmoinen torvi moottorin paikalla, josta ottaa ilmaa. sen torven kun purki pois, ni ei näkynyt moottoria ja loput muovit lähti sisältäpäin irti. onkohan joku ryssän viritys :wink:
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Ymmärtääkseni niissä autoissa joissa on kattoluukku, on joku pieni lisäpuhallin jossainpäin autoa kätkettynä...tästä en ole 100% tietoinen.

Varmaan joku EPC:n käyttäjä voisi tarkastaa asian.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
pappi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: To 18.11.2004 18:58
Paikkakunta: Pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja pappi »

No nyt se on tiensä päässä. Käytiin pohjoisessa mutka ja koko matkan aikana puhallin toimi vain kolmosella taikka nelosella. Vähän aikaa se pyöri kakkosellakin, mutta sitten se pysähtyi metelin kera.

Keskiviikkona olisi tarkoitus vaihtaa moottori. Paikallinen autotarvike lupasi boschin moottorin 110€:lla.

Kunhan se on vaihdettu, kirjoittelen vähän omia kokemuksia.

Muuten olisi ollut miellyttävä matkustaa, mutta tuota tohinaa ei oikein jaksa kuunnella. Noo, eipähän loppunu kissoilta happi? 8)
Mersu myyty...
Vesqju
Mersumies
Mersumies
Viestit: 583
Liittynyt: Ma 04.10.2004 18:51
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

Muista olla tarkkana, että saat rupellin moottoriin suoraan, ettei se rupee pärisemään.. :roll:
S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
pappi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: To 18.11.2004 18:58
Paikkakunta: Pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja pappi »

Auto menee pajalle ja jos moista pärinää alkaa kuulumaan niin .... No Jääköön sanomatta.
Mersu myyty...
Avatar
Mikkoj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Ti 07.09.2004 00:09
Paikkakunta: Tampere / Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Mikkoj »

pappi kirjoitti:No nyt se on tiensä päässä. Käytiin pohjoisessa mutka ja koko matkan aikana puhallin toimi vain kolmosella taikka nelosella. Vähän aikaa se pyöri kakkosellakin, mutta sitten se pysähtyi metelin kera.

Keskiviikkona olisi tarkoitus vaihtaa moottori. Paikallinen autotarvike lupasi boschin moottorin 110€:lla.

Kunhan se on vaihdettu, kirjoittelen vähän omia kokemuksia.

Muuten olisi ollut miellyttävä matkustaa, mutta tuota tohinaa ei oikein jaksa kuunnella. Noo, eipähän loppunu kissoilta happi? 8)
Onkohan kyseessä W201 malli? Täällä tampereella Motonetissä kyseiseen autoon maksoi Boschin pelkkä moottori vajaa 70 euroa.. Aika paljon hinnaneroa jos puhutaan samasta moottorista..
-----------------------------
W201 250D -89
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

jamo kirjoitti:ihan mielenkiinnosta, olisko jollain tietoa, mikä malli se on, missä tämä puhaltimen moottori löytyy koelaudan alta? jos joskus sattuu tulemaan vastaan.
Diavia jälkiasennusilmastointi, tosin puhallin on samassa paikassa kun alkuperäisessä, mutta koteloa ei ole tarkoitettu avattavaksi.. Saa vaihdettua myös konehuoneen puolelta, mutta kotelo pitää sahata auki, ja lopuksi liimata esim Sikakitillä takaisin. On se ollut vaikea suunnitella vastaavaksi kun alkuperäinen :evil: ..
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
pappi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: To 18.11.2004 18:58
Paikkakunta: Pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja pappi »

Nyt on moottori vaihdettu. Itse vaihtoon en osaa sanoa mitään kun teetätin sen vieraalla. Olin mukana laittelemassa pikkunippelit aamulla paikalleen.

Uusi moottori, joka maksoi 190€ (Lintonen Ylivieska) siipinen toimii. Entisestä Valeon moottorista ei saa enään kalua, koska kollektorin pintaan oli kulunut useamman millin syvyinen ura.

Uusi moottori oli myös kaivannut hiukan hienosäätöä. Siipi oli ottanut kiinni kotelon sivuihin. Kuulemma siinä oli jo valmiiksi aika hyvä välys? No onneksi on vuoden takuu.

Käytössä tuo uusi moottori on kuin kuiskaus. Kakkosellakin pitäessä ääni ei nouse kovin kovaksi.

Olisin muuten mennyt kuvaamaan tuon projektin, mutta olivat jo illalla vaihtaneet tekemisen puutteessa tuon moottorin.

Hinta haitari moottorille ilman siipiä ja siipineen oli välillä 70€ (Motonet) - 220€ (Osaset, Ylivieska). Eli kannattaa katsoa mistä osansa ostaa....

Nyt vaan kovaa ajoa nauttien hiljaisuudesta jota ei riko edes puhaltimen ujellus 8)
Mersu myyty...
Vastaa Viestiin