Lämmityslaitteen moottorin vaihto
Lämmityslaitteen moottorin vaihto
Nyt se sitten muutti västäräkki asumaan talvipakkasten ajaksi tuonne kakkosnelosen lämmityslaitteen moottoriin...
Eli tarkoitus on vaihtaa tai vaihdattaa uusi moottori. Onko työläs homma ja jos vien pajalle, mikä olisi hyvä korjaamo Haapavesi - Ylivieska akselilla?
Moottori maksaa jotain 200€? Ärkele....
Eli tarkoitus on vaihtaa tai vaihdattaa uusi moottori. Onko työläs homma ja jos vien pajalle, mikä olisi hyvä korjaamo Haapavesi - Ylivieska akselilla?
Moottori maksaa jotain 200€? Ärkele....
Mersu myyty...
Koko paska maksaa aditassa 180 e ja on helppo vaihtaa itse..
Purkaa kaikki muoviretelit tuulilasin alta pois, pyyhkijä pois ja vaihtaa lämppärin.... Menee n 40 minsaa..
Purkaa kaikki muoviretelit tuulilasin alta pois, pyyhkijä pois ja vaihtaa lämppärin.... Menee n 40 minsaa..

S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
Kiitos vihjeistä. Yritän tuon pohjosen reissun ensin saada alta pois ja ensi viikolla sitten katselen mihin tuon kakkosneloseni vien laitettavaksi.
Kiinnostais itsekkin kokeilla moinen remontti tehä, mutta näillä pakkasilla ei tarvi haaveilla mistään remonttihommista ku ei ole hallia käytössä.
Josko tuonne Lintoselle suuntais ku on kotipaikkakunnan miehiä kerran siellä töissä.
.
Kiinnostais itsekkin kokeilla moinen remontti tehä, mutta näillä pakkasilla ei tarvi haaveilla mistään remonttihommista ku ei ole hallia käytössä.
Josko tuonne Lintoselle suuntais ku on kotipaikkakunnan miehiä kerran siellä töissä.
.
Mersu myyty...
Sit on helppo vaihtaa.. 

S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
myös ilmastoidussa puhaltimen paikka, W124
Esim. tuosta selviää:
http://skinnerbox.steaky.org/Service/W1 ... 83-556.pdf
Ja voi tuonkin jutun kuvista päätellä, mistä puhallin löytyy.
Mitäpä tässä inttämään!
http://skinnerbox.steaky.org/Service/W1 ... 83-556.pdf
Ja voi tuonkin jutun kuvista päätellä, mistä puhallin löytyy.
Mitäpä tässä inttämään!
autodidakti
Katsopas tonne, sama homma tehty W201 :seen, ei varmaan paljon eroa 124sesta..
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... highlight=
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... highlight=
-----------------------------
W201 250D -89
W201 250D -89
Pari viikkoa sitten käytin moottoria irti, huusi pakkasella. Purin tuulilasin alareunasta niitä listoja ja pari muovkoteloa ja sen pyyhinhässkän pois, alta löytyi siemensin moottori kahdella siipipyörällä. Itse moottori oli prässätty paketti, joten pyörittelin sitä ja ujutin ruiskuvaseliinia molempiin päihin. Auto on W124 -89 230E ilmastoinnilla. Remontti onnistui, huutaminen lakkasi, ainaki toistaiseksi
. Pari kolme tuntia paloi remontissa aikaa.

W639 110 CDI
W202 C240 T -00 (ex)
W124 230 E -89 (ex)
Olihan joskus tuollainenkin W123 220D -76
W202 C240 T -00 (ex)
W124 230 E -89 (ex)
Olihan joskus tuollainenkin W123 220D -76
Mulla auttoi rasvaaminen 4 kuukautta ja taas rupes uliseen, niin sit vaihdoin uuden.. 

S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
- Paikkakunta: Jyväskylä
Minulla on automaatti-ilmastoinnilla varustettu tuo W124 ja tässä tuli itselläkin juuri tälläviikolla tuo moottori ikäänkuin tiensä päähän, joten voinen vähän kertoa tilanteeseen asiaa.
Moottori rupesi viimeviikolla nikottelemaan sillä tavalla, että ei suostunut heti lähtemään pyörimään vaikka pakollakin (Tuulilasin sulatustoiminto) käski. Vaan aikaa saattoi mennä puolikin tuntia, ennenkuin flekti ykskaks innostui pyörimään.
Minä tietysti pahimpana pessimistinä olin epäilemässä kaikista kalleinta elektroniikkaboxia, jota tuohon laitteeseen liittyy, mutta asentajatoverini kuitenkin ajatteli, että vilkaistaanpas sinne moottoriin ensin.
Joten ensimmäiseksi otettiin konepelti niin auki kun sen saranoista sai ja sitten poistettiin akun takaa se suojamuovi ja sitten ne muovilistat joita tuulilasin alareunassa on.
Aikansa kun niitä nyhti irti, lähti koko tuulilasinpyyhkijän alapuolella oleva tunneli pois, josta poistuu vedet ja muut sammakkoa pienemmät nyttykäiset pois. Senjälkeen oli poistettava tuulilasin pyyhkijä moottoreineen, jonka alta löytyi muovikotelo, jonka sisällä tämä puhaltimen moottori sijaitsi.
Ilmastoinnilla varustetuissa autoissa moottori on kahdella siipipyörällä ja autoissa, joissa ko. varustetta ei ole, on toisenlainen moottori yhdellä siipipyörällä. Nämä ovat eri moottoreita eivätkä käy toisiinsa.
Minun autoni tuulettimen moottorissa oli kollektori kulunut aika loppuun ja hiiletkin näyttivät olevan yhtä finaalissa. Kun hyllystä ei sattunut silläkertaa löytymään uutta moottoria, kokeilimme pientä tekohengitystä laitteelle. Laitoimme molempien hiilien jousten jatkoksi pienet mutterit ikäänkuin tallaksi painamaan hiiltä kovemmalla jousivoimalla kollektoriin kiinni. Temppu tuntui toimivan ja senjälkeen moottori on taas toiminut normaalisti. Mutta nyt on jo tiedossa, että ko. viritelmä ei tule olemaan pitkäikäinen ja seuraavan kerran kun moottori ei lähde käyntiin, tietää jo valmiiksi että nyt se on lämppärin moottorin oston aika...
Joten jos joku nyt sitten tahtoo etsiä sitä flektin moottoria kojetaulun alta niin voi sitten vihjaista, että helpompikin tie sinne on olemassa. Ei tarvitse tulipellin läpi kaivautua...
P.S kyllä sitä kautta voi puhdistaa myös kennon.
Moottori rupesi viimeviikolla nikottelemaan sillä tavalla, että ei suostunut heti lähtemään pyörimään vaikka pakollakin (Tuulilasin sulatustoiminto) käski. Vaan aikaa saattoi mennä puolikin tuntia, ennenkuin flekti ykskaks innostui pyörimään.
Minä tietysti pahimpana pessimistinä olin epäilemässä kaikista kalleinta elektroniikkaboxia, jota tuohon laitteeseen liittyy, mutta asentajatoverini kuitenkin ajatteli, että vilkaistaanpas sinne moottoriin ensin.
Joten ensimmäiseksi otettiin konepelti niin auki kun sen saranoista sai ja sitten poistettiin akun takaa se suojamuovi ja sitten ne muovilistat joita tuulilasin alareunassa on.
Aikansa kun niitä nyhti irti, lähti koko tuulilasinpyyhkijän alapuolella oleva tunneli pois, josta poistuu vedet ja muut sammakkoa pienemmät nyttykäiset pois. Senjälkeen oli poistettava tuulilasin pyyhkijä moottoreineen, jonka alta löytyi muovikotelo, jonka sisällä tämä puhaltimen moottori sijaitsi.
Ilmastoinnilla varustetuissa autoissa moottori on kahdella siipipyörällä ja autoissa, joissa ko. varustetta ei ole, on toisenlainen moottori yhdellä siipipyörällä. Nämä ovat eri moottoreita eivätkä käy toisiinsa.
Minun autoni tuulettimen moottorissa oli kollektori kulunut aika loppuun ja hiiletkin näyttivät olevan yhtä finaalissa. Kun hyllystä ei sattunut silläkertaa löytymään uutta moottoria, kokeilimme pientä tekohengitystä laitteelle. Laitoimme molempien hiilien jousten jatkoksi pienet mutterit ikäänkuin tallaksi painamaan hiiltä kovemmalla jousivoimalla kollektoriin kiinni. Temppu tuntui toimivan ja senjälkeen moottori on taas toiminut normaalisti. Mutta nyt on jo tiedossa, että ko. viritelmä ei tule olemaan pitkäikäinen ja seuraavan kerran kun moottori ei lähde käyntiin, tietää jo valmiiksi että nyt se on lämppärin moottorin oston aika...

Joten jos joku nyt sitten tahtoo etsiä sitä flektin moottoria kojetaulun alta niin voi sitten vihjaista, että helpompikin tie sinne on olemassa. Ei tarvitse tulipellin läpi kaivautua...

P.S kyllä sitä kautta voi puhdistaa myös kennon.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
omassa kanssa alkoi temppuilemaan pyöri aina silloin tällöin. purin mottorin pois, ni hiilet oli kulunut ja se ankkuri vai mikä se nyt onkaan mihin hiilet ottaa, oli kulunut niin syvästi, et ei enää ollu joka kohassa sitä kuparia. laitoin uudet hiilet ja on pyörinyt jo puolisen vuotta, tosin aluks piti aikamoista pärinää, ennenkuin hiilet asettu kohilleen.
ihan mielenkiinnosta, olisko jollain tietoa, mikä malli se on, missä tämä puhaltimen moottori löytyy koelaudan alta? jos joskus sattuu tulemaan vastaan.
se oli aivan erinäköinen, kun tämmöinen tavallinen. siinä oli vain semmoinen torvi moottorin paikalla, josta ottaa ilmaa. sen torven kun purki pois, ni ei näkynyt moottoria ja loput muovit lähti sisältäpäin irti. onkohan joku ryssän viritys
ihan mielenkiinnosta, olisko jollain tietoa, mikä malli se on, missä tämä puhaltimen moottori löytyy koelaudan alta? jos joskus sattuu tulemaan vastaan.
se oli aivan erinäköinen, kun tämmöinen tavallinen. siinä oli vain semmoinen torvi moottorin paikalla, josta ottaa ilmaa. sen torven kun purki pois, ni ei näkynyt moottoria ja loput muovit lähti sisältäpäin irti. onkohan joku ryssän viritys

No nyt se on tiensä päässä. Käytiin pohjoisessa mutka ja koko matkan aikana puhallin toimi vain kolmosella taikka nelosella. Vähän aikaa se pyöri kakkosellakin, mutta sitten se pysähtyi metelin kera.
Keskiviikkona olisi tarkoitus vaihtaa moottori. Paikallinen autotarvike lupasi boschin moottorin 110€:lla.
Kunhan se on vaihdettu, kirjoittelen vähän omia kokemuksia.
Muuten olisi ollut miellyttävä matkustaa, mutta tuota tohinaa ei oikein jaksa kuunnella. Noo, eipähän loppunu kissoilta happi?
Keskiviikkona olisi tarkoitus vaihtaa moottori. Paikallinen autotarvike lupasi boschin moottorin 110€:lla.
Kunhan se on vaihdettu, kirjoittelen vähän omia kokemuksia.
Muuten olisi ollut miellyttävä matkustaa, mutta tuota tohinaa ei oikein jaksa kuunnella. Noo, eipähän loppunu kissoilta happi?

Mersu myyty...
Muista olla tarkkana, että saat rupellin moottoriin suoraan, ettei se rupee pärisemään.. 

S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
Onkohan kyseessä W201 malli? Täällä tampereella Motonetissä kyseiseen autoon maksoi Boschin pelkkä moottori vajaa 70 euroa.. Aika paljon hinnaneroa jos puhutaan samasta moottorista..pappi kirjoitti:No nyt se on tiensä päässä. Käytiin pohjoisessa mutka ja koko matkan aikana puhallin toimi vain kolmosella taikka nelosella. Vähän aikaa se pyöri kakkosellakin, mutta sitten se pysähtyi metelin kera.
Keskiviikkona olisi tarkoitus vaihtaa moottori. Paikallinen autotarvike lupasi boschin moottorin 110€:lla.
Kunhan se on vaihdettu, kirjoittelen vähän omia kokemuksia.
Muuten olisi ollut miellyttävä matkustaa, mutta tuota tohinaa ei oikein jaksa kuunnella. Noo, eipähän loppunu kissoilta happi?
-----------------------------
W201 250D -89
W201 250D -89
Diavia jälkiasennusilmastointi, tosin puhallin on samassa paikassa kun alkuperäisessä, mutta koteloa ei ole tarkoitettu avattavaksi.. Saa vaihdettua myös konehuoneen puolelta, mutta kotelo pitää sahata auki, ja lopuksi liimata esim Sikakitillä takaisin. On se ollut vaikea suunnitella vastaavaksi kun alkuperäinenjamo kirjoitti:ihan mielenkiinnosta, olisko jollain tietoa, mikä malli se on, missä tämä puhaltimen moottori löytyy koelaudan alta? jos joskus sattuu tulemaan vastaan.

S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Nyt on moottori vaihdettu. Itse vaihtoon en osaa sanoa mitään kun teetätin sen vieraalla. Olin mukana laittelemassa pikkunippelit aamulla paikalleen.
Uusi moottori, joka maksoi 190€ (Lintonen Ylivieska) siipinen toimii. Entisestä Valeon moottorista ei saa enään kalua, koska kollektorin pintaan oli kulunut useamman millin syvyinen ura.
Uusi moottori oli myös kaivannut hiukan hienosäätöä. Siipi oli ottanut kiinni kotelon sivuihin. Kuulemma siinä oli jo valmiiksi aika hyvä välys? No onneksi on vuoden takuu.
Käytössä tuo uusi moottori on kuin kuiskaus. Kakkosellakin pitäessä ääni ei nouse kovin kovaksi.
Olisin muuten mennyt kuvaamaan tuon projektin, mutta olivat jo illalla vaihtaneet tekemisen puutteessa tuon moottorin.
Hinta haitari moottorille ilman siipiä ja siipineen oli välillä 70€ (Motonet) - 220€ (Osaset, Ylivieska). Eli kannattaa katsoa mistä osansa ostaa....
Nyt vaan kovaa ajoa nauttien hiljaisuudesta jota ei riko edes puhaltimen ujellus
Uusi moottori, joka maksoi 190€ (Lintonen Ylivieska) siipinen toimii. Entisestä Valeon moottorista ei saa enään kalua, koska kollektorin pintaan oli kulunut useamman millin syvyinen ura.
Uusi moottori oli myös kaivannut hiukan hienosäätöä. Siipi oli ottanut kiinni kotelon sivuihin. Kuulemma siinä oli jo valmiiksi aika hyvä välys? No onneksi on vuoden takuu.
Käytössä tuo uusi moottori on kuin kuiskaus. Kakkosellakin pitäessä ääni ei nouse kovin kovaksi.
Olisin muuten mennyt kuvaamaan tuon projektin, mutta olivat jo illalla vaihtaneet tekemisen puutteessa tuon moottorin.
Hinta haitari moottorille ilman siipiä ja siipineen oli välillä 70€ (Motonet) - 220€ (Osaset, Ylivieska). Eli kannattaa katsoa mistä osansa ostaa....
Nyt vaan kovaa ajoa nauttien hiljaisuudesta jota ei riko edes puhaltimen ujellus

Mersu myyty...