Turbojen alipaine?
Turbojen alipaine?
Kertokaa tietämättömälle, että jos esim. turbotetaan 280E moottori missä on k-jetronic ruisku, että mistä sitten otetaan alipaineet jarrutehostajaan, sytytyksen säätöön, lämmönkäyttö säätimeen ja niin edelleen. Eihän imusarjassa turbotuksen jälkeen ole alipainetta vai???
Turbon "edestä", eli turbon ja ilmanputsarin välisestä rööristä.
[edit: ajatuskatkos, huohotinletkun voi laittaa tuohon väliin]
[edit: ajatuskatkos, huohotinletkun voi laittaa tuohon väliin]
Viimeksi muokannut Sivonen, Ke 01.12.2004 11:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Kiitos tästäkin tiedosta. Ehkä (huom. EHKÄ) alan rakentamaan kyseistä projektia. Täytyy tässä ensiksi vähän opiskella tuota k-jetronic/turbo yhdistelmää.
Lisä kysymys tuohon alipaineeseen eli onko kukaan mitannut alipaineita turbon ja ilmaputsarin välistä minkä laista alipainetta tulee milläkin kieroksilla? Pysyykö alipaineet samoina vai kasvavat tai pienenevät?
Lisä kysymys tuohon alipaineeseen eli onko kukaan mitannut alipaineita turbon ja ilmaputsarin välistä minkä laista alipainetta tulee milläkin kieroksilla? Pysyykö alipaineet samoina vai kasvavat tai pienenevät?
hmmm...voikohan siellä olla kovastikkaan alipainetta mikäli ilmanputsari virtaa hyvinaomh kirjoitti:Kiitos tästäkin tiedosta. Ehkä (huom. EHKÄ) alan rakentamaan kyseistä projektia. Täytyy tässä ensiksi vähän opiskella tuota k-jetronic/turbo yhdistelmää.
Lisä kysymys tuohon alipaineeseen eli onko kukaan mitannut alipaineita turbon ja ilmaputsarin välistä minkä laista alipainetta tulee milläkin kieroksilla? Pysyykö alipaineet samoina vai kasvavat tai pienenevät?

mutta meneehän tavallinen bensakone alipaineenpuolelle aina välillä ihan normipaikasta 'imusarjassa'. Sen takiahan on yhdistettyä vacuum/ahtopainemittareita.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Näin pelkistettynä, eikö se ole imusarjan virtaus määrä joka määrää alipaineen määrän
(oletuksena että imusarja ja alipaineen liitos imusarjaan pysyy vakiona ja vain iusarja sisäinen virtaus määrä muuttuu).
Menipä taas vaikeeks...

Menipä taas vaikeeks...
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
"some people do, some people talk."
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Re: Turbojen alipaine?
Noniin, tässähän on jo arvottu aikalailla. Tosiaan kun turbo on päässyt ahtojen puolelle, ei imusarjassa ole alipainetta. Alipainehan syntyy vaparikoneessa siitä, kun kaasuläppä kuristaa imusarjaan tulevaa ilmavirtausta. Turbokoneessakin on alipainetta tyhjäkäynnillä ja pienellä kuormituksella, kun ei ajeta ahdoilla.aomh kirjoitti:Kertokaa tietämättömälle, että jos esim. turbotetaan 280E moottori missä on k-jetronic ruisku, että mistä sitten otetaan alipaineet jarrutehostajaan, sytytyksen säätöön, lämmönkäyttö säätimeen ja niin edelleen. Eihän imusarjassa turbotuksen jälkeen ole alipainetta vai???
Ilmansuodattimen ja turbon välissä ei (toivottavasti) ole alipainetta, koska tämähän silloin tarkottaisi, että ilmansuodatin ei virtaa tarpeeksi, vaan kuristaa moottorin hengittämistä.
Sytytyksen säätö tulee hoitaa imusarjan ali/ylipaineella, eli virranjakajan kellolle otetaan painetieto siitä samasta paikasta, mistä se nytkin otetaan. Kuitenkin sytkää pitää myöhäistää ahdoilla, eli joudut vaihtamaan erilaisen ali/ylipainekellon virranjakajaan. Näitä on käytetty muistaakseni ainakin turposaappaissa. Voi olla että ei mene "heittämällä" Mersun jakajaan.
Lisäksi joudut vielä miettimään, osaako ruisku lisätä suihkutettavaa polttoainemäärää ahtopaineen mukaan. Toinen vaihtoehto on käyttää erillistä rikastuspiiriä joka hoitaa ylimääräisen suihkutuksen imusarjan paineen ylittäessä ulkoilman paineen.
Fiksuinta (ja ehkä jopa halvinta) olisi tietenkin heivata nykyinen suihkutuslaitteisto romukoppaan (eikun siis myydä tällä palstalla pois) ja hoitaa moottorinohjaus jollain ohjelmoitavalla moottorinohjausjärjestelmällä, esim Megasquirt, Hawk, Hestec, Tatech jne...
Muille laitteille alipaine täytynee tuottaa erillisellä sähköisellä alipainepumpulla. Näitä on harrastettu ainakin kireissä jenkkivehkeissä, joissa on niin hurja nokka-akseli ettei tyhjäkäynnillä oikein synny alipainetta. Tai sitten täytyy tyytyä olemaan säätämättä lämppäriä poljettaessa. Jarrutehostimessahan on jonkinlainen säiliö, joten se toimii vähän aikaa sillä. Lisäksi jos tapanasi ei ole jarrutella kaasu pohjassa, niin imusarjaan syntyy alipainetta päästäessäsi kaasun ylös ja alkaessasi tämän jälkeen jarruttamaan, pitäisi tehostimen toimia normaalisti.
Kannattaa miettiä, onko noissa alipainesysteemeissä minkämoisia sulkuventtiileitä yms, nimittäin voi olla että erilaiset alipaineella toimiviksi tarkoitetut vehjakset saattavat tykätä pahaa, jos niille pääsee alipainelinjaa pitkin ylipainetta.
So long, and thanks for all the fish
Re: Turbojen alipaine?
Jarrutehostimen letkussa on takaiskuventtiili. Vai onko se Meesussa itse tehostimessa?Melitos kirjoitti:Kannattaa miettiä, onko noissa alipainesysteemeissä minkämoisia sulkuventtiileitä yms, nimittäin voi olla että erilaiset alipaineella toimiviksi tarkoitetut vehjakset saattavat tykätä pahaa, jos niille pääsee alipainelinjaa pitkin ylipainetta.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
No nyt tuli jo sellaista vastausta missä on vähän järkeäkin. Itse olen miettinyt näitä aisioita näin teoriassa kirjojen avulla, mutta kokemus on osoittanut että käytäntö on ihan toinen juttu.
Tuosta lisärikastuksesta sen verran että luulisi 280E suuttimista tulevan tarpeeksi menovettä kun 450SE on kätetty samoja suuttimia. Ja eikös tuo K-jetronic perustu ilmavirranmittaukseen elikkäs jos imusarja on vakio ja turbo lisää ilmaa niin eikö silloin ilman virtausnopeus kasva ja ruiskulaitteisto lisää automaattisesti menoveden määrää
Tuosta lisärikastuksesta sen verran että luulisi 280E suuttimista tulevan tarpeeksi menovettä kun 450SE on kätetty samoja suuttimia. Ja eikös tuo K-jetronic perustu ilmavirranmittaukseen elikkäs jos imusarja on vakio ja turbo lisää ilmaa niin eikö silloin ilman virtausnopeus kasva ja ruiskulaitteisto lisää automaattisesti menoveden määrää
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Teoriassasi on vielä yksi pikku ongelma. Nimittäin paine-ero suuttimen yli. Osaako määränjakaja lisätä suuttimelle tulevan polttoaineen painetta niin, että imusarjassa vaikuttavasta ylipaineesta (vastapaine) huolimatta suihkutettavan polttoaineen määrä pysyy oikeana. Luultavasti ainakin alipainealueella tämä toimii (määränjakajan paine-eroventtiili taitaa olla se säätölaite tähän), mutta jälleen herää kysymys ymmärtääkö tuo paine-eroventtiili ylipainetta. Elektronisissa ruiskuissa tämä hoidetaan ahtopaineen mukaan säätyvällä bensanpainesäätimellä, mutta niissähän toiminta onkin aivan erilaista verrattuna K-jettiin.
Lisäksi voi käydä niin, että ilmamäärämittarin läppä on jo täysin auki, vaikka ahtopaineet (ja täten moottoriin menevä ilmamäärä) eivät ole saavuttaneet maksimiarvoaan. Tällöin vetää pahasti laihalle ja katastrofi on valmis.
Lisäksi voi käydä niin, että ilmamäärämittarin läppä on jo täysin auki, vaikka ahtopaineet (ja täten moottoriin menevä ilmamäärä) eivät ole saavuttaneet maksimiarvoaan. Tällöin vetää pahasti laihalle ja katastrofi on valmis.
So long, and thanks for all the fish
Näin, ja mm. B-ryhmäläinen Citroen BX4TC... Niissä on määränjakaja aina ennen turboa, eli alipaine vetää lautasta auki. Noissa jälkiturbotetuissa mersuissa on näkynyt olevan yleensä määränjakaja painepuolella. Moisen viritelmän toimivuutta vähän epäilen, koska tehdastekoisissa on aina toisin päin.nokileka kirjoitti:k-jettiä on käytetty turboautoissa, ekana mieleen tuli audi, saab ja volvo.
Tuollaiseen M110 moottoriin kannattaisi varmaan hankkia suoraan turbo Saabin ruiskulaitteet, niin olisi ainakin turboon alunperin tarkoitetut. Ja siinähän on valmiiksi kuusisylinterisen määränjakaja. Ja luonnollisesti se määränjakaja kannattaisi laittaa sinne imupuolelle.
Tuohon M110 moottoriin saa myös erillistä alkuperäistä alipainepumppua nokka-akselin päähän, jos epäilee alipaineiden riittävyyttä, tai sitten laittaa hihnalla jonkin vanhan dieseli Pösön pumpun.. . Tosin Bensaturboissa yleensä se tehostajan letku menee suoraan imusarjaan, kuten tuossa jo mainittiinkin. Uusissa Saabeissa on kylläkin erillinen alipainepumppu, oli sitten diesel tai bensa

S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...