W 124 Täristää edelleen....
W 124 Täristää edelleen....
Nonii elikkäs pyöränlaakeri on nyt vaihdettu, tärinä ei kun jatkuu...
Eli onkelma on seuraavanlainen:
Auto täristää satunnaisesti, välillä ei juuri yhtään ja välillä tuntuu että hampaat tippuu suusta. Ei väliä onko veto päällä vaiko ei. Ja sitten kun ajaa hiljaa esim ruuhkassa niin tuntuu aivan siltä kuin olisi pikkukiviä (tai ns.nimismiehenkiharaa) takarenkaiden alla vaikka ajaa kuivalla asfaltilla
Kertokaa ihmeessä mistä tämä voi johtua ku ei enää haluttaisi yöuniaan menettää...
Kaikkein kummallisinta on se, että yleensä tuntuu pikkutärinää ja välillä ihan tajutonta jystämistä
Jos kardaanin niveliä alkaa remontoimaan niin mikä on se yleisin niistä joka noita tärinöitä aiheuttaa
Eli onkelma on seuraavanlainen:
Auto täristää satunnaisesti, välillä ei juuri yhtään ja välillä tuntuu että hampaat tippuu suusta. Ei väliä onko veto päällä vaiko ei. Ja sitten kun ajaa hiljaa esim ruuhkassa niin tuntuu aivan siltä kuin olisi pikkukiviä (tai ns.nimismiehenkiharaa) takarenkaiden alla vaikka ajaa kuivalla asfaltilla
Kertokaa ihmeessä mistä tämä voi johtua ku ei enää haluttaisi yöuniaan menettää...
Kaikkein kummallisinta on se, että yleensä tuntuu pikkutärinää ja välillä ihan tajutonta jystämistä
Jos kardaanin niveliä alkaa remontoimaan niin mikä on se yleisin niistä joka noita tärinöitä aiheuttaa
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
tarkista ne kardaanin ristikot huolellisesti aja auto vaikka montulle ja kokeile heiluttaa kardaania sivuttain eri suuntiin ja kato vaikka taskulampulla ristikoita onko rasvavuotoja tai pintapuolisia vaurioita,samalla heiluttele myös vetoakseleita onko niissä väljyyttä sivuttais suunnassa!
uskaltaisin sanoa 99% varmuudella että vika löytyy noista
uskaltaisin sanoa 99% varmuudella että vika löytyy noista
ML W164
Jos ei löydy vikaa ristinivelestä, rättinivelistä, vaihdelaatikon ja kardaanin silmälaakerista tai kardaanin kannatinlaakerista, kannattaa tarkistuttaa kardaanin tasapainotus. Itselläni oli epätasapainossa ja tuli kuntoon tasapainotuksella. mm. Ko-Met Oy Juvanmalmilla tekee näitä.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Epäilisin että -86 autossa nämä edellämainitut eivät ole se vian aiheuttajamark346 kirjoitti:Olen joskus kuullut, että ABS/EPS systeemi voi mennä vialle niin, että se alkaa täristää jarruja. Oletko koittanut lämpiävätkö jarrut täristyksen yhteydessä?
Edelleen kaivataan ehdotuksia...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Just näin aion tehdä ja ehkä jopa huomenna, mutta minun järkeen ei mene se miksi se täristää välillä ihan jumalattomasti ja välillä ei juuri ollenkaan
Jos joku nivel on rikki niin eikö se täryytä kokoajan samalla lailla tai sitten pahene kokoajan
Jos joku nivel on rikki niin eikö se täryytä kokoajan samalla lailla tai sitten pahene kokoajan
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Itsellä juuri samantapainen projekti menossa. Aikaisemmin vaihdoin kummatkin rättinivelet tärinän vuoksi. Kyllähän se tärinä väheni aikalailla mutta ei kokonaan, joten otin kardaanin pöydälle. Tukikumi on aika "rapea" , laakerissa väljää ja ristikkokin takertelee kun sitä kääntelee. Eiköhän se nuo vaihtamalla parane tai ainakin vähene....
Kyllähänn se varmaan ainaki vähenee jos nuo kaikki vaihtaa, mutta on muuten hintava projekti kaikki vaihtaa ku tuppaavat kalliita nuo kumiosat olemaan
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
itselläni oli samantapainen ongelma, mutta se toimi niin päin että, kun ajoi tosi hiljaa, esim kehän ruuhkassa, n.10-30km/t niin tuntui että, renkaat muljui, ja lähtee kohta irti..
ja kun vauhtia nosti, niin muuttu tärinäksi, mutta poistui n.40km/h jälkeen. palatakseen taas 110km/h kohdalla, ja siitä eteenpäin vaan pahentuen!!
vuoden päivät sitä ihmetellessä, löytyi sitten vika,
VANTEISSA! ..oli suorat, ja alkuperäiset, ja tasapainossa, mutta keskireijän muovikaulus puuttui takarenkaista. eli vanteen keskireikä oli kartionmuotoinen, ja siihen kuuluu semmoinen vastakappale, joka poistaa sen kartion muodon.
miksi sitten hiljaisessa nopeudessa muljuu, mutta ei isommassa vauhdissa??
päättelin asian niin että, keskipakoisvoima ei vaikuta tarpeeksi renkaan pyöriessä pitääkseen renkaan keskitettynä, mutta vauhdin noustessa yli 40km/h alkaa keskipakoisvoima vaikuttaa. ja pitää renkaan keskitettynä.
mutta sitten yli 110km/h, alkaa vatkaa uudestaan, niin varmaan alkaa taas muut voimat rikkomaan vanteen keskittymistä??
näin olin asian päätellyt, ja loppui vatkaus
en tietysti ole ikinä sata varma asiasta, kun ei ollut muitakaan ehdotuksia saatavilla kyseisen ongelman aikana..
ja kun vauhtia nosti, niin muuttu tärinäksi, mutta poistui n.40km/h jälkeen. palatakseen taas 110km/h kohdalla, ja siitä eteenpäin vaan pahentuen!!
vuoden päivät sitä ihmetellessä, löytyi sitten vika,
VANTEISSA! ..oli suorat, ja alkuperäiset, ja tasapainossa, mutta keskireijän muovikaulus puuttui takarenkaista. eli vanteen keskireikä oli kartionmuotoinen, ja siihen kuuluu semmoinen vastakappale, joka poistaa sen kartion muodon.
miksi sitten hiljaisessa nopeudessa muljuu, mutta ei isommassa vauhdissa??
päättelin asian niin että, keskipakoisvoima ei vaikuta tarpeeksi renkaan pyöriessä pitääkseen renkaan keskitettynä, mutta vauhdin noustessa yli 40km/h alkaa keskipakoisvoima vaikuttaa. ja pitää renkaan keskitettynä.
mutta sitten yli 110km/h, alkaa vatkaa uudestaan, niin varmaan alkaa taas muut voimat rikkomaan vanteen keskittymistä??
näin olin asian päätellyt, ja loppui vatkaus
en tietysti ole ikinä sata varma asiasta, kun ei ollut muitakaan ehdotuksia saatavilla kyseisen ongelman aikana..
..
Kardaanin ristinivelessä saa tuntua kynnys sitä irrallaan käännellessä, kunhan ei pyörimissuunnassa ole välystä.
Tuo kynnys tulee siitä, kun kardaani pyörii aina samassa asennossa...
Tuo kynnys tulee siitä, kun kardaani pyörii aina samassa asennossa...
w115,123,124,126,210 yms.
Mulla oli oli tuossa E220 cdi vm.2001ongelmana jyrinä/tärinä.
Tarkastin kardaanin+kumit yms. siihen liittyen. Vaihdoin takajarrut ,levyt yms.
Mutta ongelma olikin taka-akseliston etumaiset kumit!
Vaihdatin ne viime perjantaina ja nyt jyrinät poissa ja auto muuttui
muutenkin paremmaksi ajaa.Kumit + vaihto yht.100€.eli noin tunnin homma!
Tarkastin kardaanin+kumit yms. siihen liittyen. Vaihdoin takajarrut ,levyt yms.
Mutta ongelma olikin taka-akseliston etumaiset kumit!
Vaihdatin ne viime perjantaina ja nyt jyrinät poissa ja auto muuttui
muutenkin paremmaksi ajaa.Kumit + vaihto yht.100€.eli noin tunnin homma!
Taka-akseliston puslat vaihdettu 4kk sitten...Martsi kirjoitti:Mulla oli oli tuossa E220 cdi vm.2001ongelmana jyrinä/tärinä.
Tarkastin kardaanin+kumit yms. siihen liittyen. Vaihdoin takajarrut ,levyt yms.
Mutta ongelma olikin taka-akseliston etumaiset kumit!
Vaihdatin ne viime perjantaina ja nyt jyrinät poissa ja auto muuttui
muutenkin paremmaksi ajaa.Kumit + vaihto yht.100€.eli noin tunnin homma!
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Tarkasta että iskarit on ehjät
jos tärinät ilmenee vain silloin tällöin rikkinäinen iskari, siis vain toinen iskari takana. Jos vaimennus olematon, voi aiheuttaa tollasta. Ilmenee kylläkin useimmiten hieman suuremmilla nopeuksilla alk. jotain 70 km/h.
Kokemusta on parista autosta, rengasta tasapainottamalla ei vaikutusta ja toinen kunnossa oleva iskari estää koko auton pomppimisen.
Kokemusta on parista autosta, rengasta tasapainottamalla ei vaikutusta ja toinen kunnossa oleva iskari estää koko auton pomppimisen.
Joko vika on löytynyt?
Mulla on ihan samanlaatuinen vika S124sesssa:
Täristää ja nytkyttää ja böljää välillä toinen takapyörä ihan silleen kun ois rengasvika tai vanne epätasapainossa. Ei ole - kummatkin on tarkastettu, samoin kuin on vaihdettu takapään kumipuslat ja hydromatin kaikki osat eli, mm iskarit ja painepalllukat.
Puh, koko ajan paranee ajettavuus, mutta alkupräinen vika sen kun on ja pysyy. seuraavaksi mittaamme takanavan suoruuden ja sitten varmaan vetoakselin kimppuun
Mulla on ihan samanlaatuinen vika S124sesssa:
Täristää ja nytkyttää ja böljää välillä toinen takapyörä ihan silleen kun ois rengasvika tai vanne epätasapainossa. Ei ole - kummatkin on tarkastettu, samoin kuin on vaihdettu takapään kumipuslat ja hydromatin kaikki osat eli, mm iskarit ja painepalllukat.
Puh, koko ajan paranee ajettavuus, mutta alkupräinen vika sen kun on ja pysyy. seuraavaksi mittaamme takanavan suoruuden ja sitten varmaan vetoakselin kimppuun
ei ole vikaa löytynyt, mutta jos kardaaniremontti ei auta niin sitte täytyy itekki alkaa vetoakseleista vikaa etsimää, mutta tuntuis ettei se vika niissäkään ole
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
- automaticue
- Vakiokalustoa
- Viestit: 132
- Liittynyt: Pe 07.11.2003 19:03
kardaani
Kardaani on ehdottomasti otettava irti, kun tarkistatte ristikoita.
Tuo tärinä voisi johtua myös jarruista, yleensähän takajarrusatulasta ainakin toinen mäntä on jumissa , joka tällöin aiheuttaa todellakin tärinää jos jarrulevy on kiero.
Sinun tapauksessa voisin kuvitella myös (jos tuo on autosi kuva)että vanteet ja renkaat olisivat myös syypää moiseen........
Tuo tärinä voisi johtua myös jarruista, yleensähän takajarrusatulasta ainakin toinen mäntä on jumissa , joka tällöin aiheuttaa todellakin tärinää jos jarrulevy on kiero.
Sinun tapauksessa voisin kuvitella myös (jos tuo on autosi kuva)että vanteet ja renkaat olisivat myös syypää moiseen........
W210 320 CDI Avantgarde
W201 190E 1.8 -EX
W124 200D Autom. -EX
W123 240D -EX
W201 190E 1.8 -EX
W124 200D Autom. -EX
W123 240D -EX
Re: kardaani
Huomenna otan kardaanin irti ku vaihdan tukikumen ja laakerin...automaticue kirjoitti:Kardaani on ehdottomasti otettava irti, kun tarkistatte ristikoita.
Tuo tärinä voisi johtua myös jarruista, yleensähän takajarrusatulasta ainakin toinen mäntä on jumissa , joka tällöin aiheuttaa todellakin tärinää jos jarrulevy on kiero.
Sinun tapauksessa voisin kuvitella myös (jos tuo on autosi kuva)että vanteet ja renkaat olisivat myös syypää moiseen........
Joo toinen mäntä on toisella puolen aika jumissa, mutta täytyisihän tärinän tuntua silloin myöskin jarrupolkimessa jos levy olisi kiero? Ja levytkin on reippaasti alle vuoden ikäiset...
Niinkuin edellä jo mainitsinkin niin renkaita ja vanteita on kokeiltu jos jonkinlaisia ja tärinä on sama!
Ps:Miksi UUDET 18" vanteet ja renkaat nyt voisivat alkaa koko autoa täryyttämään
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Tukikumi ja kannatinlaakeri ois vaihdettu ja tärinä ei kun JATQQQQQQQ....
Kumi oli kyllä halki yläpuolelta, mutta vaihdolla ei havaittavaa vaikutusta...
Ristikossa ei ollu yhtään väljää, mutta selvät pykälät oli kyllä joka suuntaan kardaania taitettaessa....
Voiko tämä aiheuttaa tuota jyrinää/tärinää vai saako ristikossa ollakkin jonkinmoiset pykälät?
Kumi oli kyllä halki yläpuolelta, mutta vaihdolla ei havaittavaa vaikutusta...
Ristikossa ei ollu yhtään väljää, mutta selvät pykälät oli kyllä joka suuntaan kardaania taitettaessa....
Voiko tämä aiheuttaa tuota jyrinää/tärinää vai saako ristikossa ollakkin jonkinmoiset pykälät?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90