W 124 Täristää edelleen....

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

W 124 Täristää edelleen....

Viesti Kirjoittaja Jube »

Nonii elikkäs pyöränlaakeri on nyt vaihdettu, tärinä ei kun jatkuu...

Eli onkelma on seuraavanlainen:

Auto täristää satunnaisesti, välillä ei juuri yhtään ja välillä tuntuu että hampaat tippuu suusta. Ei väliä onko veto päällä vaiko ei. Ja sitten kun ajaa hiljaa esim ruuhkassa niin tuntuu aivan siltä kuin olisi pikkukiviä (tai ns.nimismiehenkiharaa) takarenkaiden alla vaikka ajaa kuivalla asfaltilla :evil:
Kertokaa ihmeessä mistä tämä voi johtua ku ei enää haluttaisi yöuniaan menettää...
Kaikkein kummallisinta on se, että yleensä tuntuu pikkutärinää ja välillä ihan tajutonta jystämistä :evil: :evil: :evil:

Jos kardaanin niveliä alkaa remontoimaan niin mikä on se yleisin niistä joka noita tärinöitä aiheuttaa :?:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
mikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 14.12.2003 11:36

Viesti Kirjoittaja mikko »

itselläni oli ohjausiskari paskana.

täristi ohjauksessa ihan sikana, välillä esim montun jälkeen. Renkaat tasapainottelin useamman kerran ennenkuin äkkäsin tämän ohjausiskarin olevan paskana.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Mun auton tärinä eitunnu ratissa yhtään vaan ahterissa :twisted:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

tarkista ne kardaanin ristikot huolellisesti aja auto vaikka montulle ja kokeile heiluttaa kardaania sivuttain eri suuntiin ja kato vaikka taskulampulla ristikoita onko rasvavuotoja tai pintapuolisia vaurioita,samalla heiluttele myös vetoakseleita onko niissä väljyyttä sivuttais suunnassa!
uskaltaisin sanoa 99% varmuudella että vika löytyy noista :o
ML W164
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

tarkasta kardaanin rättinivelet kanssa. onko ehjät ja onko ruuvit tiukassa. Yleensä vaihteiston puoleinen kuluu ensin.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Jos ei löydy vikaa ristinivelestä, rättinivelistä, vaihdelaatikon ja kardaanin silmälaakerista tai kardaanin kannatinlaakerista, kannattaa tarkistuttaa kardaanin tasapainotus. Itselläni oli epätasapainossa ja tuli kuntoon tasapainotuksella. mm. Ko-Met Oy Juvanmalmilla tekee näitä.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
mark346
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 28.11.2004 21:31

Viesti Kirjoittaja mark346 »

Olen joskus kuullut, että ABS/EPS systeemi voi mennä vialle niin, että se alkaa täristää jarruja. Oletko koittanut lämpiävätkö jarrut täristyksen yhteydessä?
Markku
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

mark346 kirjoitti:Olen joskus kuullut, että ABS/EPS systeemi voi mennä vialle niin, että se alkaa täristää jarruja. Oletko koittanut lämpiävätkö jarrut täristyksen yhteydessä?
Epäilisin että -86 autossa nämä edellämainitut eivät ole se vian aiheuttaja :wink:

Edelleen kaivataan ehdotuksia...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Kardaani irti kokonaan ja sitten tutkit sen niin joku nivel on varmaan jäukkä/ jumissa ja syyllinen siinä. Ei sitä paikallaan saa varmuutta.
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Just näin aion tehdä ja ehkä jopa huomenna, mutta minun järkeen ei mene se miksi se täristää välillä ihan jumalattomasti ja välillä ei juuri ollenkaan :evil: :evil: :evil:

Jos joku nivel on rikki niin eikö se täryytä kokoajan samalla lailla tai sitten pahene kokoajan :?:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
MM124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: Su 07.12.2003 16:54
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MM124 »

Itsellä juuri samantapainen projekti menossa. Aikaisemmin vaihdoin kummatkin rättinivelet tärinän vuoksi. Kyllähän se tärinä väheni aikalailla mutta ei kokonaan, joten otin kardaanin pöydälle. Tukikumi on aika "rapea" , laakerissa väljää ja ristikkokin takertelee kun sitä kääntelee. Eiköhän se nuo vaihtamalla parane tai ainakin vähene....
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Kyllähänn se varmaan ainaki vähenee jos nuo kaikki vaihtaa, mutta on muuten hintava projekti kaikki vaihtaa ku tuppaavat kalliita nuo kumiosat olemaan :cry:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1190
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

itselläni oli samantapainen ongelma, mutta se toimi niin päin että, kun ajoi tosi hiljaa, esim kehän ruuhkassa, n.10-30km/t niin tuntui että, renkaat muljui, ja lähtee kohta irti..

ja kun vauhtia nosti, niin muuttu tärinäksi, mutta poistui n.40km/h jälkeen. palatakseen taas 110km/h kohdalla, ja siitä eteenpäin vaan pahentuen!!

vuoden päivät sitä ihmetellessä, löytyi sitten vika,

VANTEISSA! ..oli suorat, ja alkuperäiset, ja tasapainossa, mutta keskireijän muovikaulus puuttui takarenkaista. eli vanteen keskireikä oli kartionmuotoinen, ja siihen kuuluu semmoinen vastakappale, joka poistaa sen kartion muodon.

miksi sitten hiljaisessa nopeudessa muljuu, mutta ei isommassa vauhdissa??

päättelin asian niin että, keskipakoisvoima ei vaikuta tarpeeksi renkaan pyöriessä pitääkseen renkaan keskitettynä, mutta vauhdin noustessa yli 40km/h alkaa keskipakoisvoima vaikuttaa. ja pitää renkaan keskitettynä.

mutta sitten yli 110km/h, alkaa vatkaa uudestaan, niin varmaan alkaa taas muut voimat rikkomaan vanteen keskittymistä??

näin olin asian päätellyt, ja loppui vatkaus :D

en tietysti ole ikinä sata varma asiasta, kun ei ollut muitakaan ehdotuksia saatavilla kyseisen ongelman aikana..
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

On kokeiltu kesä ja talvivanteilla ja ei vaikutusta :(
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Kardaanin ristinivelessä saa tuntua kynnys sitä irrallaan käännellessä, kunhan ei pyörimissuunnassa ole välystä.

Tuo kynnys tulee siitä, kun kardaani pyörii aina samassa asennossa...
w115,123,124,126,210 yms.
Martsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: To 13.05.2004 14:08
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja Martsi »

Mulla oli oli tuossa E220 cdi vm.2001ongelmana jyrinä/tärinä.
Tarkastin kardaanin+kumit yms. siihen liittyen. Vaihdoin takajarrut ,levyt yms.
Mutta ongelma olikin taka-akseliston etumaiset kumit!
Vaihdatin ne viime perjantaina ja nyt jyrinät poissa ja auto muuttui
muutenkin paremmaksi ajaa.Kumit + vaihto yht.100€.eli noin tunnin homma!
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Martsi kirjoitti:Mulla oli oli tuossa E220 cdi vm.2001ongelmana jyrinä/tärinä.
Tarkastin kardaanin+kumit yms. siihen liittyen. Vaihdoin takajarrut ,levyt yms.
Mutta ongelma olikin taka-akseliston etumaiset kumit!
Vaihdatin ne viime perjantaina ja nyt jyrinät poissa ja auto muuttui
muutenkin paremmaksi ajaa.Kumit + vaihto yht.100€.eli noin tunnin homma!
Taka-akseliston puslat vaihdettu 4kk sitten...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Ristikko edelleen sökö :!:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

En kerinny (lue:viitsiny) tänään ottaa kardaania irti, mutta josko huomenissa :P
Ilmottelen ku vika löytyy.... Jos löytyy...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Löytyy kyllä.
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
200TE-93
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: La 06.09.2003 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Tarkasta että iskarit on ehjät

Viesti Kirjoittaja 200TE-93 »

jos tärinät ilmenee vain silloin tällöin rikkinäinen iskari, siis vain toinen iskari takana. Jos vaimennus olematon, voi aiheuttaa tollasta. Ilmenee kylläkin useimmiten hieman suuremmilla nopeuksilla alk. jotain 70 km/h.

Kokemusta on parista autosta, rengasta tasapainottamalla ei vaikutusta ja toinen kunnossa oleva iskari estää koko auton pomppimisen. :!:
MM124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: Su 07.12.2003 16:54
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MM124 »

Kyllä nyt on suu messingillä kun suoritti kardaaniremontin! Aivan kuin olisi autoa vaihtanut.....
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Josko nyt viikonloppuna sais tuon kardaanin katottua ku on nii kiire töissä, että 12tuntia per päivä meni viimeviikolla siellä...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Joko vika on löytynyt?

Mulla on ihan samanlaatuinen vika S124sesssa:

Täristää ja nytkyttää ja böljää välillä toinen takapyörä ihan silleen kun ois rengasvika tai vanne epätasapainossa. Ei ole - kummatkin on tarkastettu, samoin kuin on vaihdettu takapään kumipuslat ja hydromatin kaikki osat eli, mm iskarit ja painepalllukat.

Puh, koko ajan paranee ajettavuus, mutta alkupräinen vika sen kun on ja pysyy. seuraavaksi mittaamme takanavan suoruuden ja sitten varmaan vetoakselin kimppuun
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

ei ole vikaa löytynyt, mutta jos kardaaniremontti ei auta niin sitte täytyy itekki alkaa vetoakseleista vikaa etsimää, mutta tuntuis ettei se vika niissäkään ole :?:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
automaticue
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 07.11.2003 19:03

kardaani

Viesti Kirjoittaja automaticue »

Kardaani on ehdottomasti otettava irti, kun tarkistatte ristikoita.

Tuo tärinä voisi johtua myös jarruista, yleensähän takajarrusatulasta ainakin toinen mäntä on jumissa :D , joka tällöin aiheuttaa todellakin tärinää jos jarrulevy on kiero.

Sinun tapauksessa voisin kuvitella myös (jos tuo on autosi kuva)että vanteet ja renkaat olisivat myös syypää moiseen........
W210 320 CDI Avantgarde
W201 190E 1.8 -EX
W124 200D Autom. -EX
W123 240D -EX
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: kardaani

Viesti Kirjoittaja Jube »

automaticue kirjoitti:Kardaani on ehdottomasti otettava irti, kun tarkistatte ristikoita.

Tuo tärinä voisi johtua myös jarruista, yleensähän takajarrusatulasta ainakin toinen mäntä on jumissa :D , joka tällöin aiheuttaa todellakin tärinää jos jarrulevy on kiero.

Sinun tapauksessa voisin kuvitella myös (jos tuo on autosi kuva)että vanteet ja renkaat olisivat myös syypää moiseen........
Huomenna otan kardaanin irti ku vaihdan tukikumen ja laakerin...

Joo toinen mäntä on toisella puolen aika jumissa, mutta täytyisihän tärinän tuntua silloin myöskin jarrupolkimessa jos levy olisi kiero? Ja levytkin on reippaasti alle vuoden ikäiset...

Niinkuin edellä jo mainitsinkin niin renkaita ja vanteita on kokeiltu jos jonkinlaisia ja tärinä on sama!

Ps:Miksi UUDET 18" vanteet ja renkaat nyt voisivat alkaa koko autoa täryyttämään :?: :?: :?:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Yks mersumies vihjaisi että meiän pitäis varmaan vielä kokeilla sellaista että tasapainotetaan renkaat paikallaan.
Toinen otti koeajon mun autolla ja sanoi että täristys on ratin ja penkin välissä... ja ettei 435 tuhatta ja rapiat ajetusta autosta saa uudenveroista. :roll:
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Tukikumi ja kannatinlaakeri ois vaihdettu ja tärinä ei kun JATQQQQQQQ.... :evil: :evil: :evil:
Kumi oli kyllä halki yläpuolelta, mutta vaihdolla ei havaittavaa vaikutusta...
Ristikossa ei ollu yhtään väljää, mutta selvät pykälät oli kyllä joka suuntaan kardaania taitettaessa....
Voiko tämä aiheuttaa tuota jyrinää/tärinää vai saako ristikossa ollakkin jonkinmoiset pykälät?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Ristikon pitää ölla saman tuntuinen käännellessä laidasta laitaan. Jos on pykälät niin täristää kyllä. ( riippuu tietty minkä verran on pykällystä) Aivan pieni ei haittaa
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Vastaa Viestiin