1998 ML 320 eli Milka - vihreä toffee käyttöautoksi

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

1998 ML 320 eli Milka - vihreä toffee käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Tuli ostettua 213 tkm ajettu Ruotsista joskus tänne tuotu ML 320. Itse ostosta on juttua täällä: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=148136" onclick="window.open(this.href);return false;

Huonosti on ehtinyt tutustumaan autoon mutta pikku hiljaa edetään, tämä tulee vaimolle ajoautoksi kunhan saan sen hyvään kuosiin. Auto ristittin Milkaksi :D , Emiliaakin ehdotettiin :P .

Kiusallisin vaiva oli toimimaton soitin joka ostohetkellä oli Blaukkari. Vaihdoin sen tilalle Audio 10 CD:n ja tarpeettomaksi jäi siinä ollut adapterisarja jonka kytkin irti ja orkkis pistoke suoraan audiokympin perään. Johan pelaa, paitsi radio kuuluu huonosti.
Kokeilin toisella vastaavalla soittimella, sama juttu - ei kuulu kanavat kun suhisemalla.

Testasin blaukkarin kytkemällä sen suoraan auton orkkisliittimeen, pelaa sekin siinä paitsi radiokanavat.

Googlettelu tuotti seuraavia tuloksia; takaovessa oleva antennivahvistin rikki, tai se ei saa maata taikka virtaa. Tai antennikaapeli nähjäytynyt rikki siitä auton korista takaluukkuun menevän haitarikumin sisältä. Tai itse radio tms sen liitin ei annan vahvistimelle virtaa.

Pitää tutkia ensin takaluukun sisälmys. Auton katon takaosassa on joku pikku antenni, siihen voisi hätätilassa kytkeä radioantennin kaapelin jos se on poikki takaluukun kohdilta.

Adapterisarjan funktio on outo, siinä oli vielä yhdellä karvalla kiinni oleva ISO urosliitin, se joka syöttää virtaa ym radiolle, siis tarpeettomana. Lisäksi autosta löytyi kolmas samanlainen urosliitin jossa MB tarralipukkeet ja logot, eli orkkis piuhaa. Se millä radio nyt soi ei näytä orkkikselta mutta siinä on valettu samaan pakettin se alempi ja keskimäinen missä kaiutinpiuhat.

Tuohon mysteeriadapterisarjaan tulee pari irrallista karvaa kojelaudan uumenista ja joku paksumpi erkkanauhalla päällystetty johtonippu. taustapeilin juuressa on irrallinen mikrofoni ja apparin jalkatilassa roikkuu piuhan päässä pieni plugi; pienempi kuin se wanhanmallinen 3,5 mm plugi.

Tämä on just se mitä inhoan; helvetisti johtoja ja liittimiä ja ei tietoa mihin ne on kuuluneet.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1998 ML 320 eli Milka - vihreä toffee käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Sain konepellin auki, avaushantaaki oli kätketty sinne tähden alle :P . Konepelti pysyy auki modernisti kannatintangon avulla :mrgreen: , ja sen yläpään paikkaa en edes löytänyt, pujotin tangon yläpään koukun yhteen konepellin vahvikereikään. Moottoritilassa nestetasot ok.

Ovien saranat on kopioitu kun chevy tahoesta, samoin rollon kiinnitys. Rasvailin kuskin oven saranan kun narisi.

Vvetokoukku ei ollut ainakaan siellä työkalulokerossa missä tunkki ym. Tarttee katsoa takapuskurin sisälle luukun alle onko siellä koukun runkoa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: 1998 ML 320 eli Milka - vihreä toffee käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Tuohon ratio-ongelmaan liittyen, onko siinä monitoimiratti...?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1998 ML 320 eli Milka - vihreä toffee käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Pakardinen kirjoitti:Tuohon ratio-ongelmaan liittyen, onko siinä monitoimiratti...?
Ei ole.

Siitä tykkään tästä autosta että tässä ei ole ilma-, hydrauli- taikka muuta jousitusta missä jotain säätöä, adaptiivisuutta jne. Eikä ole infrapuna virta-avainta; saan sellaisesta näppyjä (kun sen kuulemma pitää keskustella auton kanssa - keskustelen mieluummin itse auton kanssa). Keskuslukkokin toimii kuulemma radiotaajuuksilla, hyvä se.

Lasikattoluukku on, sähköpenkit lämmityksellä, ilmastointi kuulemma juuri huollettu. Komeet 19 tuuman vanteet :D . Tutkitaan lisää mitä on ostettu :P
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1998 ML 320 eli Milka - vihreä toffee käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja karra »

No hitto, en ollut ottanut edes kantakorttia tästä, tein sen nyt heti sitten:

Ident-Nummer: WDC1631541A075196 5

Fahrgestell
Verkaufsbezeichnung: ML320
Auftragsnummer: 0 8 362 00272
Lieferdatum: 27 10 1998
Lack-Code 1: 269 Turmalingrün
Ausstattung: 205A LEDER CHAMPIGNON
Motornummer: 112942 30 312657
Getriebe: 722662 01 153818

SA-Code

200A LEDER
205A LEDER CHAMPIGNON
221 FAHRERSITZ LINKS ELEKTRISCH VERSTELLBAR
222 FAHRERSITZ RECHTS ELEKTRISCH VERSTELLBAR
249 INNENSPIEGEL AUTOMATISCH ABBLENDBAR
257 RADIO HI-LINE
269 TYPENKENNZEICHEN 600 SE/SEL/SEC AUF HANDSCHUH-
280 LEDERLENKRAD UND LEDERSCHALTHEBEL
414 SCHIEBEDACH ELEKTRISCH IN GLASAUSFUEHRUNG
661 BEREIFUNG 255/65 R 16 MIT LM-FELGEN
723 GEPAECKRAUMABDECKUNG (NUR F. AAV)
731 HOLZAUSFUEHRUNG WURZELNUSS
809 MODELLJAHRWECHSEL
873 SITZHEIZUNG FAHRERSITZ LINKS UND RECHTS
988 KFZ-BRIEF UND COC PAPIERE (MIT EG-TYPSCHILD)
E21 HALTERUNG FUER FAHRRAEDER INNENRAUM
U61 LUXUS-PAKET

Millainenhan tuo hi-line radio on? Jotain high-end kamaa :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: 1998 ML 320 eli Milka - vihreä toffee käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Jostain syystä herkkusienen värinen sisusta hymyilytti, mutta mikäpä siinä, eihän nimi väriä pahenna jos ei väri nimeä vai miten se nyt menikään.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1998 ML 320 eli Milka - vihreä toffee käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja karra »

tj86430 kirjoitti:Jostain syystä herkkusienen värinen sisusta hymyilytti, mutta mikäpä siinä, eihän nimi väriä pahenna jos ei väri nimeä vai miten se nyt menikään.
Niin Creme/Mushroomin sävy on näköjään tummentunut sitten W126 aikakauden :D , tämähän on melkein konjakki, mutta kait lähempänä toffeeta :P .

Kävin rekisteröimässä auton nimiini äsken.

Ostin auton Osatuonti Felken toimitusjohtajalta, auto oli ollut hänen vaimon käytössä työmatka/nurkka-ajossa viitisen vuotta jonka aikana mittariin kertynyt 20 tkm. Syy huutokauppaan oli myynnin helppous, hänellä ei ollut aikaa myydä itse autoaan.

Vilkkuviiksi ei palauta, tässä on vissiin sama ratinalusmoduuli kuin Vitossa tms pakussa.

Ajoin äsken motaria ja kuuntelin CD levyä Alpine MF2199:stä. Siinä ei ole sitä nopeuden mukaan vaihtelevaa volyymia kuten MF2910:ssa on - tarvii laittaa tuollainen siihen kun niitä on hyllyssä muutama :D . Leveät renkaat ääntelee sen verran että ajonopeuden mukaan säätyvä volume on kuitenkin tarpeellinen vaikka auto hiljainen onkin.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1998 ML 320 eli Milka - vihreä toffee käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Vaihdoin grammariksi MF2910 audiokympin missä nopeuden mukaan säätyvä volume, tarttee testata sen toimivuus tulevana vkl aikana tien päällä. Radion kuuluvuuden ratkaisin asentamalla antenniksi pagodasta jääneen teleskooppipiiskan mikä oli juuresta poikki, antennipiuha siinä kumminkin on. Piiska on lattialla osittain mattojen alla apparin puolella. Autotallissa kaikki kanavat kyllä löytyi, huomenna testaus käytännössä.

Jos antennipiuha tai se vahvistin takaluukussa viallinen niin kokeilen kytkeä antenninjohdon siihen nysään mikä katolla on. Testaan nyt tuota tavallisen kommervenkittoman antennin toimintaa ensin. Keep it simple :D

Kuramattojen alta löytyi orkkis toffeenväriset mallikohtaiset irtomatot.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1998 ML 320 eli Milka - vihreä toffee käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Oikea etusiipi on klommolla. Alvadissa on suurinpiirtein samat hinnat kuin ebaykaupossa eli kuluineen menee sinne parinsadan paikkeille ennen kuin siipi on kotona. Sitten se pitisi vaihtaa vielä, maalaus tulee joka tapauksessa.... peltiseppä ottaa 150 - 200 euroa oikaisusta, kysyin eilen. Koko auto menee kumminkin maalarille.

Radion äänenvoimakkuuden säätö ajonopeuden mukaan ei toimi; puuttukohan tässä ML:ssä se signaali mittaristolta? Ei kai vielä 1998-mallissa valokuidulla tule? Parilla eri radiolla kokeillut...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1998 ML 320 eli Milka - vihreä toffee käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Tarttee huomenna pestä tämä ja tutkia noita pyöränkaarien ruosteita. Auto oli pestynä noudettaessa mutta se likaantui heti kotimatkalla ja en ole kerinnyt tähän sen paremmin syventymään, en ole edes paljoa ajellut, farkulla lasketellut :mrgreen: .

Onkohan kukaan hionut ML:n peltejä; yhden ruostekorjaajan kanssa juttelin ja hän sanoi modernien autojen olevan jotenkin ohuesti sinkitty joten ruoste ei pääse pureutumaan syvälle pellin sisään. Hän on tuoreimmista autoista pintaruosteita ajanut neekerintukalla pois kun ennenvanhaan oli parempi hiekkapuhaltaa. Tässä autossani on se maali lähtenyt pyöränkaarien kantista ihan kun levyinä irti eikä siinä vaikuta olevan mitään syvälle menevää ruostetta vaan sellainen ohuen näköinen huntu pinnassa.

Tämä on nyt vaan lähinnä spekulointia ja hajatelmia, sittenhän näkee kun ekaks pesee kärryn.

Radiona nyt Sound 30 kokeiltavana; istuu ihan hyvin kojetauluun ja kuuluu hyvin. En ole vielä ajossa kokeillut - tallissa vaan :D .

Mitähän jos laittas ensi talveksi Tolimanit tähän alle, koossa 7,5x16 ET42 :P . Epoksimaalaisi ne valkoiseksi taikka mustiksi :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1998 ML 320 eli Milka - vihreä toffee käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Tsägällä bongasin ebaysta samanlaiset vanteet mitä tässä Milkassa on alla:

Größe: 8 x 19 ET67
Modell: 5-Speich, titansilber, Sportpaket
MB-Nr.: A2514011202
MB-B.Nr.: B66474203

Eli Ärrän vanteet :P

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1998 ML 320 eli Milka - vihreä toffee käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Tänpäiväisiä kuvia:

Kuva

Kuva

Latasin myös ne vanhat myyntikuvat Photobucketiin: http://s194.photobucket.com/user/karra_ ... t=3&page=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Takaluukku purettu, tai sen verhoilu irroitettu. Antennin vahvistimelle ei tuile virtaa, maita se saa. Huomenna jatkuu tutkiminen.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1998 ML 320 eli Milka - vihreä toffee käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Joo vaikka laittaa takaluukussa olevan antennipiuhan päähän rautalangan ja heiluttelee eri asentoihin niin ei se radio kuulu, kun laittaa saman rautalangan (taikka pagodan antennin 8) ) suoraan radion persiiseen niin johan kuuluu.

Raottelin kattoverhoiluja takaa ja totesin että katolla olevaan puhelin tms anteniin tulee johto jostain. Pengoin kojetaulun sisälmyksiä ja kappas sieltähän löytyi joku koaksiaalipiuha, sen täytyy olla tuolle kattoantennille. Viritin sen kökköisesti radioon ja kuuluvuus vaikutti ihan hyvältä. Tarttee käydä huomenna Autoradioasennuksessa kysymässä josko tuohon väliin löytyis adapteri; jos ei niin kolvi käteen ja radioantennipistoke siihen päähän vaan...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2779
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: 1998 ML 320 eli Milka - vihreä toffee käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

karra kirjoitti:
Pakardinen kirjoitti:Tuohon ratio-ongelmaan liittyen, onko siinä monitoimiratti...?
Ei ole.

(kun sen kuulemma pitää keskustella auton kanssa - keskustelen mieluummin itse auton kanssa). :P
Mitäs se Milka vastailee?
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1998 ML 320 eli Milka - vihreä toffee käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja karra »

tahtoomersun kirjoitti:
karra kirjoitti:keskustelen mieluummin itse auton kanssa :P
Mitäs se Milka vastailee?
No en ole tälle vielä puhunut mutta johan edu kettunen raivosi mersulleen että saatana kone älä hyydy ja eikös kummelissakin kuski keventänyt sieluaan mersulle :D

Kävin tänään autoradioasennuksessa, tutkimme takaluukkua ja selvisi että olin mitannut väärästä palikasta virrantuloa, tarttee vielä mitata oikeasta paikasta eli itse antennivahvistimesta eikä takalalsinlämmittimen suodinpalikasta. Joka tapauksessa antennipiuha on jostain poikki koska signaali ei välity orkkis piuhalla.

Asentaja teki autopuhelinpiuhan päähän uuden pistokkeen; mersun radiolle sopivan siis. Tuolla katolla olevalla kuminysällä kuuluu keskustan alueella ihan hyvin radio, katsotaan sitten miten tien päällä pelaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1998 ML 320 eli Milka - vihreä toffee käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Viime viikolla tuli vaihdettua moottoriöljyn lämmönvaihtimen o-renkaat.

Pääsiäisenä aloittelin ja tänään sain valmiiksi etujarrupalojen vaihdon. Ei tallissa mahtunut tekemään molempia puolia yhtaikaa.

Kokeilin sitten vanteeksi ToliMannea, hyvinhän se siihen istuu ja on 14 mm pulteille. Jos laittaisi talvirenkaat Tolimaneille eli vanne 7,5x16 ET42 ja renkaaksi tulisi Nokian Nordman 235/75R16.

Kuva

Kuva

Kuva

Kun 19" kitkat on ajettu kohta loppuun niin sitten alle menee nämä 17" tarvikevanteet joissa misukan jokasään saappaat:

Kuva

Kuva

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: 1998 ML 320 eli Milka - vihreä toffee käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja RH »

Jotenkin tuommoiseen "möykkyyn" sopii vähän hillitympi vannekoko kunnon pullakumilla kuin matalaprofiilitassut. Ainakin omaan silmään. Tolimannet on tainnut löytää parhaiten istuvan paikan itselleen tuosta ML:stä.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1998 ML 320 eli Milka - vihreä toffee käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja karra »

RH kirjoitti:Jotenkin tuommoiseen "möykkyyn" sopii vähän hillitympi vannekoko kunnon pullakumilla kuin matalaprofiilitassut. Ainakin omaan silmään. Tolimannet on tainnut löytää parhaiten istuvan paikan itselleen tuosta ML:stä.
Kyllä itse olen tykännyt Tolimaneista niiden yksinkertaisuuden ja eleganssin takia, lisäksi ultrakeveys on plussaa; nehän painaa jotain reilut 6 kg kappale. Ja näihin mikkihiirijarruihin ne sopii.

Pitää nuo vanteet putsata kunnolla elleivät nyt mene kaupaksi. Ja niitä saa aina ebaysta lisää jos haluaa.

Olihan metka juttu; noissa orkkisvanteissa oli suorakartiopultit, pitäs olla pallokartiot. Vastapallossa oli jälki että pultti kiristänyt vannetta vaan siellä sisäreunassa reilun millin leveällä kosketuspinnalla. Minulla oli hyllyssä sarja orkkis mersun pultteja, tulleet jonkun toliman-sarjan mukana ja annoin ne pari vko sitten pojalle Transporteriin jossa nyt audin vanteet, ei niitä enää kehtaa takaisin pyytää.

Kävin katsomassa tänään samoilla mitoilla olevia Motonetin pultteja; mersun speksillä hinta 2,70 ja audin pultti tais olla 1,80 kappale. Audin pultti on kiiltosinkitty, kanta on ontto kuten joissakin mersun peltivannepulteissa. Mersun pultti harmaasinkitty, umpinaisessa kannassa MB logo eli sellaiset "orkkikset" tilasin kun siellä hyllyssä ei ollut kuin 19 kappaletta.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: 1998 ML 320 eli Milka - vihreä toffee käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

RH kirjoitti:pullakumilla.
Kuva
Kuva


:mrgreen:

275/65/17 + ~30mm korotus.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1998 ML 320 eli Milka - vihreä toffee käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Joo Mikan avattaresta kattelinkin että aika donitsit on :D . Nuohan on vaan 46 mm korkeammat kuin vakiot, ja mittarivirhettä tekee 6.2 %. Huomaako ajossa tai siis välityksissä että olisi mennyt pitemmäksi?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: 1998 ML 320 eli Milka - vihreä toffee käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Huomaa.

Nyt mittari näyttää 100kmh nopeudessa täsmälleen oikein. Vakiokokoisilla heitti +9kmh.
Vaikka eipä haittaisi vaikka olisi vieläkin pidempi välitys. esim 400cdi:n perävälitykset...

Ja senkin kyllä huomaa että autossa istuu huomattavasti korkeammalla kuin talvirengastuksella.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1998 ML 320 eli Milka - vihreä toffee käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Flunssassa kun olen niin ei muuta jaksa tehdä kun surffata netissä.

Ajattelin jos tästä koukku autoon:

http://www.ebay.de/itm/251493785643?_tr ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;

Englannissa on etusiipiä paremmin tarjolla kuin Saksassa, kävisiköhän kuljettajan puoleinen siipi oikealle :D http://www.ebay.de/itm/181375856054?_tr ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos muiden kolmen pyöränkaaren maalaus ei onnistu niin laitetaan nämä :mrgreen: http://www.ebay.de/itm/201075956210?_tr ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1998 ML 320 eli Milka - vihreä toffee käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Tuli penkit pestyä Bilteman nahkasaippualla alkuviikosta. Tänään jynssäsin ne ArmourAllin puhdistavalla nahanhoitoaineella, vielä irtos likaa. Pulttien vaihto oikeiksi on vielä vaiheessa; työläs hommma :mrgreen: . Vanteisiin sain paremmat keksimerkit jo tosin, kranssimallit ovat nyt.

Kävin tänään sopimassa etusiiven oikaisun tiistaille ja maalarille menee sitten seraavaksi. Tarttee ottaa siis ajoon tuo.

Mikä se on kun kerron ihmisille että ostin muuten ysikasi ämmällän niin kaikki ovat kysyneet että vieläkö siinä paljon on ruostetta :lol: Höh :D taitaa olla tietty maine tällä automallilla :D .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1998 ML 320 eli Milka - vihreä toffee käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Tuli viesti; etusiiven oikaisutyö ja helmaan hitsattu kaksi 30 cm pituista paikkaa 300 euroa ja (irrallisen) siiven maalaus 250 euroa. Elämä on.

Jotenkin vaan ajattelee kun just myin juuri katsastetun farkun pois kaksilla renkailla kaksilla aluvanteilla 700 eurolla. Ei mene ihan linjassa, tai menee mutta se tuntuu vaan niin väärältä. Molemmat autot kuljettaa pisteestä A pisteeseen B :lol:

En valita, kunhan totean :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1998 ML 320 eli Milka - vihreä toffee käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Hieno tuli etusiivestä. Helmat oli ruostuneet ulkopuolelta päin, sisältä oli ehjä - näin irroitetut palat. Syynä on ollut irtohelmamuovin ja helmakotelon välissä oleva kura ja muta. Se on hautonut siellä reilut 15 v ja tulos on taattu. Ne ois aika ajoin kannattanut purkaa irti ja pestä paskat pois.

Mukava kun on pitkästä aikaa alla ilmastoitu mersu :D .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1998 ML 320 eli Milka - vihreä toffee käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Tänään loistavassa - liiankin hyvässä kelissä - ajettu erilaisilla pyörivillä laitteilla takakaaret ja helmat puhtaaksi ruosteista. Pohjalle ruosteenmuunninta, ja sen kuivuttua hyvin päälle tuli pohjamaali. Huomenna sitten helmoihin mustaa ja kaariin kokeilen omaa Turmaliininvihreetä :D jos tulee rumaa jälkeä niin asennan peitoksi GromiGaaret :P

http://www.ebay.de/itm/201075956210?_tr ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;

Vasen etusiipi pitää ottaa käsittelyyn myös.

Ai niin vetokoukku tilattu ebaysta; puolalainen HAK kiinteällä koukulla ja sähkösarjan tilasin eri paikasta koska halusin siihen sellaisen missä valmiit liittimet, en yleismallista.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1998 ML 320 eli Milka - vihreä toffee käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Piti tänään sitten tankata autoa kanisteribensalla kun vaimokin ajeli tässä välillä, ja auto lähtee taas kadulle out on the streets. Mutta mitvit... bensatankin täyttö on VASEMMALLA puolella. On niin Amerikkaa että :lol:

Napostelin ukkoskuurojen välillä takasisälokarit paikoilleen ja reilusti kotelosuojaa sinne rakoihin. Vielä tarttee lokarinkaarien kantit suojata alustamassaspraylla.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: 1998 ML 320 eli Milka - vihreä toffee käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Elä helvata laita kromi kaaria :D

Osta ennemmin nuo lasikuituset levikkeet, vaikka multa jos et muualta halua ostaa....
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1998 ML 320 eli Milka - vihreä toffee käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Sain siis moottoriöljyt pihalle vaihdon jälkeen viime perjantaina, täällä juttua: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=11695" onclick="window.open(this.href);return false;

No niin läksin sitten eka kertaa Venäjälle tällä bensaa hakemaan eilen klo 20 maissa. Saimaan kanavan vuokratiellä kokeilin sitten venttiilin nousua ja ylitin suomessa korkeimman sallitun nopeuden joksikin aikaa. Non 200 m ennen huoltoasemaa syttyi taas öljyn pinnan varoitusvalo ja Milka pimputteli kelloa näyttäen -2 litraa. Ehdin juuri kurvata huoltsikalle suoraan bensapumpulle. Kova savu ja katku nousi konehuoneessta ja taas oli o-rengas pullahtanut ulos öljynsuodattimen kannesta. Koko konehuone öljyssä ja sitä tippui auton alle aika mukavasti.

Sain kannen käsipelin auki ja vaihdoin o-renkaaksi sen vanhan mikä oli ollut ennen filtterin vaihtoa. 2 litraa öljyä koneeseen ja sain tikun alapään kastumaan. Koekäyttö ja kaikki ok. Tankkasin auton ja lähdin ajamaan hitaasti Suomeen päin. 200 m pääsin ja taas alkoi valo-ja äänishow. Siinä vesisateessa katsoin henosti sinivihreäksi värjättyä asfalttia ja pellin avattuani totesin vanhankin o-renkaan pullistuneen ulos muutamasta kohdasta.

Soitto If hätänumeroon ja sain hinausauton tilattua. Puolentoista tunnin odottelun jälkeen lavettiauto saapui Venäjälle ja pääsin kotipihaan noin klo 01.30.

Soitin tänään merkkiliikkeeseen ja kysyin ovatko myyneet paljon niitä öljynsuodattimen kansia jossa mukana se akselitappi, no 1 kpl viime vuonna. Soitin yhdelle yksityismersupajalle ja kyysin neuvoja, kuulemma tarviketiivisterenkaat menee rullalle ja saattaa pullahtaa ulos. Sain neuvon uusia sen kannen varmuuden vuoksi.

Tilasin filtterin ja kannen merkkiliikkeestä, perjantaina pitäs olla noudettavissa. Täytyy pyytää merkkiliikkeen edustajaa asentamaan filtteri siihen kannen akseliin kun en taida itse sitä osata tehdä. Filsu noin 33 euroa ja kansi 75 euroa.

Tässä näytetty suodattimen vaihto:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7cHWwwCbXr4[/youtube]
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: 1998 ML 320 eli Milka - vihreä toffee käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja RH »

:o :o :o
Ei mulla ole koskaan ollut ongelmia noiden samansukuisten bensamersun moottoreiden öljyn- ja öljynsuotimen vaihdoissa, vaikka olen ne aina itse vaihtanut ja sekä öljyt että suodattimetkin yleensä jopa motonetista hakenut. Ei ole tullut mieleenkään, että noinkin voisi käydä.... :eh:
Vastaa Viestiin