Poistettu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Chesterton
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 08.10.2003 22:05
Paikkakunta: (Suur)Hattula

Poistettu

Viesti Kirjoittaja Chesterton »

:roll:
Viimeksi muokannut Chesterton, Pe 16.12.2005 14:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Ei tuohon varmaan tarvitse muuta kuin vaihtaa ilmanputsari ja tulpat.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aja moottori viimeisen päälle kuumaksi , niin että pakoputkistosta palaa "karstat" ja kokeile uudelleen.
Ellei se ollut jo edelliskerralla.
wiimax.fi
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Jos oisit heivannu katsastuksessa ilmanputsarin h-vettiin niin olisit voinut saada leiman :?:
Viimeksi muokannut Jube, Pe 26.11.2004 21:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Chesterton
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 08.10.2003 22:05
Paikkakunta: (Suur)Hattula

Viesti Kirjoittaja Chesterton »

8)
Viimeksi muokannut Chesterton, Pe 16.12.2005 14:08. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Chesterton
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 08.10.2003 22:05
Paikkakunta: (Suur)Hattula

-

Viesti Kirjoittaja Chesterton »

Olittepas nopeita :!:

Tulpat on vaidettu 2 viikkoa ennen katsastusta ja putsari n. 8kk sitten. Katti oli taatusti kuuma ja kokeiltiin konttorilla kolme kertaa arvoija. Ei voi syyttää kats. miestä.
Avatar
Jarillee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ke 15.09.2004 21:12
Paikkakunta: Tampere

öljyt

Viesti Kirjoittaja Jarillee »

Tsau!

Kuinkas kauan ne öljyt on pyörinyt koneessa? Öljyt nimittäin vaikuttaa huohottavalla koneella tosi paljon HC arvoihin.
Autoni on W201 M103 2.6 kat autom. vm.-90
Chesterton
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 08.10.2003 22:05
Paikkakunta: (Suur)Hattula

-

Viesti Kirjoittaja Chesterton »

Öljyt vaihdettu 2kk sitten ja kone on tosi hyvässä tikissä -> ei huohota.

Mitä tehdä?
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Itse käyttäisin autoa "pistokkeessa"....
Esim. jokin viallinen anturi voi aiheuttaa tuon...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Jarillee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ke 15.09.2004 21:12
Paikkakunta: Tampere

ruisku

Viesti Kirjoittaja Jarillee »

Tsau!
Eikös näissä ruiskuissa hiukan tyhjäkäynti seosta pysty säätämäänkin..mut kierroksilla taas ei..ei ku pistokkeeseen ja säätöön peli.
Autoni on W201 M103 2.6 kat autom. vm.-90
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Mitkä tulpat, merkki/malli?
Onko sytytyskatkoksia, ns. virranjakajan ja johtojen kunto?
Mahdollisesti joku sylinteri ei aina saa täydellistä kipinää.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Chesterton
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 08.10.2003 22:05
Paikkakunta: (Suur)Hattula

-

Viesti Kirjoittaja Chesterton »

Tuplat: NGK (3812) BP6EFS
Tarkemmin kuin mietin niin auto "hotkähtelee" välillä esim. liikennevaloissa, mutta vain tyhjäkäynnillä. Eipä tullut mieleen olen tottunut siihen. Paljonko pitäisi olla kierrokset tyhjäkäynnillä? Tosin mittarissa on aika karkea asteikko.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Chesterton kirjoitti:Tuplat: NGK (3812) BP6EFS
Tarkemmin kuin mietin niin auto "hotkähtelee" välillä esim. liikennevaloissa, mutta vain tyhjäkäynnillä. Eipä tullut mieleen olen tottunut siihen. Paljonko pitäisi olla kierrokset tyhjäkäynnillä? Tosin mittarissa on aika karkea asteikko.
700-800rpm.

NGKoista voidaan olla tietenkin montaa miltä, mutta Boschilaista suosittelen esim.H8DC0. Foorumin hakuun kun tyrkkäät sanan "NGK", niin alkaa syy valkenee. :?
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Tuo oli hyvä pointti dealerilta...itsekin teen juuri tuota...käytän autoa vielä katsastusaseman pihassakin tyhjäkäyntiä että kone on varmasti käyntilämpöinen ennen mittausta...kaikkihan tuon tietää tietenkin? bemarin vanhemmassa 2.5 koneessa katalysaattorilla se on kuulemma ihan must että menee päästöistä läpi.

EDIT: Ja mitä tuli noihin NGK:n tulppiin niin hyvin ovat pelanneet ainakin minulla...eli ei eroa Boschiin. Kuten myös Amazonissa erikoistulpat NGK B8HCs ei muuta kuin positiivista sanomista..hintaakin tais olla melkein 7 ekua per tulppa...
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"bemarin vanhemmassa 2.5 koneessa katalysaattorilla se on kuulemma ihan must että menee päästöistä läpi." , kirjoitti Petri M.

Uudempi 24-venttiilinen BMW on myös sellainen vehje, että niitä käy säännöllisesti meillä "korjattavana" kun on hylätty katsastuksessa, vikana liian korkea HC tyhjäkäynnillä.
Ei ole kauankaan kun eräs asiakas soitti ja kysyi mielipidettä tuollaiseen
(E 34 BMW 12-ventt.) tapaukseen - toisella korjaamolla oli mitattu ja yritetty saada arvot kohdalleen sekä lopuksi kerrottu että katalysaattori pitää vaihtaa.
Sovimme että yritetään vielä meillä; ajoin auton kuumaksi ja mittasin päästöt; heti OK.
Melkein kaikki ovat kun ajaa koneen ja pakoputkiston kuumaksi juuri ennen mittausta, ja nimenomaan ajaa.
Se, että flekti pyörii, ei riitä, vaan pitää nimenomaan tien päällä "huudattaa" oikein kunnolla.

Oli muuten Bemarin omistaja tyytyväinen.

(OT: E36 2,5 24 venttiilinen nappaa kierrosluvunrajoittimen päälle nelosvaihteella tasan 200 mittarinopeudessa.
Ei asiakkaan vaan pomon auto )
wiimax.fi
Chesterton
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 08.10.2003 22:05
Paikkakunta: (Suur)Hattula

-

Viesti Kirjoittaja Chesterton »

Itse itseäni lainaten:
Katti oli taatusti kuuma ja kokeiltiin konttorilla kolme kertaa arvoija. Ei voi syyttää kats. miestä.

ja jatkoa:

Ajoin ennen katsastusta moottoritiellä 3 vaihteella 110km/h:ta n. 10 minuuttia, sen jälkeen jätin auton käymään konttorin pihaan, kävin maksamassa katsastuksen , odottelin autossa välillä kaasutellen, ajoin päästömittaukseen, katsastus mies kokeili 3 kertaa ja totesi että HC- arvo ei tipu! (aikaa meni ainakin 20min tähän toimitukseen). <- tämä ei siis riitä :?:
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Mä jouduin kans huudattamaan autoa katsatuksessa päästömittauksessa useita minuutteja korkeilla kierroksilla, ennenkuin HC-arvot tippu niukasti alle 100. Co-arvo putosi kyllä nollaan. Päästivät kyllä läpi, sanoivat vaan että luultavasti alkaa mersun katti olemaan tiensä päässä. Onhan se jo 15 vuotta siellä ollut. Ja uus maksaa punasia herneitä.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Ajoin ennen katsastusta moottoritiellä 3 vaihteella 110km/h:ta n. 10 minuuttia"

Oikein. Kuuma on ollut kuten pitää.
Voi olla että itse katille alkaa tulla vanhuus.

"Ja uus maksaa punasia herneitä."

Noin 170 €.
wiimax.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Eikös tuossa ole vielä seosruuvi. Ruuvia pikkasen pienemmälle ja leimalle.
Joku mersupurkaamo??
Chesterton
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 08.10.2003 22:05
Paikkakunta: (Suur)Hattula

-

Viesti Kirjoittaja Chesterton »

Missäs tällainen ruuvi sijaitsee?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ilmanputsarikotelon keskeltä. Kolossa on pieni kuusiokoloruuvi. Tarvii testerin, koska on todella herkkä säätää. Säätöruuvia painetaan ensin ja sitten pyöräytetään.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Chesterton kirjoitti:Missäs tällainen ruuvi sijaitsee?
Pakosarjassa ja on nimeltään Lambda-anturi. :mrgreen:
Mutta "masteri" seosruuvi löytyy ilmanputsarin kotelon n. keskellä olevasta reiästä, koteloa ei tarvitse purkaa. Auto on kyllä syytä olla pakokaasumittarissa kiinni kun tuota ruuvia lähtee pyörittelee.
Korkeaan HC:hen (epätäydellisestä palamisesta) ei auta vaikka seos säädettäisiinkin liian laihalle.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Noin 170 €.
:shock: :shock: :shock:
Mistä noin halvalla saa? ei taida olla alkuperänen ainakaan.

Katsastusmies muistaakseni väitti että katalysaattori tohon mun autooni maksaa ihan sikana... lähemmäksi 1000 euroa väitti..
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
Kalle.K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 26.10.2003 11:43
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja Kalle.K »

Serkkupojan w126:ssa oli kerran samaa vikaa. Syyksi paljastui vuoto imupuolella, haukkasi väärästä välistä happea.
E 200 CDI -07
200 D -89
300 CE -88
200+240 D:t -82
190 D -65
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"170 € - Mistä noin halvalla saa? ei taida olla alkuperänen ainakaan. "
kysyi Pasi H - ja kysehän oli katalysaattorista.

Ei, miksi pitäisi olla "alkuperäinen" ?

Onhan aivan järjetöntä maksaa tuollaista 700-1000 € siitä, että saa katin mukana putkenpätkän, joka on yleensä entinenkin ehyt.
Katin hitsaamisessa paikalleen ei kauaa mene, ja "tarvikeosa" toimii samallalailla kuin "alkuperäinen".

Vanhemmissa autoissa kuin lokakuu -98 ei tarvitse murehtia edes katissa olevista / puuttuvista hyväksyntämerkinnöistä.
wiimax.fi
hak269
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 03.10.2004 14:13

fortea koneeseen

Viesti Kirjoittaja hak269 »

itselläni w124 300te24 ja suuria vaikeuksia saada hc-lukemat alle sadan,( olin vaihtanut tulpat,ilmanputsarin,virranjakajan kannen,uudet tulpanjohdot,uuden lambda-anturin) kunnes tein forten motor flush käsittelyn, niin hc putosi 150:sta seitsemäänkymppiin.Käsittelyn jälkeen laskin vanhat öljyt pois ja en ois uskonu miten paskanen voi moottori olla sisältä
hak269
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 03.10.2004 14:13

ai niin!

Viesti Kirjoittaja hak269 »

edelliseen juttuun vielä lisäksi ,että sain jo tuomion että katalysaattori on hajalla kun ei saa mitään kunnon arvoja. Olin jo menossa kattikaupaan mutta onnex en menny,olis ollu vähän kalliimpi kun purkillinen fortea(20eur)
Chesterton
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 08.10.2003 22:05
Paikkakunta: (Suur)Hattula

-

Viesti Kirjoittaja Chesterton »

Siis fortet öljyn sekaan ja(?) katsastukseen sitten öljyn vaihto(?).
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Chesterton kirjoitti:Siis fortet öljyn sekaan ja(?) katsastukseen sitten öljyn vaihto(?).
Ei vaan Fortet öljyjen sekaan, tovi mixtuuralla tyhjäkäyttöä(EI AJOA) ja sit uudet öljyt ja sit vasta katastukseen.

http://www.forte-nwe.com/FIN/gebruiksaa ... or_MF.html
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Chesterton
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 08.10.2003 22:05
Paikkakunta: (Suur)Hattula

-

Viesti Kirjoittaja Chesterton »

Kiitos taas kaikille! :D
Vastaa Viestiin