M117 Venttiilikumeja vaihtamassa - kysymys
M117 Venttiilikumeja vaihtamassa - kysymys
Aloin viimein vaihtamaan venttiilivarren kumeja. Ensin tulpat pois ja keinuvivut, helposti sujui. Samalla irrotin nokkien muoviset öljynipat. Ne olivat ihan lasia, kolme kappaletta hajosi, mutta onneksi sain kaivettua murut pois sieltä nokkapukin reiästä. Ongelmat alkoivat siinä vaiheessa kun laitoin paineet sylinteriin irrottaakseni venttiilijousen. Nyt jostain syystä näyttää, että venttiili painuu jousen mukana kun yritän irrottaa niitä pienia puolikuita, jotka pitävät paketin kasassa. En siis saa niitä puolikuita näkyviin, kun koko paketti painuu alas. Alkaa myös ottamaan johonkin kiinni, epäilen, että ottaako venttiili kiinni mäntään. Ei hirveästi uskaltaisi painaa... Mikähän neuvoksi? (ja nyt jo arveluttaa, että tulikohan painettua liikaa, kuinkahan helposti venttiili taipuu?)
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Ex. SLC 450 1975
Re: M117 Venttiilikumeja vaihtamassa - kysymys
Pikku vasaralla napsaus venan päähän irroittaa lukot
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5682
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: M117 Venttiilikumeja vaihtamassa - kysymys
ei venttiilin päähän vaan venttiilijousilautasen reunaan ne kannattaa naputella ensin kaikki irti ja sitten lukita kone ja vaihtaa niiltä sijoilta kaikki ohjurin kumit samaan syssyyn
muista suojata venttiilivarren pää ennen kun painat uuven ohjurin kumin venttiilivarteen ja tieten öljyn kanssa ettei varren kumi jää kuivaksi huuleltaan
muista suojata venttiilivarren pää ennen kun painat uuven ohjurin kumin venttiilivarteen ja tieten öljyn kanssa ettei varren kumi jää kuivaksi huuleltaan
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: M117 Venttiilikumeja vaihtamassa - kysymys
Imuventtiilit tuntuu olevan helppoja, mutta pakovenat on hankalia. Jousta pystyy lyhyen matkaa painamaan, mutta sitten jostain syystä venttiili lähtee ihan väkisin menemään mukana, vaikka ensin vähän matkaa jousi painuu hyvin ja vena pysyy ylhäällä. Pidikenappuloita ei ehdi tässä välissä saamaan pois ennenkuin venttiili alkaa painua. ne kyllä kilkattelevat jo irtonaisena, mutta jää vielä vissiin alareunastaa jumiin, kun yrittää nostaa. Sitten kun painaa lisää, niin vena painuu. Mikähän tuossa on? Pakoventtiilhän on paksumpi ja tämä paksunnos alkaa jossain vaiheessa vartta, ei ole koko matkalta yhtä paksu. Mietin, että ottaisikihan sisempi venttiilijousi kiinni tuohon paksunnoksen reunaan ja alkaa painamaa sitten venaa alas. Onko kellään kokemusta tämmöisestä?
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Ex. SLC 450 1975
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5682
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: M117 Venttiilikumeja vaihtamassa - kysymys
millä sää painat sitä jousilautasta alas, jos se lautanen menee liikaa vinoon ja alkaa viemään venttiiliä alaspäin
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: M117 Venttiilikumeja vaihtamassa - kysymys
Tällä: http://www.ebay.com/itm/Mercedes-M114-1 ... 93&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;touhottaja kirjoitti:millä sää painat sitä jousilautasta alas, jos se lautanen menee liikaa vinoon ja alkaa viemään venttiiliä alaspäin
Aattelin, etä jos laittais muovinarua pyttyyn paineilman sijasta, niin saattas pysyä venttiili paremmin ylhäällä, vaikka vähän kanittelsi jostakin...
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Ex. SLC 450 1975
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5682
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: M117 Venttiilikumeja vaihtamassa - kysymys
sulla on ilimeisesti nokka-akselit paikallaan, aattelin vaan kun tuollasella koukulla, noo on mullakin tuollanen, mutta eihän se oikei sovellu varsinkin takimmaisiin venttiileihin kun sitä tilaa on sivulla aika hintsusti, mutta tälläsellä on kiva herkutella
varsinki sillon kun nokka-akselit on pois paikaltaan (snap-on)
varsinki sillon kun nokka-akselit on pois paikaltaan (snap-on)
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: M117 Venttiilikumeja vaihtamassa - kysymys
Nokka-akselit on paikoillaan. Kävin ähräämässä narun kanssa, mutta ei se tuottanut sen parempaa tulosta. Pitää nyt pitää pieni tuumaustauko. Kävi jo mielessä, jos vaihtais vain imuventtiileistä kumit, mutta ei kehtaisi jättää hommaa puoliksi tehdyksi. Kahteen imuventtiiliin ja yhteen pakoventtiilin onnistuin toistaiseksi vaihtamaan kumin, toinen pakovena menossa nyt ja ei onnistu millään...Että enää semmoiset 82 % tekemättä...Unski taisi jossain viestissä kehuskella, että puolen tunnin homma, mulla taitaa mennä puolivuotta, jos ny kesäks liikenteeseen...
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Ex. SLC 450 1975
Re: M117 Venttiilikumeja vaihtamassa - kysymys
ota kaveri avuksi pitämään puristinta pakoillaan. Lautasta pitää painaa suoraan alaspäin, jotta venttiili ei lähde mukana. Itse olen käyttänyt 8 bar. paineita. Tällöin kyllä pitää moottori lukita, ettei se pyörähdä. Kyllä siinä kuitenkin menee ehkä se 1-1.5 tuntia kaverin kanssa Koukkupuristimella olen noita vaihdellut aina...nokat paikoillaan.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: M117 Venttiilikumeja vaihtamassa - kysymys
Voipi olla, että en ole saanut painettua riittävän suoraan. Jostakin syystä pakoventtiilit ovat paljon hankalampia. Imut menee helposti. Kävin hankkimassa vähän lisätyökaluja (kapeanokkaiset pihdit), jos niillä saisi lukkosokista kiinni ja saisi vedettyä ylöspäin...unski kirjoitti:ota kaveri avuksi pitämään puristinta pakoillaan. Lautasta pitää painaa suoraan alaspäin, jotta venttiili ei lähde mukana. Itse olen käyttänyt 8 bar. paineita. Tällöin kyllä pitää moottori lukita, ettei se pyörähdä. Kyllä siinä kuitenkin menee ehkä se 1-1.5 tuntia kaverin kanssa Koukkupuristimella olen noita vaihdellut aina...nokat paikoillaan.
Timppa
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Ex. SLC 450 1975
Re: M117 Venttiilikumeja vaihtamassa - kysymys
Tosi ahtaat nuo lukot on saada pois noista pakoventtiileistä. Itse käytin apuna kärkipihtejä, pinsettejä, pientä koukkutyökalua(ns. hammaslääkärimalli) ja magneettia. Kahteen "tyttöön" kun niitä kaverin kanssa irroiteltiin, siltikin piti jousilautasta vähän koettaa liikuttaa sivusuunnassa. Minä en ainakaan lähtisi niitä yksin yrittämään irti, mutta en sano etteikö se kokeneemmilta oikeilla työkaluilla onnistuisi. Koukkuavaimella ja paineilmalla sain nuo varsien kumit kuitenkin vaihdettua. Moottoria ei tarvi välttämättä lukita(ei ainakaan M116/3,5:ta) jos pyörittää aina vaihdossa olevan sylinterin männän alakuolokohtaansa ennen puristustahtia.
--------
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
Re: M117 Venttiilikumeja vaihtamassa - kysymys
Eikös tuo olisi hyvä pitää ykk:ssa, jos sattuu esim. paineet karkaamaan ja venttiili on jo irti.A kirjoitti: Moottoria ei tarvi välttämättä lukita(ei ainakaan M116/3,5:ta) jos pyörittää aina vaihdossa olevan sylinterin männän alakuolokohtaansa ennen puristustahtia.
Re: M117 Venttiilikumeja vaihtamassa - kysymys
En tiedä mikä on oikea tapa, mutta itse olen homman tehnyt aina mäntä alhaalla. En ole uskaltanut ottaa riskiä siitä että paineet karkaa ja venttiililautasen reuna kohtaa männän laen. Useinhan venttiili on vinossa mäntään nähden ja on vaarassa vääntyä. Venttiilihän ei pääse putoamaan niin kauan kun jompi kumpi lukkopaloista on paikoillaan, niistä ensimmäisen irroitus on se hankalampi ja toinen lähtee yleensä helpommin. Laittaahan jotkut esim narua sylinteriin estääkseen venttiilin tippumisen. Minä olen sen kuitenkin tehnyt noin, ei tarvi pelätä että moottori pyörähtäisi ilmanpaineen vaikutuksesta.
--------
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
Re: M117 Venttiilikumeja vaihtamassa - kysymys
Ei kai venttiilit ihan niin helposti taivu, jos mäntä on ykk:ssa ja venttiili siitä tipahtaisikin männän päälle? Kovin montaa senttiä se ei tipu silloin alaspäin.
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Ex. SLC 450 1975
Re: M117 Venttiilikumeja vaihtamassa - kysymys
Satuin tekemään samanlaisen operaation männäviikonloppuna, tosin nelipyttyseen 16 venaseen japanilaiseen. Tosta noiden jousien purkamisesta, kiilat saa helposti pois jousilautasen ja venttiilinvarren välistä kun tulppahylsyllä ja vasaralla napauttaa jousilautaseen. Siirsin tulppahylsyn magneetin aivan siihen hylsyn päähän, jolloin kiilat tarttui mukavasti siihen magneettiin. Todella helppo ja nopea tapa purkaa jouset pois. Mulla oli tuo narukikkakin käytössä, bilteman paineilmakipale tulpan paikalle vuoti niin pirusti joka välistä ettei sen kanssa tehnyt mieli tehdä töitä.
Kasauksen hoidin sillain, että tein paksuseinämäisestä putkesta sopivan työkalun, jolla sitten kaveri paino jousia kasaan ja kärkipihtien sekä jonkunsortin piikin avulla asettelin kiilat paikalleen.
Tuossa vielä kuva työkalusta, jolla kasaus hoidettiin:
Ei ole mun auto, olen vain mestarina asennuksissa.
Kasauksen hoidin sillain, että tein paksuseinämäisestä putkesta sopivan työkalun, jolla sitten kaveri paino jousia kasaan ja kärkipihtien sekä jonkunsortin piikin avulla asettelin kiilat paikalleen.
Tuossa vielä kuva työkalusta, jolla kasaus hoidettiin:
Ei ole mun auto, olen vain mestarina asennuksissa.
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
Re: M117 Venttiilikumeja vaihtamassa - kysymys
Toivottavasti ei tästä tule liian pitkä ”mielipidevastaus”. Enkä vieläkään tiedä mikä on oikea tapa tehdä tuo homma. Kuitenkin olen noita jousilautasia joskus aikoinaan irrotellut aika paljon, mittaillut ja shimmaillut venttilijousipaineita ihan varikko-olosuhteissa, enkä ole yhtäkään venttiiliä onnistunut tiputtamaan sylinterin sisään.
Kuten tiedetään ei noi mersun pakoventtiilit mahdu koko mitaltaan jousilautasen läpi, vaan ainoastaan siltä ohemmalta osaltaan varren päästä. Sitten kun ruvetaan noita lukkopaloja irroittamaan joudutaan painamaan jousilautanen ihan maksimi mitan mitä on tilaa. Niin kuin tiedät ei ne lukkopalat muuten sieltä pois tule, eikä oikein sittenkään. Tässä tilanteessa piileekin se vaaran paikka, että painetaankin hieman liikaa ja ilmanpaine pääsee karkaamaan venttiilin kautta pakokanavaan ja vastus jousipainimen alla pienenee huomattavasti. Tämä tapahtuu hetkessä eikä siihen ehdi reagoida(en ainakaan minä). Tässä taas kyse ei ole venttiilin putoamisesta männän päälle,vaan se "lyödään" jousilautasella männän lakeen. Männän ollessa yläkuolokohdassa ei venttiilin välys mäntään ole tosiaankaan senttimetrejä, vaan millejä(eikä niitäkään montaa).
Jokainen kuitenkin tehköön tyylillään, tämä on vain yksi tapa ja syy miksi näin teen.
Kuten tiedetään ei noi mersun pakoventtiilit mahdu koko mitaltaan jousilautasen läpi, vaan ainoastaan siltä ohemmalta osaltaan varren päästä. Sitten kun ruvetaan noita lukkopaloja irroittamaan joudutaan painamaan jousilautanen ihan maksimi mitan mitä on tilaa. Niin kuin tiedät ei ne lukkopalat muuten sieltä pois tule, eikä oikein sittenkään. Tässä tilanteessa piileekin se vaaran paikka, että painetaankin hieman liikaa ja ilmanpaine pääsee karkaamaan venttiilin kautta pakokanavaan ja vastus jousipainimen alla pienenee huomattavasti. Tämä tapahtuu hetkessä eikä siihen ehdi reagoida(en ainakaan minä). Tässä taas kyse ei ole venttiilin putoamisesta männän päälle,vaan se "lyödään" jousilautasella männän lakeen. Männän ollessa yläkuolokohdassa ei venttiilin välys mäntään ole tosiaankaan senttimetrejä, vaan millejä(eikä niitäkään montaa).
Jokainen kuitenkin tehköön tyylillään, tämä on vain yksi tapa ja syy miksi näin teen.
--------
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
Re: M117 Venttiilikumeja vaihtamassa - kysymys
Ihan pieni offtopic-kommentti. Mersun pakoventtiilin varret on -79 eteenpäin m116 ja m117 moottoreissa ihan saman paksuiset kuin imuventtiilit. Topicin autossahan näin ei ole, joten tämä oli vain tiedoksi...sama muuten koskee m102 ja m103 moottoreita.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: M117 Venttiilikumeja vaihtamassa - kysymys
No nyt on kumit vaihdettu. Kun hommaa harjoitteli, niin alkoi sujumaan. Sain vielä osaan työstä kaverin mukaan, helpotti huomattavasti. Nyt ei savuta sitten yhtään - kyllä kelpaa
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Ex. SLC 450 1975
Re: M117 Venttiilikumeja vaihtamassa - kysymys
Hyvä, että onnistui! Harjoitus tekee...jne...
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.