Menestyksekästä valohoitoa M103:n kylmäkäynnistykselle
Menestyksekästä valohoitoa M103:n kylmäkäynnistykselle
Viime viikkoina on alkanut allekirjoittanutta yhä enämpi nyppimään W126 ässänmobiilin pitkä vieteri etenkin kylmäkäynnistyksessä. Ja moottorinahan toimii M103 (300). Tästä on paljon puhuttu täällä forumilla - itsekin olen viasta tuon tuosta kommentoinut, mutta hämmennän vielä omalta osaltani tätä seosta.
Vika on siis seuraavanlainen:
Auto vaatii kylmänä, esim. seisottuaan yön yli kylmässä tallissa, n. 5-6 sekunnin starttauksen. Välillä täytyy näyttää avainta kerrassaan kaksi kertaa. Kun ässä(hessu)mobiili tästä sitten heräjää tulille, niin motti syttyy ontuen. Aiemmin kuvio oli se, että näin talvisaikaan moottori heräsi paremmin ilman lohkoa kuin lohkolla lämmitettynä. Nyt silläkään ei tunnu enää olevan juuri merkitystä. Aina mokoma on lähtenyt kuitenkin käyntiin. Pari päivää sitten lyhensin vieteriä painamalla kaasua kesken kylmästarttauksen, minkä vaikutus oli se, että auto lähes "räjähti" käyntiin, kun pedaali oli saavuttanut kliimaksipisteen. Kyseinen ässä vaatii lämpimänä, kun moottori on ollut pysähdyksissä n. vajaa puoli tuntia, myös pitkän vieterin tai tuplastarttauksen.
Tästä suivaantuneena toimitin ässän eilen tohtorille, paikalliseen M-B huoltoon? Ja tohtori tekikin perusteellisen kuntokartoituksen. Virtaskapuolella näytti kaikki olevan kunnossa (minkä tiesin kun olen sitä osiota itse huoltanut). Lisäksi KE-Jetronickin paineet mitattiin, myös niin, että auto seisoi pihalla muutaman tunnin painemittarissa. Kaikki ok. Samoin asentaja vakuutti, että lämpötilantunnistin pelittää. Autossa on myös uusi pa-pumppu sekä suodatin. Lisäilmaluisti (siis tyhjäkäyntimoottori) on kunnossa, mutta sehän vaikuttaa joka tapauksessa tyhjäkäynnin tasaisuuteen, ei kaiketi starttaukseen.
Vikaa ei siis löytynyt, mutta sahaaminen jatkuu. Sanoivat, että tietenkin vika voi olla määränjakajassa (vaikkakin kuulemma harvinaista, moi vaan masa80 ), jonka hinta on uutena päätähuimaava. Vastuullisena korjaamona eivät edes ehdottaneet sen vaihtoa vielä tässä vaiheessa. Mutta sanoivat, että joskus sytytyspuola on voinut aiheuttaa em. kaltaisia probleemia. Tosin sitäkään ei viitsisi ihan vain kokeilumielessä alkaa vaihtamaan.
Niin, olikos jollain muulla vastaava vika ja onko siihen löytynyt jotain apua?
Vika on siis seuraavanlainen:
Auto vaatii kylmänä, esim. seisottuaan yön yli kylmässä tallissa, n. 5-6 sekunnin starttauksen. Välillä täytyy näyttää avainta kerrassaan kaksi kertaa. Kun ässä(hessu)mobiili tästä sitten heräjää tulille, niin motti syttyy ontuen. Aiemmin kuvio oli se, että näin talvisaikaan moottori heräsi paremmin ilman lohkoa kuin lohkolla lämmitettynä. Nyt silläkään ei tunnu enää olevan juuri merkitystä. Aina mokoma on lähtenyt kuitenkin käyntiin. Pari päivää sitten lyhensin vieteriä painamalla kaasua kesken kylmästarttauksen, minkä vaikutus oli se, että auto lähes "räjähti" käyntiin, kun pedaali oli saavuttanut kliimaksipisteen. Kyseinen ässä vaatii lämpimänä, kun moottori on ollut pysähdyksissä n. vajaa puoli tuntia, myös pitkän vieterin tai tuplastarttauksen.
Tästä suivaantuneena toimitin ässän eilen tohtorille, paikalliseen M-B huoltoon? Ja tohtori tekikin perusteellisen kuntokartoituksen. Virtaskapuolella näytti kaikki olevan kunnossa (minkä tiesin kun olen sitä osiota itse huoltanut). Lisäksi KE-Jetronickin paineet mitattiin, myös niin, että auto seisoi pihalla muutaman tunnin painemittarissa. Kaikki ok. Samoin asentaja vakuutti, että lämpötilantunnistin pelittää. Autossa on myös uusi pa-pumppu sekä suodatin. Lisäilmaluisti (siis tyhjäkäyntimoottori) on kunnossa, mutta sehän vaikuttaa joka tapauksessa tyhjäkäynnin tasaisuuteen, ei kaiketi starttaukseen.
Vikaa ei siis löytynyt, mutta sahaaminen jatkuu. Sanoivat, että tietenkin vika voi olla määränjakajassa (vaikkakin kuulemma harvinaista, moi vaan masa80 ), jonka hinta on uutena päätähuimaava. Vastuullisena korjaamona eivät edes ehdottaneet sen vaihtoa vielä tässä vaiheessa. Mutta sanoivat, että joskus sytytyspuola on voinut aiheuttaa em. kaltaisia probleemia. Tosin sitäkään ei viitsisi ihan vain kokeilumielessä alkaa vaihtamaan.
Niin, olikos jollain muulla vastaava vika ja onko siihen löytynyt jotain apua?
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Käynnistys
Itselläni sama ongelma 190:ssä,osia on vaihdettu ja anturit ym:t mitattu.Kylmäkäynnistys-suutin ok ja kaikki muut palikat mitkä vaikuttaa kylmäkäynnistykseen.Jos seisoo pidempään kuin 1 tunti niin sama sahaus kuin kylmänä.No laitoin auton seisomaan ja odottelen kesää ja kärpäsiä,jos vaikka syttyisi paremmin kesäkelillä.Määräjakajaa epäili kaveri veholla mutta ei kannata kyllä korjata on sen verran suolainen hinta meinaan.Taitaa joutaa varaosiksi koko peli,toisessa 190:ssä ei mitään vastaavia ongelmia,samalla tekniikalla. .
Mittaa kylmänä tuleeko "starttisuuttimelle" virtaa startatessa, tai kokeile suoraan suuttimeen virtaa ja maata ja sitten käynnistä, lähteekö paremmin.
Äskettäin oli 124 CE 300 korjattavana - vajaan kymmenen pakkasesta ei enää juuri mitenkään käyntiin.
Starttisuutin ei saanut virtaa, ja siihen etsin syytä - enkä löytänyt selvää vikaa.
Lämpötilatunnistin oli mittausten mukaan OK, vaan sen vaihdolla auto tuli kuntoon.
Äskettäin oli 124 CE 300 korjattavana - vajaan kymmenen pakkasesta ei enää juuri mitenkään käyntiin.
Starttisuutin ei saanut virtaa, ja siihen etsin syytä - enkä löytänyt selvää vikaa.
Lämpötilatunnistin oli mittausten mukaan OK, vaan sen vaihdolla auto tuli kuntoon.
wiimax.fi
Kokeile tuota http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... hlight=eha
Niinpä, kun nyt sitten olisi tietoa. Asentaja Veholla sanoi eilen, että lämpötilatunnistin olisi varmasti kunnossa. Voiskohan nyt kuitenkin olla niin, että se ei kuitenkaan pelittäisi?dealer kirjoitti:Starttisuutin ei saanut virtaa, ja siihen etsin syytä - enkä löytänyt selvää vikaa.
Lämpötilatunnistin oli mittausten mukaan OK, vaan sen vaihdolla auto tuli kuntoon.
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Re: Menestyksekästä valohoitoa M103:n kylmäkäynnistykselle
Tämä vikakuvaus sopii 1:1 :n omaan W124 TE biiliin. lisänä se että kierroksetJuha K. kirjoitti:Vika on siis seuraavanlainen:
Auto vaatii kylmänä, esim. seisottuaan yön yli kylmässä tallissa, n. 5-6 sekunnin starttauksen. Välillä täytyy näyttää avainta kerrassaan kaksi kertaa. Kun ässä(hessu)mobiili tästä sitten heräjää tulille, niin motti syttyy ontuen. Aiemmin kuvio oli se, että näin talvisaikaan moottori heräsi paremmin ilman lohkoa kuin lohkolla lämmitettynä.
on kovat n. 10 - 20 sekuntia kunnes tippuvat normaaleiksi.
Tänään kun pakkasta 8 astetta ja unohtu laittaa lohkolämppäri päälle
niin hyvä että kerkes avainta näyttää kun tärähti käyntii ja tasasesti
eikä yhtään liian kovilla kierroksilla
Tämä ilmiö on toistunut sillointällöin ihan kuin jokupaikka sais joskus
kontaktin ja silloin toimii niin kun pitää mytta suurimmanosan aikaa
ei
Mistähän päin tuota W124 TE -90 konehuonetta on tämä "kuuluisa"
lämpötilan tunnistin ja se starttisuutin
@ HBo
Isona minustakin tulee Mersumies... ehkä.
Re: Menestyksekästä valohoitoa M103:n kylmäkäynnistykselle
Uskoisin, että 124:ssä heebelit ovat aika samoissa kohteissa kuin isommassa veljessä. Eli kylmäkäynnistyssuutin (-venttiilli mikä lie) sijaitsee imusarjassa keskivaiheilla, siis pyttyjen suihkuputkien välissä. Se on selvästi oma mötikkänsä, jonka sieltä kyllä tunnistaa, vaikka jää vähän sinne imusarjan varjoon piiloon.Hannu B kirjoitti: Mistähän päin tuota W124 TE -90 konehuonetta on tämä "kuuluisa" lämpötilan tunnistin ja se starttisuutin
@ HBo
Lämpötilantunnistin on sitä vastoin kiinni lohkossa, tai siellähän on kaksi haistelijaa: toinen imuilman nuuhkijana ilmanputsarin torvessa ja toinen lohkossa. Tämä jälkimmäinen on kaiketi se, mikä varsinaisesti ohjailee kylmäkäynnistyksessä rikastusta. Ainakin omassa 126:ssani tuo tunnistin on kutospytyn kohdalla, lohkon "harjalla". Siinä on itse asiassa vierekkäin kaksi sähkövermettä. Pienempi tunnistin ja sen vieressä massiivisempi, jonka olettaisin olevan juuri se, mikä ohjaa kylmäkäynnistysvenaa.
Tehtaan oma korjausCD-romppu on muuten aika oivallinen väline lisäämään ahdistusta. Koko eilisen illan tutkin Bosch KEIII-Jetronik - kaavioita, vianmäärityksiä ja toimintakuvauksia. Pitäisköhän kohta vaihtaa alaa ja perustaa oma Bosch-service?! Ei vaineen...
Oman autoni kaltaisessa ongelmassa tehdas itse ensimmäisenä osoittaa syyttävällä sormella erityisesti kylmäkäynnistysventtiiliä tai lämpötunnistinta. Kolmas ja pelottavin vaihtoehto onkin sitten luokkaa määränjakaja!
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Menestyksekästä valohoitoa M103:n
Olen vaihtanut tuon lämptilaanturin ja sillä ei ollut vaikutusta käynnistymiseen Onko kukaan katsonut moottorin ja rungon välistä maajohtoa. Olisko sillä vaikutusta käynnistymiseen. Kokemuksia on -91 2.6 l
omegasta. Ei lähtenyt ollenkaan käyntiin ja kun tutkittiin oli maajohto hapertunut ja kun se vaihdettiin lähti käymään avainta näyttämällä.
En ole kyllä itseltäni mersusta katsonut, lähtee kylmästä laakista ja lämpöisenä vähän huonommin.
omegasta. Ei lähtenyt ollenkaan käyntiin ja kun tutkittiin oli maajohto hapertunut ja kun se vaihdettiin lähti käymään avainta näyttämällä.
En ole kyllä itseltäni mersusta katsonut, lähtee kylmästä laakista ja lämpöisenä vähän huonommin.
Laturi on moottorissa kiinni ja akku on rungossa, joten se moottorin ja rungon välinen johto on tosi tärkeä. Mulla se on vaidelaatikon ja moottorin kiinnityspultin alla. Siitä ne ongelmat yleensä alkaa.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Hieman väliaikatietoa avausviestiini, jos jotakuta kiinnostaisi. Tänään ässä sai uuden lämpöanturin. Vaihdoin sen "varmuudeksi", kun halvalla sain. Ilmeisesti sillä ei kuitenkaan ollut juurikaan vaikutusta kylmäkäynnistyvyyteen Ainakaan puolilämpimänä käynnistymisen suhteen ei tapahtunut kaivattua kuntoutumista. Todellinen syy taitaa olla - huokaus - määränjakajassa. Se on aika herkkä ja tarkka kapine, joka Mersuissa kuulemma on suht yleinen ruuttavikojen aiheuttaja. Kaikki merkit omassa bilikassani viittaisivat tähän painonsa arvosta timanttia -osaan. Määränjakajan kalvo alkaa olla väsynyt ja se aiheuttaa ilmeisesti tässä vaiheessa käynnistyvyyden kanssa näitä em. ongelmia. Lisäksi määränjakajan väsymiseen viittaisi se, että säännöllisin väliajoin CO-arvot hilautuvat laihemmalle.
Noh, varastosta löytyy "vaihtosydän". Tosin en tarkkaan tiedä, minkä kuntoinen tässä varastoimassani ruiskupaketissa tuo määränjakaja on, mutta koska sen vaihto ei ole päätähuimaava homma, niin taidan lähiaikoina kokeilla josko se pelittäisi paremmin. Palataan kenties aiheeseen...
Noh, varastosta löytyy "vaihtosydän". Tosin en tarkkaan tiedä, minkä kuntoinen tässä varastoimassani ruiskupaketissa tuo määränjakaja on, mutta koska sen vaihto ei ole päätähuimaava homma, niin taidan lähiaikoina kokeilla josko se pelittäisi paremmin. Palataan kenties aiheeseen...
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Juha, voisitko kokeilla seuraavanlaista asiaa.
Käynnistä auto pakkasessa ilman lohkoa. Anna käydä noin minuutti ja polkaise kaasua ja päästä kaasupoljin yks kaks vapaaksi, eli anna koneen kierrosten tipahtaa omin päin.
Jos auto tässä vaiheessa sammuu ja uudelleenkäynnistys vaatii piiiiitkää sahausta, niin meillä on yhteinen ongelma.
Olen päätellyt, että määränjakajasta tosiaan on kyse, sillä minuutin--parin tyhjäkäynnin jälkeen jos koneeseen painaa kierroksia niin, että se käy vaikka 3000 kierrosta, mutta kaasua ei päästetä ylös, motti käy hetken rykimällä ja huonosti ja lykkää ruskeanharmaata savua eli huonosti palanutta ylisuurta bensa-annosta. Tovin rykimisen jälkeen käynti kierroksillakin tasaantuu. Johtopäätökseni on, että määräjakajassa vuotaa bensaa "ilmapuolelle" ja koneelle kaasua annettaessa imu vetäisee nämä vuotobensat pyttyihin. Kaasua hetki pidettäessä bensa palaa, kaasu nostettaessa kone simppelisti tukehtuu ylimääräiseen liemeen. Jos taas auto on sulanut paikallaan käyden joitain minuutteja ja sillä lähdetään liikkeelle, liikabensa taas palaa siinä muodossa, että meno on ihan ensimmäiset 5 m rykivää ja taas ruskean pienen palamisjätteen saattelemaa. Tämän jälkeen vehje pelaa kuin uutena, samoin jos liikkeelle lähdetään melko pian käynnistyksen jälkeen. Pidempi tyhjäkäynti kylmänä vain aiheuttaa ylempänä kuvailemani oireet.
Käynnistä auto pakkasessa ilman lohkoa. Anna käydä noin minuutti ja polkaise kaasua ja päästä kaasupoljin yks kaks vapaaksi, eli anna koneen kierrosten tipahtaa omin päin.
Jos auto tässä vaiheessa sammuu ja uudelleenkäynnistys vaatii piiiiitkää sahausta, niin meillä on yhteinen ongelma.
Olen päätellyt, että määränjakajasta tosiaan on kyse, sillä minuutin--parin tyhjäkäynnin jälkeen jos koneeseen painaa kierroksia niin, että se käy vaikka 3000 kierrosta, mutta kaasua ei päästetä ylös, motti käy hetken rykimällä ja huonosti ja lykkää ruskeanharmaata savua eli huonosti palanutta ylisuurta bensa-annosta. Tovin rykimisen jälkeen käynti kierroksillakin tasaantuu. Johtopäätökseni on, että määräjakajassa vuotaa bensaa "ilmapuolelle" ja koneelle kaasua annettaessa imu vetäisee nämä vuotobensat pyttyihin. Kaasua hetki pidettäessä bensa palaa, kaasu nostettaessa kone simppelisti tukehtuu ylimääräiseen liemeen. Jos taas auto on sulanut paikallaan käyden joitain minuutteja ja sillä lähdetään liikkeelle, liikabensa taas palaa siinä muodossa, että meno on ihan ensimmäiset 5 m rykivää ja taas ruskean pienen palamisjätteen saattelemaa. Tämän jälkeen vehje pelaa kuin uutena, samoin jos liikkeelle lähdetään melko pian käynnistyksen jälkeen. Pidempi tyhjäkäynti kylmänä vain aiheuttaa ylempänä kuvailemani oireet.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Ilman lohkon käyttöä meikäläisen M103:nen saattaa välillä tehdä sen, että 2000:nen kiekan kohdalla pannu ravistaa eli aivan yksinkertaisesti kuin se ei kävisi kaikilla. Mutta kun kaasua pitää tasaisesti noilla kierroksilla, niin käynti tasaantuu aika nopeasti (muutamassa sekunnissa). Sitä en ole kyllä havainnut, että mylly olisi koskaan siitä ravistuksesta sammahtanut. Mutta jos ensi käynnistyksen jälkeen auton heti sammuttaa ja heittää tulille hetimiten uudelleen, niin kone jyrähtää kuin sen kuuluisan palmupuun juurelta.Aku P kirjoitti:Juha, voisitko kokeilla seuraavanlaista asiaa.
Käynnistä auto pakkasessa ilman lohkoa. Anna käydä noin minuutti ja polkaise kaasua ja päästä kaasupoljin yks kaks vapaaksi, eli anna koneen kierrosten tipahtaa omin päin.
Jos auto tässä vaiheessa sammuu ja uudelleenkäynnistys vaatii piiiiitkää sahausta, niin meillä on yhteinen ongelma.
Olen päätellyt, että määränjakajasta tosiaan on kyse, sillä minuutin--parin tyhjäkäynnin jälkeen jos koneeseen painaa kierroksia niin, että se käy vaikka 3000 kierrosta, mutta kaasua ei päästetä ylös, motti käy hetken rykimällä ja huonosti ja lykkää ruskeanharmaata savua eli huonosti palanutta ylisuurta bensa-annosta. Tovin rykimisen jälkeen käynti kierroksillakin tasaantuu.
Joka tapauksessa vika lienee määränjakajan kuluneisuudessa. Kun kyselin tänään paikalliselta Bosch-asiantuntijalta syytä siihen, miksi kone on ainakin aiemmin herännyt paremmin totaalisesta kylmyydestä kuin lohkosta, niin asentaja sanoi syyksi sen, että pakkanen kiristää määränjakajan kalvoa ja systeemi pelittää paremmin suuttimien avautumispaineiden kanssa - jos oikein älysin ja ymmärsin!
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Tuo kuulostaa täysin tutulta.Juha K. kirjoitti:Ilman lohkon käyttöä meikäläisen M103:nen saattaa välillä tehdä sen, että 2000:nen kiekan kohdalla pannu ravistaa eli aivan yksinkertaisesti kuin se ei kävisi kaikilla. Mutta kun kaasua pitää tasaisesti noilla kierroksilla, niin käynti tasaantuu aika nopeasti (muutamassa sekunnissa). !
Ei, mutta jos tuosta hellittää kaasun, ainakin minulla tyhjäkäynti tippuu hetkeksi huonoksi ja tuonne 400 r/min tietämiin. Se sammahtaminen liittyi siihen, että koneeseen polkaistaan kierrokset ja heti kieppikellon noustua nostetaan jalka kaasulta.Juha K. kirjoitti:Sitä en ole kyllä havainnut, että mylly olisi koskaan siitä ravistuksesta sammahtanut.
Paljon mahdollista, itse en ole tullut tuollaista miettineeksikään.Juha K. kirjoitti:Joka tapauksessa vika lienee määränjakajan kuluneisuudessa. Kun kyselin tänään paikalliselta Bosch-asiantuntijalta syytä siihen, miksi kone on ainakin aiemmin herännyt paremmin totaalisesta kylmyydestä kuin lohkosta, niin asentaja sanoi syyksi sen, että pakkanen kiristää määränjakajan kalvoa ja systeemi pelittää paremmin suuttimien avautumispaineiden kanssa - jos oikein älysin ja ymmärsin!
Oma teoriani lähti ihan siitä tiedosta, että määränjakajan "akselin" tiiviste vanhemmiten voi alkaa falskata.
Mutta kuluneisuuttahan sekin.
No, luotan siihen että raportoit täällä miten oma ongelmasi ehkä saa ratkaisun. Onneksi nämä tässä puhutut viat ei juuri auton käyttöä tahi luotettavuutta haittaa...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Ei oo poijaat kuitenkaan jääneet tien päälle - koneet kiekuu ja vetää joten ei hätiä...
kattellaan
kattellaan
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
No kai osat oikein kauniisti pyytämällä erikseenkin saa, mutta olen ymmärtänyt että harvassa ovat he, jotka ko. aparaatin purkavat ja kokoavat vielä uudestaankin toimivaksi.Mesedesi kirjoitti:Eikö siihen määräjakajaan ole olemassa mitään korjaussarjoja kyselee nimim. yks tyhmääkin tyhmempi savolainen...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Määränjakaja on tosiaan - Kuten Aku P jo uumoilikin - korjattavana apparaattina aika pitelemätön paikka. Nimittäin jos mötikän halkaisee, siis nimenomaan määränjakajan, niin sitä ei sitten kuulemma Suomessa kootakaan enää toimivaksi. Sovitukset ja asetukset ovat sen verta hienomekaniikkaa.Mesedesi kirjoitti:Eikö siihen määräjakajaan ole olemassa mitään korjaussarjoja kyselee nimim. yks tyhmääkin tyhmempi savolainen...
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Kyllä se määräjakaja on purettavissa ja kasattavissa. Itse en ole hommaa tehnyt ja minun autooni se on vaihdettu joskus 350tkm paikkeilla.
Syytä en tiedä mutta kun ostin auton niin se jakaja oli ihan uudennäköinen.
Naapurin kaverilla oli joskus 80-luvun alkupuolella Audi 80 joka oli alunperin kaasutinkoneella ja sitten kansivian tultua siihen vaihdettiin ruiskukone.
Suodatin tuli kuitenkin vääränlainen ja olisko n. vuoden ajon jälkeen niin auto herkesi pikkuhiljaa kulkemasta ja ammattilaisetn diagnoosi oli että määräjakaja tukossa. Silloinkin sanoivat että sitä ei voi korjata, tai ainakin jos sen purkaa niin ei saa kasaan.
Kun mitään menetettävää ei ollut niin kaveri purki sen ja putsasi niin auto tuli kuntoon. Pitää kuulemma olla tosi tarkkana että saa kaikki takaisin ja laskea kaikkien säätöruuvien kierrokset että missä asennossa ne on.
Syytä en tiedä mutta kun ostin auton niin se jakaja oli ihan uudennäköinen.
Naapurin kaverilla oli joskus 80-luvun alkupuolella Audi 80 joka oli alunperin kaasutinkoneella ja sitten kansivian tultua siihen vaihdettiin ruiskukone.
Suodatin tuli kuitenkin vääränlainen ja olisko n. vuoden ajon jälkeen niin auto herkesi pikkuhiljaa kulkemasta ja ammattilaisetn diagnoosi oli että määräjakaja tukossa. Silloinkin sanoivat että sitä ei voi korjata, tai ainakin jos sen purkaa niin ei saa kasaan.
Kun mitään menetettävää ei ollut niin kaveri purki sen ja putsasi niin auto tuli kuntoon. Pitää kuulemma olla tosi tarkkana että saa kaikki takaisin ja laskea kaikkien säätöruuvien kierrokset että missä asennossa ne on.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Voi olla, ihmettelen vain, että alan ammattilaiset puristelevat päätään. En usko, että kaikilla on silmissä vain vaihto-osasta tulevat "helpot" eurot. Itse en ole nähnyt ko. komponenttiin edes korjaussarjaa tarjolla. Ja mitä sille määränjakajalle on oikeastaan tehtävissä ellei ota lukuun puhdistamista. Suurin ongelmien aiheuttaja lienee kuitenkin määränjakajan kalvon venehtäminen ja väsyminen.juhape kirjoitti:Kyllä se määräjakaja on purettavissa ja kasattavissa.
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Niinno. Mitäs se määränjakaja uutena maksoikaan?
Tulee tässä väkisin mieleen, että uusi osa vs. vanhan korjaus lukuisine työtunteineen + uusittavat osiot voi kääntyä hinnoiltaankin sellaiseksi, että uuden ostaminen sattuu vähemmän. Ja saapa varmasti toimivan osan.
Tulee tässä väkisin mieleen, että uusi osa vs. vanhan korjaus lukuisine työtunteineen + uusittavat osiot voi kääntyä hinnoiltaankin sellaiseksi, että uuden ostaminen sattuu vähemmän. Ja saapa varmasti toimivan osan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
1,943.05€ näyttäis olevan Saksassa. Hyvällä tuurilla vois saada hyväkuntoisen auton kaupan päälle tuohon hintaan. Tai no eihän tuo mikään paha hinta ole, jos kestää taas seuraavat 300+tkm. Lisämaininta muuten on "Part is only or also supplied as reconditioned part"....Aku P kirjoitti:Niinno. Mitäs se määränjakaja uutena maksoikaan?
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Kylmäkäynnistys pelittää
Nonnih, allekirjoittanut on suorittanut parina päivänä kokeellista tiedettä M103:n kylmäkäynnistyksen suhteen. Jokainen yön yli käynnistys tähän mennessä ainakin on ollut "yhtä juhlaa". Parin sekunnin pyöritys ja pannu suorastaan räjähtää tulille eli kylmäkäynnistyy juuri niinku käsittääkseni pitääkin. Narun jatkoksi en ole kärryä vielä laittanut, joten "esileikin" vaikutusta käynnistymiseen en tiedä. Aiemmin se kuitenkin oli haitaksi. Kylmänä koneessa on vähän aikaa kierroksilla kuitenkin tuo rykiminen muutaman sekunnin ajan, kun rundit ovat parissa tonnissa.
Näyttäisi siis siltä, että moottorin lämpötila-anturin vaihto auttoi asiaa. Osan hintakaan ei ollut päätähuimaava. Tosin Boschin hinta oli suolaisempi kuin Vehon. Tämän olen aiemmin jo noteerannut näitten ruisku- ja sähköheebeleitten kohdalla, yleensä siis niin, että Bosch kiskoo kovempaa hintaa.
Mutta mutta, lämpötila-anturi ei poistanut päiväjärjestyksestä sitä valitettavaa tosiasiaa, että määränjakaja vaatisi vielä paremman toimivuuden takaamiseksi toimenpiteitä. Aion vielä kokeilla tuota varastossa lojuvaa vaihtojakajaa. Sen vaihto ei ole suuri homma eikä siis aiheuttane työtuntikorvaustakaan pahasti, vaikka sen teettäisi ammattilaisella. Ihan vaikka vaan kokeillakseen piruuttaan....
Näyttäisi siis siltä, että moottorin lämpötila-anturin vaihto auttoi asiaa. Osan hintakaan ei ollut päätähuimaava. Tosin Boschin hinta oli suolaisempi kuin Vehon. Tämän olen aiemmin jo noteerannut näitten ruisku- ja sähköheebeleitten kohdalla, yleensä siis niin, että Bosch kiskoo kovempaa hintaa.
Mutta mutta, lämpötila-anturi ei poistanut päiväjärjestyksestä sitä valitettavaa tosiasiaa, että määränjakaja vaatisi vielä paremman toimivuuden takaamiseksi toimenpiteitä. Aion vielä kokeilla tuota varastossa lojuvaa vaihtojakajaa. Sen vaihto ei ole suuri homma eikä siis aiheuttane työtuntikorvaustakaan pahasti, vaikka sen teettäisi ammattilaisella. Ihan vaikka vaan kokeillakseen piruuttaan....
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Jos joku haluaa purkaa määränjakajan (ja vielä kasatakin sen), kannattaa lukea a.o. linkin artikkeli ensin (huom. babelfish käännös venäjä -> englanti).
http://world.altavista.com/babelfish/tr ... 5D61B4.htm
http://world.altavista.com/babelfish/tr ... 5D61B4.htm
Ihan vaan tästä sivusta, että ovatko väellä olleet ne tyhjäkäyntimosat / lisäilmavenat jo kädessä ja pantu putsaten sekä rasvoitettu sopivasti?
Viime talvenahan tuli itse maristua, että kiesi halusi kylmästartin jälkeen sammahtaa ensi kertaa tyhjäkäynnille laskiessa. Vaiva parani ko. moskulan putsaamalla ja herättälemällä.
Mutta tosi on se, että kylmänä kinneri lähtee hanakammin kuin piuhan päästä. Ero on tosin hyvin pieni, ainakin toistaiseksi ja jos antaa varpaallisen verran kaasua startissa, niin vielä paremmin lähtee.
Kun tästä utelin hoviheimolaiselta, niin tokaisi: jos sillai lähtee paremmin, niin miksetpä sitten anna sitä pikku annosta".
Saas nähdä, millaiset kenkkuilijat näistä kutvosista saadaan, kun päästään viisi vuotta ja 150.000 km eteenpäin
Viime talvenahan tuli itse maristua, että kiesi halusi kylmästartin jälkeen sammahtaa ensi kertaa tyhjäkäynnille laskiessa. Vaiva parani ko. moskulan putsaamalla ja herättälemällä.
Mutta tosi on se, että kylmänä kinneri lähtee hanakammin kuin piuhan päästä. Ero on tosin hyvin pieni, ainakin toistaiseksi ja jos antaa varpaallisen verran kaasua startissa, niin vielä paremmin lähtee.
Kun tästä utelin hoviheimolaiselta, niin tokaisi: jos sillai lähtee paremmin, niin miksetpä sitten anna sitä pikku annosta".
Saas nähdä, millaiset kenkkuilijat näistä kutvosista saadaan, kun päästään viisi vuotta ja 150.000 km eteenpäin
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Pari kertaa on käynyt niin että kone on sammunut, kun on kylmänä mottia tulille houkutellut. Eihän siinä nyt mitään kummaa ole, mutta kun on käynnistänyt koneen uudestaan, niin lasinpyyhkijät ovat vispanneet pari/kolme kertaa. Mistähän moinen omituisuus mahtaa johtua?
Ps. Hyllyssä asennusta odottelee jo uusi monitoimiviiksi, jonka aattelin lyödä paikoilleen samaan syssyyn uuden ruorin kanssa. Vaikka eipä tuossa vanhassa viiksessäkään mitään vikaa ole, mutta vara on viisautta, sanovat. Ja uudet symbolit on niiin nätin näkösiä. Ja keskiviikkona pitäis vihdoin tulla ne puna/valkoiset takavalojen lasit pilkkahinnalla Saksasta, jos sitten pikkuhiljaa katsastukseen uskaltais mennä. Ikkunannostinkin petti jo toisen kerran, kivahan sitäkin oli taas korjailla tuolla räntäsateessa. Löysinpä samalla uuden natinakohdan ovipahveista, kunnolla silikonia väliin ja nyt alkaa vihdoinkin oleen hiljaista parin vuoden tappelun jälkeen...
Ps. Hyllyssä asennusta odottelee jo uusi monitoimiviiksi, jonka aattelin lyödä paikoilleen samaan syssyyn uuden ruorin kanssa. Vaikka eipä tuossa vanhassa viiksessäkään mitään vikaa ole, mutta vara on viisautta, sanovat. Ja uudet symbolit on niiin nätin näkösiä. Ja keskiviikkona pitäis vihdoin tulla ne puna/valkoiset takavalojen lasit pilkkahinnalla Saksasta, jos sitten pikkuhiljaa katsastukseen uskaltais mennä. Ikkunannostinkin petti jo toisen kerran, kivahan sitäkin oli taas korjailla tuolla räntäsateessa. Löysinpä samalla uuden natinakohdan ovipahveista, kunnolla silikonia väliin ja nyt alkaa vihdoinkin oleen hiljaista parin vuoden tappelun jälkeen...
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
minkäs hintanen toi lämpötila anturi oli? jos vaikka sillä koittais seuraavaa hyökkäystä..
mulla lähtee peli kylmänä.. ja vaan kylmänä mainiosti käymään.. hetkenkin vaikka 5min kone sammuksissa ja jo saa odottaa minuutin et pääsee liikkeelle.. kiekat ei vaan nouse yli kunnolla ja jos lähtee liikkeelle jää huiput n.30km/H:n paikkeille.. sitte yht äkkiä naksahtaa ja kiekat pomppaa ylös.. sit mennään eikä meinata!
jotenkin oon aatellu et se rikastus vois olla jostain syystä päällä turhan pitkään.. anturi vois auttaa.
toisaalta myös kostea keli lisää tuskaa ja hyvään kulkuun menevää aikaa eli ihan liittimetkin tartteis käydä vaan läpi näin alkuun.. mikäs tuolla useinmmiten mahtaa hapettua niin et jotain tollasta vois tehdä? ja laitanko ihan crc:tä liittimiin vai jotain jyhmeempää rasvaa?
mulla lähtee peli kylmänä.. ja vaan kylmänä mainiosti käymään.. hetkenkin vaikka 5min kone sammuksissa ja jo saa odottaa minuutin et pääsee liikkeelle.. kiekat ei vaan nouse yli kunnolla ja jos lähtee liikkeelle jää huiput n.30km/H:n paikkeille.. sitte yht äkkiä naksahtaa ja kiekat pomppaa ylös.. sit mennään eikä meinata!
jotenkin oon aatellu et se rikastus vois olla jostain syystä päällä turhan pitkään.. anturi vois auttaa.
toisaalta myös kostea keli lisää tuskaa ja hyvään kulkuun menevää aikaa eli ihan liittimetkin tartteis käydä vaan läpi näin alkuun.. mikäs tuolla useinmmiten mahtaa hapettua niin et jotain tollasta vois tehdä? ja laitanko ihan crc:tä liittimiin vai jotain jyhmeempää rasvaa?
Löysin tuolle ECU:n yhteydessä olevalle sinetöidylle plugille seuraavan selityksen:
KE resistance trimming plug
1 Original state
2 -
3 -
4 Slight pickup faults in warming-up phase
5 poor throttle response when cold
6 poor throttle response when cold and in warming-up phase
7 very poor throttle response when cold and/or driving faults in warming-up phase
Mursin sinetin ja laitoin plugin 7 asentoon, ja kone alkoi kylmänä käydä selvästi rikkaammalla.
Omassa autossa ei ole kylmäkäynti ongelmaa ja se kävi jo liiankin rikkaalla.
Näyttäs siltä, että ECU ohjaa, EHA:n välityksellä, kylmän koneen rikastusta asteittain suuremmalle plugin asennoissa 4-7.
KE resistance trimming plug
1 Original state
2 -
3 -
4 Slight pickup faults in warming-up phase
5 poor throttle response when cold
6 poor throttle response when cold and in warming-up phase
7 very poor throttle response when cold and/or driving faults in warming-up phase
Mursin sinetin ja laitoin plugin 7 asentoon, ja kone alkoi kylmänä käydä selvästi rikkaammalla.
Omassa autossa ei ole kylmäkäynti ongelmaa ja se kävi jo liiankin rikkaalla.
Näyttäs siltä, että ECU ohjaa, EHA:n välityksellä, kylmän koneen rikastusta asteittain suuremmalle plugin asennoissa 4-7.
joops eli päivitellään tietoja.. tää puol lämpösenä oireilu johtui lambda anturista .. vaihto ja kuntoon!saki kirjoitti:minkäs hintanen toi lämpötila anturi oli? jos vaikka sillä koittais seuraavaa hyökkäystä..
mulla lähtee peli kylmänä.. ja vaan kylmänä mainiosti käymään.. hetkenkin vaikka 5min kone sammuksissa ja jo saa odottaa minuutin et pääsee liikkeelle.. kiekat ei vaan nouse yli kunnolla ja jos lähtee liikkeelle jää huiput n.30km/H:n paikkeille.. sitte yht äkkiä naksahtaa ja kiekat pomppaa ylös.. sit mennään eikä meinata!
joops eli päivitellään tietoja.. tää vika johtui lambda anturista .. vaihto ja kuntoon!
jotenkin oon aatellu et se rikastus vois olla jostain syystä päällä turhan pitkään.. anturi vois auttaa.
toisaalta myös kostea keli lisää tuskaa ja hyvään kulkuun menevää aikaa eli ihan liittimetkin tartteis käydä vaan läpi näin alkuun.. mikäs tuolla useinmmiten mahtaa hapettua niin et jotain tollasta vois tehdä? ja laitanko ihan crc:tä liittimiin vai jotain jyhmeempää rasvaa?
edelleen jäljellä on mystinen pieni tärinä tyhjä käynnilla paikallaan.. ja vain paikallaan..
eli jos auto liukuu vaikka vapaalla/kytkin pohjassa eteenpäin pysyy tyhjäkänti nätisti tasaisena eikä tunnu mitään värinöitä.. mutta heti kun auto pysähtyy niiaa kierrokset vähän alkaa sellanen pieni tärinä.. lähinnä kosmeettinen ongelma mut olis tietty hyvä saada peli täysin sivityneen oloseks...
tärinä hävii heti kun koskee kaasuun.. eli nostaa kierrokset tyhjäkäynnin n.750rpm:stä johonkin 800-900 kiekkaan on auto täysin värinätön.. samoin hiukan kylmemmällä koneella.. jotenkin sellanen olo silti ettei kone käy liian pientä tyhjäkäyntiäkään mistä toi vois johtua.. täytyykin melkeen koittaa viellä nostaa hiukan kiekkoja tohon johonkin 800-900 tasoon jos poistuis sillä.. ens usko kyl.. jotenkin sellanen fiilis et tärinä johtuu nimen omaan siitä et kaasua ei painata yhtään.. ja tosiaan.. auto on paikallaan
samoin kiekat tippuu välillä suht rajusti alas kun päästää auton tyhjäkäynnille.. eli niiaa sinne 4-500 kiekan hiutteille hetkeks.
ajatuksia tosta.. itelle mielessä olis ehkä tuoreena jotain kaasuläpän auki oloon liittyvää hilua? siihen vivustoonhan meni jokin kytkin ainakin? mites se toimii..?
kaikki liittimet oon koittanu käydä läpi.. kone tosiaan käy nytten ajossa hyvin ja voimaa on ihan normaalisti. kulutus seka ajossa hiukka alle kympin mikä lienee ihan normaalia.
käynnistys on edelleen sellanen et välillä kaipaa toisen startin et jää käymään harvemmin jos hoksaa hiukan koskea kaasuun.
ideoita?
edittiä viellä et ton moottorin lämpötila anturin vaihdoin..
Oiskohan sulla tollanen:saki kirjoitti:jos auto liukuu vaikka vapaalla/kytkin pohjassa eteenpäin pysyy tyhjäkänti nätisti tasaisena eikä tunnu mitään värinöitä
Eli kun auto vähän liikkuu, niin tyhjäkäyntiä ei enää säädetä "normaalisti".As of 091988 and model year 1989:
idle speed control with road speed signal. The idle speed is deactivated from approx. 1.4 km/h.
Todennäköisesti sulla on se ilmamäärämittarin läpän asentoanturi eli potentiometri kulunut puhki tyhjäkäyntialueelta ja aiheuttaa tyhjäkäyntiluistin ohjauksen pätkimistä.