Sprinter 315cdi -08 ongelmaa KIIRE!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
nemb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: To 03.09.2009 15:57
Paikkakunta: Tampere

Sprinter 315cdi -08 ongelmaa KIIRE!

Viesti Kirjoittaja nemb »

Elikkä auto temppuillu pitemmän aikaa.
Hukannu tähän asti tehonsa aina sillontällön. Nyt hukkaa tehoja n. 2km käynnistyksen jälkeen ja moottorin vikavalo alkaa vilkkua. Veholla ja vaikka missä etitty vikaa tuloksetta kun ei anna vikakoodeja. Ilmamäärämittari vaihdettu, että siinä ei ainakaan ole vika.
Oon kyl kuullu, että joillain on ollut katalysaattori/mikä helvetin hiukkassuodatin/DPF? tukossa ja aiheuttanu tuommosta häiriöö.
Kysymys kuuluu: pystyykö ohjelmoimaan jos sen pöntön tyhjentäis..? Eikös siel ole kummiski paineanturit kun auto välillä lyö sen ''polton'' päälle.
Kiire vähä olis kun auto on taksi käytössä!
Ajettu n. 473tkm, mutta moottori vaihdettu 50tkm sitten. Kummatki turbot vaihdettu ja on automaattiaskilla.
W906 315cdi -08 520tkm ja kovaa mennää 176hp 390nm
Lolvo v70 2.5t
Ex;
S203 270cdiA Avantgarde -05
w124 300d turbotettu
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Sprinter 315cdi -08 ongelmaa KIIRE!

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

nemb kirjoitti:Elikkä auto temppuillu pitemmän aikaa.
Hukannu tähän asti tehonsa aina sillontällön. Nyt hukkaa tehoja n. 2km käynnistyksen jälkeen ja moottorin vikavalo alkaa vilkkua. Veholla ja vaikka missä etitty vikaa tuloksetta kun ei anna vikakoodeja. Ilmamäärämittari vaihdettu, että siinä ei ainakaan ole vika.
Oon kyl kuullu, että joillain on ollut katalysaattori/mikä helvetin hiukkassuodatin/DPF? tukossa ja aiheuttanu tuommosta häiriöö.
Kysymys kuuluu: pystyykö ohjelmoimaan jos sen pöntön tyhjentäis..? Eikös siel ole kummiski paineanturit kun auto välillä lyö sen ''polton'' päälle.
Kiire vähä olis kun auto on taksi käytössä!
Ajettu n. 473tkm, mutta moottori vaihdettu 50tkm sitten. Kummatki turbot vaihdettu ja on automaattiaskilla.
Jos moottorin vika valo sytyy niin vika koodi kyllä tallentuu,
muutamia vastaavalla tavlla kertoiltuja on ollut missätä kerrottu että on vikaa koodia/vikaa etsineet
niin kyllä se niistä on sinnikäästi etsimällä löytynyt ;)
(aina ei riitä pelkkä pika testi...)

onkos kone siinä kohdin kuinka lämmin,
automaati vai manuaali,

ohjelmastaa voi poistaa hiukassuodatimen(joskus siitä tosin seuraa lisää vaikeuksia"ihan kaikista se ei lähde ongelmitta")
on myös tiedossa tapauksia missä se on poisttu ennen kuin on varmistunut että vika on siinä
mistä sitten seurannut lisää vaikeuksia varsinaisen vian hakuun/korjaukseen
eli jos sitä lähtee poistamaan niin ensin varmistua että ei ole mikään muu vika
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Sprinter 315cdi -08 ongelmaa KIIRE!

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Tuohan oli tomaatti voisiko pako putken paineen mittaus anturi jompi kumpi olla rikki se nimittäin tekee tuota. Oli tässä yksi tapaus joka oli tutkittu merkki korjaamossa. Ei vikakoodeja kun meni vähän syvemmälle starilla, kas kummaa toinen anturi oli rikki.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Sprinter 315cdi -08 ongelmaa KIIRE!

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

arska10 kirjoitti:Tuohan oli tomaatti voisiko pako putken paineen mittaus anturi jompi kumpi olla rikki se nimittäin tekee tuota. Oli tässä yksi tapaus joka oli tutkittu merkki korjaamossa. Ei vikakoodeja kun meni vähän syvemmälle starilla, kas kummaa toinen anturi oli rikki.
Niin jos on sama auto(ainakaan muula huomannut mainitaa laatikosta)
mikä on siinä alla... sitä ei voi tietää ;)
(monet kyselee nykyisin jonkun asiakkaan "kaverin" autoon liityen)

muuta joo se anturikin näkyy *:rilla kunhan vitsii vaan katsoa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
s1jviita
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ti 19.06.2012 10:18
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: Sprinter 315cdi -08 ongelmaa KIIRE!

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

nemb kirjoitti:Elikkä auto temppuillu pitemmän aikaa.
Hukannu tähän asti tehonsa aina sillontällön. Nyt hukkaa tehoja n. 2km käynnistyksen jälkeen ja moottorin vikavalo alkaa vilkkua. Veholla ja vaikka missä etitty vikaa tuloksetta kun ei anna vikakoodeja. Ilmamäärämittari vaihdettu, että siinä ei ainakaan ole vika.
Oon kyl kuullu, että joillain on ollut katalysaattori/mikä helvetin hiukkassuodatin/DPF? tukossa ja aiheuttanu tuommosta häiriöö.
Kysymys kuuluu: pystyykö ohjelmoimaan jos sen pöntön tyhjentäis..? Eikös siel ole kummiski paineanturit kun auto välillä lyö sen ''polton'' päälle.
Kiire vähä olis kun auto on taksi käytössä!
Ajettu n. 473tkm, mutta moottori vaihdettu 50tkm sitten. Kummatki turbot vaihdettu ja on automaattiaskilla.
Tuu poikkeen niin katsotaan Starilla jos löytäisin jotain ja jos dpf pitää tyhjentää niin onnistuu sekin ohjelmointeineen! P. 040-1497757
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
Ellunkana
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Pe 23.12.2011 18:20
Paikkakunta: Satakunta/Etelä-Pohojammaa Suupohoja

Re: Sprinter 315cdi -08 ongelmaa KIIRE!

Viesti Kirjoittaja Ellunkana »

Kaasuläppä tarttuilee kenties, jos taksina niin tuskin on loukku tukossa jos ei ihan lyhyttä pätkää ole ajeltu.
X218 350cdi BT -17 ampumajarru
X218 350cdi BE -12 ampumajarru
W906 muutamia
W903
W115 220D -74
W124.036 -94
Tähdellistä touhua
nemb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: To 03.09.2009 15:57
Paikkakunta: Tampere

Re: Sprinter 315cdi -08 ongelmaa KIIRE!

Viesti Kirjoittaja nemb »

Ongelma ratkastu. DPF siel tyhjennettiin, ohjelmoitiin ja vähä lastutettiin 20hp 70nm lisää :D
W906 315cdi -08 520tkm ja kovaa mennää 176hp 390nm
Lolvo v70 2.5t
Ex;
S203 270cdiA Avantgarde -05
w124 300d turbotettu
Divi
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 17.05.2015 12:37
Paikkakunta: Lohja

Re: Sprinter 315cdi -08 ongelmaa KIIRE!

Viesti Kirjoittaja Divi »

Hej. kaikki täällä. ajattelin tähä vanhaan ketjuun jatkaa..
Kertokaas jos tiedätte. Kyseessä w906 sprintteri 315 koneella vm 07 automaatti.
Alkoi tuossa moottorin vikavalo vilkkumaan. et onko tääki vika tuossa hiukkas suodatin järjestelmässä? Auto kävi tuossa kesällä 2500€ remontissa missä vaihdettiin suuttimia pari kpl ja joku anturi ja hiukkas suodattimen "poltto"
vika ilmenee sillee matkaajon jälkeen kun auto on hetken parkissa ( nyt ajettiin noin 120km yhtä jaksoisesti) ja kun auton pihaan sain niin vilautti pari kertaa valoa
Ja vika ilmenee juuri sillein että ei anna "tehoja"
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5856
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Sprinter 315cdi -08 ongelmaa KIIRE!

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Divi kirjoitti:Hej. kaikki täällä. ajattelin tähä vanhaan ketjuun jatkaa..
Kertokaas jos tiedätte. Kyseessä w906 sprintteri 315 koneella vm 07 automaatti.
Alkoi tuossa moottorin vikavalo vilkkumaan. et onko tääki vika tuossa hiukkas suodatin järjestelmässä? Auto kävi tuossa kesällä 2500€ remontissa missä vaihdettiin suuttimia pari kpl ja joku anturi ja hiukkas suodattimen "poltto"
vika ilmenee sillee matkaajon jälkeen kun auto on hetken parkissa ( nyt ajettiin noin 120km yhtä jaksoisesti) ja kun auton pihaan sain niin vilautti pari kertaa valoa
Ja vika ilmenee juuri sillein että ei anna "tehoja"
Tuohon on monta muutakin mahdolista syytä
ensimäisenä tarkistella näkyykö jossain jotain vuotoja tms ja jos ei niin jonnekin testerin piuhan päähä
Mökkillä
'
454SS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 381
Liittynyt: Ke 17.03.2004 10:32

Re: Sprinter 315cdi -08 ongelmaa KIIRE!

Viesti Kirjoittaja 454SS »

Sprinter 2006 315cdi automaatti 370tkm OM646. Lastutettu, hiukkassuodatin tyhjennetty, egr pois käytöstä.

Vikakoodit:

Ahtopaine liian alhainen

Lambda raja-arvo alittunut

Lambda raja-arvo ylittynyt

Aiemmin välillä kadotti tehot maantieajossa. Välillä häiriövalo syttyi, välillä paloi ja aina ei valoa näkynyt lainkaan. Ei käynnistynyt häiriön esiintymisen jälkeen heti uudestaan. Puolen tunnin seisomisen jälkeen käynnistyi ja toimi normaalisti. Vian esiintymistiheys tiuheni koko ajan. Ei myöskään käynnistynyt 15 min seisomisen jälkeen vaikka häiriö ei olisi ajossa esiintynytkään.

Nyt imusarjassa oleva painetunnistin uusittu, korjasi ongelman muutamaksi päiväksi. Ahtimet sekä välijäähdytin uusittu. Vanhoilla ahtimilla loppuvaiheessa esiintynyt vihellys voimistui. Alkuperäinen häiriö esiintyy nyt joka kerta liikkeelle lähdön jälkeen noin puolen kilometrin ajon jälkeen. Suuremman ahtimen hukkaportin ohjausventtiilin liittimen irroituksella ja uudelleen kiinnityksellä häiriövalo lopettaa vilkkumisen ja jää palamaan. Tämän toimenpiteen jälkeen autolla pystyy jotenkin ajamaan.

Tänään vaihdoin tuon ohjausventtiilin uuteen ja oireet pahenivat entisestään. Moottori sammuilee ajossa ellei ohjausventtiilin tai ilmamäärämittarin liitintä ota irti. Lisäksi savuttaa hitokseen. Kuuluisiko tuon hukkaportin olla tyhjäkäynnillä osittain auki kun huomasin että moottori huohottaa välillä kun ohjausventtiilissä on johto kiinni.
Mersulla ajaminen vaatii kolme varaosa-autoa pihaan tai paksun lompakon.
konitohtori
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Su 26.08.2007 20:54

Re: Sprinter 315cdi -08 ongelmaa KIIRE!

Viesti Kirjoittaja konitohtori »

Onkos sitä katteltu testerillä koneen käydessä, että mitä siellä oikein tapahtuu?
--
W111 -Projekti
W906 -07
MB W213 220d -17
MB W204 220cdi -13
MX-5 NC 2.0

*
454SS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 381
Liittynyt: Ke 17.03.2004 10:32

Re: Sprinter 315cdi -08 ongelmaa KIIRE!

Viesti Kirjoittaja 454SS »

Kaikki muut koodit poistui, mutta ilmestyi egr-koodi. Koodin saa poistettua ja kylmällä moottorilla käynnistyy kaikkien osien ollessa paikallaan. Käy noin puoli minuuttia, jonka jälkeen alkaa savuttaa ja moottorin käyntiääni muuttuu. Ruiskutusmäärä käynnistyksen jälkeen aivan liian suuri. Häiriön tullessa päälle ruiskutusmäärä putoaa liian pieneksi. Outoa että savuttaa vaikka löpöä syötetään liian vähän. Egr-venttiili poistettu siis käytöstä, eikä varmasti aukea. Kokeiltu uudella venttiilillä että sähköinen puolikin kunnossa. Johtosarja mitattu, ok. Kuumalla moottorilla ei käynnisty kuin hukkaportin magneettiventtiilinjohdon irroittamalla. Alkaa vaikuttaa ohjainlaitevialta :evil:
Mersulla ajaminen vaatii kolme varaosa-autoa pihaan tai paksun lompakon.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Sprinter 315cdi -08 ongelmaa KIIRE!

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Kuinka tuo EGR-ventiili poistettu käytöstä
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
454SS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 381
Liittynyt: Ke 17.03.2004 10:32

Re: Sprinter 315cdi -08 ongelmaa KIIRE!

Viesti Kirjoittaja 454SS »

Ohjelmallisesti sekä mekaanisesti ruuvattu jumiin.
Mersulla ajaminen vaatii kolme varaosa-autoa pihaan tai paksun lompakon.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Sprinter 315cdi -08 ongelmaa KIIRE!

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Onko staarilla mitattu live dataa mitä nuo suutin ja ahtopaine arvot näyttävät
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
454SS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 381
Liittynyt: Ke 17.03.2004 10:32

Re: Sprinter 315cdi -08 ongelmaa KIIRE!

Viesti Kirjoittaja 454SS »

Lakkaa ahtamasta kun menee hätäkäytölle. Suuttimet kunnossa. Ruiskutusmäärä heittää ohjearvoista. Vaikea ottaa dataa kun moottori tukehtuu jatkuvasti.
Mersulla ajaminen vaatii kolme varaosa-autoa pihaan tai paksun lompakon.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Sprinter 315cdi -08 ongelmaa KIIRE!

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Ktso ensin ruiskutus määrät livenä. Sitten ahdot livenä. Niin niistä saa vähän suuntaa antavaa. Älä vedä täysillä heti vaan rauhallistesti kiihdyttämällä ja katso mitä tapahtuu
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5856
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Sprinter 315cdi -08 ongelmaa KIIRE!

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

454SS kirjoitti:Sprinter 2006 315cdi automaatti 370tkm OM646. Lastutettu, hiukkassuodatin tyhjennetty, egr pois käytöstä.

Vikakoodit:

Ahtopaine liian alhainen

Lambda raja-arvo alittunut

Lambda raja-arvo ylittynyt

Aiemmin välillä kadotti tehot maantieajossa. Välillä häiriövalo syttyi, välillä paloi ja aina ei valoa näkynyt lainkaan. Ei käynnistynyt häiriön esiintymisen jälkeen heti uudestaan. Puolen tunnin seisomisen jälkeen käynnistyi ja toimi normaalisti. Vian esiintymistiheys tiuheni koko ajan. Ei myöskään käynnistynyt 15 min seisomisen jälkeen vaikka häiriö ei olisi ajossa esiintynytkään.

Nyt imusarjassa oleva painetunnistin uusittu, korjasi ongelman muutamaksi päiväksi. Ahtimet sekä välijäähdytin uusittu. Vanhoilla ahtimilla loppuvaiheessa esiintynyt vihellys voimistui. Alkuperäinen häiriö esiintyy nyt joka kerta liikkeelle lähdön jälkeen noin puolen kilometrin ajon jälkeen. Suuremman ahtimen hukkaportin ohjausventtiilin liittimen irroituksella ja uudelleen kiinnityksellä häiriövalo lopettaa vilkkumisen ja jää palamaan. Tämän toimenpiteen jälkeen autolla pystyy jotenkin ajamaan.

Tänään vaihdoin tuon ohjausventtiilin uuteen ja oireet pahenivat entisestään. Moottori sammuilee ajossa ellei ohjausventtiilin tai ilmamäärämittarin liitintä ota irti. Lisäksi savuttaa hitokseen. Kuuluisiko tuon hukkaportin olla tyhjäkäynnillä osittain auki kun huomasin että moottori huohottaa välillä kun ohjausventtiilissä on johto kiinni.
Oliko tuo aiemmin tilanne enennen mitä, ohjelmointia, egrän tulppausta,
Anturin vaihtoa,

Syy "paremmalle" toiminnalle joku johto irti
Käyttää vika tilassa hiukan eri osaa ohjelmasta
Ja ei yritä ohjata egrää, turbon säätimiä
Samoista syistä käynti ääni muuttuu

Jos ei ole vuotoja ja kaikki säätimet, anturit, johdot on kunnossa
Niin syy on ohjelma tai ecu
Kuinka pitkään toimi ohjelman muutoksen jälkeen
Mökkillä
'
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Sprinter 315cdi -08 ongelmaa KIIRE!

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Tuohon ohjelmoiti asiaan en ottanut kantaa, kun en noista mitään ymmärrä
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
454SS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 381
Liittynyt: Ke 17.03.2004 10:32

Re: Sprinter 315cdi -08 ongelmaa KIIRE!

Viesti Kirjoittaja 454SS »

Ohjelmoitu pari vuotta sitten. Ei pysty ajamaan kun moottori sammuu muutaman kymmenen sekunnin päästä startista, eikä käynnisty jos hukkiksen ohjaustoiminto on käytössä.
Mersulla ajaminen vaatii kolme varaosa-autoa pihaan tai paksun lompakon.
Juhna
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 02.01.2018 14:48

Re: Sprinter 315cdi -08 ongelmaa KIIRE!

Viesti Kirjoittaja Juhna »

Terve! Täällä on startin vaihdon sekä releiden tutkimisen jälkeen tullut samantapainen vika vm.2008 315CDI:hin. Välillä moottorin vikavalo palaa ja välillä vilkkuu.
Antaa vikakoodit:
2359: Boost pressure, low pressure
2195: Lambda sensor heating, upstream, signal line is interrupted

On kokoajan vikatilassa eikä tahdo kulkea kunnolla, mutta muuten käynti on normaalin oloista. Mitä se kertoo jos vikavalo palaa kiinteästi mutta alkaakin
kesken ajon vilkkua? :shock: Onko tuolle lambdan lämmitykselle jotain sulaketta tai relettä olemassa?
Vastaa Viestiin