Takana ilmajouset w211

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
OMAW211
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: La 19.03.2011 10:19

Takana ilmajouset w211

Viesti Kirjoittaja OMAW211 »

Olisin kysynyt voiko ilmajouset vaihtaa itse w211 farkkuun vai tarviiko se jotain erikois juttuja.
näytäis aika helpolta jos ottaisi alatukivarren pois niin sen kautta vaihto ja onko yläpää kiinni miten ?
auto w211 320 cdi v.03
jamiva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: La 20.10.2012 20:34

Re: Takana ilmajouset w211

Viesti Kirjoittaja jamiva »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... &start=120" onclick="window.open(this.href);return false;

[quote="valotus"]Haalarit löytyivät ja nyt Arnottin pussukat on asennettu ja vuorokauden ajan koeponnistettu. Koska nuo olivat itsellenikin täysin uusi tuttavuus, laitan tähän muutaman kuvan millaisista kilkkeistä on kyse. Auto on siis tavallinen W211 farkku (S211), ei airmaticia vaan pelkät takapussit.

Hinnasta sen verran, että ne saamatta jääneet Bilsteinin originaalijouset olisivat kustantaneet nykytiedon mukaan MK-Farhwerkstechnikillä 398,65 eur/kpl (olivat muuten syyskuussa tilatessa melkein satasen halvempia...) ja Miessler Automotivella 339,15 eur/kpl. Arnottit myydään valmiiksi pareittain ja paketin hinta on Miesslerillä 556,92 eur, eli 278,46 eur/kpl. Molempiin tietysti päälle rahdit, jotka ovat Saksasta tilatessa hyvin kohtuulliset. Miessler löytyy siis osoitteesta http://www.air-suspension-shop.com" onclick="window.open(this.href);return false;.

Halusin alun perin originaaliosat osittain senkin takia että Arnottin jousissa ei ole mukana solenoidiventtiiliä ja se pitää ottaa vanhoista jousista. Venttiilin vaihto sinänsä on hyvin simppeli juttu, mutta kun solenoidikin on kuluva mekaaninen osa, niin ajattelin ensin olevan turvallisempaa valita vaihtoehto, jossa myös se menee uusiksi. Nyt kuitenkin vaikuttaa hyvältä että tulikin pakosta valittua se toinen vaihtoehto...

[ http://i938.photobucket.com/albums/ad221/studiovalotus/WP_20131225_016_zpsc388652b.jpg ]
Vanha ja uusi rinnakkain.

[ http://i938.photobucket.com/albums/ad221/studiovalotus/WP_20131225_015_zps9adb3f94.jpg ]
[ http://i938.photobucket.com/albums/ad221/studiovalotus/WP_20131225_014_zps4de1f254.jpg ]
[ http://i938.photobucket.com/albums/ad221/studiovalotus/WP_20131225_018_zpsf5de645c.jpg ]
Arnott on tehnyt kaikki näkyvät metalliosat koneistamalla alumiinista, kun ne Bilsteinissä ovat prässättyä peltiä ja jotain muoviseosta.

[ http://i938.photobucket.com/albums/ad221/studiovalotus/WP_20131225_010_zps7789ea5d.jpg ]
Mainio keksintö originaaliin verrattuna on alakiinnityksen loveus niin että se asettuu automaattisesti oikeaan asentoon tukivarteen nähden.

[ http://i938.photobucket.com/albums/ad221/studiovalotus/WP_20131225_007_zps4bd8bed6.jpg ]
Tuossa vielä originaali ilman suojapaljetta. Kumia oli siis koetettu kertaalleen paikata huonolla menestyksellä, joten se ei normaalisti ihan noin rupuselta näytä... Sen sijaan tuossa näkyy yksi suunnittelun kukkanen, eli palje on sijoitettu tavallisiin ilmajousiin verrattuna nurin päin, jolloin se muodostaa likaa keräävän kupin, jota puolestaan on pitänyt suojata ylimääräisellä suojapalkeella. Suojapalkeesta on ollut pakko tehdä joustoliikkeiden mukaan hengittävä, jolloin se ajan mittaan kuitenkin imee hienoa hiekkapölyä ja kosteutta sisäänsä.

En ole avaamatta varma, mutta Arnottin suojapalje näyttäisi siltä, että siinä joustava kohta on Bilsteiniin verrattuna toisessa päässä. Tämä viittaisi siihen, että koko konstruktio olisi tehty uusiksi ja myös sisäpalje toisin päin. Noi Arnottin Airmatic-versiothan näyttävät ulkoisestikin tähän verrattuna ihan eri näköisiltä ja niissä palje on selvästi tehty niin että vekki on alas päin.

[ http://i938.photobucket.com/albums/ad221/studiovalotus/WP_20131225_005_zpsc0ae0465.jpg ]
Solenoidiventtiilissä on tällaiset notulit päällä. Saaneeko jostain erikseen varaosana?

[ http://i938.photobucket.com/albums/ad221/studiovalotus/WP_20131225_002_zpsf72d4138.jpg ]
Potilas valmistautumassa operaatioon. Tein vaihdon ilman nosturia tai monttua, tosin tunkkeja oli sen verran että sain kummankin puolen ylös yhtäaikaa ja lisäksi tuettua tukivarret normaalitasoon.

Vaihto oli aika simppeli operaatio ja mukana tuli kuvalliset ohjeet, muutama huomio kuitenkin työn helpottamiseksi:

- staria ei välttämättä tarvita, ehjästä jousesta saa ilman pois kunhan saa syötettyä solenoidin liittimeen virran. Itse käytin akkulaturia ja tartuntakynsillä olevia yleismittarin pitkiä mittapäitä. Liittimet piikit ovat aika syvällä ja hankalassa paikassa varsinkin kun jousi on lopullisella paikallaan.
- ohjeissa ei irroteta takimmaista aputukivartta (siis sitä napaan kuusiokolopultilla kiinnitettyä vartta), mutta sen irrottaminen navan puoleisesta päästä ja vääntäminen alaspäin tuo kaivattua lisätilaa jousen irrottamiseksi ja paikalleen laittamiseksi. Tukivarren takaisin laitossa pitää huomioida että kiristys tehdään jousituksen ollessa normaalitasossa.
- solenoidiventtiiliä vaihdettaessa kannattaa ennen venttiilin kiinnitystä painaa uusi jousi niin kasaan kuin se helposti menee, muuten sen joutuu tekemään venttiiliä avaamalla. Jousi menee koloonsa helpoimmin kun se on mahdollisimman lyhyt. Sitten kun jousi on yläpäästään paikoillaan, joutuu venttiiliä puolestaan taas avaamaan, jotta jousi oikenee ja alapää ylettyy tukivarteen. Ilmaputki on siis näiden operaatioiden ajan edelleen irti ja se kiinnitetään vasta viimeiseksi.
- jousen ja solenoidin päälle vaihdettavan kannen kiinnityspultit aiheuttivat ylimääräisen työkalupakin penkomisen. Ne ovat nimittäin alkuperäisistä torxeista poiketen kuusiokolokannalla ja vielä jenkkityyliin tuumakoolla. 4 millin kuusiokoloavain ei ihan mene hahloon ja 3 millinen on väljä...
- uuden jousen alapään saaminen omalle paikalleen alatukivarsien väliin vaatii tukivarsien levittämistä. Vanhan saa pois nuijimalla, mutta jo siitä voi arvata että uusi ei ainakaan helpommin tule menemään paikoilleen... Ratkaisin tuon keinumallisella pallonivelen ulosvetäjällä, joka toisesta päästään meni juuri alavarsien väliin ja siitä kampeamalla levitti varsia muutaman kymmenyksen niin, että jousen alapää suorastaan solahti niiden väliin.

Että semmoinen projekti. Täytyy oikein välillä ikkunasta kurkkia, että siellä se vielä on tolpillaan. Huomasin muuten vielä sellaisenkin ilmiön, että jo kauan ennen jousen retkahtamista autoa vaivannut oikealle kampeaminen poistui operaation jälkeen. Ilmeisesti pienikin epäbalanssi takajousien kantavuudessa aiheuttaa jonkinasteista puoltamista ohjauksessa.
C180 kompressor(S204) vm.2008
ex. E320 CDI(W211) vm.2003
OMAW211
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: La 19.03.2011 10:19

Re: Takana ilmajouset w211

Viesti Kirjoittaja OMAW211 »

Alla on nyt uudet ilmajouset. Jouset tilasin Saksasta ja homma toimi siellä hyvin, Osote mistä tilasoin ne http://www.air-suspension-shop.com" onclick="window.open(this.href);return false; . Tilasin sieltä Arnottin jouset
ja maksoi noin 550.00 pari. Vaihto oli helppo vaikka ei olekkaan kun tunkki ja bilteman pukki ja mukana oli ohjeet vielä varmennuksena. Vanhoista jousista piti ottaa venttiilit
jousen yläpäähän. Perä nousi oikealle korkeudelle.

Vanha venttiili vuotaa , olisiko kenelläkää tietoa mistä löytyisi vaikka käytetty venttiili ? Voisin ostaa vaikka molemmat jos jollain olisi myytävänä.

Nyt pääsee kyllä ettenpäin ,mutta eihän se tarvitseis vuotaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Oberland
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: To 09.09.2010 10:33
Paikkakunta: Keloutuva keskisuuri teollisuuskaupunki

Re: Takana ilmajouset w211

Viesti Kirjoittaja Oberland »

Mites niiden venttiilien kanssa paljonko hintaero on Bilsteiniin?
Mercedes voran. Die Strasse frei fur Mercedes.
OMAW211
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: La 19.03.2011 10:19

Re: Takana ilmajouset w211

Viesti Kirjoittaja OMAW211 »

Tuolla kaupassa kauppaavat niitä noin 330.00/ kpl ( kuulemma niiden asennus on tarkempaa hommaa)
, mutta ehkä sen mukana varmaankin tulee tuo venttiili
Olishan se tietysti näin jäkeenpäin hyvä jos olisi ollut " täysipsketti" , mutta jos joltain
jolla on esm. jousi räjähtänyt ja jäänyt venttiili tarpeettomaksi niin voisi osta, nyt perä pysyy
ylläällä noin pari vuorokautta.
Avatar
HannuS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ti 15.03.2005 07:29
Paikkakunta: Kiiminki

Re: Takana ilmajouset w211

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Jatketaampas vanhaa ketjua.
Tampereelta tullessa Oulua kohti Rantsilan kohalla kuului kioskin parkkipaikalla tsuhhhh...takaa ja perähän se laskeutui tonttiin. Ajelin sitten kotia päin Kiiminkiin 80 km perä maassa silleen hiljalleen.

Merssu sitten laudankappaleitten avulla nosturille, Olikin menny oikealta takaa paineilmaputki poikki. Siitä jakopalikan vierestä kun siinä on semmoinen jyrkähkö mutka. Pitää varmasti vaihtaa samalla pussit, kun nuot arnottit on jo 8 v vanhat ja laskevat jo talvella kovalla pakkasella painetta pois. Uudet Bilsteinit on oottaneet varastossa jo muutaman vuoden. Jossain tilanteessa hätäpäissäni aikanaan tilasin yhdet pussit jemmaan.

Mutta Mutta... Mistä tuota valkoista 4 mm ulkohalkaisijaltaan olevaa paineilmaputkea kätevästi saa? Ei ainakaan mätänetissä näyttänyt olevan hyllyssä, tai en osaa niitten nettikaupasta etsiä. Laittasin vähän pitemmästi putkea ja loivemman mutkan niin ei niin helposti menis poikki
Festolla olis nättiä sinistä letkua mutta tilaukseen menee jos sitä joutuu hankkimaan. Sisäreikä 2mm. Pitäis kestää ajoneuvokäytössä. Ainakin normi Feston paineilma pika liittimet tuohon käy mutta en tiedä kestääkö tuolla auton alla kaikki tärinät ja tien paskat sun muut
https://www.festo.com/fi/en/p/plastic-t ... YCH_3348.2


Sitten pitäis saada myös niitä nippeleitä kanssa taikka koko jakotukin pala joka siellä takana haarottaa paineet molemmille puolille.
-Hannu
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
Vastaa Viestiin