w124 eberi ei toimi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jonessi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ti 05.04.2011 20:44
Paikkakunta: Kivijärvi

w124 eberi ei toimi

Viesti Kirjoittaja Jonessi »

Eli tein moottorin vaihdon e250d ja akku oli moneen otteeseen irti ja myöskin tuo eberi oli pahvilaatikossa jonkun aikaa. Nyt laitoin sen eberin paikalleen eikä toimi. Se ohjaamossa oleva kello vilkuttaa jotaki numeroa ja nappuloista ei tapahdu mitään. Tuleeko tuosta vikakoodi eli pitäskö sen toimia ku vikakoodit vain nollaa? Imeekö tuo eber ite diisseliä kun sen käynnistää diisseli letku menee nimittäin moottorin yli..

kiitos ja kumarrus
Viimeksi muokannut Jonessi, Ma 09.12.2013 13:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jonessi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ti 05.04.2011 20:44
Paikkakunta: Kivijärvi

Re: w124 eberi ei pelaa

Viesti Kirjoittaja Jonessi »

Eikö kellään ole tietoa tuosta eberin toiminnasta? En viittis ottaa tota kokonaan pois autosta jos sen saa vikakoodit kuittaamalla kuntoon.. :crazy:
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3822
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: w124 eberi ei toimi

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Vikakoodeista en tiedä (toistaiseksi) mitään, mutta mikä malli sulla on?

Itsellä on Hydronic D5 WSC, jossa on polttoainepumppu itse laitteessa. Vastaava mallimerkintä ilman C-kirjainta sisältää erillisen polttoainepumpun. Ja noillehan on ohjeissa ihan määriteltykin, että kuinka korkealla esim. polttoainepumppu saa olla siihen nähden, millä alueella tankissa polttoainepinta vaihtelee, jotta pumppu pystyy sitä ainetta riittävän tehokkaasti siirtämään.

Ainakin nykyaikaisella viikkokellolla (EasyStart T tai EasyStart Timer) pystyy lukemaan vikakoodit, mutta en tiedä miten se tapahtuu, kun mulla ei ole mitään kelloa. Ilmeisesti kellon ohjeissa olisi se vikakoodinlukuohje myös.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Jonessi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ti 05.04.2011 20:44
Paikkakunta: Kivijärvi

Re: w124 eberi ei toimi

Viesti Kirjoittaja Jonessi »

Mulla tossa lukee Hydronic D4 WSC. Tuo sen johtosarja jossa on sulakkeita muutama on melko jännän näkönen hässäkkä.. :D
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3822
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: w124 eberi ei toimi

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Jonessi kirjoitti:Mulla tossa lukee Hydronic D4 WSC. Tuo sen johtosarja jossa on sulakkeita muutama on melko jännän näkönen hässäkkä.. :D
Joo, johtosarjasta tulee helposti melkoinen hässäkkä, kun se on Eberillä valmiiksi tehty, ja aika harvojen autojen kanssa on niin, ettei sinne jäisi melkoista määrää ylimääräistä kieppiä sinne tänne.

Muttatuota, tuossa tosiaan se polttoainepumppu on laitteen sisällä, ja riittää, kun siihen tuuppaa letkun kylkeen. Suositus on ohjeessa, että se otetaan T-haaralla polttoaineen tuloletkusta (itse otin sen karkeasuodattimen jälkeen konehuoneesta).

Mutta millainen se kello on? Jos tuommoinen kuin kuvassa, niin sillä saa vikakoodit luettua. En tiedä miten, mutta ehkä joku foorumilla osaa neuvoa tai sitten varmasti netistä löytyy kellon käyttöohje, jossa se kerrottaneen. EasyStart T on tuo vehje.

Kuva

Jos se kello on tämmöinen, niin sillä ei vissiin saa vikakoodeja luettua. Silti, on siinä johtosarjassa releen maisemissa muistaakseni sini-valkoinen irrallinen johto, jolla sen vikakoodinluvun voi tehdä, mutta en tiedä, millä vehkeelllä ne siinä tapauksessa luetaan.
Kuva
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Jonessi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ti 05.04.2011 20:44
Paikkakunta: Kivijärvi

Re: w124 eberi ei toimi

Viesti Kirjoittaja Jonessi »

Se kello on samallainen kun tuo alempi kuva mutta ilman noita ylös alas näppäimiä. Siinä johtosarjassa on muistaakseni 4 tai 5 sulakkeen paikkaa ja kaksi niistä on sellaisia joihin ei tule kuin yksi piuha. Eli virta tulee sulakkeelle mutta minnekkään se siitä ei lähde, olikohan tarpeeks vaikeasti yksinkertanen asia selitetty :D

http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0007.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; Tuommonen kello on mulla.
Jonessi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ti 05.04.2011 20:44
Paikkakunta: Kivijärvi

Re: w124 eberi ei toimi

Viesti Kirjoittaja Jonessi »

Onko näissä w124 korisissa alunperin ollut eberiä? Oisko jotain sähkökaaviota tuosta, että miten monimutkainen systeemi tämä on että oisko vikaa esim kellon ja eberin välillä :think: Onko sulakkeita enemmän kuin ne jota on siellä akun luona? Ja voisko sen eberin toiminnan kokeilla laittamalla virtaa tiettyihin johtoihin?

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Tuossa on jotain johtoja jotka taitaa kuulua tuohon eberin toimintaa..?

Jahas löysin googlella kytkentä kaavion: http://img268.imageshack.us/img268/1888/d4wsc2.png" onclick="window.open(this.href);return false; Vielä kun ymmärtäis vähän paremmin sähkötekniikkaa niin ei tartteis kauaa pällistellä tuota kuvaa.. Eli jos tuohon pistoke B1 7 pinniin työntää virtaa niin pitäis lähtee hurisemaan :?: Jos siis muu virta puoli on kunnossa..
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1003
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

Re: w124 eberi ei toimi

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Terve
Tuo on ihan bulkki johtosarja lämppärille,ei mikään mersun tekele.
Pitääkö eberi mitään ääntä ,kun yrität käynnistää

Tervesin jamppa
Jonessi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ti 05.04.2011 20:44
Paikkakunta: Kivijärvi

Re: w124 eberi ei toimi

Viesti Kirjoittaja Jonessi »

Ei pidä mitään ääntä eberi. Niin voiko tuo eberi mennä semmoseen lukkoon että siellä jokin vikakoodi päällä eikä suostu siksi käynnistymään? Edellisellä omistajalla toiminut normaalisti mutta nyt kun vaihdoin koneen tuohon autoon niin ei toimi enää.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3822
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: w124 eberi ei toimi

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Jostain muistelen lukeneeni, että jos tuo laitos yrittää kolme kertaa peräkkäin käyntiin niin, ettei se jostain syystä onnistukaan, niin se menee vikatilaan, josta se ei sitten enää itsekseen starttaa ilman vian kuittausta. Mutta, tämä ei ollut varmaa tietoa minulta.

Mitä sitten tulee siihen starttaamiseen, niin kyllä ainakin tuossa mun laitteessa (lienee uudempi kuin tämä), keltaiseen johtoon kun laittaa +12V, niin lähtee käyntiin. Eli siis juuri siihen mainitsemaasi liittemen pinniin.

Noin muuten tuo sähkökytkentä on aika hurjan näköinen, kun tuohon omaani vertaa. Mulla tuli siis yleisjohtosarja, jossa oli kolme sulaketta ja yksi rele sekä jokunen liitin eri asioille. Ja sitten muutama vapaa johdon pää kytkettäväksi kellolle. Noissa sun kuvissa sulakkeita on melko lailla yllättävän iso määrä, ainakin, jos kaikki liittyvät tuohon laitteeseen, kun esim omassani siinä kolmen sulakkeen satsissa on jo sulake myös kellolle.

Niin se vielä piti sanoa, että käsittääkseni alkuperäislaitteet näissä ovat olleet Webaston tekemiä, joten alkuperäisjohdotuksia Eberspächerille tuskin on olemassakaan.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Jonessi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ti 05.04.2011 20:44
Paikkakunta: Kivijärvi

Re: w124 eberi ei toimi

Viesti Kirjoittaja Jonessi »

Tuon laitteen vesipumppu pyörii hetken kun laittaa keltasen johdon akun plussaan kiinni. Sitten se sammuu. Voisko olla että jos ei se jaksa imeä polttoainetta niin se ei lähde käyntiin? Nyt saatiin se vesipumppu käynnistymään kellosta kun vähän aikaa näppylöitiin kellon nappeja. Mitenköhän tuo kello toimii niistä kahdesta napista että olisko jotain käyttö ohjetta tälle :D ?

Noniiin edittiä eli kelloa osataan käyttää nyt mutta tuo eberi ei tee muutakun pumppaa ilmeisesti nestettä ja sitten on hiljaista. Polttoainepumpun pinniin ei ole kytketty johtoa ollenkaan :crazy: Osaako tuo itse eberi käynnistää sen vai pitääkö siihenkin kytkeä virta?
Avatar
270w210
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 386
Liittynyt: Ti 14.08.2012 14:06

Re: w124 eberi ei toimi

Viesti Kirjoittaja 270w210 »

Suattaapi olla hehkutulppa rikki.
Avatar
kole75
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ti 25.10.2011 17:54
Paikkakunta: Ruokolahti

Re: w124 eberi ei toimi

Viesti Kirjoittaja kole75 »

Eberin käynnistyskuvaus menee jotenkin näin.
1.paloilmamoottori pyörähtää (laite testaa,että ei ole jumissa)
2. Hehkutus ja vesipumppu käynnistyy.
3. polttoainepumppu käynnistyy (kuuluu selvä napsutus)
4. Liekki syttyy.

Alla lista häiriökoodeista ja räjäytyskuva (Hydronic D5 WSC)

Nyt jos esim. paloilmamoottori on jumissa käynnistys ”tökkää” jo heti alkuun ja laite antaa vikakoodi ilmoituksen (F30 =paloilmamoottori jäässä tai tukkeutunut tai ei pyöri), tämä on yleisin syy toimimattomuuteen, mutta ennen paloilma moottorin uusimista kannattaa itse avata kopat ja katsoa onko mitään tehtävissä. Itse käytin oman eberin merkkikorjaamolla 3 vuotta sitten, kun savutti ja röpötti, laitteeseen tehtiin vain puhdistus huolto. Rahanhimoinen huotopäällikkö ilmoitti paloilmamoottorinlaakerin olevan melko loppu, antaa ujeltavaa ääntä. kysyin voiko laakeria voidella? Vastaukseksi sain ”ei voi, ainoa lääke on uusi p-ilma moottori asennettuna n.250€”. En antanut lupaa vaihtaa. kuukausi tästä moottori meni jumiin. Otin eberin pöydälle kopat auki ja spray vaseliinia laakerille ”mitä ei voi voidella”, eli kylläpä voikin. ja lämmitin toimi 3 talvea. Nyt lämmitin tilttasi viime viikolla samaan oireeseen ja samalla pikku voitelulla pyörii taas. Saas nähdä mennäänkö taas kolme vuotta "melko lopussa" olevalla laakerilla.
Eberin asennuksen jälkeen jos laite käynnistyy, mutta sammuu muutaman minuutin kuluttua on syytä epäillä ylikuumentumista. Tämä johtuu huonosta ilmauksesta, yleensä eberi ilmaantuu kun auton oma vesipumppu pyörittää nesteitä.

Ohessa kuva eberistä mistä on kopat auki niin että pääsee paloilmamoottorin voiteluun(keskellä kuvaa akselin pää ja laakeri). Mitään tiivisteitä ei tarvitse uusia jos antaa paloilmamoottorin olla kiinni omalla paikallaan.

paloilmamoottori1.jpg
Kuva
eberi1.jpg
Kuva

1 25 1917 01 01 01 VESIVAIPPA D4W 1,00
2 25 2013 99 16 00 PALOILMA PUHALLIN 12V D4WSC 1,00
3 25 1917 01 00 02 KANSI (PUHALLIN) 1,00
5 25 1917 19 00 00 PALOPESÄ D4WSC 1,00
6 25 1864 06 00 01 LÄMMÖNVAIDIN D4W 1,00
7 22 5201 00 10 01 OHJAINLAITE D4WSC 1,00
8 20 1752 99 01 03 KOPPA 1,00
9 25 2096 25 00 00 VESIPUMPPU 12V 1,00
10 25 1917 45 00 00 POLTTOAINEPUMPPU D4WSC 12V 1,00
11 20 1312 00 00 06 POLTTOAINEPUMPUN SUODATIN 1,00
12 25 1917 01 00 07 POLTTOAINEPUMPUN PIDIN 1,00
13 20 1820 99 00 01 TIIVISTESARJA (HYDRONIC 3/4/5) 1,00
14 22 1000 70 00 18 O-RENGAS HYDRONIC II 74X3 1,00
15 25 2106 01 10 00 BERU HEHKUTULPPA 12V HYDRONIC 1,00
21 25 1920 36 00 00 LIEKKIVAHTI HYDRONIC 3/4/5 1,00
22 25 1920 01 17 00 TUNNISTINPARI WSC 1,00
23 22 1000 30 10 10 OHJAINLAITE PISTOKE HYDR WS/WSC 1,00
24 25 1920 01 18 00 HEHKUN JOHTOSARJA 1,00
25 20 1753 01 18 00 VESIPUMPUN JOHTOSARJA 1,00
26 25 1864 01 00 05 PURISTUSJOUSI 1,00
27 25 1917 01 00 03 KOTELO D4W 1,00
28 22 1000 70 00 06 O-RENGAS ''WSC'' 14X2,6 1,00
29 22 1000 70 00 09 O-RENGAS HYDRONIC 7X2 1,00
30 25 1917 01 00 11 LETKU 3.5 / B 1,00
31 209 31 071 Cable band 1,00
32 25 1917 25 00 12 RUUVI M4X10 1,00
34 109 10 153 RUUVI M5X12 1,00
35 171 61 001 Federscheibe B4 DIN137 ZN12 1,00
36 110 09 003 Skt.-Schraube M4 DIN 934 1,00
37 25 1917 01 00 05 Grommet 1,00
39 109 10 154 RUUVI M5X35 1,00
40 109 10 152 RUUVI M5X25 1,00
41 100 10 350 RUUVI M5x65 1,00
42 109 10 151 RUUVI M5x16 1,00
43 109 10 150 RUUVI M4X10 1,00
44 102 10 302 RUUVI M5x12 1,00
45 320 31 120 KUMISUOJUS 1,00

EBERI Vikakoodit:

000 Normal Operation

010 Overvoltage Check voltage between terminals 1(red) and 2(brown) at connector.
(B1). This must be less than 16 volts.
Check battery, electrical leads and vehicle charging system.

011 Under voltage shut down Check voltage between terminals 1(red) and 2(brown) at
connector (B1). This must be greater than 10.2 volts
Check battery, electrical leads and vehicle charging system.

012 Overheating Check for possible causes of overheat (water circuit), Sensor.
Check overheat switch resistance values. Temperature at
temperature sensor or overheat sensor is greater than 125°C.

014 Possible overheating detected Difference of measured values at temperature sensor >15°C
(difference evaluation) (min. 70°C water temperature and metering pump in operation);
Check temperature sensor and overheating sensor,
replace if necessary. Check values from previous page.

015 Too many overheats Remove cause of over heat. Reset control unit using 7 day
timer or fault code retrieval device to unlock control unit. Permanent
overheating counter reading exceeded. Heating enable only
possible by means of diagnostics system (press both “LL” keys
simultaneously).

017 Overheating detected Temperature at temperature or overheating sensor > 130 °C,
emergency OFF if Fault Code 012 or 014 not applicable; check water
circuit, check temperature sensor and overheating sensor; replace if
necessary. See graph on previous page.

020 Open circuit - glow pin Check glow pin and electrical leads for continuity, replace if
necessary.

021 Short circuit - glow pin Check glow pin and electrical leads for continuity, replace if
necessary.

030 Combustion air blower motor Blower impeller or electric motor may be jammed (frozen solid, dirty,
etc.) Fix jam, replace electric motor if necessary.

031 Combustion air blower motor Check lead to combustion air motor for continuity, replace
motor if necessary.

032 Combustion air blower motor short-circuit Check combustion air blower motor (electric motor); replace if
necessary. Check power supply (chafed, corroded etc.)

038 Vehicle fan relay control break Check electric lead to relay, fix break, replace relay if necessary
For wiring harness (P/N CA1 60 401) without relay, replace harness.

039 Vehicle fan relay control short circuit Check electric lead to relay, fix break, replace relay if necessary
For wiring harness (P/N CA1 60 401) without relay, replace harness.

041 Water pump break Check supply lead to water pump for continuity, remedy break,
replace water pump if necessary.

042 Water pump short-circuit Check supply lead to water pump for short circuit, check water
pump, replace water pump if necessary.
26
Maintenance / Troubleshooting / Repair
Fault Code Fault Description Causes / Repair
27

047 Short circuit - fuel metering pump Check for wires for short to fuel metering pump. Test fuel metering
pump. Replace if necessary.

048 Open circuit - fuel metering pump Check supply lead to metering pump for continuity, remedy break,
replace if necessary.

050 Too many no start attempts Safety time counter reading exceeded. Reset control unit using 7
day timer or fault code retrieval device to unlock control unit.

051 Faulty flame recognition At start, if flame sensor is a above 70°C > 240 seconds; check
exhaust gas and combustion air supply, check flame sensor, replace
if necessary. For flame sensor values see graph on previous page.

052 No start safety time exceeded No flame detected on start attempt. Check fuel delivery and fuel
supply, Check exhaust gas and combustion air ducts.

053 Flame cutout in boost mode Heater has started successfully the flame has extinguished.
Check fuel supply. Check combustion air and exhaust flow. Check
flame sensor resistance value. Replace flame sensor if necessary.

054 Flame cutout in high mode Heater has started successfully the flame has extinguished.
Check fuel supply. Check combustion air and exhaust flow.

056 Flame cutout in low mode Check flame sensor resistance value.

060 Open circuit - temperature sensor Temperature sensor detects a value beyond it's range.
Check connections. Check sensor resistance values between
11 and 12 at connector B2 > 2 M Ω (if open circuit).
061 Short circuit - external temperature sensor Check connections. Check sensor resistance values between
11 and 12 at connector B2 < 50 Ω (if short circuit).
Temperature sensor values on previous pages.

064 Open circuit - flame sensor Sensor is sensing value outside of range. Check connection leads.
Resistance values between 13 and 14 at connector
B2 > 3040 Ω (if open circuit).

065 Short circuit - flame sensor Check connection leads. Resistance values between 13 and 14 at
connector B2 > 780 Ω (if short circuit). Flame sensor values on
page 17.

071 Open circuit - overheat sensor Check connection leads. Resistance values between 9 and 10 at
connector B2 > 2 M Ω (if open circuit).

072 Short circuit - overheat sensor Check connection leads. Resistance values between 9 and 10 at
connector B2 < 50 M Ω (if short circuit).

090 Control unit defect (internal fault) Control unit malfunction due to interference voltage from

092 Control unit defective(ROM error) vehicle electrical system; possible causes low batteries, charges,

093 Control unit defective(RAM error) other sources of interference, eliminate interference voltages.
Internal faults detected in microprocessor/ memory detected.
Replace control unit.

097 Control unit defective (power failure) Internal failure. Replace control unit.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Joka tapauksessa pitää olla mersu, vaikka vähän vanhempikin!

W638 230 TD V-klass -98
W202 230 KOMPRESSOR -98
Vastaa Viestiin