722.315 temppuilu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
PeeTee^^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: La 30.10.2010 14:15
Paikkakunta: Joensuu

722.315 temppuilu

Viesti Kirjoittaja PeeTee^^ »

Niin, tuo vahvistamaton turbodieselin vakio 722.3 on kestänyt yllättävän hyvin kovaakin käyttöä ahtopaineohjattuna hieman piristetyn 617a:n perässä, mutta vaihteisto on nyt kolmesti tehnyt varsin vittumaisen tempun:

Nelosvaihteella vedättäessä pudottaa varsin kovassa vauhdissa kolmosen päälle n.sekunniksi, ja vaihtaa heti takaisin neloselle. Tuloksena tietenkin niskojen nyrjähdys ja varsin kettumainen tilanne tuolla märällä ja kylmällä asfaltilla. Ensimmäistä kertaa teki tuon kesällä, sen jälkeen ajettu monta tuhatta ongelmatonta kilometriä, mutta tänään teki moisen tempun kahdesti peräkkäin..

Vaihteiston öljyt ja suodatin vasta vaihdettu, samalla pistetty uusi 2->3 vaihdon jousisarja. Ensimmäisen kerran teki tuon tempun ennen ko. operaatiota. Vaihteistoöljyn lämpötila oli tänään tuon sattuessa vähän reilu 50 astetta öljypohjassa, joten ei siellä ylikuumenemista ole.

Edit: Lisäinfoja pistän joutessani, laatikon painetta siis nostettu modulaattorista jokunen kierros, alipainetta laatikko ei saa koskaan, vaan modulaattorille tulee suora ahtopaine. Kickdown- nappi ei ole käytössä, eikähän kd tuollaista tekisi, eihän se vaihda pienemmälle mikäli koneessa on jo kierroksia reippaasti..? Pientä öljyvuotoa tod.näk. turbiinin stefalta, ei kuitenkaan suurissa määrin. (tikusta ei huomaa hävikkiä)

Onko jollakulla muulla ollut vastaavaa ongelmaa, ja onko syytä löytynyt?
Avatar
PeeTee^^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: La 30.10.2010 14:15
Paikkakunta: Joensuu

Re: 722.315 temppuilu

Viesti Kirjoittaja PeeTee^^ »

Yksinpuhelua, voisiko esim. vuotava männän tiiviste tehdä tuota? Mitä tuo laatikko tekee kytkiessään kolmosen? Takapanta oli 1 ja 2, etupanta 3 ja 4 vai?
Vastaa Viestiin