W211 E55 AMG
W211 E55 AMG
En tiedä missä kohtaa harrastaminen muuttuu varsinaisesti projektiksi, mutta koska se yhä useammin itsestä alkaa siltä tuntua, niin laitetaan nyt tänne jotain tarinaa. Muut 113 moottorin omistajat ovat tervetulleita jakamaan omia hyviä ja huonoja kokemuksiaan ja muutakin hyödyllistä tietoa. Paras hyötysuhde tietysti saavutetaan, jos voi oppia toisen virheistä.
Pari vuotta sitten iski autokuume ja vanha 300ce 24 vaihtui otsikon mukaiseen sedaniin. Ensimmäinen kesä tuli ajeltua ihan vakiokuntoisena, mutta jotain pientä piristystä piti saada ja nälkähän tunnetusti kasvaa syödessä.
Ensimmäisenä piti saada uudet pakosarjat. Vaihtoehtoina olivat tuolloin evosportin lyhyet sarjat, taikka eurochargedin pidemmät mallit. Supersprintit tuntuivat tuolloin liian hintavilta.( jälkiviisaana voi sanoa, että olisi heti vaan kannattanut suosiolla ostaa ne ) Evosportin etuna olisi ollut, että pakoputkistoon ei olisi tarvinnut tehdä muutoksia katalysaattorien osalta, sillä nehän asennetaan ennen etummaisia katteja. Päädyin kuitenkin tilaamaan pidemmät pakosarjat ja ajatuksena oli poistaa kaikki neljä kattia ja asentaa paremmin virtaavat kisakatit. Pakosarjan toimittajaksi valitsin eurochargedin, koska heidän sivuillaan oleva kuva pakosarjoista näytti asialliselta ja hintakin miellytti.
Seuraavaksi piti saada kampiakselin päähän suurempaa hihnapyörää. Toimittajaksi valitsin evosportin. Tästä alkoikin lähes farssin mittasuhteet täyttävä sähköposti-ja puhelinrumba kyseisten firmojen välillä.
Olin tuolloin töissä monitoimijäänmurtajalla, joka oli matkalla Alaskaan ja koska matkan varrelle sattui usean viikon pysähdys Portlannissa Oregonissa päätin hyödyntää tilannetta ja hoitaa tilauksen kätevästi suoraan laivalle Portlantiin. Aikaa lähetysten hoitamiseen perille oli 6vkoa ja molemmat firmat lupasivat toimittaa osat parin viikon sisällä perille.
Seuraavan 6 vkoa aikana opin paljon Amerikkalaisten tavasta hoitaa asioita, tai oikeastaan olla hoitamatta. Selvisi, että siellä on tapana luvata asioita vaikka jo lupaushetkellä on tiedossa, että asiakkaan toiveita ei pystytä täyttämään. Pakosarjat saapuivat viimeisenä päivänä ennen lentoani takaisin Suomeen ja evosportin hihnapyöräsetti kahta päivää ennen. Tähän väliin mahtui jo aikamoinen määrä sähköposteja ja puheluita. En tiedä valmistetaanko osat jossain ihan muualla kuin heidän omissa pajoissaan vai miksi toimitus oli niin vaikeaa. Saapuessaan kampiakselin hihnapyörä oli niin pahasti kolhiintunut, että se oli pakko lähettää saman tien takaisin. Myöhemmin Suomessa selvisi, että kaksi muutakin pyörää olivan kieroja ja käyttökelvottomia. Jenkkifoorumilla on useita muitakin, joille evosport on toimittanut "kakkoslaatua", eli parannettavaa olisi laaduntarkkailussa. Osat oli paketoitu todella hyvin, eli ilmeisesti ne ovat olleet piloilla jo pakatessa. Pakosarjoja en sen tarkemmin ehtinyt aikataulusyistä tutkia vaan pakkasin putkenpätkät ostamaani golf travel bagiin ja vedin ne kätevästi perässäni Suomeen ilman alvia ja tullia. Hiukan ihmettelivät Frankfurtin kentällä läpivalaisussa, mutta ei suurempaa ongelmaa.
Suomessa tarkempi syyni osoitti, että myös pakosarjat olivat melko surkeaa työtä. Toinen pakosarja oli hitsattu 29 palasesta ja muutenkin olivat mitä sattuu. Eurochargedin Jerry oli pahoillaan, että eivät kelvanneet minulle, mutta lupasi maksaa rahat takaisin ja vielä postimaksutkin kun lähetän ups:in edullisimmalla kyydillä takaisin valtameren toiselle puolelle. Pakkasin 11kg paketin, kiikutin sen ups:ille ja pyysin laittamaan halvimman mukaan sen enempää hintaa kyselemättä. Parin viikon kuluttua tuli ups lasku 600 euroa, koska vastaanottaja ei ollut maksanut laskua. Nähtävästi Ameriikan päässä saa paketin ulos maksamatta postimaksua. Ymmärrettävästi Jerry ei ollut maksanut summaa jota piti kohtuuttomana. Niin minäkin, mutta ei auttanut kuin kaivaa kuvetta. Jerry lupasi lähettää yhden kompressorin hihnapyörän kompensoimaan hiukan menetystäni. Tässä vaiheessa oli siis rahaa ja aikaa palanut, mutta auto oli yhä alkuperäiskunnossaan mitä virittämiseen tulee.
Uusi strategia oli teettää pakosarja Marteliuksella, koska mitta alkoi olla täynnä lunastamattomista lupauksista. Marteliuksen työn jälki ja palvelu oli ensiluokkaista mitä tulee pakosarjojen valmistamiseen. Sähkötyöt olivatkin sitten asia erikseen ja taas alkoi melkoinen selvittely ja säätäminen.
Moottorin vikavalo syttyi jatkuvasti ja vikakoodina oli lambdan lämmitys molemmilla puolilla. Marteliukselta pyysivät minua viemään auton paikalliseen autosähköliikkeeseen, jossa vika laitettaisiin kuntoon. Osoittautui, että ko. autosähköfirma ei joko paneutunut asiaan kunnolla tai sitten olivat vain huolimattomia. Lopputulos oli että Marteliuksella olivat kytkeneet lambdan johdot jotenkin ristiin, kun joutuivat niitä jatkamaan. Auto on nyt noilta osin kunnossa, mutta se vaati neljä erillistä käyntiä tuolla samaisella korjaamolla ja kolmannen kerran jälkeen satuin tietokoneen näytöltä näkemään, että laskua oli kertynyt jo 1500 euroa. Hoh hoijaa.
Mitä hihnapyörään tulee, niin se saapui vihdoin, mutta oli valmiiksi kasattu ruuvilukitteella, vaikka ohjeiden mukaan liimataan vasta paikalleen asentaessa. Kaikki muut evosportilta tullet rullat on jo vaihdettu toisiin belt wrap kitin asennuksen yhteydessä.
Jatkan tarinointia tuonnempana.
Pari vuotta sitten iski autokuume ja vanha 300ce 24 vaihtui otsikon mukaiseen sedaniin. Ensimmäinen kesä tuli ajeltua ihan vakiokuntoisena, mutta jotain pientä piristystä piti saada ja nälkähän tunnetusti kasvaa syödessä.
Ensimmäisenä piti saada uudet pakosarjat. Vaihtoehtoina olivat tuolloin evosportin lyhyet sarjat, taikka eurochargedin pidemmät mallit. Supersprintit tuntuivat tuolloin liian hintavilta.( jälkiviisaana voi sanoa, että olisi heti vaan kannattanut suosiolla ostaa ne ) Evosportin etuna olisi ollut, että pakoputkistoon ei olisi tarvinnut tehdä muutoksia katalysaattorien osalta, sillä nehän asennetaan ennen etummaisia katteja. Päädyin kuitenkin tilaamaan pidemmät pakosarjat ja ajatuksena oli poistaa kaikki neljä kattia ja asentaa paremmin virtaavat kisakatit. Pakosarjan toimittajaksi valitsin eurochargedin, koska heidän sivuillaan oleva kuva pakosarjoista näytti asialliselta ja hintakin miellytti.
Seuraavaksi piti saada kampiakselin päähän suurempaa hihnapyörää. Toimittajaksi valitsin evosportin. Tästä alkoikin lähes farssin mittasuhteet täyttävä sähköposti-ja puhelinrumba kyseisten firmojen välillä.
Olin tuolloin töissä monitoimijäänmurtajalla, joka oli matkalla Alaskaan ja koska matkan varrelle sattui usean viikon pysähdys Portlannissa Oregonissa päätin hyödyntää tilannetta ja hoitaa tilauksen kätevästi suoraan laivalle Portlantiin. Aikaa lähetysten hoitamiseen perille oli 6vkoa ja molemmat firmat lupasivat toimittaa osat parin viikon sisällä perille.
Seuraavan 6 vkoa aikana opin paljon Amerikkalaisten tavasta hoitaa asioita, tai oikeastaan olla hoitamatta. Selvisi, että siellä on tapana luvata asioita vaikka jo lupaushetkellä on tiedossa, että asiakkaan toiveita ei pystytä täyttämään. Pakosarjat saapuivat viimeisenä päivänä ennen lentoani takaisin Suomeen ja evosportin hihnapyöräsetti kahta päivää ennen. Tähän väliin mahtui jo aikamoinen määrä sähköposteja ja puheluita. En tiedä valmistetaanko osat jossain ihan muualla kuin heidän omissa pajoissaan vai miksi toimitus oli niin vaikeaa. Saapuessaan kampiakselin hihnapyörä oli niin pahasti kolhiintunut, että se oli pakko lähettää saman tien takaisin. Myöhemmin Suomessa selvisi, että kaksi muutakin pyörää olivan kieroja ja käyttökelvottomia. Jenkkifoorumilla on useita muitakin, joille evosport on toimittanut "kakkoslaatua", eli parannettavaa olisi laaduntarkkailussa. Osat oli paketoitu todella hyvin, eli ilmeisesti ne ovat olleet piloilla jo pakatessa. Pakosarjoja en sen tarkemmin ehtinyt aikataulusyistä tutkia vaan pakkasin putkenpätkät ostamaani golf travel bagiin ja vedin ne kätevästi perässäni Suomeen ilman alvia ja tullia. Hiukan ihmettelivät Frankfurtin kentällä läpivalaisussa, mutta ei suurempaa ongelmaa.
Suomessa tarkempi syyni osoitti, että myös pakosarjat olivat melko surkeaa työtä. Toinen pakosarja oli hitsattu 29 palasesta ja muutenkin olivat mitä sattuu. Eurochargedin Jerry oli pahoillaan, että eivät kelvanneet minulle, mutta lupasi maksaa rahat takaisin ja vielä postimaksutkin kun lähetän ups:in edullisimmalla kyydillä takaisin valtameren toiselle puolelle. Pakkasin 11kg paketin, kiikutin sen ups:ille ja pyysin laittamaan halvimman mukaan sen enempää hintaa kyselemättä. Parin viikon kuluttua tuli ups lasku 600 euroa, koska vastaanottaja ei ollut maksanut laskua. Nähtävästi Ameriikan päässä saa paketin ulos maksamatta postimaksua. Ymmärrettävästi Jerry ei ollut maksanut summaa jota piti kohtuuttomana. Niin minäkin, mutta ei auttanut kuin kaivaa kuvetta. Jerry lupasi lähettää yhden kompressorin hihnapyörän kompensoimaan hiukan menetystäni. Tässä vaiheessa oli siis rahaa ja aikaa palanut, mutta auto oli yhä alkuperäiskunnossaan mitä virittämiseen tulee.
Uusi strategia oli teettää pakosarja Marteliuksella, koska mitta alkoi olla täynnä lunastamattomista lupauksista. Marteliuksen työn jälki ja palvelu oli ensiluokkaista mitä tulee pakosarjojen valmistamiseen. Sähkötyöt olivatkin sitten asia erikseen ja taas alkoi melkoinen selvittely ja säätäminen.
Moottorin vikavalo syttyi jatkuvasti ja vikakoodina oli lambdan lämmitys molemmilla puolilla. Marteliukselta pyysivät minua viemään auton paikalliseen autosähköliikkeeseen, jossa vika laitettaisiin kuntoon. Osoittautui, että ko. autosähköfirma ei joko paneutunut asiaan kunnolla tai sitten olivat vain huolimattomia. Lopputulos oli että Marteliuksella olivat kytkeneet lambdan johdot jotenkin ristiin, kun joutuivat niitä jatkamaan. Auto on nyt noilta osin kunnossa, mutta se vaati neljä erillistä käyntiä tuolla samaisella korjaamolla ja kolmannen kerran jälkeen satuin tietokoneen näytöltä näkemään, että laskua oli kertynyt jo 1500 euroa. Hoh hoijaa.
Mitä hihnapyörään tulee, niin se saapui vihdoin, mutta oli valmiiksi kasattu ruuvilukitteella, vaikka ohjeiden mukaan liimataan vasta paikalleen asentaessa. Kaikki muut evosportilta tullet rullat on jo vaihdettu toisiin belt wrap kitin asennuksen yhteydessä.
Jatkan tarinointia tuonnempana.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W211 E55AMG 2003
Ex W124 300CE 24 1991
Ex W124 300CE 24 1991
Re: W211 E55 AMG
Sen verran vielä tälle päivälle, että jos ketä kiinnostaa niin uusimmassa Mercedes enthusiast lehdessä on tarinaa kahdesta englantilaisesta W211 sarjan E55:sesta. 718 bhp ja 650 bhp.
W211 E55AMG 2003
Ex W124 300CE 24 1991
Ex W124 300CE 24 1991
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 193
- Liittynyt: Su 31.01.2010 23:38
- Paikkakunta: Turku
Re: W211 E55 AMG
Hieno peli. Olenkin muistaakseni nähnyt tuon jossakin vaiheessa liikenteessä. Tuo malli olisi itsellänikin harkinnassa hankkia taloon, mutta v-keulaisena. En olisi kyllä itsekään huolinut tuon laatuisia pakosarjoja, jotka sulle jenkeistä uivat.
Tähti näyttäköön tien.
Re: W211 E55 AMG
Jossain kiinassahan noi taitaa teettää osat, eurochargedin pakosarjat on kyllä olleet juurikin pikkulasten hitsaamia.
On kyllä ollut vastoinkäymisiä sinulla, mutta hyvä jos alkaa valoa jo näkymään
On kyllä ollut vastoinkäymisiä sinulla, mutta hyvä jos alkaa valoa jo näkymään

- AP-race/lake
- Mersumies
- Viestit: 1365
- Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
- Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"
Re: W211 E55 AMG
On se vaan hieno "voima-laitos". Paljonko on M113,lla km takana??? T.AP 

Re: W211 E55 AMG
Mittarissa tällä hetkellä 131 000, joka toivoakseni on oikea lukema.AP-race/lake kirjoitti:On se vaan hieno "voima-laitos". Paljonko on M113,lla km takana??? T.AP
W211 E55AMG 2003
Ex W124 300CE 24 1991
Ex W124 300CE 24 1991
Re: W211 E55 AMG
Jossain välissä tuli vaihdettua sytytystulpat, ilmanotto ja tulpanjohdot. Ennakkoaavistuksista huolimatta tulppien vaihto sujui yllättävän kivuttomasti, vaikka aikaa tietysti hiukan vierähti. Vaadittiin vain sopivan kokoinen nivelhylsy ja hiukan kärsivällisyyttä. Hieman myös yllättäen tällä kertaa ei ollut mitään valittamista myöskään amerikkalaisen tavaratoimittajan palveluksissa. Firma kylläkin oli eri kuin aiemmilla kerroilla. Usps tuntuu myös toimivan hyvin, vaikka ei tietysti ole yhtä nopea kuin fed ex, ups sun muut.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Vesa V, Su 03.11.2013 20:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W211 E55AMG 2003
Ex W124 300CE 24 1991
Ex W124 300CE 24 1991
Re: W211 E55 AMG
Jep, välillä askel eteenpäin ja kaksi taakse. Kasvattaa kärsivällisyyttäPansu kirjoitti:Jossain kiinassahan noi taitaa teettää osat, eurochargedin pakosarjat on kyllä olleet juurikin pikkulasten hitsaamia.
On kyllä ollut vastoinkäymisiä sinulla, mutta hyvä jos alkaa valoa jo näkymään

W211 E55AMG 2003
Ex W124 300CE 24 1991
Ex W124 300CE 24 1991
Re: W211 E55 AMG
Evosportin laatua voi vakoilla näistä linkeistä http://youtu.be/dyKQQJPhm_E
ja http://youtu.be/az8b1923eug
Nuo sain kuitenkin vaihdettua uusiin ilman suurmpia hankaluuksia. Evosportista vielä sen verran, että lupasivat toimittaa osat heti vaikka jälkeenpäin selvisi että tavaraa ei ollut hyllyssä vaan se tuli toiselta toimittajalta paljon myöhemmin. Ilmeisesti Amerikkalainen tapa toimia.
ja http://youtu.be/az8b1923eug
Nuo sain kuitenkin vaihdettua uusiin ilman suurmpia hankaluuksia. Evosportista vielä sen verran, että lupasivat toimittaa osat heti vaikka jälkeenpäin selvisi että tavaraa ei ollut hyllyssä vaan se tuli toiselta toimittajalta paljon myöhemmin. Ilmeisesti Amerikkalainen tapa toimia.
W211 E55AMG 2003
Ex W124 300CE 24 1991
Ex W124 300CE 24 1991
- AP-race/lake
- Mersumies
- Viestit: 1365
- Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
- Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"
Re: W211 E55 AMG
Sit kun 200000tkm tulee täyteen ...ketju suosiolla vaihtoon!!! Nm. 200700 ketju vaihdettu +tulpat=menee niin ketusti!!!! 

Re: W211 E55 AMG
Vaikka verohelpotukset on aina kiva asia, niin en välttämättä lähtis niistä julkisesti huutelemaan täällä enkä muuallakaan.Vesa V kirjoitti: Suostuivat myös kirjoittamaan lähetyksen arvon reilusti alakanttiin, jolloin tulli ja alv kustannukset jäivät mitättömiksi.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: W211 E55 AMG
Ennen auton säätöä dynamometrillä ajattelin vielä vaihtaa kaasuläppäkotelon suurempaan. Sedan mallissahan on 74mm kotelo, kun mersu on käyttänyt muissa malleissa ristiin rastiin erikokoisia suurempia koteloita. Ainakin sl, s ja 550 ovat jossain vaiheessa käyttäneet 82mm koteloa. Piti käyttää melkoinen määrä aikaa selvitystyöhön ja siltikään en löytänyt parasta mahdollista vaihtoehtoa asennuksen suhteen.
Ongelmana oli löytää oikeat varaosanumerot sekä kaasuläppäkotelolle, että sille "snoutille" jolla kotelo liitetään itse ahtimeen. Vakio snoutti on myös pienempi kuin mitä mersu käyttää suurempien koteloiden kanssa joten ajatuksena oli vaihtaa molemmat.
Jenkkifoorumeilta löytyy aika paljon asiaa kyseisestä operaatiosta, mutta koska ovat valitettavan usein yksinkertaista ja junttia väkeä, niin piti vielä yrittää suodattaa väärä tieto oikeasta.
Aika pian löysin osanumerot 82mm kotelolle ja siihen sopivalle suuremmalle snoutille, mutta koska näiden kiinnitysreiät eivät ole aivan kohdakkain piti väliin teettää adapterilevy. Tämä taas muodostaa oman ongelmansa koska auton tulipelti on niin lähellä, että adapteri ei voinut olla juuri 15mm paksumpi. Lisäksi snoutin reikä oli muistaakseni 80mm, eli sitä piti hiukan avartaa portaattoman "röörin" aikaansaamiseksi.
Myöhemmin selvisi että on olemassa myös suurempi snoutti ja siihen suoraan sopiva kaasuläppäkotelo, mutta koska olin jo tilannut osat tuolta http://www.online-teile.com/mb/index.ph ... 6b968df0d4 suht järkevään hintaan....jos sellaista nyt näissä touhuissa on edes olemassa, niin en tutkinut asiaa sen enempää.
Näissähän on käytetty myös ainakin audin ja porschen koteloita, mutta vaativat sähköjohtojen ristiin vaihtamista koska läppä aukeaa eri suuntaan kuin mersulla.
Kaasuläpän ja tuon snoutin vaihtaminen vaatii ahtimen irroituksen ja tällä kertaa paikalleen asennuksessa tuli pikku ongelmia. Kaikki oli hienosti paikoillaan, mutta käynnistämisen jälkeen jäähdytysvedet valuivat jostain ulos. Eipä muuta kuin kompura uudelleen irti ja syyllinen löytyi. Kompressorin alla olevan välijäähdyttimen toinen messinkinen liitin oli mennyt poikki.
Marssin veholle ja luulin ostavani uuden liittimen ilman sen suurempia ongelmia. Väärin. Veho ei myy tuota messinkinippaa erikseen vaan pitää ostaa koko välijäähdytin hintaan 2500 euroa. Eikö niiden röyhkeydellä ole jumalauta mitään rajaa? No paikallinen jäähdytinfirma teki uuden kymmenellä eurolla.
Uuden kotelon adaptointi starilla ja kaikki toimi hienosti.
Nykyään ovat vissiin asentaneet jo 90mm koteloita, mutta tiedä sitten muutenkaan koko homman kannattavuudesta, niin nyt mennään näillä.
Ongelmana oli löytää oikeat varaosanumerot sekä kaasuläppäkotelolle, että sille "snoutille" jolla kotelo liitetään itse ahtimeen. Vakio snoutti on myös pienempi kuin mitä mersu käyttää suurempien koteloiden kanssa joten ajatuksena oli vaihtaa molemmat.
Jenkkifoorumeilta löytyy aika paljon asiaa kyseisestä operaatiosta, mutta koska ovat valitettavan usein yksinkertaista ja junttia väkeä, niin piti vielä yrittää suodattaa väärä tieto oikeasta.
Aika pian löysin osanumerot 82mm kotelolle ja siihen sopivalle suuremmalle snoutille, mutta koska näiden kiinnitysreiät eivät ole aivan kohdakkain piti väliin teettää adapterilevy. Tämä taas muodostaa oman ongelmansa koska auton tulipelti on niin lähellä, että adapteri ei voinut olla juuri 15mm paksumpi. Lisäksi snoutin reikä oli muistaakseni 80mm, eli sitä piti hiukan avartaa portaattoman "röörin" aikaansaamiseksi.
Myöhemmin selvisi että on olemassa myös suurempi snoutti ja siihen suoraan sopiva kaasuläppäkotelo, mutta koska olin jo tilannut osat tuolta http://www.online-teile.com/mb/index.ph ... 6b968df0d4 suht järkevään hintaan....jos sellaista nyt näissä touhuissa on edes olemassa, niin en tutkinut asiaa sen enempää.
Näissähän on käytetty myös ainakin audin ja porschen koteloita, mutta vaativat sähköjohtojen ristiin vaihtamista koska läppä aukeaa eri suuntaan kuin mersulla.
Kaasuläpän ja tuon snoutin vaihtaminen vaatii ahtimen irroituksen ja tällä kertaa paikalleen asennuksessa tuli pikku ongelmia. Kaikki oli hienosti paikoillaan, mutta käynnistämisen jälkeen jäähdytysvedet valuivat jostain ulos. Eipä muuta kuin kompura uudelleen irti ja syyllinen löytyi. Kompressorin alla olevan välijäähdyttimen toinen messinkinen liitin oli mennyt poikki.
Marssin veholle ja luulin ostavani uuden liittimen ilman sen suurempia ongelmia. Väärin. Veho ei myy tuota messinkinippaa erikseen vaan pitää ostaa koko välijäähdytin hintaan 2500 euroa. Eikö niiden röyhkeydellä ole jumalauta mitään rajaa? No paikallinen jäähdytinfirma teki uuden kymmenellä eurolla.
Uuden kotelon adaptointi starilla ja kaikki toimi hienosti.
Nykyään ovat vissiin asentaneet jo 90mm koteloita, mutta tiedä sitten muutenkaan koko homman kannattavuudesta, niin nyt mennään näillä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W211 E55AMG 2003
Ex W124 300CE 24 1991
Ex W124 300CE 24 1991
Re: W211 E55 AMG
Tottaaziz kirjoitti:Vaikka verohelpotukset on aina kiva asia, niin en välttämättä lähtis niistä julkisesti huutelemaan täällä enkä muuallakaan.Vesa V kirjoitti: Suostuivat myös kirjoittamaan lähetyksen arvon reilusti alakanttiin, jolloin tulli ja alv kustannukset jäivät mitättömiksi.
W211 E55AMG 2003
Ex W124 300CE 24 1991
Ex W124 300CE 24 1991
Re: W211 E55 AMG
No täältähän tämä yksilö löytyikin, näin jokunen viikko sitten liikenteessä, Orikedolla.
He*vetin hieno!
He*vetin hieno!

W221 S320 CDI '08 & Yamaha Vmax 1200.
Ex: W212 E200 CDI '09
Ex: S211 E320 CDI '04
Exät: 5kpl ruotsalaisia...
Ex: W212 E200 CDI '09
Ex: S211 E320 CDI '04
Exät: 5kpl ruotsalaisia...
Re: W211 E55 AMG
KiitoksetRainmaker kirjoitti:No täältähän tämä yksilö löytyikin, näin jokunen viikko sitten liikenteessä, Orikedolla.
He*vetin hieno!

Mersuhuolto hääräilee nykyään Orikedolla, niin tulee joskus siellä pyörähdettyä.
W211 E55AMG 2003
Ex W124 300CE 24 1991
Ex W124 300CE 24 1991
Re: W211 E55 AMG
Jokos tähän on keulan jäähdytystä paranneltu, pumppua ja jäähdytintä? Meinaan vain että nillä olisi tullut enemmän vaikutusta tehoihin, kuin tuolla kaasuläpällä ja varmaan huokeampaan hintaan 

Re: W211 E55 AMG
Olet ihan oikeassa, mutta joskus tulee asiat tehtyä hiukan nurinpäin. Vesipumpuksi vaihtui heti oston jälkeen Johnsonin cm 30. Ajatus oli ensin ostaa se eurochargedin tekele, mutta meni hiukan usko poikien tuotteisiin eikä se vakuuttanut edes kuvissa. Hintaakin pidin hiukan arvokkaana. ( cks performance englannissa näyttää myyvän tuota samaa jäähdytintä 500 euron hintaan) Asia jäi ikäänkuin pöydälle, koska moonlight motorsportin dyno oli pitkään epäkunnossa. Kun auto vihdoin saatiin säädettyä, niin tuli ilmeisen selväksi että jäähdytystä on parannettava.Pansu kirjoitti:Jokos tähän on keulan jäähdytystä paranneltu, pumppua ja jäähdytintä? Meinaan vain että nillä olisi tullut enemmän vaikutusta tehoihin, kuin tuolla kaasuläpällä ja varmaan huokeampaan hintaan
Tänään olin jälleen yhteydessä Viialaan jossa autoon rakennetaan uusi välijäähdytin ja samalla eriyttävät sen vesikierron. Pitää sitten katsoa paljonko lämmöt laskevat ja mahdollisesti miettiä vesiruiskutusta tms.
Ei tuo kaasuläppä loppujen lopuksi tullut ihan mahdottoman kalliiksi ja sen osasin sentään itse vaihtaa, vaikka en mikään supermekaanikko olekaan

W211 E55AMG 2003
Ex W124 300CE 24 1991
Ex W124 300CE 24 1991
Re: W211 E55 AMG
Tekeekö Raatikainen sulle coolerin?
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: W211 E55 AMG
Auto kun alkoi jollain lailla olla paketissa ja vikavalot saatiin sammumaan, niin oli aika tehdä myös säätöpuolella jotain. Kuten oli odotettavissa, niin ahtoilman lämmöt karkasivat yli 80 asteen heti ekalla vedolla. Tehot jäivät siis melko vaatimattomaksi ja päätettiin että parempi olla kiusaamatta vanhaa sakemannia enempää ennenkuin jäähdytystä on saatu parannettua. Vääntöä sentään irtosi liki 900Nm. Pitoakaan ei ollut ihan loppuun asti kuten videosta näkyy.http://www.youtube.com/watch?v=3v28OsVlBiQ Ilmeisesti myös moottorin tukikumit kaipaavat huomiota, kun noin vääntää moottoria ylös?
Seuraavana on siis vuorossa ilman jäähdytyksen parantelua.
Seuraavana on siis vuorossa ilman jäähdytyksen parantelua.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Vesa V, Ma 04.11.2013 16:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W211 E55AMG 2003
Ex W124 300CE 24 1991
Ex W124 300CE 24 1991
Re: W211 E55 AMG
Jep, se Raatikaisen naapurin setä suunnittelee ja asentaa, mutta Raatikainen hitsailee sen jäähdyttimen.aziz kirjoitti:Tekeekö Raatikainen sulle coolerin?
Niin se letku jota kyselit tulee tuohon nuolen osoittamaan paikkaan sieltä kompuran toisesta päästä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Vesa V, Ma 04.11.2013 16:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W211 E55AMG 2003
Ex W124 300CE 24 1991
Ex W124 300CE 24 1991
Re: W211 E55 AMG
Onko tiedossa, kuinka iso sinne tulee ja mihin kohtaan se sijoitetaan? Mulle se värkkäs 68x20 senttisen. Tarvii tuossa talven aikana asentaa se paikoilleen ja samalla moottoriöljyn lauhduttimen paikka pitäisi muuttaa.Vesa V kirjoitti:Jep, se Raatikaisen naapurin setä suunnittelee ja asentaa, mutta Raatikainen hitsailee sen jäähdyttimen.aziz kirjoitti:Tekeekö Raatikainen sulle coolerin?
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: W211 E55 AMG
Tänään valmistui yksi samanlainen auto, eli heillä on kaikki mitat valmiina. Voin kysellä kun olen yhteydessä seuraavan kerran.aziz kirjoitti:Onko tiedossa, kuinka iso sinne tulee ja mihin kohtaan se sijoitetaan? Mulle se värkkäs 68x20 senttisen. Tarvii tuossa talven aikana asentaa se paikoilleen ja samalla moottoriöljyn lauhduttimen paikka pitäisi muuttaa.Vesa V kirjoitti:Jep, se Raatikaisen naapurin setä suunnittelee ja asentaa, mutta Raatikainen hitsailee sen jäähdyttimen.aziz kirjoitti:Tekeekö Raatikainen sulle coolerin?
W211 E55AMG 2003
Ex W124 300CE 24 1991
Ex W124 300CE 24 1991
Re: W211 E55 AMG
Vähän ylimääräistä mutkaakin yritin tehdä moniurahihnalle belt wrap kitin avulla, mutta silti tuppaa luistamaan. Samalla vaihdoin "idler pulleyt", joten pääsin eroon evosportin rullista. Tällä kertaa osat toimitti MB world forumilla nimimerkillä shardul kirjoitteleva erittäin ystävällinen ja avulias heppu.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W211 E55AMG 2003
Ex W124 300CE 24 1991
Ex W124 300CE 24 1991
Re: W211 E55 AMG
Siis tekeekö ne välijäähdyttimen vai jäähdyttimen, näillä ainakin sellainen ero että välijäähdytin sijaitsee kompuran alla ja veden jäähdyttävä jäähdytin keulassa.
Tuollaisesta satasen kiina ilmaväläristä on aika helppo tehdä jäähdytin keulaan, ei tarvitse maksaa satoja euroja. Mutta jos ihan välijäähdytintä alkavat värkkäämään, niin laita ihmeessä tuosta kuvia sitten kun on valmis.
Eikö tuossa penkissä saanut perää vedettyä alas, jos vain sivuilta liinoilla kiinni niin ei ihme jos ei pitoa löydy.
Tuollaisesta satasen kiina ilmaväläristä on aika helppo tehdä jäähdytin keulaan, ei tarvitse maksaa satoja euroja. Mutta jos ihan välijäähdytintä alkavat värkkäämään, niin laita ihmeessä tuosta kuvia sitten kun on valmis.
Eikö tuossa penkissä saanut perää vedettyä alas, jos vain sivuilta liinoilla kiinni niin ei ihme jos ei pitoa löydy.
Re: W211 E55 AMG
Kuinka helposti tuo käy, selviääkö ilman alumiinin hitsuuta?Pansu kirjoitti:Tuollaisesta satasen kiina ilmaväläristä on aika helppo tehdä jäähdytin keulaan, ei tarvitse maksaa satoja euroja.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: W211 E55 AMG
Toistaiseksi on tarkoitus siis uusia se keulassa oleva jäähdytin. Omat kyvyt ja tilat eivät riitä kovin ihmeellisiin muutostöihin, joten sen saa nyt tehdä joku jolta homma hoituu. Katsellaan sitten jatkotoimenpiteitä tarpeen mukaan.Pansu kirjoitti:Siis tekeekö ne välijäähdyttimen vai jäähdyttimen, näillä ainakin sellainen ero että välijäähdytin sijaitsee kompuran alla ja veden jäähdyttävä jäähdytin keulassa.
Tuollaisesta satasen kiina ilmaväläristä on aika helppo tehdä jäähdytin keulaan, ei tarvitse maksaa satoja euroja. Mutta jos ihan välijäähdytintä alkavat värkkäämään, niin laita ihmeessä tuosta kuvia sitten kun on valmis.
Eikö tuossa penkissä saanut perää vedettyä alas, jos vain sivuilta liinoilla kiinni niin ei ihme jos ei pitoa löydy.
Pitänee yrittää löytää seuraavaan tehonmittaukseen paremmat kiinnitykset. Koko ajan oppii uutta.
W211 E55AMG 2003
Ex W124 300CE 24 1991
Ex W124 300CE 24 1991
Re: W211 E55 AMG
Kyllähän siihen joutuu hitsaamaan levyt päätyihin, ellei sitten tee yksi kiertoista ja supista lähtöjä jollain.aziz kirjoitti:Kuinka helposti tuo käy, selviääkö ilman alumiinin hitsuuta?Pansu kirjoitti:Tuollaisesta satasen kiina ilmaväläristä on aika helppo tehdä jäähdytin keulaan, ei tarvitse maksaa satoja euroja.
Minulla oli tarjolla yksi ebayn jäähdytin 250eurolla, mutta ei tuo tuntunut kellekään kelpaavan.
Re: W211 E55 AMG
Niin sä taisit tarkoittaa, että sun oli helppo muuttaa tuo kinukki vesicooleriks. Mutta jos ei ole omia aluhitsausvehkeitä, niin tuo teettäminen on paras vaihtoehto.Pansu kirjoitti:Kyllähän siihen joutuu hitsaamaan levyt päätyihin, ellei sitten tee yksi kiertoista ja supista lähtöjä jollain.aziz kirjoitti:Kuinka helposti tuo käy, selviääkö ilman alumiinin hitsuuta?Pansu kirjoitti:Tuollaisesta satasen kiina ilmaväläristä on aika helppo tehdä jäähdytin keulaan, ei tarvitse maksaa satoja euroja.
Minulla oli tarjolla yksi ebayn jäähdytin 250eurolla, mutta ei tuo tuntunut kellekään kelpaavan.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: W211 E55 AMG
Meinaat ettei sulle kukaan hitsaa saumaa satasen kennoon muutamaa kymmentä senttiä alle 300eurollaaziz kirjoitti:Niin sä taisit tarkoittaa, että sun oli helppo muuttaa tuo kinukki vesicooleriks. Mutta jos ei ole omia aluhitsausvehkeitä, niin tuo teettäminen on paras vaihtoehto.Pansu kirjoitti:Kyllähän siihen joutuu hitsaamaan levyt päätyihin, ellei sitten tee yksi kiertoista ja supista lähtöjä jollain.aziz kirjoitti:Kuinka helposti tuo käy, selviääkö ilman alumiinin hitsuuta?Pansu kirjoitti:Tuollaisesta satasen kiina ilmaväläristä on aika helppo tehdä jäähdytin keulaan, ei tarvitse maksaa satoja euroja.
Minulla oli tarjolla yksi ebayn jäähdytin 250eurolla, mutta ei tuo tuntunut kellekään kelpaavan.

Tuossa kesällä lupasin juuri yhdelle foorumilaiselle tehdä muutokset kennoon 50eurolla, kurssikeskus tai joku amis tekee varmaan halvemmallakin. Ja tuolla säästetyllä 300eurolla saa jo melkein tigin millä voi sitten hitsailla paljon muutakin, tai tehdä vaikka sille naapurillekin jotain osia

Harmi ettei täällä asustele kalliiden autojen omistajia, mitkä kaiken teetättäis..ois bisneksen paikka

Re: W211 E55 AMG
Sain eilen oman e55:en raatikaiselta ja apelilta haettua. Nyt on uusi jäähdytin keulalla ja uusi paisari myös. Jäähdytin kasvo n.8cm korkeutta n.10cm leveyttä ja n.3cm paksuutta. kuvia tulee kunhan kerkeen ottamaan...