CDI:n kiertovesipumpusta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Mesepekko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: La 13.10.2012 15:20

CDI:n kiertovesipumpusta

Viesti Kirjoittaja Mesepekko »

No niin alkaa nuo ilmat menemään pikku hiljaa miinuksen puolelle, joten piti alkaa miettimään miten saada kaikki lämmöt pirttiin mitä nyt tuosta ilman webastoa olevasta cdi:stä saa irti.

Auto siis vm 2002 200cdi väyrynen. Tänään tuli kokeiltua pelaako kiertovesipumppu. Kokeilin tämän laittamalla taukolämmityksen päälle. Mitään ei pumpusta kuulunut ennen kuin kopautin sitä. Alkoi vaivalloisesti pyörimään ja hetken päästä heitti pyörimästä. Kopautin uudestaan ja alkoi jo iloisemmin pyörimään, joten jätin sen sitten sikseen. Ajoin lenkin ja kokeilin uudestaan niin ei pyörinyt, ei vaikka kuinka koputteli. Taisi pyörähtää viimeiset kerrat.

Uusi pumppu merteilillä huikeat 368 euroa. Pumppu on Bosch 0392020043 varaosanumerolla. Eli tämä pumppu on se kolmella lähdöllä oleva.

Lueskelin muita keskusteluja aiheesta ja siellä joku oli ostanut muutaman kympin johonkin mersuun tarkoitetun kahdella lähdöllä olevan pumpun ja vaihtanut vanhasta tämän päädyn (missä letkujen lähdöt ovat) uuteen.

Kysymys kuuluukin, että mikä on tämä "oikea" kaksi lähtöinen pumppu varaosanumeroltaan johon käy tämän kalliin pumpun pääty missä kolme lähtöä? Onko tosi että se kolmas lähtö maksaa yli 200 euroa siihen lisää vai mikä siinä maksaa :evil:

Toinen kymys, että onko juurikin tähän pumppuun mikä minulla on, vaihtanut kukaan hiiliä? Onnistuuko?
Mercedes ML 270cdi -01
Mercedes E 200cdi -03
Mercedes E 200cdi -03
Mercedes S500 Lang -95
Mercedes E 200cdi -00
Mercedes E 200cdi -02
Mercedes E 200cdi -01
Mercedes CE 300 -90
Mercedes CE 300 -88
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: CDI:n kiertovesipumpusta

Viesti Kirjoittaja atlas »

Olen vaihtanut hiiliä ainakin 2-3 erilaiseen mersun pumppuun eli erityyppiseen ja ei ole kummoinen homma.
Hiilipäädyn saa silleen paikalleen että poraa pelti putkeen jossa kestomangnetit niin järkevään kohtaan reiän ..joku 10mm ja siitä saa hiilet painettua kollektorin päälle ettei ne hajoa ja sitten teippiä reiän päälle tai kuumaliimaa.
Jos ei ihan käypäsiä hiiliä löydy niin viilalla saa nopeasti kavennettua mutta pääsääntöisesti pitää olla hiilestä se johdon lähtö samasta kohdin niin ei tule ongelmia.
Etsin vielä sulle hyvän kaupan josta voi löytyä pumppu suoraan...

Tossa:
http://www.nettiosa.com/product_catalog.php?c=199" onclick="window.open(this.href);return false;
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
petterikivimäki
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 03.03.2006 15:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: CDI:n kiertovesipumpusta

Viesti Kirjoittaja petterikivimäki »

Hmm, mielestäni Mölliin 51€llä ostamani Boschin kiertovesipumppu oli juuri tuolla numerolla, kuvakin löytyy - laitan huomenna työhuoneelta.

Alkuperäinen (samanlainen, samanlaisella pistokkeella) Mölliin varaosanumerolla ja 19 mm. liitännöillä kannessa oleva olis maksanut sen 280€ enemmän.. Vaihdoin siis vanhasta kannen tuohon ei-mersun varaosanumerolla ja 21 mm. liitännöillä varustettuun pumppuun ja säästin 5 minuutin työllä 280€.

Eroaako muuten kolmilähtöisen vesipumpun runko kaksilähtöisestä mitenkään?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: CDI:n kiertovesipumpusta

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

ei.
Mesepekko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: La 13.10.2012 15:20

Re: CDI:n kiertovesipumpusta

Viesti Kirjoittaja Mesepekko »

Mikä nuista nettiosa.comin pumpuista olisi sitten sopiva tuohon?
Tuolta ei ainakaan juuri samaa (samalla varaosanumerolla) pumppua löydy mikä autossani on.

Joo todellakaan ei vanhaan rönttään huvittaisi alkaa yli 300 euron kiertovesipumppua ostelemaan jos kerta halvemmallakin pääsee ja ajaa saman asian. :x

Mikäs muuten tuo kolmas pienempi lähtö pumpussa on?
Mercedes ML 270cdi -01
Mercedes E 200cdi -03
Mercedes E 200cdi -03
Mercedes S500 Lang -95
Mercedes E 200cdi -00
Mercedes E 200cdi -02
Mercedes E 200cdi -01
Mercedes CE 300 -90
Mercedes CE 300 -88
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: CDI:n kiertovesipumpusta

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mesepekko kirjoitti:Mikä nuista nettiosa.comin pumpuista olisi sitten sopiva tuohon?
Nuo joissa lukee otsikossa "Bosch"
Katso että johtoliitin on sopiva.


Mesepekko kirjoitti: Mikäs muuten tuo kolmas pienempi lähtö pumpussa on?
Pesunestesäiliön lämmitys.
Mesepekko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: La 13.10.2012 15:20

Re: CDI:n kiertovesipumpusta

Viesti Kirjoittaja Mesepekko »

Eli käykö nuista mikä vaan periaatteessa, missä on tuo pistokkeen liitäntä sama? Ainakin Boschin 0392020026 - 49€ ja toinen 0392020029 - 89€ näyttäisi olevan samanlainen pistoke mikä autoni pumpussa on.
Kävisköhän tuo jälkimmäinen suoraan kun on kolmella lähdöllä? Mitähän mahtaa olla eroa alkuperäiseen? Tuotossa tai letkuliitännän koossa?

Täytynee huomenna repäistä pumppu irti autosta ja katsoa minkä näköinen on sisältä. Jos se hiilen vaihdolla onnistuisi.

Sähkövastus tuntuisi pelaavan autossa.. Oli antanut joskus vikakoodin siitä, mutta tuntuu ainakin vastuksen kyljestä aika kuumalta.

Kiitos vastauksista!
Mercedes ML 270cdi -01
Mercedes E 200cdi -03
Mercedes E 200cdi -03
Mercedes S500 Lang -95
Mercedes E 200cdi -00
Mercedes E 200cdi -02
Mercedes E 200cdi -01
Mercedes CE 300 -90
Mercedes CE 300 -88
Avatar
W210CDi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Su 30.09.2012 22:18
Paikkakunta: Sahalahti

Re: CDI:n kiertovesipumpusta

Viesti Kirjoittaja W210CDi »

Mesepekko kirjoitti:Eli käykö nuista mikä vaan periaatteessa, missä on tuo pistokkeen liitäntä sama? Ainakin Boschin 0392020026 - 49€ ja toinen 0392020029 - 89€ näyttäisi olevan samanlainen pistoke mikä autoni pumpussa on.
Kävisköhän tuo jälkimmäinen suoraan kun on kolmella lähdöllä? Mitähän mahtaa olla eroa alkuperäiseen? Tuotossa tai letkuliitännän koossa?

Täytynee huomenna repäistä pumppu irti autosta ja katsoa minkä näköinen on sisältä. Jos se hiilen vaihdolla onnistuisi.

Sähkövastus tuntuisi pelaavan autossa.. Oli antanut joskus vikakoodin siitä, mutta tuntuu ainakin vastuksen kyljestä aika kuumalta.

Kiitos vastauksista!
Se halpa 89€ kolmella lähdöllä oleva, niin isompi lähtö on eri suuntaan. Merteilin sivulla kun vertailee molempia kolmiputkisia, niin näkee eron. Muuta eroa tuskin on, paitsi tietysti hinnassa.

edit. linkki Boschin sivulle, mistä löytyy likimain kaikki autoon sopivat Bosch tuotteet. Nihkeen lyhyt linkki, saa nähdä toimiiko..

http://www.bosch-automotive-catalog.com ... ation=true#" onclick="window.open(this.href);return false;
S210 220CDi Classic -02
ex W124 220E -93
atr63
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 138
Liittynyt: Ke 07.09.2011 18:14

Re: CDI:n kiertovesipumpusta

Viesti Kirjoittaja atr63 »

Lainataampa topicia ....taloudessa w203 270 cdi -03 ja w211 220 cdi 02 . Kylmyys vaivaa hytissä ja epäilen kiertovesipumppuja . Mistä kys.malleissa pitäisi pumppujen sijaita , epäilen että niitä ollenkaan tai ovat jumissa . Tuonti vehkeitä molemmat( italia ja saksa) .jos joku viitsisi vaikka kuvin valaista asiaa .... Hyvä selostuskin käy . Kiitos.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: CDI:n kiertovesipumpusta

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Minulla oli termostaatti ja pumppu rikki. Sai tälläsellä -5 pakkasella kabiiniin just ja just plussanpuolelle lämmöt. uus termarri ja pumppu (se halpa 2-lähtöinen) ja nyt nousee lämmöt 85 asteeseen viisarin mukaan (ennen juuri ja juuri 50c)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: CDI:n kiertovesipumpusta

Viesti Kirjoittaja atlas »

atr63 kirjoitti:Lainataampa topicia ....taloudessa w203 270 cdi -03 ja w211 220 cdi 02 . Kylmyys vaivaa hytissä ja epäilen kiertovesipumppuja . Mistä kys.malleissa pitäisi pumppujen sijaita , epäilen että niitä ollenkaan tai ovat jumissa . Tuonti vehkeitä molemmat( italia ja saksa) .jos joku viitsisi vaikka kuvin valaista asiaa .... Hyvä selostuskin käy . Kiitos.
Enmpää tietämättä mallistasi niin katso kuvia pumpuista ja sitten metsästämään.Joissakin mb malleissa se on suoraan vesiventtiilien rinnalla.
Eiköhän italian tuonneistakin löytyne se pumppu.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Mesepekko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: La 13.10.2012 15:20

Re: CDI:n kiertovesipumpusta

Viesti Kirjoittaja Mesepekko »

Elikkäs tuo 89 euron pumppu käy? Pumpun asennolla ei taida olla minkäänlaista merkitystä, miten se on siellä konehuoneessa? Tuohan kävisi kun kääntäisi vähän eri asentoon miten alkuperäinen on.. Ja pumppu sellaisella kumilenkillä kiinni.

Niin ja tuo 49 euron taitaisi olla muuten samallainen mutta kahdella lähdöllä. Siinäkin säästäisi muutaman kympin jos vaihtaisi päädyn vanhasta jos käy. :D
Mercedes ML 270cdi -01
Mercedes E 200cdi -03
Mercedes E 200cdi -03
Mercedes S500 Lang -95
Mercedes E 200cdi -00
Mercedes E 200cdi -02
Mercedes E 200cdi -01
Mercedes CE 300 -90
Mercedes CE 300 -88
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: CDI:n kiertovesipumpusta

Viesti Kirjoittaja atlas »

Se orkkis ainakin vanhemmissa on samannäköinen kuin kuvissa ja tulee pelti lenkin sisään jossa on kumivälissä eli jos halkaisija on sama käy se orkkis kiinnikkeisiin...ainakin vanhemmissa paitsi vesiventiiliin integroitu malli.
toki sen voi laittaa minne vaan ja miten vain kunhan kestää kyydissä.
toi päädyn vaihto niin varmin olisi jos se ainakin olisi saman merkkinen...näkyisikö kuvista onko se suht samalla tavalla pääty kiinnitys?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: CDI:n kiertovesipumpusta

Viesti Kirjoittaja hanta »

atr63 kirjoitti:Lainataampa topicia ....taloudessa w203 270 cdi -03 ja w211 220 cdi 02 . Kylmyys vaivaa hytissä ja epäilen kiertovesipumppuja . Mistä kys.malleissa pitäisi pumppujen sijaita , epäilen että niitä ollenkaan tai ovat jumissa . Tuonti vehkeitä molemmat( italia ja saksa) .jos joku viitsisi vaikka kuvin valaista asiaa .... Hyvä selostuskin käy . Kiitos.
W203 CDI:ssä pumppu on kiinni jäähdytysnestesäiliön kyljessä, pystyasennossa. Mutta ei kait se juuri vaikuta kabiinin lämpenemiseen kuin silloin jos käytät sitä "jälkilämpönappia" moottorin ollessa sammuksissa. Muuten lämpenemiseen vaikuttaa lähinnä termostaatin kunto, eli lämpeneekö moottori hyvin ?
W203CDI
Mesepekko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: La 13.10.2012 15:20

Re: CDI:n kiertovesipumpusta

Viesti Kirjoittaja Mesepekko »

Boschin tekemiä on joo. Pikkuisen on eri kohdissa lähdöt mitä alkuperäisessä, sillä kysyin että onko pumpun asennolla väliä. Joutuisi siis pyöräyttämään pumppua varttikierroksen jotta isompi lähtö olisi kohdallaan. Lasinpesunesteen lämmitys letku lähtisi tuossa uudessa väärältä puolelta.
Mercedes ML 270cdi -01
Mercedes E 200cdi -03
Mercedes E 200cdi -03
Mercedes S500 Lang -95
Mercedes E 200cdi -00
Mercedes E 200cdi -02
Mercedes E 200cdi -01
Mercedes CE 300 -90
Mercedes CE 300 -88
atr63
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 138
Liittynyt: Ke 07.09.2011 18:14

Re: CDI:n kiertovesipumpusta

Viesti Kirjoittaja atr63 »

hanta kirjoitti:
atr63 kirjoitti:Lainataampa topicia ....taloudessa w203 270 cdi -03 ja w211 220 cdi 02 . Kylmyys vaivaa hytissä ja epäilen kiertovesipumppuja . Mistä kys.malleissa pitäisi pumppujen sijaita , epäilen että niitä ollenkaan tai ovat jumissa . Tuonti vehkeitä molemmat( italia ja saksa) .jos joku viitsisi vaikka kuvin valaista asiaa .... Hyvä selostuskin käy . Kiitos.
W203 CDI:ssä pumppu on kiinni jäähdytysnestesäiliön kyljessä, pystyasennossa. Mutta ei kait se juuri vaikuta kabiinin lämpenemiseen kuin silloin jos käytät sitä "jälkilämpönappia" moottorin ollessa sammuksissa. Muuten lämpenemiseen vaikuttaa lähinnä termostaatin kunto, eli lämpeneekö moottori hyvin ?
eipä ollut italian tuonnissa pumppua ollenkaan .oli vain tyhjä paikka paisarin kupeessa (w203).eipä kyllä lämmötkään nouse 60 asteen yläpuolelle . Täytyypä tutkia termarit . W211 en vielä pumppua myöskään löytänyt ....
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: CDI:n kiertovesipumpusta

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ton kiertovesimpumpun jos ei löydy piuhaan mistään voi laittaa pyörimään kokoajan kun auto on käynnissä.
itsellä on jo pyörinyt noin 7-8vuotta kun lämpöpaneelissa taitaa olla juotos vika mutta muuten pelaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin